Kategorie produktów

Przygotowania do sezonu lodowego

Poniedziałek, 14 marca 2016 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 03/121. Marzec 2016
Przed nami czas zbierana plonów z sezonu lodowego. Na patyku, w kubeczku czy rożku – wybór jest ogromny, a w okresie wiosenno-letnim możemy spodziewać się wielu nowości. Trzeba się zatem odpowiednio do niego przygotować!
Spożycie lodów w Polsce od kilku lat utrzymuje się na poziomie ok. 4-5 l na głowę z czego dwie trzecie to lody impulsowe. Sprzedaż lodów w dalszym ciągu jest uzależniona głównie od pogody. Producenci wciąż widzą ogromne perspektywy wzrostu tej kategorii porównując Polskę do krajów, gdzie roczne spożycie lodów na osobę to 12-14 l, mimo niesprzyjającego klimatu (Skandynawia).

Liderzy kategorii

W okresie letnim konsumenci bardzo chętnie sięgają po lody, dlatego sklepy małoformatowe do 300 mkw. wychodzą naprzeciw potrzebie zakupów impulsowych. Ilość produktów mrożonych ograniczona jest przez pojemność posiadanych przez sklep zamrażarek, więc wraz z sezonem zmienia się dostępny asortyment. Jak informuje Sylwia Neska z CMR, w okresie letnim ponad połowa udziałów wartościowych produktów mrożonych generowana jest przez lody impulsowe. W 2015 roku najwięcej transakcji z lodami dokonano w sierpniu – w związku z wyjątkowo wysokimi temperaturami.

Lody impulsowe charakteryzują się dużą sezonowością. Najwyższy udział w liczbie opakowań w okresie marzec – wrzesień 2015 r. zanotowano dla marek: Algida Big Milk, Nestlé Kaktus i Koral Rożek. W sierpniu 2015 r. w rankingu rotacji lodów impulsowych najwyższe miejsca zajmowały: Koral Koktajlowe Krówka-Kukułka 220 ml, Algida Big Bambi Choco 110 ml oraz Algida Big Milk Śmietankowy 110 ml (CMR).

Również sprzedaż lodów familijnych ulega wzrostowi w okresie letnim. W tej kategorii liderami pozostają Grycan i Algida Śmietankowa (odpowiednio 17% i 16% udziałów w liczbie opakowań w okresie marzec-wrzesień 2015 r.). W sierpniu 2015 r. lody o gramaturze 1000 ml generowały aż 35% wartości sprzedaży lodów familijnych (zimą jest to ok. 20% wartości sprzedaży).

Kuszące zamrażarki

Michał Głuszcz jest właścicielem sklepu „Agmi”, który prowadzi od 15 lat, i jak przyznaje – upalne lato przynosi sowite zyski ze sprzedaży lodów. „Lody w okresie letnim to numer jeden w moim sklepie. Zimą sprzedajemy głównie lody duże, deserowe. Gdy przychodzi wiosna, kładziemy mniejszy nacisk na warzywa mrożone, a lodówki wypełniamy lodami” – informuje właściciel sklepu.

Początek sezonu lodowego w sklepie jest zależny od warunków atmosferycznych. Gdy tylko robi się ciepło wzrasta popyt na lody. Grycan, Carte D’Or i Algida to marki najchętniej wybierane w sklepie „Agmi” wśród lodów deserowych. Lody na patyku, które są szczególnie uwielbiane przez dzieci to Big Milk, Zapp oraz Kolorki. „W tym przypadku, im niższa cena, to tym lepiej się sprzedają” – dodaje pan Michał.

„W zamrażarkach staramy się mieć duży wybór wśród smaków i rodzajów lodów. Przy zamówieniach również za każdym razem bierzemy inne smaki” – opowiada detalista.

Lodówki w sklepie „Agmi” są rozstawione w różnych miejscach. W pobliżu kasy znajduje się zamrażarka, gdzie umieszczone są lody impulsowe, które przykuwają uwagę dzieci. „Rodzice robią zakupy, a dzieci wybierają ulubione lody, które zwykle są dodatkowym, nieplanowanym artykułem w koszyku zakupowym klienta” – opowiada detalista. Dalej na sklepie znajdują się lody większe, w kubkach o pojemności 1 l, po które klienci przychodzą specjalnie i kupują do domu.

„W przypadku lodów trzeba cały czas pilnować ułożenia w zamrażarkach. Wygląda to tak, że klienci je mieszają, a pracownicy sklepu układają, by lody były widoczne i zachęcały kolejnego klienta do zakupu” – przyznaje pan Michał.

Lodowe przysmaki

Algida, Grycan, Zielona Budka czy Nestlé Schöller – właśnie takie marki dominują wśród lodów w sklepie „U Kacprzaków” należącym do pani Barbary Kacprzak. „Klienci trafiający do mojego sklepu to nie tylko okoliczni mieszkańcy, ale również osoby przejezdne. W związku z tym dokonują bardzo różnych wyborów” – informuje właścicielka.

Latem lodówki w sklepie „U Kacprzaków” wypełnione są po brzegi lodami na patyku, w kubeczkach bądź w rożku. Do najchętniej wybieranych pozycji należą m. in. lody Big Milk, Twister, Magnum, Grand, Kaktus, Cornetto, rożki Algidy i Koral, Lody koktajlowe, Lody Jak Dawniej, Zapp, Oreo, Lion, Kit Kat oraz Princessa. Z lodów litrowych dominuje Grycan, Carte D’Or, Algida, Lody Jak Dawniej Koral oraz Nestlé Schöller. „Bakaliowe, śmietankowe i owocowe – to najpopularniejsze smaki w moim sklepie” – dodaje właścicielka sklepu.

Jak przyznaje pani Kacprzak, do każdego sezonu lodowego trzeba odpowiednio się przygotować i również w tym roku planuje zatowarować sklep we wszelkie nowości, które pojawią się na rynku. Asortyment na czasie to podstawa sukcesu w tej kategorii.

Monika Kociubińska


tagi: lody ,