Frytki, warzywa, owoce, gotowe posiłki z zamrażarki – szybkie i proste danie czy chęć dodania do posiłku letnich smaków? Konsumenci gustujący w mrożonkach mają różne upodobania, a ich zamiłowanie widać w rosnącej sprzedaży tych produktów.
Jesień i zima to najlepszy czas dla producentów mrożonych dań, warzyw czy owoców. Jak opowiadają detaliści – w tym czasie klienci kupują je znacznie częściej. Latem natomiast ze sklepowych zamrażarek szybciej znikają lody. Kategoria mrożonek składa się z kilku podstawowych segmentów, którymi są frytki, pizza, inne dania gotowe, mrożone mięso czy owoce i warzywa, a także lody.
Z danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK wynika, że w 2014 r. polskie gospodarstwa domowe przeznaczyły na zakupy kategorii produktów mrożonych 2,1 mld zł. Porównując do poprzedniego roku wartość ta wzrosła o 3,1%. Polacy kupowali przede wszystkim: warzywa (31,3%), ryby (25,7%), produkty mączne i ziemniaczane (14,9%), frytki (13,8%) oraz dania gotowe (10,8%).
Poszczególne segmenty mrożonek charakteryzują się zróżnicowaną sezonowością. W okresie letnim najczęściej kupowane są lody impulsowe i familijne. Wraz ze spadkami temperatury stopniowo wzrasta liczba transakcji mrożonych warzyw i owoców, pizzy, frytek i dań gotowych. Jak podaje CMR – mrożone dania mączne najczęściej kupowane są w grudniu. Największym powodzeniem cieszą się wtedy pierogi i uszka. Większa liczba transakcji w okresie Bożego Narodzenia dotyczy także mrożonego mięsa. Popyt na te produkty wzrasta również w okresie Wielkanocy (dane: CMR).
Właściciele sklepów oferujących produkty mrożone mogą więc sami wpłynąć na zwiększenie sprzedaży odpowiadając na zapotrzebowanie konsumentów. Jak podaje CMR detaliści oferują więcej wariantów danych produktów w miesiącach, w których są one częściej nabywane. W ten sposób liczba wariantów lodów impulsowych wzrasta z 7 do nawet do 35 w lecie, a mrożonych warzyw i owoców z ok. 6 do 12 zimą.
Oferta z zamrażarki
Centrum Monitorowania Rynku sprawdziło, że mrożone produkty występują w ofercie ponad 90% sklepów małoformatowych do 300 mkw. Największy udział w wartości sprzedaży kategorii, bo aż 70%, generują lody. Mrożone warzywa i owoce osiągają poziom prawie 9%. Dalej znajduje się mrożona pizza – niemal 7%. Po kilka procent generują mrożone dania mączne i dania gotowe. Za pozostałą sprzedaż odpowiadają frytki i pozostałe produkty.
Żywność mrożona to bardzo zróżnicowana kategoria. Z tego powodu wytwarzana jest przez wielu producentów oferujących różne rodzaje produktów. Centrum Monitorowania Rynku podaje, że liderem w grupie warzyw i owoców mrożonych jest Hortex. Jego udziały wartościowe wzrastają z miesiąca na miesiąc i obecnie wynoszą ponad 60% w swoim segmencie.
W przypadku pizzy mrożonej bezkonkurencyjny jest Dr. Oetker. Do producenta należy ponad 80% wartości sprzedaży pizzy mrożonej. Jeżeli chodzi o frytki, to czołowym graczem jest Aviko (ponad 50% udziałów wartościowych segmentu). Spośród mrożonych dań gotowych najwyżej jest Hortex i Frosta. W przeciągu roku udziały tego pierwszego znacznie wzrosty, dzięki czemu wysunął się on na prowadzenie w pierwszej połowie 2015 roku (dane: CMR).
Detaliści o mrożonkach
Zwiększone zainteresowanie mrożonkami w chłodniejszych miesiącach zauważają sami detaliści. Paweł Wójcik, właściciel niewielkiego sklepu osiedlowego w Łodzi potwierdza, że u niego mrożonki najlepiej sprzedają się zimą.
W ofercie sklepu Mati Delikatesy znajdują się mrożonki produkowane przez Hortex, Iglotex, Dr. Oetkera, Agram, Aviko, Frostę czy Alex-Pol. Właściciel zaopatruje sklep przede wszystkim w mrożone pyzy, uszka, pierogi, paluszki rybne, frytki, pizze, zapiekanki, zupy, warzywa i owoce.
„Ze względu na to, że sklep nie jest zbyt duży musimy dobierać towar pod klienta. Jeśli osoby kupujące w naszym sklepie zapytają o jakiś produkt – jest on sprowadzany. Przychodzą do nas klienci w różnym wieku. Młodzi wybierają raczej zapiekanki, frytki i pizzę. Pozostałe produkty trafiają do koszyków klientów w średnim wieku. W tym przypadku bardzo dobrze sprzedają się Warzywa na patelnię Hortex” – opowiada Paweł Wójcik.
Z kolei w sklepie Basia w Piotrkowie Trybunalskim mrożonki sprzedają się bardzo dobrze nawet latem.
„W wakacje bardzo popularne są frytki. Wtedy przyjeżdża tutaj dużo młodzieży, która lubi gotowe dania – pizze i frytki” – opowiada Marta Linek, ekspedientka. Dodaje, że jeśli chodzi o te produkty to najlepiej sprzedają się te oferowane przez Dr. Oetkera, Aviko czy McCain.
Sklep oferuje swoim klientom warzywa, owoce, zupy, ryby, pizze, frytki czy gotowe dania jak, kluski śląskie, pyzy z mięsem czy pierogi. Pani Marta przyznaje, że ze wszystkich mrożonek najlepiej sprzedają się produkty Alex-Pol. W ofercie są jednak także wyroby Hortex, Dr. Oetkera, Aviko, McCain, Abel czy Agram.
„Stali klienci wybierają przeważnie warzywa czy zupy. Z tych pierwszych kupują jednak te najbardziej znane – marchew i marchew z groszkiem. Z owocami jest podobnie – królują truskawki. Cena nie ma zbyt dużego znaczenia, bo w przypadku mrożonek o zakupie decyduje raczej chęć na daną potrawę. Klient nie patrzy wtedy czy mrożonka, po którą przyszedł jest w promocji. Najczęściej kupują je osoby starsze, emeryci. Nie sprowadzamy zbyt często nowości. Dostosowaliśmy się pod tym względem do klienta, który kupuje znane i lubiane produkty” – opowiada Marta Linek.
Popularność mrożonek rośnie nie tylko dlatego, że są wygodne w przygotowaniu, oszczędzają czas na przyrządzenie posiłków, ale też bardzo smakują konsumentom. Szczególnie jeśli chodzi o warzywa i owoce, które świeże dostępne są tylko sezonowo. Konsumenci jesienią i zimą szukają zatem w zamrażarkach smaków lata, a przez cały rok – przepisów na proste dania.
Joanna Kowalska