Tradycja obchodów świąt Bożego Narodzenia jest głęboko zakorzeniona nie tylko w narodzie polskim, ale również na całym świecie. Jednak w każdym państwie panują nieco odmienne tradycje i zwyczaje świąteczne. W Polsce są to spotkania z rodziną przy wspólnym wigilijnym stole, na którym nie może zabraknąć opłatka i 12 potraw.
Dla każdego z nas czas Bożego Narodzenia to dni szczególne. Kojarzą się z dzieciństwem, zapachem świątecznych wypieków, serdeczną atmosferą kolacji wigilijnej, radością, jaką dostarczają choinka i prezenty, a także z wspólnym kolędowaniem i uczestnictwem w pasterce.
Polacy obchodzą święta w sposób tradycyjny. Większość spędza je w domu, z rodziną, przyjaciółmi.
Przedświąteczna gorączka zakupów
Około 1 200 zł – średnio tyle Polacy przeznaczą na Boże Narodzenie, z czego ok. 474 zł na artykuły spożywcze – tak prognozowano przed ubiegłorocznymi świętami. W tym roku będzie podobnie. Najważniejszym czynnikiem decydującym o poziomie planowanych wydatków na święta Bożego Narodzenia jest wysokość łącznego dochodu gospodarstwa domowego.
Jednymi z ważniejszych aspektów związanych z przygotowaniem sklepu do okresu świątecznego są promocje i świąteczne zapasy – bo lepiej mieć za dużo niż za mało, zwłaszcza w kategoriach produktowych z długim terminem przydatności.
Warto zwrócić uwagę także na uniwersalne opakowania, ale ze świątecznymi owijkami, które po sezonie można zdjąć i produkty sprzedawać w standardzie. Już w październiku należy także rozpocząć „świąteczne” negocjacje z producentami, ważne jest ustalenie wizualizacji standów i wysokości rabatów. Kolejna istotna sprawa, to komplementarność: produkty powinny być wystawiane wśród artykułów współkupowanych – co podnosi obroty.
W listopadzie i grudniu półki wypełni świąteczna oferta. Już teraz prezentujemy listę produktów, których nie może zabraknąć w żadnym sklepie.