Kulinarne podróże po różnych zakątkach kuli ziemskiej to niezwykle smaczne zajęcie. Co znajdą w polskich sklepach wielbiciele i poszukiwacze oryginalnych smaków?
Pierogi ruskie, gulasz węgierski czy ryba po grecku – niektóre nazwy potraw mogą mylnie sugerować miejsce pochodzenia danego przysmaku. A przecież wszyscy wiemy, że najsmaczniejsze ruskie pierogi zjemy u polskiej gospodyni, a ryby po grecku raczej nie spróbujemy w kraju antycznych bóstw. Chociaż coraz chętniej wracamy do polskich tradycyjnych potraw, jednocześnie uwielbiamy eksperymenty kulinarne i światowe inspiracje. Kulinarnymi trendami, które na stałe zagościły w naszym kraju są z całą pewnością kuchnie: azjatycka, śródziemnomorska oraz meksykańska. Makaron ryżowy, oliwę z oliwek czy sos tabasco – znajdziemy już w każdym sklepie spożywczym. O popularności przysmaków z tych regionów świadczą także liczne restauracje i bary serwujące przysmaki rodem z Azji czy Włoch.
Wciąż panująca i rozwijająca się moda na gotowanie sprawia, że w wielu polskich domach w kuchni urzędujemy z całą rodziną. Nic tak nie łączy jak wspólne pieczenie, przyprawianie, eksperymentowanie… I żadna potrawa nie smakuje tak jak ta przygotowana wspólnie.
Włoska, grecka, francuska, chińska, tajska czy meksykańska – to tylko jedne z wielu popularnych w Polsce kuchni świata. Podczas przygotowywania „światowych” potraw, ważne są regionalne produkty, przyprawy oraz techniki kulinarne.
Inspiracje kulinarne okiem kupca
Klienci sklepu Ewy Zając to prawdziwi miłośnicy podróży kulinarnych. Detalistka od kilku lat obserwuje duże zainteresowanie różnorodnymi smakami, dlatego też stara się mieć w swoim sklepie – mimo ograniczonej powierzchni handlowej – jak największy wybór ciekawych produktów.
„Mam całe grono klientów, których pasją jest gotowanie. Ci szukają oryginalnych półproduktów, z których mogą samodzielnie przygotować ciekawe danie. Pozostali wielbiciele zagranicznych smaków chętnie wybierają dania takie jak mrożona pizza, gotowy sos boloński w słoiku lub fix” – opowiada pani Ewa.
Wśród kategorii dań gotowych w Delikatesach Bony jednymi z lepiej rotujących produktów są mrożone pizze Guseppe oraz Rigga od Dr. Oetkera. W kategorii mrożonek króluje marka Hortex z produktami – Mieszanka chińska oraz różnego rodzaju Makarony na patelnię. W kategorii fixów marki Knorr i Winiary z fixami do potraw włoskich, chińskich i węgierskich.
Dla tych, którzy lubią w kuchni spędzić troszkę więcej czasu i samodzielnie przygotować coś dobrego, w sklepie pani Zając znajdą wszystko, czego zapragną.
„Wśród makaronów posiadam bogatą ofertę tych klasycznych, a także pełnoziarnistych czy ryżowych. Jednymi z najbardziej popularnych makaronów są spaghetti, tagliatelle, penne czy lasagne. Jeżeli chodzi o marki to bardzo wysoką rotacją charakteryzuje się Lubella. Na półce mamy także Goliard oraz Międzybrodzkie Makarony. Ciekawą ofertę, która spotyka się z dużym zainteresowaniem klientów, ma także Barilla oraz Bartolini. Powodzeniem cieszą się makarony pełnoziarniste, a także urozmaicone dodatkami, jak na przykład zielony szpinakowy. Do dań kuchni chińskiej mamy na półce makarony ryżowe Tao Tao” – mówi pani Ewa. Poza makaronami, do potraw kuchni świata idealnie sprawdzają się różnego rodzaju ryże. Jak przyznaje detalistka, klienci najchętniej wybierają brązowy, dziki, jaśminowy oraz basmati. Wśród marek króluje Kupiec, Britta oraz Risana (Sonko).
Bazą do wielu dań włoskich będzie z pewnością przecier pomidorowy. W Delikatesach Bony w tej kategorii najchętniej kupowane są przeciery w kartonach od Podravki, a także marki Łowicz i Primo Gusto. „Klienci chętnie kupują też przecier typu Passata w dużej szklanej butelce” – dodaje detalistka. Jak pesto to numerem jeden jest Barilla, które kupowane jest razem z makaronami tej marki. „Z tańszych produktów mamy markę Provitus. Super produktem jest także pasta Ajvar z Podravki. Bardzo smaczna i dobrze się przyjęła w moim sklepie i w mojej kuchni” – opowiada pani Ewa.
„Jeżeli chodzi o sosy w słoikach bardzo dobrze sprzedaje się marka Łowicz, która w swoim portfolio posiada duży wybór sosów włoskich, orientalnych razem z przyprawami, a także klasycznych, z których najchętniej kupowane są: chiński i boloński” – mówi pani Ewa.
Na półkach dostępny jest także duży wybór oliw i olejów – oliwa z oliwek, z pestek winogron, olej lniany, rzepakowy czy kokosowy, a także oleje smakowe i z dodatkami. Wśród marek króluje Basso, Costa d’Oro, Monini oraz marka Kujawski.
Jak przyznaje pani Ewa, podstawą są przyprawy – zarówno mono, jak i mieszanki dedykowane konkretnym potrawom. Wśród wiodących marek detalistka wymienia Knorr, Winiary, Vegeta od Podravki oraz Kamis i Prymat. Do dań, szczególnie azjatyckich, niezastąpione są sosy sojowe De Care oraz Tao Tao.
Wśród dodatków, które kupowane są jako składniki lub uzupełnienie dań z kuchni świata są z pewnością oliwki, kapary, suszone pomidory, parmezan. Mam także oryginalny, legendarny sos TABASCO® w zestawie z gadżetem kulinarnym i ciekawym przepisem na opakowaniu” – dodaje właścicielka sklepu.
„Światowe” produkty na polskim paragonie
Polscy konsumenci coraz częściej ulegają inspiracjom kulinarnym z innych krajów. W sklepach małoformatowych do 300 mkw. mogą oni znaleźć różne produkty do samodzielnego przygotowania dań z różnych zakątków świata: orientalne przyprawy, gotowe sosy i fixy, różne typy makaronów, pasty i przeciery pomidorowe oraz dodatki, takie jak pesto, oliwy, oliwki, suszone pomidory. W ofercie sklepów znajdują się również gotowe mrożone dania inspirowane podróżami kulinarnymi. Bazą do przygotowania wielu dań kuchni włoskiej są makarony. „Najpopularniejszym rodzajem włoskiego makaronu jest spaghetti, którego udziały wolumenowe w całej kategorii wynoszą ok. 10%. Konsumenci najczęściej wybierają Lubellę Makaron Spaghetti nr 4 w 500 g opakowaniu. W kuchni azjatyckiej często wykorzystywane są makarony ryżowe, sojowe, chow mein – jednak w sklepach małoformatowych do 300 mkw. jest to niszowa kategoria z liczbą transakcji poniżej 1%. Innym podstawowym produktem dla pasjonatów kuchni Dalekiego Wschodu jest ryż. Liderem w tej kategorii jest Sonko, a najczęściej wybieranym produktem Risana Ryż Biały Długoziarnisty 400 g” – mówi Sylwia Neska z Centrum Monitorowania Rynku.
Jako dopełnienie dania głównego dostępne na sklepowych półkach są przetwory pomidorowe, takie jak: passaty, przeciery, pomidory krojone i całe oraz gotowe sosy w słoikach. Wolumen sprzedaży przetworów pomidorowych w 2015 roku wzrósł o ok. 17% w porównaniu do poprzedniego roku. Według danych CMR najwyższe udziały wartościowe osiągają Dawtona i Heinz, a największe udziały w liczbie transakcji zostały w styczniu 2016 r. zaraportowane dla dwóch produktów marki Dawtona: Pomidory krojone w puszce 400 g i Pomidory całe w puszce 400 g (w sumie ok. 40%). Najczęściej kupowany przecier pomidorowy to 500 g SKU Podravki. „Na półce sosów gotowych w sklepie małoformatowym do 300 mkw. znajduje się około 5 wariantów. Wśród nich są sosy włoskie, chińskie, meksykańskie, indyjskie i inne. Sosy włoskie (do spaghetti, boloński, arrabiata itp.) odpowiadały w styczniu 2016 r. blisko 60% udziałów wolumenowych, a warianty słodko-kwaśne generowały ok. 1/5 wolumenu sprzedaży. Maspex z marką Łowicz generuje 60% wartości sprzedaży kategorii sosów gotowych” – dodaje pani Sylwia.
Konsument może też wybierać spośród szerokiej gamy dodatków kulinarnych kuchni świata. Z kuchni południowoeuropejskiej w sklepach małoformatowych do 300 mkw. znajdziemy pesto, oliwki, pomidory suszone i oliwy. Jak wynika z danych CMR – pesto znajduje się w co 10 sklepie małoformatowym, a najmocniejszą pozycję ma na tym rynku marka Grand Italia – powyżej 70% wartości sprzedaży całej kategorii w styczniu 2016 r. W kategorii oliwek najpopularniejsze marki to: Helcom, Ole i Figaro. Konsumenci najczęściej wybierają zielone oliwki, a najwięcej sprzedanych opakowań w styczniu 2016 r. zanotowano dla Helcom Oliwki zielone drylowane 195 g, Ole Oliwki zielone drylowane 300 g oraz Ole Oliwki zielone nadziewane pastą paprykową 300 g. Kolejny dodatek to suszone pomidory, w której pozycję lidera utrzymuje marka Ole ze swoim sztandarowym produktem Ole Suszone pomidory w oleju z ziołami 280 g. W 2015 roku w średnio co piątym sklepie małoformatowym dostępna była oliwa, która średnio kosztowała 3,52 zł za 100 ml. Około połowa sprzedanych opakowań oliwy to produkty o gramaturze 250 ml i mniej.
Ważnym elementem każdej potrawy są przyprawy. W sklepach małoformatowych do 300 mkw. konsument może wybierać spośród 16 wariantów przypraw jednoskładnikowych i ok. 10 wariantów gotowych mieszanek przyprawowych. Jak informuje ekspert z CMR – ponad 3% transakcji w kategorii przypraw dotyczyło sprzedaży przypraw do gyrosa, kebaba. Powszechnie stosowane w Indiach curry osiąga udziały w liczbie transakcji na poziomie ok. 2%. Wywodzące się z Francji zioła prowansalskie odpowiadały w styczniu 2016 r. za ok. 2,5% transakcji.
Amatorzy dań z zagranicznej kuchni o niższych umiejętnościach kulinarnych mogą wybrać gotowe dania mrożone lub fixy. Konsumenci coraz chętniej sięgają po mrożone dania gotowe – liczba transakcji z tą kategorią w 2015 roku wzrosła o ok. 7% w porównaniu z poprzednim rokiem. „Hortex i Frosta wspólnie generują aż ¾ wartości sprzedaży mrożonych dań gotowych. W 2014 roku pojawił się nowy typ mrożonych dań inspirowanych włoską kuchnią – makarony na patelnię, które w styczniu 2016 r. odpowiadały już za 7% sprzedanych opakowań w tej kategorii. W sklepach małoformatowych do 300 mkw. niemal cały rynek fixów zdominowany jest przez dwie marki Knorr Fix i Winiary. Średnio na półce znajduje się ok. 7 wariantów fixów. Największą popularnością w styczniu 2016 r. cieszyły się Knorr Fix Spaghetti Bolognese 44 g i Knorr Fix Spaghetti Napoli 45 g (razem udziały w liczbie opakowań – 27%)” – dodaje Sylwia Neska z CMR.
Kuchnie całego świata są uwielbiane przez wielu Polaków. Dania egzotyczne i orientalne kojarzone z Azją, a także śródziemnomorskie – między innymi włoskie i greckie przysmaki – to jedne z popularniejszych w naszym kraju smaków. Rosnące zainteresowanie i moda na „kucharzenie” tylko napędzają rynek. I całe szczęście! Gotujmy jak najwięcej.
Monika Dawiec