Penta Investments to grupa inwestycyjna, która powstała w 1994 roku. Jest jedną z największych firm z sektora PE w Europie Centralnej i ma udziały w niemal 30 spółkach zlokalizowanych na terenie Europy oraz w Rosji. Wartość skonsolidowanej sprzedaży Grupy osiągnęła 1,3 miliarda euro przy zachowaniu - od 2000 roku - średniej stopy zwrotu na poziomie 50%.
"Obecnie posiadamy inwestycje w 11 krajach, a naszym priorytetem jest dalsza ekspansja. Dostosowujemy własne kryteria inwestycyjne i wewnętrzne procesy do specyfiki nowych regionów i do roku 2013 chcemy stać się wiodącą europejską grupą inwestycyjną w naszym sektorze" - powiedział Jaroslav Haščák, partner zarządzający Penta Investments.
Kluczowe inwestycje Penta Investments w sektorze private equity to firmy takie jak: Slovalco i ZSNP, (branża metalurgiczna), PPC Energy Group (energetyka), Fortuna (zakłady bukmacherskie), Dr. Max (sieć aptek) oraz sieć sklepów format convenience - Żabka. W ciągu ubiegłego roku Penta Investments z sukcesem rozwinęła działalność znajdującego się w portfolio grupy, największego w Czechach, producenta sprzętu lotniczego Aero Vodochody.
"Zgodnie z nowymi kryteriami inwestycyjnymi nastawieni jesteśmy na projekty o wartości z przedziału 100-250 mln euro. Od 2007 roku skupiamy się na inwestycjach, które mają znaczące możliwości rozwoju" - dodał Jaroslav Haščák.
Penta Investments jest jednym z trzech wiodących deweloperów działających na rynku słowackim. Dotyczy to zarówno zrealizowanych i planowanych projektów budowlanych, jak i atrakcyjności posiadanych gruntów. W 2007 roku Penta Investmnents rozpoczęła drugą fazę budowy centrum biznesowego Digital Park. Projekt ten - realizowany w stolicy Słowacji - zapewni 40 tysięcy metrów powierzchni przeznaczonej pod wynajem. Inny bratysławski projekt - The Port - jest w fazie tworzenia. Zostanie on wybudowany w prestiżowej dzielnicy miasta o światowej klasy architekturze i szerokiej ofercie wypoczynkowo-handlowej, w której w przyszłości powstanie rozbudowana infrastruktura mieszkaniowa, usługowa i biznesowa.
* Z Uwzględnieniem sektora nieruchomości
Penta Investments na rynku Polskim
W Polsce Penta Investments posiada 5 aktywnych inwestycji:
Żabka Polska SA, przejęta w 2007 roku największa sieć sklepów typu convenience w Polsce, od 2008 roku działająca również w Czechach;Fortuna Holding - zakłady bukmacherskie, obecne również na Słowacji, Czechach i w Chorwacji;Wirtualny operator Mobilking, który rozpoczął działalność w lutym 2008 roku. Mobile Entertainment Company, do której należy Mobilking, jest jedną ze spółek, w które inwestuje Penta;Sieć aptek Dr. MAX działających także w Czechach i na Słowacji;Operator sieci kablowej Stream Communications.
Żabka Polska SA - obecnie najistotniejsza inwestycja Penta Investments na rynku polskim - intensywnie się rozwija umacniając pozycję lidera segmentu convenience na krajowym rynku FMCG. Nowoczesny sposób zarządzania spółką w połączeniu z konsekwentną realizacją strategii nakierowanej na umacnianie pozycji rynkowej, pozwoliły Żabce dynamicznie zwiększać wyniki finansowe. Dotyczy to zarówno przychodów spółki, jak i osiąganego przez nią zysku netto. W 2006 roku zysk netto wzrósł aż o 720%, a w 2007 roku o 150%. Trwały element strategii spółki to intensywny rozwój jakościowy i ilościowy sieci - około 200 nowych placówek rocznie.
Żabka Polska SA
Żabka Polska SA jest właścicielem największej w Polsce sieci sklepów typu convenience prowadzonych pod marką Żabka. W ciągu ponad 10 lat działalności na krajowym rynku zdobyła pozycję niekwestionowanego lidera tego segmentu handlu polskiego.
Sieć sklepów Żabka to nowoczesna i przyszłościowa koncepcja handlu detalicznego, która ma na celu przede wszystkim zapewnienie klientom wygody w dokonywania zakupów. Wychodząc naprzeciw potrzebom konsumentów - w niemal 2000 sklepów Żabka - oferowane są najlepsze markowe produkty i usługi.
W 2007 roku 100% udziałów Żabka Polska SA zostało zakupione przez czesko-słowacki fundusz inwestycyjny Penta Investments. Nowy właściciel kontynuuje strategię rozwoju spółki i dalszą rozbudowę formatu convenience w Polsce. Doświadczenie firmy na rynku krajowym planuje wykorzystać na rynku czeskim. W kwietniu w Pradze otwarto pierwszy sklep sieci. Do końca roku zaplanowano otwarcie 50 placówek.
Wizja firmy Żabka Polska SA zakłada umacnianie pozycji największej i nowoczesnej sieci sklepów typu convenience w Polsce. Podstawowym celem firmy jest stały rozwój sieci, efektywna obsługa sklepów oraz stworzenie wyjątkowej oferty towarów i usług, zaspokajającej maksimum potrzeb lokalnych społeczności. Aby zrealizować tę misję sklepy sieci Żabka posiadają dogodne lokalizacje i charakteryzują się powierzchnią sprzedaży - ok. 70 m², umożliwiającą szybkie i wygodne zakupy. Sklepy są czynne od 6.00 do 23.00 przez 365 dni w roku.
Więcej informacji o spółce na: http://www.zabka.pl/
tagi: Penta ,
Maspex Romania SRL, spółka należąca do Grupy Maspex...
Wygodne dostawy w ciągu maksymalnie 30 minut, bogaty wybór...
Kurczący się rynek piwa może mieć poważne reperkusje –...
Na rynku pojawił się nowy rodzaj oszustwa...
Komisja szuka nowych źródeł dochodów...
Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc...
Komentarz Prezesa Polskiej Izby Handlu...
13,6 dnia – takie terminy przelewów firmy MŚP zapisywały...