Kategorie produktów

Kuchnia chińska

Piątek, 15 stycznia 2016 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 01/119. Styczeń 2016
Obchody Chińskiego Nowego Roku to najważniejsze święto dla Chińczyków, a jego kulminacyjnym momentem jest wigilia, na której spożywane są tradycyjne potrawy, cieszące się zainteresowaniem również w Polsce. Chińska kuchnia już na stałe zagościła w naszym kraju, a produkty ułatwiające ich przygotowanie można znaleźć w każdym sklepie.
Kuchnia orientalna kojarzy się przede wszystkim z ostrymi przyprawami oraz słodko-kwaśnymi potrawami. Polacy są coraz bardziej otwarci na nowe smaki. Na stole możemy znaleźć już nie tylko tradycyjne polskie potrawy, jakie pamiętają nasi dziadkowie, ale również egzotyczne dania inspirowane dalekowschodnią kuchnią. Trend ten znajduje odzwierciedlenie w koszyku zakupowym krajowego konsumenta. Przyjrzymy się dokładniej, po jakie produkty sięgamy najczęściej.

Orientalne smaki

Iwona Pawluk jest ekspedientką w sklepie Delikatesy Centrum w Sławatyczach, gdzie produkty chińskie na stałe wpisały się w asortyment sklepu. Jak przyznaje ekspedientka, w tej kategorii znajdują się zarówno produkty, które rotują na bieżąco jak i takie, o które klienci pytają sporadycznie. „Produkty chińskie nie są umiejscowione w jednym miejscu, klienci mogą znaleźć je wśród przypraw, mrożonek, makaronów, herbat jak i sosów czy fixów” – opowiada pani Iwona. I tak wśród mrożonek dominują produkty Hortex. „Warzywa na patelnię z przyprawą orientalną Hortex, to hit sprzedażowy w naszym sklepie jeśli chodzi o dział mrożonek dań chińskich. Również mieszanka chińska rotuje na bieżąco” – dodaje Patrycja Buraczyńska, kierowniczka sklepu w Sławatyczach.

Biorąc pod uwagę typowe przyprawy chińskie, to w sławatyckim sklepie są one kupowane sporadycznie. Natomiast curry, kurkuma czy papryka chili rotują na bieżąco. Marki dostępne to Kamis, Galeo oraz Prymat. „Dużo klientów pyta o herbaty sypane czerwone oraz zielone. Są one bardzo popularne szczególnie wśród kobiet, co jest głównie spowodowane dodatkowymi właściwościami” – informuje pani Patrycja.

Z fixów klienci Delikatesów Centrum najczęściej sięgają po markę Knorr, wariant do potraw chińskich. Również bardzo dobrze sprzedaje się kurczak słodko-kwaśny, a marka Knorr jest najchętniej wybierana. Natomiast z sosów najczęściej wybieraną marką jest Łowicz. Oprócz tego dostępne są marki: Pudliszki oraz Dawtona.

„Bardzo dobrze rotują również zupki chińskie, a marka Vifon jest niekwestionowanym liderem” – informuje ekspedientka. W sklepie tym dostępne są także sosy sojowe. Jak informuje kierownik sklepu, Patrycja Buraczyńska, marka House of Asia jest wybierana najczęściej. „Na tej półce dostępne jest również Mleczko kokosowe, natomiast ten produkt nie wpisał się na stałe w kuchni Polaków, kupowany jest sporadycznie” – dodaje.

Makaron ryżowy dostępny jest pod marką TaoTao. Ekspedientka sklepu przyznaje, że najczęściej klienci pytają o ten produkt gdy potrzebują jako dodatek do sałatki. Risana, Serita, Albaris, Melwit to marki ryżu dostępne w sklepie.

„Klienci przy wyborze produktów kierują się głównie marką, lubią te znane i sprawdzone. Natomiast dla tych, którzy muszą liczyć się z kosztami dostępna jest marka własna” – dodaje pani Iwona. Chcąc określić profil klienta nabywającego produkty kuchni chińskiej, ekspedientka wskazuje na osoby młode, które lubią eksperymentować i próbować innych smaków.

Kuchnia wschodu na półkach sklepowych

Najważniejszym składnikiem kuchni chińskiej, do którego już dawno zdążyliśmy się przyzwyczaić, jest ryż. Jak informuje Dorota Kowalska z Centrum Monitorowania Rynku, jednym z ważnych producentów ryżu w Polsce jest Sonko, a najlepiej rotującym wariantem tej firmy jest Risana Ryż biały długoziarnisty 400 g, można go znaleźć w około 40% sklepów spożywczych. Ryż biały długoziarnisty jest wariantem, po który sięgamy najczęściej, w dalszej kolejności kupujemy ryż paraboiled oraz ryż brązowy. Natomiast pochodzący z kuchni dalekiego wschodu makaron sojowy ciągle jest dla nas produktem dość niszowym, odpowiada za około 0,1% na rynku wszystkich makaronów. Jak wynika z danych CMR najpopularniejszy wariant – Tao Tao Makaron Sojowy Chiński można znaleźć tylko w co dwudziestym sklepie spożywczym.

Kategorią, w której dania azjatyckie od dawna zajmują mocną pozycję, są zupy. Udziały wolumenowe zup chińskich sięgają tu 30%. Znaczącym producentem jest tu Vifon, a jego najpopularniejsze warianty to Vifon Kurczak Curry oraz Vifon Złoty Kurczak. Zupka chińska to produkt stosunkowo tani, w październiku 2015 roku średnia cena zupki chińskiej wynosiła 1,65 zł. Na tym rynku można zauważyć pewną sezonowość – sprzedaż zupek rośnie w letnich miesiącach (sezon wyjazdowy) oraz mocno spada w grudniu.

Kolejną kategorią, w której dania kuchni orientalnej zajmują ważne miejsce są fixy i przyprawy. Trzecim najchętniej kupowanym fixem w Polsce jest Knorr Fix Do potraw chińskich. W rodzimych sklepach pojawia się coraz większa liczba egzotycznych przypraw (mielony imbir czy kurkuma) lub mieszanek przyprawowych inspirowanych kuchnią dalekowschodnią. Jednak tylko w około 1% sklepów możemy znaleźć nieco bardziej wyszukane dodatki, takie jak anyż czy kozieradka.

Inne ważne dodatki kulinarne kojarzące się z dalekim wschodem to sosy. Najbardziej znanym z nich jest sos sojowy. Jego najpopularniejszy wariant dostępny w Polsce to TaoTao Sos sojowy 150 ml – informuje CMR. Dostaniemy go w średnio co dziesiątym sklepie małoformatowym. Kolejnym ważnym sosem wywodzącym się z dalekowschodniej kuchni jest sos słodko-kwaśny. Najlepiej rotującym wariantem jest w tej kategorii Sos słodko-kwaśny Łowicz 520 g, a zaraz za nim Sos słodko-kwaśny z ananasem 550 g Dawtona.

Jako uzupełnienie do ryżu oraz sosów producenci proponują nam różne gotowe mrożone mieszanki warzywne. Sięgamy po nie chętnie zwłaszcza zimą. Mrożonką, którą najczęściej wybieramy jest Mieszanka Chińska Hortex.

Polacy coraz bardziej poszerzają swoją wiedzę na temat gotowania, a kuchnie międzynarodowe są w naszym zasięgu. Wiele inspiracji i zachęt w dzisiejszych trendach kulinarnych przywołuje klientów poszukujących niekonwencjonalnych produktów, na które warto zwrócić uwagę.

Monika Kociubińska


tagi: kuchnia chińska , przyprawy , sosy , zupy , produkty ,