Kategorie produktów

Deska serów

Piątek, 16 października 2015 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 10/116. Październik 2015
Ewa Roman, Kierownik Tomasz Michalski, Właściciel  Carrefour Express ul. Ciołka 19/25, Warszawa
Jako przekąska oraz dodatek do dania bądź kanapki – to najczęstsze formy podania serów. Od żółtych po białe, od topionych po twarogi – wybór jest niesamowicie duży!
Sery są trzecią kategorią koszyka spożywczego w Polsce. W całej kategorii możemy wyróżnić sery żółte, białe, topione oraz pleśniowe. Sery żółte to najczęściej kupowany rodzaj. Najwięcej udziałów w kategorii serów żółtych zajmują sery paczkowane, stanowią one 2/3 całego segmentu. Sery żółte w paczkach to bardzo szybko rozwijająca się kategoria. Jednak największym pod względem wartościowym segmentem serów paczkowanych są świeże, białe twarogi oraz serki do smarowania. Dalej w kolejności znajdują się sery żółte, topione oraz pleśniowe.

Sery na paragonach

Jak wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku, sery to kategoria, która w sklepach małoformatowych do 300 mkw. charakteryzuje się wąską półką sklepową – występuje tylko około 11 wariantów na sklep sprzedający tę kategorię produktową. Dla porównania w sklepach wielkiego formatu powyżej 300 mkw. konsumenci mogą wybierać spośród około 100 wariantów.

Sery dostępne są w ponad 80% sklepów małoformatowych. Największą popularnością w tym kanale dystrybucji cieszą się sery twarogowe paczkowane oraz sery żółte paczkowane – łącznie generują ok. 80% wartości sprzedaży. 

W przypadku serów żółtych  produkty cieszące się największym zainteresowaniem konsumentów to opakowania o gramaturze 150 g zawierające ser w plastrach – kupowany raczej na kanapkę niż jako produkt potrzebny np. do przygotowania obiadu. W koszyku ląduje najczęściej 1 opakowanie sera żółtego – informuje Magdalena Dyrduła z CMR.

Marki serów żółtych najczęściej spotykane w sklepach spożywczych to: Hochland, Mlekpol, OSM Sierpc, Mlekovita, SM Ryki, Polmlek, Spomlek. Sery twarogowe i kanapkowe: Hochland Twarogowy, Kanapkowy oraz Almette, Turek, Piątnica, Mlekovita, Krasnystaw, Mlekpol, Zott, OSM Łowicz, OSM Sierpc oraz Bakoma. Sery topione: Hochland, Sertop, Polmlek, Mlekovita, Lactima, Lazur. Sery pleśniowe natomiast oferują m.in.: Hochland, Lactalis (President), Turek oraz Lazur.

Artykuł podstawowy

W warszawskim sklepie Carrefour Express, gdzie kierownikiem jest pani Ewa Roman sery są jedną z kategorii, która rotuje na bieżąco każdego dnia. W ofercie sklepu dostępne są marki znane i lubiane przez klientów. „Z serów pleśniowych dostępnych w ofercie sklepu Carrefour Express największym zainteresowaniem cieszy się Camembert NaTurek. Natomiast najczęściej wybierane sery żółte to Edam, Gouda, Królewski z Kolna, Gouda Wędzona, Maasdamer, Tylżycki oraz Podlaski dostępne pod markami Mlekpol oraz Hochland. Wśród serów białych dużym zainteresowaniem cieszy się serek wiejski z Piątnicy oraz Krasnystawu, jak również serki do smarowania, Kanapkowy, Almette, Bieluch, Twój Smak (Piątnica) oraz Turek. Klienci również chętnie sięgają po sery topione, a u nas mogą wybierać wśród marek takich jak: Hochland oraz Sertop. Twaróg Wiejski  z Piątnicy – tłusty, półtłusty, lekki, jest nr 1 wśród serów białych twarogowych według naszych klientów” – opowiada kierowniczka sklepu, Ewa Roman. Bardzo dużym zainteresowaniem niezmiennie może pochwalić się ser feta, którego szerokie zastosowanie jest widoczne przy rotacji tego produktu na półce sklepowej.

A czym się kierują klienci przy wyborze produktów? „Brane są głównie pod uwagę takie czynniki jak cena oraz marka, klienci są gotowi zapłacić odpowiednią cenę za odpowiednią markę” – informuje pani Ewa.

Dla konsumentów ważny jest wygląd, kolor, konsystencja produktu, smak oraz oczywiście cena. Równie ważna jest funkcjonalność, łatwość otwierania i zamykania oraz atrakcyjność opakowania. W związku z tym na rynku pojawia się wiele innowacyjnych rozwiązań, które niewątpliwie przykuwają uwagę klientów.

Monika Kociubińska


tagi: sery , Hochland , Mlekpol , OSM Sierpc , Mlekovita , SM Ryki , Polmlek , Spomlek ,