Kategorie produktów

Pasta i basta!

Czwartek, 14 kwietnia 2016 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 04/122. Kwiecień 2016
Makaron w polskim sklepie – jest w czym wybierać. Wzrost świadomości konsumentów oraz trend na zdrowe odżywianie wpływa na coraz większe zainteresowanie produktami wyższej jakości. W koszyku zakupowym razem z makaronem często lądują również sosy.
Makaron jest bardzo popularny w Polsce, rynek rośnie z roku na rok, a producenci widzą jeszcze duże perspektywy w tej kategorii. W porównaniu do innych krajów, konsumpcja makaronów w Polsce jest niewielka. Konsumenci coraz częściej poszukują makaronów wysokiej jakości, produkowanych według domowych receptur, tradycyjną metodą przy użyciu podstawowych składników.

Popularne marki

Wśród makaronów największy udział w rynku mają warianty pszenne, stanowią one 93% wartościowo i 95% udział ilościowy. Konsumenci wybierają również makarony pełnoziarniste: owsiane, gryczane, orkiszowe czy żytnie, które stanowią ok. 5% udziałów wartościowo i 3% ilościowo (Panel Gospodarstw Domowych GfK, dane za rok 2014). Wśród producentów markowych niezmiennie od kilku lat największy udział w rynku posiada Maspex. Pozostali czołowi producenci makaronów markowych to: Eko-Mak, Makarony Polskie, Goliard i Czarneckie Makarony.

Jak podaje Centrum Monitorowania Rynku, w małoformatowych sklepach spożywczych do 300 mkw. – w okresie od marca 2015 r. do lutego 2016 r. makaron można było znaleźć na co setnym paragonie. Przynajmniej jeden rodzaj makaronu można kupić w około 90% wszystkich sklepów małoformatowych. „Z uwagi na dużą różnorodność kształtów i rodzajów półka z makaronem jest zwykle dość szeroka – średnio w placówkach tego formatu klienci mogą wybierać spośród 17 wariantów” – informuje Elżbieta Szarejko z CMR. Najpopularniejszą marką makaronu w sklepach małoformatowych jest Lubella. Na kolejnych miejscach znajdowały się produkty z oferty firmy Czanieckie Makrony, Goliard oraz Eko-Mak. Co drugi sklep małoformatowy ma w ofercie tanie makarony pod marką własną sieci lub dystrybutora.

W okresie od marca 2015 r. do lutego 2016 r. najczęściej do koszyków klientów trafiały: Czaniecki Makaron krajanka w torebce 250 g i dwa warianty makaronu Lubella w 500 g opakowaniach – Spaghetti i Świderki Eliche (CMR).

Świat makaronów

Sklep „U Janusza” przy ulicy Chopina w Sochaczewie jest zaopatrzony w szeroki asortyment makaronów. Jak przyznaje właściciel sklepu, Janusz Bąbała, makaron to produkt bardzo często kupowany przez klientów jego sklepu. „W moim sklepie wybierane są przede wszystkim znane marki. Są to makarony od Lubelli, Malma oraz Czanieckie Makarony. Marki te mają szeroki asortyment i bardzo duży wybór wśród makaronów pszennych jak i żytnich” – opowiada pan Janusz. W sochaczewskim sklepie dostępne są również marki takie jak: Makarony Polskie, ARC-POL, Międzybrodzkie Makarony, Goliard, Krak-Pol, Podravka, Babci Ani oraz Pudliszki. „Do wyboru mamy bardzo różne rodzaje i kształty, wstążki, rurki, spaghetti, kokardki, gwiazdki, świderki, uszka, nitki, krajanka bądź fale, itp. Również mamy makarony na bazie ciemnych zbóż, wieloziarniste i barwione, po tego typu asortyment klienci sięgają coraz częściej. „Wśród społeczeństwa zaczął panować trend na zdrowe odżywianie się i odchudzanie, w związku z tym klienci poszukują produktów zdrowszych, mniej kalorycznych” – wyjaśnia właściciel sklepu.

Natomiast w sklepie „Sezam”, gdzie kierowniczką jest pani Zofia Rogulska, klienci najczęściej sięgają po makarony Lubelli oraz Babci Ani. „Makaron spaghetti, świderki, penne, nitki i krajanka są najczęściej wybierane. Natomiast w ofercie mamy każdy rodzaj makaronu. Są produkty bez cholesterolu, swojske czy domowe, rodzajów jest naprawdę wiele” – opowiada pani Zofia. W sklepie są również dostępne marki takie jak: Podravka, Międzybrodzki, Malma, Anna, As-Babuni, Makarony Polskie oraz Goliard. W Sezamie bardzo często wybierane są makarony dobrej jakości. Klienci zwracają uwagę na to z czego są wykonane, chcą, by były jak najzdrowsze.

Jak informuje Elżbieta Szarejko z CMR, podczas zakupów w sklepach małoformatowych zwykle do koszyka trafia tylko jedno opakowanie makaronu (ponad 80% transakcji), ale 15% kupujących sięga po dwa opakowania, a około 3% klientów kupuje jednorazowo więcej niż dwa opakowania makaronu. Średni wolumen transakcji wynosi nieco ponad 450 g, a jej średnia wartość to około 3,5 zł.

Monika Kociubińska


tagi: pasta , makaron , sos ,