Wywiady

Wywiad z Monzerem Elabrashy, Prezesem Zarządu i Dyrektorem Generalnym CEDC

Czwartek, 12 listopada 2015 Autor: Tomasz Pańczyk, HURT & DETAL Nr 11/117. Listopad 2015
Na początku tego roku CEDC objęło pozycję lidera produkcji wódki w Polsce, wyprzedzając po sześciu latach Stock Polska. Jaka jest obecna pozycja firmy CEDC na rynku alkoholowym w Polsce?

CEDC jest liderem na rynku w kategorii wódek z ok. 37,5% udziałów ilościowych, według szacunków z września. Nasz najbliższy konkurent Stock ma do nas stratę wynoszącą ok. 7 punktów procentowych. W ciągu 9 miesięcy tego roku udało się nam powiększyć i utrzymać przewagę nad konkurentami. Warto również wspomnieć, że kilka miesięcy temu CEDC stało się współliderem w handlu tradycyjnym, który wciąż odpowiada za 2/3 całkowitej sprzedaży wódki w Polsce. Zajęcie pierwszego miejsca na rynku byłoby niemożliwe bez sukcesu w tym segmencie.

CEDC jest także obecnie niekwestionowanym numerem jeden w segmencie wódek czystych, które stanowią 78% całego rynku. Stock pozostaje liderem wódek smakowych, choć zmniejszyliśmy dzielącą nas różnicę w udziałach rynkowych z 40 punktów procentowych w roku 2013 roku do zaledwie kilkunastu w roku bieżącym.

Kolejne lata zapowiadają się dla CEDC jak obrona tytułu mistrza świata w boksie zawodowym. Stock Polska zapewne będzie próbował zwiększyć swoją sprzedaż, a Grupa Belvedere już zapowiedziała, że do roku 2018 będzie wiceliderem rynku alkoholowego w Polsce. Jaka jest strategia rynkowa CEDC na najbliższe lata?

Obrana przez nas strategia okazała się skuteczna, dlatego będziemy ją kontynuowali, wprowadzając jednak, zgodnie z wizją firmy, pewne korekty, mające na celu ciągłe odpowiadanie na oczekiwania konsumentów. Na pewno chcielibyśmy utrzymać  wysokie tempo wprowadzania na rynek nowych produktów, ze szczególnym naciskiem na kluczowy segment alkoholi smakowych. Będziemy także rozwijać nasze portfolio marek premium, jak również wykorzystywać ciekawe nisze – przykładowo, badamy potencjał rynku cydru w Polsce.

Ogólnie rzecz biorąc, nadal bardzo optymistycznie myślimy o przyszłości naszego biznesu w Polsce, tym bardziej, że nadal widzimy możliwości dalszego rozwoju w segmencie małych opakowań, alkoholi smakowych, handlu tradycyjnym czy markach importowych. Wierzymy, że będzie to jeszcze bardziej widoczne w wynikach ostatniego kwartału, jak również całego roku 2016. Jesteśmy przekonani, że umocnimy dzięki temu naszą pozycję lidera.

Bardzo popularne stały się wśród Polaków wersje smakowe znanych wódek, trunki o niższej zawartości alkoholu, a także w mniejszych pojemnościach. Czy tendencja ta przekłada się na strukturę sprzedaży w CEDC?

Oczywiście, alkohole smakowe oraz małe opakowania są dla nas strategicznymi obszarami rynku. Dlatego też uruchomiliśmy wiele inicjatyw rynkowych, mających na celu wspieranie tych segmentów. Dzięki naszemu programowi Sklep Idealny możemy oferować sprzedawcom odpowiedni wybór naszych produktów, reprezentujący segment alkoholi smakowych i małych opakowań. Osiągane wyniki są imponujące: smaki Soplicy osiągnęły najlepszą w historii sprzedaż we wszystkich kanałach sprzedaży. Nasze nowsze produkty: Żubrówka, Absolwent i Żytniówka, wciąż radzą sobie znakomicie, rosnąc o ponad 40% w porównaniu do ubiegłego roku w kategorii małych opakowań wariantów smakowych. Taka sytuacja zapewnia obustronną korzyść: wzrost sprzedaży naszych produktów przekłada się na rozwój biznesu naszych partnerów.

Żubrówka, Soplica, Bols Platinum, Absolwent, Żytniówka  – to najbardziej popularne marki z portfolio CEDC. Jak radziły sobie na rynku w drugiej połowie 2015 roku? Jak przyjęły się na rynku nowości tych marek? Czy spełniły oczekiwania konsumentów, a także firmy?

W drugiej połowie roku nie zwalnialiśmy tempa wprowadzania nowych produktów w segmencie alkoholi smakowych, oferując kolejne nowości: Absolwenta Wiśnia, Żytniówkę Gorzką z Cytryną, Soplicę Truskawkową oraz – ostatnio wprowadzone – Żubrówkę Pędy Sosny oraz Żubrówkę Liście Klonu. To pozwoliło nam urosnąć w segmencie o kolejne 10 punktów procentowych w stosunku do ubiegłego roku.

Żubrówka Biała, czysty wariant tej legendarnej wódki, pozostaje liderem rynku wódek w Polsce. Żytniówka osiągnęła pierwszą pozycję wśród marek ekonomicznych na polskim rynku. W tym roku całkowicie odnowiliśmy markę Absolwent, niegdyś wiodącą w Polsce, co zaczyna się przekładać  na zainteresowanie konsumentów oraz wzrost zamówień z rynku. W przypadku Bolsa Platinum, widzimy pierwsze wyniki nowej kampanii komunikacyjnej. Jestem przekonany, że rok 2015 będzie bardzo udany dla tej marki.

Które alkohole z portfolio marek importowych CEDC wykazują najwyższą dynamikę sprzedaży i stanowić będą, również w przyszłości, koło napędowe biznesu firmy? 

Niedawno odnowiliśmy długoletni kontrakt z Remy Cointreau (właścicielem takich marek, jak Metaxa, Cointreau lub Remy Martin). Podobnie miała się rzecz z wieloletnimi umowami podpisanymi z Gallo (wina Carlo Rossi i Barefoot), William Grant and Sons (whisky Grant's, Glenfiddich, Tullamore DEW) czy Gruppo Campari (burbon Wild Turkey, Aperol, Campari). Jesteśmy również bardzo zadowoleni z pierwszych 12 miesięcy obecności legendarnej włoskiej marki Gancia na polskim rynku. Wierzymy, że do końca roku Gancia będzie numerem 2 w Polsce wśród win musujących.

Wyniki naszych marek importowych w tym roku są znakomite: w porównaniu z ubiegłym rokiem sprzedaż portfolio Gallo wzrosła o ponad 10%, Remy Cointreau o prawie 20%, William Grant and Sons o przeszło 30%, a Jagermeister o ponad 40%.

Te sukcesy, wraz z rozwojem kategorii alkoholi smakowych i małych opakowań, jak również ekspansją w handlu tradycyjnym, były głównymi składnikami naszych dobrych wyników finansowych.

Tradycyjny czy nowoczesny? Który kanał sprzedaży będzie priorytetowy dla produktów CEDC w przyszłości?

Oba są częścią naszego sukcesu rynkowego. Rozbudowaliśmy nasze siły sprzedażowe w handlu  tradycyjnym, zwiększając tym samym zasięg do ponad 30 tysięcy sklepów. Kontynuujemy program Sklep Idealny, dedykowany do przeszło 20 tysięcy sklepów w kanale tradycyjnym. Łącznie z nowymi wprowadzeniami oraz rewizją naszej strategii portfelowej, był to decydujący czynnik szybkiego wzrostu naszych udziałów w tym kluczowym kanale.

Historycznie, CEDC zawsze miało bardzo dobrą pozycję w handlu nowoczesnym, ale w 2015 roku zostaliśmy również współliderem sprzedaży wódek w handlu tradycyjnym w Polsce. Jesteśmy szczególne dumni z tego osiągnięcia, ponieważ w tym segmencie rynku można wygrać tylko dzięki bezpośredniemu docieraniu do tysięcy sklepów w całym kraju.

Znane marki alkoholowe, duża aktywność rynkowa oraz konkurencyjne ceny…  Jakie inne aspekty działalności CEDC były decydujące podczas trudnej drogi na pozycję lidera kurczącego się jednak rynku alkoholowego?

Każdy z kluczowych elementów naszej strategii był równie ważny. Chciałbym wspomnieć o jeszcze jednym czynniku: jakości i zaangażowaniu naszych pracowników. Wbrew powszechnej tendencji wśród naszych konkurentów, zwiększyliśmy siły sprzedaży. Dzięki ciężkiej pracy naszego Działu Operacyjnego, w tym obu fabryk w Białymstoku i Obornikach, byliśmy w stanie odpowiedzieć na ogromne zapotrzebowanie rynku na nasze produkty. Wreszcie, wszystkie funkcje wspierające biznes również przyłożyły się do tego imponującego wyniku.

Dziękuję za rozmowę.





tagi: CEDC , Monzer Elabrashy , wywiad , rynek alkoholowy ,