Kategorie produktów

Pod chmurką smakuje najlepiej

Czwartek, 12 maja 2016 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 05/123. Maj 2016
Pikniki, grille, wyprawy za miasto czy spacery po parku – pogoda zachęca nas do aktywnego odpoczynku. Nie od dziś wiadomo, że jedzenie smakuje lepiej na świeżym powietrzu, dlatego warto wziąć ze sobą kosz piknikowy czy przygotować grillową ucztę!
Jak czytamy w raporcie „Sezon grillowy 2016” przygotowanym przez firmę Dan Cake na podstawie badania przeprowadzonego przez TNS Polska w kwietniu 2015 r. grill to nie tylko pomysł na obiad czy kolację. Grono Polaków uważa, że jest to idealna okazja do spotkania się z przyjaciółmi, czy rodziną i spędzenia wolnego czasu na łonie natury. Jak się okazuje, w większości grillowaniem zajmują się mężczyźni – jest ich aż 70%, kiedy tylko 30% kobiet zajmuje się tego typu obowiązkami.

Podczas sezonu grillowego na ruszcie Polaków najczęściej znajduje się kiełbasa, wybiera ją aż 30% badanych. Na drugim miejscu znalazła się karkówka (24%), oraz kaszanka (13%). Mniejszą popularnością cieszą się takie potrawy jak skrzydełka z kurczaka (10%), steki (9%), ryba (5%) oraz warzywa (3%). A co nasi rodacy najchętniej spożywają jako dodatek do dań z grilla? W tym temacie zdecydowanie rządzi keczup, a zaraz za nim musztarda – oba produkty wybiera ponad 50% ankietowanych. Sezon grillowy sprawia, że niezmiennie, każdego roku jedna czwarta Polaków zasiada nad rusztem dwa, do trzech razy w miesiącu, a niemal tyle samo osób raz w miesiącu.

Piknik to nie tylko grill, wszędzie możemy zabrać ze sobą kosz piknikowy wypełniony po brzegi pysznościami. W zależności od upodobań, oprócz kanapek, możemy przygotować szybkie sałatki, smaczne dipy, pyszne ciasta, albo zwyczajnie sięgnąć w sklepie po gotowe przekąski.

Nie należy zapominać, że na takie wypady w plener najpraktyczniejsze są papierowe czy plastikowe sztućce, talerzyki i kubeczki. Przydadzą się również serwetki. Tak przygotowany kosz piknikowy zapewni wiele radości z biesiadowania.

Koszyk na piknik i na grilla

Podstawą w sezonie grillowym w sklepie Leoś w Białej Podlaskiej są przede wszystkim produkty z działu mięsnego. Produkty z tej kategorii w sklepie Leoś to przede wszystkim te pod marką Sokołów, która również w tym roku ma ciekawą ofertę dedykowaną na grilla. „Klienci w moim sklepie najchętniej w sezonie grillowym wybierają kiełbasę, boczek, skrzydełka oraz karkówkę. Kaszanka ze swojskich wyrobów jest wyjątkowo popularna. Z okresem tym wiąże się również duża sprzedaż przypraw. Z sypkich dominuje marka Prymat z wariantami typowymi do dań z grilla, mamy również Kamis i Appetitę. Jeśli chodzi o musztardę, to dominuje ta z Parczewa, w dalszej kolejności Prymat i Mosso. Natomiast z ketchupów numerem jeden jest Tortex. W ofercie mamy też sosy Hellmann’s takie jak Chilli Sauce, Stek Sauce czy Samba Sauce dedykowane specjalnie na grilla” – opowiada właścicielka sklepu, Agnieszka Górska.

Na grillu czy pikniku nie powinno zabraknąć napojów, soków oraz wód. W okresie letnim napoje zdecydowanie zwiększają swoją sprzedaż. Z wód w sklepie Leoś najchętniej wybierane są marki takie jak: Cisowianka oraz Kropla Beskidu. „Z napojów Coca-Cola i to nie tylko do picia, również używana jest do marynat” – dodaje pani Agnieszka.

„Biorąc pod uwagę soki, w głównej mierze wysoka sprzedaż zależy od tego jak przedstawiciel handlowy dba o ekspozycję oraz dostępność produktów na półkach sklepowych. W tej chwili Tymbark najlepiej rotuje, jest osoba, która się tym zajmuje, a atrakcyjnie wyglądający asortyment częściej ląduje w koszykach klientów” – opowiada ekspedientka, Marta Dmitruk. „W mniejszych sklepach trudno jest utrzymać przejrzystość i ładne ułożenie, ponieważ każdy detalista chce mieć dużo produktów, a ma niestety ograniczone miejsce” – wyjaśnia właścicielka sklepu.

W okresie letnim dużo osób spędza czas na dłuższych spacerach, piknikach czy w parku, a klienci zaopatrują się zazwyczaj w napoje o mniejszych pojemnościach. „Natomiast na dłuższe wyjazdy klienci przygotowują w domu posiłki, są to przede wszystkim kanapki. Podstawą są masła, margaryny, wędliny, serki do smarowania, sery żółte, pasztety jak również warzywa. Największą sprzedażą wśród tłuszczy do smarowania w naszym sklepie cieszy się masło roślinne oraz masło z Mlekovity. Serki do smarowania również bardzo dobrze rotują. Almette, Turek czy Piątnica to najczęściej wybierane marki” – opowiada ekspedientka.

Jak informuje Elżbieta Szarejko z Centrum Monitorowania Rynku, w marcu 2016 r. serki kanapkowe można było kupić w 80% wszystkich sklepów małoformatowych. „Klienci mieli do wyboru średnio około 12 różnych serków. Najważniejsze marki w tym formacie sklepów to Hochland Almette (27% udziałów w wartości sprzedaży w okresie od kwietnia 2015 r. do marca 2016 r.), Mlekpol Łaciate, Hochland Kanapkowy, Wieluń i Bieluch. Na półce z serkami kanapkowymi można znaleźć serki o różnych smakach, ale klienci najbardziej lubią te bez dodatków smakowych – w omawianym okresie najczęściej do ich koszyków trafiały serki Hochland Almettte Śmietankowy i Serek Śmietankowy Mlekpol Łaciate oraz Serek naturalny Bieluch” – mówi Elżbieta Szarejko.

Na pierwszym miejscu kiełbasa

W sklepie w Sulejówku, okres grillowy to nie tylko wzrost sprzedaży kategorii spożywczych. Jak przyznaje kierowniczka sklepu Barbara Cichocka, rewelacyjnie sprzedaje się węgiel, brykiet czy podpałka do grilla. „A z artkułów spożywczych, przede wszystkim przyprawy, mięsa i kiełbasy. Z tej kategorii powodzeniem u nas w sklepie cieszą się nowości takie jak kiełbasy z serem czy sycylijska odmiana kaszanki. Jeżeli chodzi o grilla to mamy bardzo dużą sprzedaż w tym okresie, w okolicy jest dużo domków jednorodzinnych, a mieszkańcy robią grille bardzo często. Bardzo nas cieszy to, że sezon grillowy trwa na dobre, oznacza to dla nas dużą sprzedaż, mnóstwo klientów i oczywiście zyski” – mówi pani Cichocka.

Produkty z działu mięsnego w sklepie Delikatesy Centrum cieszące się dużym powodzeniem to przede wszystkim te pod marką JBB. „Kiełbasy najczęściej wybierane to te typowo grillowe, np. Tyrolki – kiełbaski z szynki, kiełbasy klasyczne, z papryką, czy z cebulką, również kiełbasa z karkówką oraz wielkopolska. Jeśli chodzi o kiełbasy krótkie to marka Morliny bardzo dobrze rotuje. Również kiełbasy takie jak: brocka czy śląska cieszą się zainteresowaniem, pochodzące z Sokołowa. W każdym razie na grilla klienci wybierają głównie kiełbasy krótkie, zwracają uwagę na wielkość. Chętnie wybierane są również kęski piwne od Cedrobu, które są dobrą propozycją na grilla” – opowiada pani Basia.

Musztardy i ketchupy to kolejna kategoria rotująca wyjątkowo dobrze w sezonie grillowym. „U nas klienci najchętniej wybierają marki Pudliszki oraz Prymat. Ketchupy Hellman’s oraz Kotlin pojawiają się często w gazetkach naszej sieci, i dzięki temu też bardzo dobrze rotują. Tortex jest również ketchupem, który sprzedaje się bardzo dobrze i nie musi występować w gazetce, by klienci po niego sięgali, ponieważ przez okrągły rok ma dobrą cenę. Klienci w naszym sklepie mogą wybierać również wśród sosów, na grille wybierają m.in. barbecue czy sosy czosnkowe” – opowiada kierowniczka sklepu.

Przy okazji zakupów na grilla klienci sklepu kupują dużo napojów, wody czy soki. Z wód w sprzedaży dominuje Cisowianka, Magnesia oraz Żywiec Zdrój. Z napojów klienci kupują przede wszystkim Pepsi oraz Coca-Colę. Również dobrze sprzedaje się Hellena i Zbyszko. Z soków litrowych ładnie sprzedają się marki Tymabrk oraz Hortex. Natomiast z soków większych, 2-litrowych najczęściej klienci wybierają Caprio.

„Zainteresowanie klientów produktami na grilla wiąże się przede wszystkim z pogodą. Gdy jest ładna bardzo dużo klientów chce wykorzystać ten czas przy grillu z rodziną czy znajomymi. Okres ten to również szczytowy okres sprzedaży tacek na grilla, jednorazowych talerzyków, sztućców czy kubeczków a w cały ten asortyment zaopatruje nas firma Ravi. Popularnością cieszą się również w naszym sklepie grille jednorazowe” – mówi kierowniczka sklepu.

Do spożywania na świeżym powietrzu klienci delikatesów często kupują kabanosy, Tarczyński i Sokołów to najczęściej wybierane marki. „W zasadzie to wszystkie produkty w mniejszych opakowaniach gotowe do zjedzenia na raz bardzo dobrze rotują” – dodaje pani Cichocka.

Co roku w sezonie w delikatesach pojawiają się również środki do mycia grilla pod markami Tytan oraz Cif.

Naturalnie przyprawione

Podstawą na grilla, która musi być w sklepie Ósemka w okresie wiosenno-letnim jest kiełbasa i przyprawy. Oprócz tego węgiel drzewny. „Wśród przypraw klienci mogą wybierać z Kamisu oraz przypraw ekologicznych, których mamy cały asortyment. Klienci chętnie korzystają i tworzą własne mieszanki z przypraw naturalnych. Zarówno wśród przypraw Kamis jak i tych ekologicznych mamy mnóstwo pozycji od A do Z. Oprócz tego sprzedaż swoją zwiększają przyprawy mokre. Z marki Kamis, mamy różne rodzaje musztard, między innymi takie jak: sarepska czy chrzanowa. Ketchupy mamy pod markami Pudliszki, Heinz, Włocławek oraz Rybak. Ta ostatnia oferuje bardzo dobry ketchup ponieważ jest bez octu. Z musztard w ostatnim czasie pojawiła się u nas w sklepie musztarda korzenna i sarepska. Są to również musztardy bardziej tradycyjne bez octu pod marką Musztarda Kcyńska” – opowiada właścicielka. Klienci w sklepie pani Edyty poszukują produktów, które są ekologiczne, naturalne.

Klienci przy okazji grillowania chętnie kupują warzywa i sałatki w słoikach. Są to między innymi: sałatka szwedzka, warzywa konserwowe, ogórki Krakusa oraz inne pikle. Również klienci są zainteresowani gotowymi mieszankami warzyw.

„Piwo bardzo dobrze się sprzedaje, staramy się mieć dobre ceny przynajmniej na wybrane pozycje, w tej chwili jest to Harnaś. Klienci również często kupują Królewskie. Posiadamy szeroki asortyment piw regionalnych, które cieszą się zainteresowaniem” – dodaje właścicielka sklepu.

W sezonie klientelę sklepu Ósemka stanowią nie tylko okoliczni mieszkańcy, ale również działkowicze. A w weekendy jest bardzo dużo grilli właśnie w takich miejscach, co bardzo zwiększa zyski sklepu.

Przekąski na paragonach

Sezon letni w sklepie Odido w Markach z roku na rok przybiera inną postać w sprzedaży. „Jak przyznaje właścicielka sklepu, kiedyś zamawiała dużo więcej produktów na grilla, było wyraźnie widać, że klienci zaczynają zaopatrywać się w sklepie we wszystko co jest potrzebne. „Teraz kupują trochę mniej, zwykle jest tak, że dokupują brakujące rzeczy” – wyjaśnia pani Gabriela.

Natomiast niezmiennie największym powodzeniem cieszy się węgiel, brykiet, tacki, przyprawy do grilla, kiełbaski, mięso oraz zestawy paczkowane. „Kiełbaski z serem żółtym, mięso przyprawione, karkówka, boczek, żeberka to obowiązkowe pozycje w naszym sklepie. Firma, w którą się głównie zaopatrujemy to Sokołów. Kaszanka to numer jeden na grilla, klienci bardzo często ją kupują, szczególnie swojską. Mamy również boczki zwijane czy gotowe szaszłyki. Z mięs mamy skrzydełka i klienci również bardzo chętnie je kupują” – opowiada właścicielka sklepu.

W tym okresie bardzo dobrze rotują warzywa, sosy sałatkowe, jogurty naturalne, sery feta, wszystko to z czego można przyrządzić sałatkę do grillowanych potraw. „Prym tutaj wiodą sosy do sałatek Knorr oraz warzywa takie jak papryka, pieczarki i cebula. Również marynowany czosnek, cebulki, sałatki ogórkowe i ogórki konserwowe są produktami wybieranymi na przekąskę przy grillu” – wyjaśnia detalistka.

Klienci sklepu w Markach często sięgają po przekąski takie jak: paluszki, chipsy czy orzeszki. Marki dominujące w tym segmencie w sklepie Odido to: Felix, Lay’s, Przysnacki, Crunchips, Lajkonik oraz Aksam.

Według CMR, w marcu 2016 r. chipsy miało w ofercie 90% wszystkich sklepów małoformatowych do 300 mkw., natomiast słone paluszki można było kupić aż w 97% takich placówek. Klienci mogli wybierać średnio między 22 różnymi wariantami chipsów i 7 różnymi rodzajami paluszków, precli lub talarków.

W okresie od kwietnia 2015 r. do marca 2016 r. aż 94% udziałów w wartości sprzedaży chipsów w sklepach małoformatowych miały firmy – Frito Lay (z markami Lay’s, Star Chips) i Lorenz (Crunchips, Wiejskie Ziemniaczki). W omawianym okresie do koszyków klientów najczęściej trafiały chipsy Lay’s Zielona Cebulka – ten wariant smakowy w różnych opakowaniach występował na prawie 14% paragonów z chipsami. Duże grono fanów miały też chipsy Lay’s Papryka, Lay’s Fromage oraz Lay's Strong o smaku ostre chilli z limonką (CMR).

Największe udziały w sprzedaży słonych paluszków, precli i talarków w sklepach osiedlowych miały firmy Aksam (prawie 37% udziałów w wartości sprzedaży) i Lajkonik Snacks (niespełna 42%).

W okresie od kwietnia 2015 r. do marca 2016 r. najlepiej sprzedawały się Paluszki Beskidzkie z solą w opakowaniach 70 g i 300 g z oferty marki Aksam – każdy z tych wariantów pojawiał się na co dziesiątym paragonie z tą kategorią. W zestawieniu najlepiej rotujących produktów znalazły się również paluszki słone Lajkonik w opakowaniach 70 g, 200 g i 300 g, Paluszki beskidzkie o smaku sera i cebuli (60 g i 220 g), paluszki Lajkonik Junior (60 g), a także Lajkonik Talarki 130 g (CMR).

Biesiada z przytupem

Przyprawy do karkówki, grill pikantny, grill klasyczny to najczęściej wybierane przyprawy w sklepie Lewiatan w Niwiskach. „Dominują u nas marki Prymat, Kamis i Galeo. Ketchupy i musztardy: marka własna sieci Lewiatan, Kamis, Prymat, Bona oraz Mosso rotują na bieżąco. Również sosy i dressingi pod markami Mosso, Bona i Unilever często lądują w koszykach klientów” – mówi pani Izabela.

Klienci sklepu Lewiatan sięgają również przy okazji grilla po warzywa mrożone. „Są osoby, które zawijają właśnie takie warzywa w folię i tak grillują. Niektórzy klienci przyznają, że posypują również serem i wychodzi fajne danie. Obecnie funkcjonuje moda, żeby na grillu znajdowała się nie tylko kiełbasa.Zauważa się, że klienci grillują warzywa, owoce czy ryby. Wielu ludzi chce przyrządzić coś lekkiego. Drobiowe szaszłyki z warzywami dominują w tym temacie. Papryka, sałata bądź mieszanka sałat i do tego oczywiście sosy do sałatek” – wyjaśnia kierowniczka sklepu.

Klienci sklepu Lewiatan w Niwiskach kupują również dużo wód czystych, smakowych, gazowanych i niegazowanych, soków i napojów gazowanych. „Coca-Cola, Pepsi, Mirinda, Fanta, Hoop, Hellena, soki Tarczyn, Tymbark oraz Hortex, te marki wybierają klienci. W okresie grillowym osiągamy znaczne zwiększenie sprzedaży w tej kategorii. Również akcesoria do grilla, serwetki, obrusy, kubki, tacki, węgiel czy rozpałka to artykuły, które rotują bardzo dobrze” – dodaje pani Izabela.

Klienci sklepu zwracają dużą uwagę na produkty, które znajdują się w gazetkach promocyjnych sklepu. Natomiast jak przyznaje kierowniczka sklepu, niedaleko znajduje się miejscowość Kisielany, gdzie przyjeżdża bardzo dużo turystów. „Tamci klienci kupują lepsze produkty, lubią eksperymentować i grillować niestandardowe przysmaki. Często zauważamy, że są kupowane sery pleśniowe np. Turek i Valbon, które grillują. Również wybierają dobrej jakości mięsa oraz ryby. Tacy klienci kupują też lepsze wina zamiast piwa” – wyjaśnia pani Iza.

Ale spędzanie czasu na świeżym powietrzu to nie tylko grillowanie. Wyjazdy nad wodę, biwaki czy pikniki to również kosz pełen kanapek i przekąsek. „Na kanapki w naszym sklepie klienci kupują szynki, polędwice, mielonki, sery, serki do smarowania, pasty, pasztety, pomidory i ogórki. Turek oraz Almette, to serki najczęściej wybierane na kanapki. Sery żółte dostępne są pod markami: Ryki, Olecko, Serenada, Hochland oraz Rolada Ustrzycka podwędzana. Z pasztetów najlepiej rotujące marki to Dega i Podlaski. Klienci chętnie kupują też Paprykarz Szczeciński. W naszym sklepie i masła i margaryny dobrze się sprzedają. Masło Roślinne, Rama, Masło śmietankowe z OSM Siedlce i Milemix Zambrowski z Mlekpolu to najlepiej rotujące pozycje” – opowiada Izabela Woźna.

Jak informuje Elżbieta Szarejko z CMR, w marcu 2016 r. wędliny paczkowane można było kupić w co drugim sklepie małoformatowym do 300 mkw. Oferta wędlin paczkowanych w sklepach tego formatu obejmuje średnio 6-7 produktów – najczęściej są to kabanosy i kiełbasy w torebkach oraz niewielkie porcje (zwykle 100 g) szynki, polędwicy czy salami w folii lub plastikowym pudełku.

„W okresie od kwietnia 2015 r. do marca 2016 r. około 60% udziałów w wartości sprzedaży wędlin paczkowanych miało trzech producentów – Tarczyński, Animex i Sokołów. Klienci sklepów małoformatowych zazwyczaj kupują jedno opakowanie wędlin paczkowanych, a średnia wartość transakcji zakupu produktów z tej kategorii to około 6 zł. W okresie kwiecień 2015 r. – marzec 2016 r. najczęściej do koszyków klientów trafiały kabanosy firmy Tarczyński w opakowaniach 120 g, przy czym największą popularnością cieszyły się warianty: Drobiowy i Wieprzowy Exclusive (po około 5% udziałów w liczbie transakcji). W czołówce zestawienia najczęściej kupowanych wędlin paczkowanych znalazły się również Szynka Konserwowa Eksportowa w opakowaniu 120 g, kiełbasy Żywiecka Ekstra i Krakowska Podsuszana marki Balcerzak (90 g), Boczek Surowy Wędzony Sokołów oraz Szynka Bohuna (100 g) z oferty Animeksu” – informuje Elżbieta Szarejko.

Odpowiednia ekspozycja

W Leśnej Podlaskiej w sklepie Delikatesy Centrum większość klientów spędza wolny czas w ciepłe dni na grillowaniu. Chociaż są też takie osoby, które szukają przekąsek, do spożycia podczas długiego spaceru czy pikniku. „Na grilla klienci w naszym sklepie bardzo chętnie kupują kaszanki, różnego rodzaju z cebulką czy z czosnkiem. Kiełbasa biała parzona, kiełbaski krótkie, kabanosy, a najlepiej kiełbasy pakowane przeważnie lądują na ruszcie. Z mięsa klienci chętnie sięgają po karkówkę, która niekiedy już jest przyprawiona i pokrojona w sklepie, jak również kupują surowe produkty i sami przygotowują je na grilla. Czasem również praktykujemy robienie szaszłyków, wykorzystujemy paprykę, mięso, pomidory, cebulkę. Takie gotowe przysmaki są robione w weekendy i tak również zwiększamy sprzedaż. Klienci oczekują od nas takich gotowych już przygotowanych dań na grilla” – opowiada właścicielka sklepu.

W sklepie przygotowana została półka z ofertą skierowaną na grilla, gdzie znajdują się przyprawy z Prymatu i Kamisu, ketchupy, musztardy, wszelkiego rodzaju marynaty oraz sosy do sałatek. Jak przyznaje właścicielka sklepu, ketchupy i musztardy bardzo dobrze rotujące to te z marki własnej, Tortexu, Heinz, Roleski oraz Pudliszki.

„Jak widać marka własna u nas jest najchętniej wybierana w wielu kategoriach produktów, klienci zwracają szczególnie uwagę na cenę. Na grilla oczywiście sprzedajemy również bardzo dużo piwa. W tym przypadku popularnością cieszą się piwa w sześciopakach lub czteropakach” – dodaje pani Aldona.

„Sałata, rzodkiewka, szczypior cieszą się powodzeniem przy okazji zakupów grillowych. Zwłaszcza jeśli jest to odpowiednio wyeksponowane, ekspozycja gdzie jest sałata w promocji, a obok szczypior i rzodkiewka sprawdza się w naszym sklepie znakomicie a przy tym my możemy podnieść marżę i zyskać” – mówi właścicielka sklepu.

W sklepie jest również stand z Amigo gdzie klienci mogą kupić tacki na grilla, jednorazowe talerzyki, kubeczki, widelce czy noże.

Bardzo dobrze w okresie letnim rotują również wody i napoje, są kupowane zarówno na grilla, pikniki czy dłuższe spacery. „Wody najchętniej kupowane to marka własna sieci Aqua, Cisowianka, poza tym wody, które aktualnie są w promocji. Z napojów również króluje marka własna, napoje Zbyszko, soki w kartonach marki własnej Napi, Tymbark oraz Caprio” – dodaje pani Aldona.

Napoje na paragonach

Napoje to jedna z najważniejszych kategorii w sklepach małoformatowych do 300 mkw. – w okresie od kwietnia 2015 r. do marca 2016 r. odpowiadały one za prawie 7% udziałów w wartości i występowały na co piątym paragonie. Napoje gazowane, wody mineralne, a także soki, nektary i napoje niegazowane można kupić prawie we wszystkich placówkach tego formatu – dowiadujemy się z badań prowadzonych przez Centrum Monitorowania Rynku.

„W ujęciu wartościowym najważniejszymi kategoriami są napoje gazowane (odpowiadają za jedną trzecią sprzedaży wszystkich napojów), soki, nektary i napoje niegazowane (około 23%) oraz wody czyste (19%). Sprzedaż napojów zaczyna rosnąć wraz z nadejściem ciepłych dni. Detaliści starannie przygotowują się do sezonu i w miesiącach letnich poszerzają półkę z tą kategorią. W sierpniu 2015 r. typowy sklep małoformatowy miał w ofercie około 39 napojów gazowanych, 23 wody czyste i 18 smakowych, ale już w grudniu na półce można było znaleźć odpowiednio tylko 34, 20 i 13 wariantów tych napojów” – mówi Elżbieta Szarejko z CMR.

W kategorii wód czystych udziały wód gazowanych i niegazowanych w wartości i wolumenie sprzedaży w sklepach osiedlowych rozkładają się niemal dokładnie po połowie, przy czym w miesiącach letnich częściej klienci sięgają po wody gazowane, natomiast przez pozostałą część roku nieco lepiej sprzedają się wody niegazowane. W segmencie wody smakowej niezależnie od pory roku większą popularnością cieszą się wody niegazowane (około 90% udziałów w wartości i wolumenie sprzedaży).

„Największe udziały w wartości sprzedaży wód czystych mają marki Żywiec Zdrój (około 25% udziałów), Cisowianka i Muszynianka. W kategorii wód smakowych najlepiej radzą sobie firmy Żywiec Zdrój (około 50% udziałów w wartości sprzedaży) i Maspex z marką Kubuś (około 26% udziałów). W okresie od kwietnia 2015 r. do marca 2016 r. klienci sklepów małoformatowych najczęściej wkładali do koszyków czystą niegazowaną wodę Żywiec Zdrój w opakowaniu 1,5 l (znalazła się ona na co dziesiątym paragonie z wodą), a także gazowaną Muszyniankę i niegazowaną Cisowiankę w półtoralitrowych butelkach. W kategorii wód smakowych najlepiej rotowały wody Żywiec Zdrój w opakowaniu 1,5 l o smaku truskawkowym, cytrynowym i jabłkowym oraz Kubuś Waterrr w opakowaniach 500 ml o smaku truskawkowym i malinowym” – informuje Elżbieta Szarejko, CMR.

Według CMR, najlepiej sprzedającymi się markami napojów gazowanych w sklepach małoformatowych pozostają Coca-Cola (ponad 40% udziałów w wartości sprzedaży w okresie kwiecień 2015 r. – marzec 2016 r.) oraz Pepsi (ponad 20%). Największą popularnością cieszą się napoje gazowane typu cola – można je znaleźć na prawie 80% paragonów z tą kategorią. W okresie od kwietnia 2015 r. do marca 2016 r. najczęściej do koszyków klientów trafiały Coca-Cola w butelkach o pojemności 1 l i 2,25 l oraz Coca-Cola i Pepsi w puszkach 300 ml. Najlepiej sprzedające się napoje gazowane, inne niż cola, to Oranżady Hellena biała i czerwona w opakowaniu 1,25 l i Zbyszko 3 cytryny o pojemności 1,75 l.

„W okresie kwiecień 2015 r. – marzec 2016 r. w segmencie soków, nektarów i napojów niegazowanych najwięcej udziałów w wartości sprzedaży miała marka Tymbark (37%), za nią uplasowały się marki Kubuś i Hortex. W omawianym okresie do koszyków klientów najczęściej trafiały soki Tymbark Pomarańcza w kartonie 1 l, sok Hortex Pomarańczowy w kartonie 1 l i sok Kubuś banan, marchew, jabłko w butelce 300 ml. W kategorii napojów niegazowanych największą popularnością cieszyły się napoje Tymbark o smaku wiśniowo-jabłkowym oraz jabłkowo-miętowym” – informuje Elżbieta Szarejko z CMR.

Tematyczne stojaki

Okres grillowy w sklepie powinien wyróżniać się przede wszystkim odpowiednią ekspozycją. Klienci zwracają uwagę na tematyczne stojaki, ponieważ ułatwia to dokonywanie zakupów. Wszystkie produkty są obok siebie a dzięki temu również może to wpływać na nieplanowany zakup impulsowy.

Jak przyznaje pani Joanna, kierowniczka sklepu w Łomazach, z przypraw klienci mogą wybierać spośród kilku marek natomiast to Kamis jako pierwszy przygotował ekspozycję typową na grilla, gdzie klienci w jednym miejscu mogą wybrać specjalnie dedykowane przyprawy oraz ketchupy na grilla. „Dostępne są również przyprawy Prymat, Galeo i Knorr. Sklep przewiduje pojawienie się również ekspozycji grillowej przypraw Prymatu i Galeo. Jest to duże ułatwienie dla klientów, że mają przed sobą cały asortyment przeznaczony na grilla i nie muszą szukać wśród wszystkich przypraw” – wyjaśnia kierowniczka. Jak przyznaje pani Joanna, w sezonie przyprawy idą jak burza.

Z ketchupów i musztard w sklepie Delikatesy Centrum bardzo dobrze rotują produkty marek: Kamis, Parczew oraz Dobry Wybór. „Również mamy duży wybór sosów ziołowych, czosnkowych, tatarskich, chrzanowych. Z tego asortymentu rotują na bieżąco marki takie jak: Heinz, Develey, Pudliszki, Tarsmak oraz Kotlin. Tutaj klienci najczęściej wybierają ten produkt, który jest w gazetce” – dodaje kierowniczka sklepu.

Natomiast to, co klienci wybierają z działu mięsnego głównie uzależnione jest od pogody. Jak przyznaje kierowniczka działu mięsnego, prym wiodą kiełbasy tradycyjne przeznaczone na grilla, o wyśrodkowanej cenie. „W sezonie grillowym klienci wybierają przede wszystkim krótkie kiełbasy. Biała kiełbasa również niekiedy ląduje na grillu. Natomiast w sobotę sprzedajemy karkówkę, boczek czy skrzydełka. Wtedy klienci mają więcej czasu na grillowanie i mogą dłużej poczekać, aż mięso się upiecze. W okresie grillowym oferujemy gotowe przyprawione mięsa, czy to plastry karkówki, boczek czy nawet szaszłyki. Produkty na stoisku mięsnym głównie pochodzą z Łukowa, ale mamy również inne marki. Wszystko zależy od tego, co znajduje się w gazetce. Bo jak wiadomo produkty te są troszkę tańsze. A klienci dużą wagę przywiązują do ceny produktu” – wyjaśnia pani Ela, kierownik działu mięsnego.

Mieszkańcy Łomaz w delikatesach przy okazji zakupów grillowych i piknikowych często sięgają również po przekąski czy dodatki. Są to pieczarki, ogórki konserwowe, cebulka, czosnek jak i oliwki, które klienci chętnie wykorzystują do sałatek. Również są kupowane gotowe przysmaki, takie jak Śledzik na raz Lisner.  Poza tym przekąski takie jak chipsy, orzeszki, ciasteczka czy paluszki to typowe produkty, po które klienci sięgają przy okazji grilla.

Jak przyznaje pani Joanna, planowana jest również grillowa ekspozycja w czołowym miejscu, gdzie klienci będą mogli znaleźć wszystkie produkty związane z grillem i piknikiem, takie jak: tacki, węgiel, grille jednorazowe, przyprawy, podpałki, napoje.

„Zbyszko, Hoop, Coca-Cola, Mirinda, Sprite to marki najczęściej wybierane z napojów gazowanych. Cisowianka, Magnesia i Aqua królują wśród wód. Smakowe wody wybierane są przeważnie pod marką Żywiec Zdrój. Natomiast soki najczęściej wybierane to Caprio i Tymbark” – mówi pani Joanna.

Odpowiednio dobrana oferta

Mieszkańcy Rakowisk, a tym samym klienci sklepu Leoś latem spędzają czas grillując bądź pakują piknikowe kosze i ruszają w plener. Jak informuje pani Jolanta, kierowniczka sklepu klienci latem zaopatrują się u nas również jadąc nad wodę. „Zabierają ze sobą grille, przekąski i na świeżym powietrzu spędzają czas w towarzystwie rodziny czy znajomych. W tym przypadku powodzeniem cieszą się gotowe produkty na grilla już przyprawione, jak również chipsy, paluszki i ciastka pakowane. Nie są to natomiast przekąski słodkie i czekoladowe” – opowiada pani Kosowska.

„Bardzo dobrze rotuje u nas kiełbasa śląska z Sokołowa, kiełbasa biała, również karkówka i skrzydełka. Można u nas kupić także już przygotowane i przyprawione w opakowaniu karkówki czy boczek. Jest to niewielka miejscowość, gdzie są przeważnie domy z ogródkami, a gospodynie mają swoje sprawdzone przepisy dlatego też często wybierają kawałek karkówki niedoprawionej i same w domu przygotowują wedle uznania. Przyprawą, po którą klienci najczęściej sięgają jest grill klasyczny z Prymatu. Również przyprawy do karkówki dobrze rotują” – mówi kierowniczka sklepu.

Rady grillowe

Jak przygotować się do grilla? Według Roberta Sowy, należy zacząć od przygotowania grillu i rusztu. Zarówno przed rozpoczęciem grillowania jak i po, wszystko powinno zostać dokładnie umyte. Możemy również zaopatrzyć się w środki czyszczące przeznaczone do rusztu czy grilla. Dla konserwacji zalecane jest także zaimpregnowanie olejem. To co będzie służyło nam do rozpalenia grilla zależy od nas, natomiast powinniśmy wybierać wśród węgla drzewnego, brykietu lub używać grilla gazowego. Natomiast przy podpaleniu powinniśmy unikać denaturatu, benzyny czy papieru. Podpałki specjalnie do tego przeznaczone można spotkać w każdym sklepie, nawet tym mniejszym osiedlowym. Również dostaniemy tam tacki do grillowania, które są szczególnie polecane do tłustych dań. Tacki te są karbowane oraz mają dziurki co blokuje spływanie tłuszczu bezpośrednio do ognia. Natomiast folia aluminiowa jest niezbędna do grillowania delikatnych ryb i mięsa z dodatkiem marynaty. Powinniśmy rozpocząć, gdy węgiel się przepali i zostanie żar, nie wskazane jest grillowanie na ogniu. Grill powinien być zawsze pod nadzorem osób dorosłych, a w pobliżu powinna być gaśnica lub wiaderko z wodą. Jeśli zamierzamy przygotować szaszłyki, patyczki powinny zostać wcześniej namoczone w wodzie.

Produkty, które zamierzamy grillować powinny być wyjęte z lodówki na dwie godziny przed położeniem ich na ruszcie. Natomiast mięso zamarynowane powinno leżeć w lodówce ok 12 godzin, w przypadku wieprzowiny, im dłużej tym lepiej. Przed marynowaniem mięso powinno zostać dokładnie rozbite, można też ponacinać żyłki, dzięki temu mięso nie będzie się zwijało podczas grillowania. Oprócz mięs i ryb na grillu sprawdzą się warzywa i owoce. Cukinia, pieczarki, bakłażan, cebula dymka, kolorowe papryki to idealne warzywa do grillowania. Warzywa również można przygotować w marynacie z oleju z ziołami np. prowansalskimi.

Grillowanie najlepiej jest rozpocząć od mięs. Grilluje się je dłużej i po zgrillowaniu powinno się je ułożyć na desce i odstawić na 5 minut, aby odpoczęło. Będzie wówczas bardziej soczyste. Warzywa grillujemy krócej, potrzebują mniej czasu, a chcemy, żeby były ciepłe. Podpiec możemy również pieczywo, które z masłem bądź z oliwą z ziołami będdzie stanowił fajny dodatek. Produkty z grilla są bardzo smaczne i zdrowe, jeśli poprawnie je zgrillujemy. Należy unikać jadania przypalonych mięs.
Przy jedzeniu na świeżym powietrzu idealnie sprawdzą się naczynia jednorazowe. Dzięki temu unikniemy sterty naczyń i szybko posprzątamy po posiłku.

Często jest tak, że wspólny posiłek jest jedynym pretekstem, by spotkać się ze znajomymi czy rodziną i spędzić razem czas. Jak wynika z badania opinii społecznej przeprowadzonej na zlecenie marki Coca-Cola1, aż 55% Polaków wskazuje, że najbardziej ceni w grillowych spotkaniach wspólne spędzanie czasu z rodziną i znajomymi. 31% wskazuje na możliwość spędzenia czasu na świeżym powietrzu, 8 % na dodatkowe rozrywki, gry towarzyskie, a tylko 6% na jedzenie. Co ciekawe, na znaczenie jedzenia częściej wskazują mężczyźni (10%) niż kobiety (2%) i mieszkańcy dużych miast. Gdy spotkamy się przy grillu najczęściej rozmawiamy (75%), w dalszej kolejności znalazło się słuchanie muzyki (35%) czy opalanie się (12%). Okazuje się więc, że grillowanie to przede wszystkim doskonała okazja do spotkań towarzyskich i wspólnego spędzania czasu.

Monika Kociubińska



tagi: piknik , grill , potrawy , dania , produkty , kulinaria ,