Produkty nabiałowe należą do grupy produktów pierwszej potrzeby. Są one również podstawą zdrowego odżywiania. To właśnie dla tej kategorii klienci codziennie przychodzą do sklepu. Dlatego poszczególne podgrupy segmentu powinny być odpowiednio reprezentowane.
Podstawy zdrowego odżywiania się, według nowej Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, zalecają spożywanie co najmniej dwóch szklanek mleka. Można je zastąpić jogurtem, kefirem i częściowo serem. Jak wskazywała poprzednia Piramida Zdrowego Żywienia spożycie mleka miało dotyczyć 3-4 porcji mleka lub produktów mlecznych. Zatem nowa zachęca do spożywania większej ilości nabiału. Jest to więc bardzo istotna kategoria w naszym prawidłowym odżywianiu się.
Grupa produktów mlecznych w sklepach małoformatwych
Segment produktów mlecznych składa się z wielu segmentów (jogurty, sery żółte, sery twarogowe i regionalne, mleko, śmietany, desery mleczne itp.), które w sklepach małoformatowych do 300 mkw. generują ok. 11% transakcji i ok. 4% wartości sprzedaży (CMR). Według rankingu top kategorii nabiał zajmuje czołową pozycję zaraz po alkoholach, napojach i produktach tytoniowych.
Jak informuje Magdalena Dyrduła z CMR, analizując bardziej szczegółowo asortyment produktów mlecznych widać, że w omawianym kanale dystrybucji ok. 25% udziałów wartościowych w sprzedaży tej kategorii stanowi mleko, niecałe 15% śmietany i ok. 7% jogurty łyżeczkowe. Mimo niezmieniającej się średniej liczby wariantów produktów mlecznych na sklep w przeciągu całego roku (ok. 90 wariantów) gama produktów na półce z nabiałem w sklepie małoformatowym zmienia się w zależności od pory roku. Segment jogurtów pitnych poszerza się w okresie letnim, łyżeczkowe zwiększają liczbę wariantów na sklep w okresie styczeń-kwiecień. Wzrost średniej liczby wariantów dla jogurtów naturalnych w okresie kwiecień-czerwiec znajduje swoje uzasadnienie w pojawianiu się na rynku świeżych, sezonowych owoców.
Wśród liderów w kategorii produktów mlecznych znajdują się SM Mlekpol (Łaciate, Milko), Zott – jako lider w kategorii jogurtów łyżeczkowych (Jogobella), deserów mlecznych (Monte, Belriso) i jogurtów naturalnych (Natur) oraz SM Mlekovita (Wypasione, Polskie Świeże). Warto zaznaczyć, że w przypadku omawianej kategorii ważną rolę spełniają regionalne zakłady produkcyjne, które generują ponad 15% obrotu produktów mlecznych. Produktami, które odznaczają się wysoką dystrybucją numeryczną w sklepach małoformatowych do 300 mkw. są: Mlekpol Łaciate 3,2% 1000 ml, Danone Danio waniliowy 140 g, Mlekpol Łaciate 2,0% 1000 ml, Hochland Bloczek Śmietankowy 100 g oraz Zott Jogobella 150 g (CMR).
Szeroka oferta
Półka z nabiałem w sklepie Delikatesy Centrum w Warszawie jest dosyć spora, a klienci w danej podkategorii mogą wybierać spośród kilku pozycji. Pani Edyta jest kierownikiem sklepu od 3 lat i jak przyznaje, lodówka z nabiałem to najczęściej odwiedzane miejsce przez klientów tego sklepu. „Jeśli chodzi o poszczególne kategorie to mleko dostępne jest pod markami Mlekovita, Piątnica, Łaciate (Mlekpol), Mleko łowickie – z czego częściej wybierane jest mleko w butelce niż w kartonie. Klienci bardzo często wybierają produkty, które w danym momencie znajdują się w promocyjnej gazetce sklepu.
Z jogurtów i serków homogenizowanych dostępne są marki: Bakoma, Danone, Zott, Rolmlecz, Piątnica, Müller oraz marka własna. W tej kategorii Bakoma jest liderem. Kefiry i maślanki nie mają już tak dużego zainteresowania w naszym sklepie jak jogurty ale jest to również kategoria rotująca na bieżąco. Robico, Bakoma, Krasnystaw i Mlekpol to wybór wśród maślanek i kefirów, a najlepszą pozycją według naszych klientów jest Kefir Robico” – opowiada pani Edyta.
Jeśli chodzi o sprzedaż produktów do smarowania, w warszawskim sklepie najchętniej kupowane są masła. Margaryny czy miksy klienci wybierają zdecydowanie rzadziej, chociaż wśród takich produktów mają również szeroki wybór marek i rodzajów. Ser żółty natomiast najczęściej kupowany jest na wagę. Klienci mogą wybrać odpowiednią ilość i gatunek. Marki dostępne to m. in. SM Ryki, Serenada (SM Spomlek), Mlekovita, Mlekpol czy OSM Sierpc.
Dostępne są również sery pakowane pod markami Mlekpol, Hochland, SM Ryki, Włoszczowa oraz Łowicz. W sklepie Delikatesy Centrum bardzo dobrze sprzedają się także sery pleśniowe, a Lazur i Valbone to najczęściej kupowane marki. Dostępne są też produkty NaTurek, Hochland, President oraz Bakoma.
„Sklep jest duży, a asortyment szeroki. Taka oferta klientom w zupełności wystarcza i spełnia ich wymagania” – podsumowuje kierowniczka sklepu.
Wyselekcjonowana półka
Delikatesy „Gaweł” to niewielki sklep znajdujący się przy Alei Warszawskiej w Panieńszczyźnie pod Lublinem. Nabiał w sklepie, w którym pracuje Marlena Filipiak, jest kupowany codziennie pod różną postacią: serek, jogurt, mleko czy ser. „Klienci, którzy przychodzą do sklepu są raczej stałymi klientami, a zakupy ich są powielane, dlatego też stale sprzedają się wybrane produkty. Ułatwia nam to dobranie odpowiedniego asortymentu. Zwłaszcza, że jest to mały sklep z niewielką lodówką, co ogranicza nas w dobraniu 2-3 produktów w danej kategorii. Od czasu do czasu pojawiają się nowe pozycje, i jeśli zainteresują klientów to zostają na stałe” – informuje ekspedientka, Marlena Filipiak.
„Z nabiału króluje u nas Krasnystaw. Jeśli chodzi o poszczególne kategorie to mleko dostępne jest pod marką Zambrowskie, Łaciate oraz Krasnystaw. Najlepiej rotuje mleko Zambrowskie w butelce. A do smarowania najczęściej okoliczni mieszkańcy wybierają margaryny. Są to: Delma, Smakowita, Masło Roślinne, Pyszny Duet oraz Rama. W tym przypadku najczęściej klienci wybierają pozycje najtańsze” – opowiada pani Marlena.
Jeśli chodzi o ser topiony to w sklepie „Gaweł”, Hochland jest najczęściej wybierany, chociaż są dostępne inne tańsze marki. W dalszej kolejności na półkach widnieją sery twarogowe. Z tej kategorii dostępny jest Krasnystaw oraz Śmietankowy z regionalnej mleczarni. Śmietana to Danone i Krasnystaw. Jak przyznaje ekspedientka, tutaj wybory klientów są różne, natomiast można zauważyć, że wiosną zdecydowanie częściej klienci sięgają po tą 12%, porą zimową raczej 18%.
„Również bardzo często klienci sięgają po jogurty na śniadanie czy kolację. Klienci mogą wybierać spośród Jogobella Zott, Danio Danone, Seruś Krasnystaw. Natomiast Joguś, Gratka mała i jogurt Naturalny Krasnystaw to najczęściej wybierane pozycje. Z tej kategorii tak naprawdę wszystko sprzedaje się bardzo dobrze. Jest duża konkurencja i zaopatrujemy się w te produkty, które klienci najchętniej wybierają” – dodaje ekspedientka sklepu.
Stoisko z nabiałem znacznie różni się w małym i dużym sklepie spożywczym. Posiadając ograniczoną powierzchnię należy starannie dobrać asortyment, by produkty rotowały na bieżąco. Trzeba się również liczyć z codziennym sprawdzaniem terminów przydatności produktów. A dobrze dobrany i zadbany asortyment zadowoli wielu klientów.
Monika Kociubińska