Kategorie produktów

Produkty w porcjach

Poniedziałek, 14 marca 2016 HURT & DETAL Nr 03/121. Marzec 2016
Anna Nerwińska, Kierownik (od lewej) Sylwia Postaleniec, Współwłaścicielka Delikatesy Centrum ul. Żeromskiego 1, Ostrołęka
Jakie są zalety konfekcjonowania? Przede wszystkim paczkowane produkty są dłużej przydatne do spożycia, są wygodne w przechowywaniu, oszczędzają czas spędzany w sklepie, a niewielkie porcje ograniczają ilość wyrzucanego jedzenia. Natomiast nowoczesne metody zamykania w małych opakowaniach wędlin czy serów obalają mit, że są one naszpikowane chemią.
W polskich sklepach w dalszym ciągu najpopularniejsze są wędliny czy sery na wagę. Jednak konsumenci coraz bardziej przekonują się do kupowania produktów w paczkach. Spowodowane jest to nie tylko większą wiedzą na ich temat, ale też wygodą, a także coraz ciekawszą i szerszą ofertą takich wyrobów.

Dodatkowy zysk

Zatowarowanie sklepu w artykuły w paczkach może przynieść wymierne, finansowe korzyści również samemu detaliście. Po pierwsze, nie musi on zatrudniać dodatkowych sprzedawców, którzy będą obsługiwać stoisko mięsne lub z serami, czy kupować krajalnic, wag i innych sprzętów. Nie musi też oznaczać produktów wywieszkami ze składem, wartościami odżywczymi, datą ważności itp., ponieważ w przypadku towarów konfekcjonowanych przez producenta takie informacje są już wydrukowane na opakowaniu. Natomiast w razie posiadania półki z takimi artykułami i jednocześnie stoisk z tymi na wagę można wzbogacić ofertę sklepu i zyskać nowych klientów.

Dłuższa data ważności wędlin czy serów konfekcjonowanych zmniejsza też ryzyko marnowania żywności. Te, oferowane luzem, charakteryzują się tym, że w sklepowej lodówce nie mogą spędzić zbyt wiele czasu. Jeśli towar nie sprzeda się odpowiednio szybko – detalista będzie go musiał wyrzucić. Natomiast produkty paczkowane mają nawet kilkutygodniowy termin, w którym mogą być spożyte. Jeśli zalegają na półce to kupiec ma też większe szanse ich sprzedania poprzez obniżenie ceny.

Wielu konsumentów nadal jest przeświadczonych, że żywność zamknięta w plastikowych opakowaniach nie może być zdrowa i zawiera niezliczoną ilość konserwantów. Nic bardziej mylnego! Producenci od lat udowadniają, że obecne metody konfekcjonowania i odpowiednie mieszanki przypraw pozwalają na zaoferowanie klientowi nie tylko wyrobów z długą datą ważności, ale też wolnych od chemicznych substancji. M.in. pakowanie próżniowe pozwala na zabezpieczenie żywności przed wpływem środowiska zewnętrznego i zachowanie odpowiednich parametrów produktu.

Technologia pakowania próżniowego pozwala na ograniczenie rozwoju mikroflory za sprawą braku tlenu w paczce, a tym samym spowalnia proces jełczenia tłuszczu. Folia, w którą produkt jest zapakowany, nie wpływa przy tym na smak ani zapach mięsa.

Wędliny paczkowane

Najnowsze dane pokazują, że sprzedaż wędlin paczkowanych w Polsce rośnie. Produkty te zaczynają odgrywać kluczową rolę w strukturze całego rynku. Według danych GfK Polonia wędliny paczkowane zajmują obecnie ok. 33% całego rynku wędlin w Polsce, a jego wartość sięga ok. 1,2 mld zł.

Centrum Monitorowania Rynku podaje, że w styczniu tego roku wędliny paczkowane można było kupić w co drugim sklepie małoformatowym do 300 mkw. Najczęściej są to kabanosy, kiełbasy, szynka, polędwica czy salami.

Analizując poszczególne towary, największą popularnością cieszą się natomiast kabanosy firmy Tarczyński w opakowaniach 120 g. W zestawieniu wysoko uplasowała się też Szynka Konserwowa Eksportowa. W czołówce najlepiej rotujących produktów w tej kategorii znalazły się również kiełbasy Żywiecka Ekstra i Krakowska Podsuszana marki Balcerzak (90 g), Boczek Surowy Wędzony Sokołów oraz Szynka Bohuna (100 g) z oferty Animeksu (dane: CMR).

Sery w porcjach

Segment serów to kategoria popularniejsza niż wędliny jeśli chodzi o występowanie w małych sklepach. W styczniu 2016 r. miało je w ofercie aż 86% takich placówek. W tym, sery żółte można było znaleźć w 75% sklepów, twarogowe znalazły się na półkach 68%, feta lub mozzarella – 50%, a pleśniowe – w 40% (dane: CMR).

Klienci zdecydowanie najchętniej wybierają sery żółte i twarogowe.

„Do koszyków klientów najczęściej trafiają sery plasterkowane z oferty firmy Mlekpol – Gouda, Królewski z Kolna oraz Salami. Dużą popularnością cieszą się także sery żółte marki Hochland, Mlekovita i Spomlek, a także marki regionalne” – wskazuje Elżbieta Szarejko z CMR.
Najczęściej wymieranymi markami w segmencie serów twarogowych są produkty OSM Piątnica, SM Mlekpol i Lacpol.

A na półkach...

Do Delikatesów Centrum w Ostrołęce przychodzą najczęściej stali klienci. Natomiast konkurencja w okolicy jest dość silna – są to głównie dyskonty i wielkopowierzchniowe hipermarkety. Sklep funkcjonuje zaledwie 1,5 roku, więc od samego początku pracownicy walczą o klientów. Jak opowiada Anna Nerwińska, kierownik placówki – sklep zdobywa zaufanie konsumentów m.in. szerszą ofertą i dobranym pod klienta asortymentem. Dodaje, że nie zawsze mogą rywalizować z innymi marketami ceną.

Półka z wędlinami paczkowanymi nie jest w Delikatesach Centrum zbyt rozbudowana, ponieważ klienci w dalszym ciągu w większych ilościach kupują te dostępne na wagę. Jednak stanowią one uzupełnienie oferty ze stoiska mięsnego. Z wyrobów konfekcjonowanych zdecydowanie najchętniej wybierane są parówki. Popularne są również kabanosy i sucha krakowska, które są w stałej ofercie sklepu. Na półce znajdują się też hamburgery, panierowane polędwiczki czy paluszki z piersi kurczaka.

Najpopularniejsze w sklepie w tej kategorii są produkty firm Konspol, Morliny, Henryk Kania, Tarczyński, Pekpol, Indykpol czy Madej Wróbel. Jak opowiada Anna Nerwińska, sprzedaż zdecydowanie wzrasta, gdy wędliny te są w promocji.

Sery paczkowane w ostrołęckich Delikatesach Centrum kupują zazwyczaj kobiety. Są to produkty wybierane na śniadanie. Klienci mają wybór pomiędzy serami m.in. gouda, rottdamer, królewski czy edamski. Najpopularniejsze marki to Bakoma, SM Ryki, OSM Sierpc, Hochland, Mlekovita i Mleczna Zagroda.

„Hitem są ostatnio plastry „Na gorąco!” Hochlandu. Ten produkt bardzo dobrze się sprzedaje. Nasi klienci lubią nowości – każdy chce spróbować czegoś, co na rynku jest od niedawna. A ten produkt bardzo dobrze się przyjął” – podsumowuje Anna Nerwińska.

Rosnące zainteresowanie konsumentów kategorią produktów konfekcjonowanych powinno być sygnałem dla detalistów, którzy chcą w prosty sposób przyciągnąć nowych klientów ciekawą ofertą. Warto monitorować jakie marki i rodzaje wędlin oraz serów są preferowane przez klientów i co sprowadzić na półki w większej ilości.

Joanna Kowalska


tagi: produkty paczkowane , opakowanie , sery , wędliny , sprzedaż , konsument ,