Kategorie produktów

Elektryczny biznes odpowiedzialny

Piątek, 15 stycznia 2016 HURT & DETAL Nr 01/119. Styczeń 2016
Baterie czy akumulatory są używane przez każdego z nas, a wszelkiego rodzaju sprzęty domowe czy przenośne zawdzięczają im główne źródło energii elektrycznej. Producenci wciąż dążą do udoskonalenia produktów, jak i do tego, by ich baterie i akumulatory były odpowiednio zutylizowane.
Wciąż rosnący popyt sprawia, że rynek baterii się rozwija. Pojawiają się ogniwa o lepszej mocy i dłuższej żywotności, dzięki czemu klienci mają w czym wybierać.

Baterie elektryczne w małoformatowych sklepach

W tradycyjnych sklepach spożywczych kategoria baterii elektrycznych stanowi dopełnienie asortymentu i odpowiada za jedynie ok. 0,05% całej wartości sprzedaży. Jednocześnie jest to kategoria produktowa, którą można odnaleźć w ok. 60% całego uniwersum sklepów małoformatowych do 300 mkw. W wyżej wspomnianej grupie sklepów średnia cena opakowania wynosi 2,4 zł brutto, a typowy konsument kupuje 2,4 opakowania w czasie dokonywania pojedynczej transakcji.

Jak podaje Mieszko Miazga z Centrum Monitorowania Rynku, liderami sprzedaży kategorii baterii elektrycznych w małoformatowych sklepach do 300 mkw. są producenci Varta, Energizer, Panasonic, GP Battery i Philips. Największe, wynoszące 30% udziały wartościowe w sprzedaży posiada Varta, na drugim miejscu egzekwo z ok. 15% udziałami znajdują się Energizer i Panasonic, GP Battery posiada udziały ok. 13%, a Philips – 12%.

Najpopularniejszymi 5 wariantami baterii elektrycznych wśród klientów małoformatowych sklepów do 300 mkw. są: Panasonic Alkaline; AA, LR06/ pudełko 4 szt., Varta Superlife; AA, R6/ pudełko 4 szt., Energizer; AA, LR6, 1,5V/ pudełko 4 szt., GP Super Alkaline; AA, LR6, 1.5V/ pudełko 4 szt., Panasonic Alkaline Power; AAA, LR03/ pudełko 4 szt. (CMR).

Utylizacja

Większość typów baterii zawiera toksyczne metale ciężkie, w tym nikiel, kadm i rtęć. Każdy z tych metali może być odzyskany i ponownie użyty. Dlatego ważne jest, by w proces recyklingu byli zaangażowani zarówno konsumenci, producenci, jak i sprzedawcy. Sprzedawca detaliczny oraz hurtowy baterii i akumulatorów (którego powierzchnia sprzedaży przekracza 25 mkw.), musi stworzyć miejsce zbiórki zużytych baterii. Detaliści czy hurtownie są zobowiązane natomiast odebrać baterie, nawet jeśli osoba je oddająca nie kupiła nowych.

Recykling baterii jest bardzo ważny dla środowiska, ponieważ utrzymuje je poza wysypiskiem śmieci, na którym ciężkie metale mogą przenikać do gruntu powodując zanieczyszczenie gleby i wody, a także przyczynić się do zagrożenia życia zwierząt i roślin. Co więcej, jeśli baterie są spalane wraz z odpadkami z gospodarstw domowych, metale ciężkie zawarte w nich powodują również zanieczyszczenia powietrza.

Odzyskiwanie zużytych baterii jest po pierwsze zobowiązaniem prawnym, wyznaczonym m.in. przez Unię Europejską. Oprócz tego pozostaje wymiar praktyczny, dotykający każdego z nas jako konsumenta.

Poszerzanie świadomości społecznej dotyczącej recyklingu, a tym samym wspieranie i udostępnianie punktów zbiórki baterii, to zadanie dla każdego sprzedawcy!

Monika Kociubińska


tagi: baterie , akumulatory , producenci ,