Kategorie produktów

Półka dedykowana kobietom

Czwartek, 15 października 2015 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 10/116. Październik 2015
Polki kochają zakupy – zwłaszcza w promocyjnej cenie. Produkty pielęgnacyjne, chemia domowa oraz żywność pozostają w dalszym ciągu ich domeną. Obowiązki gotowania dla całej rodziny jak i sprzątania, przyczyniają się do tego, że najlepiej wiedzą czego poszukiwać na sklepowych półkach.
Współczesna kobieta często odpowiada za większość wydatków w rodzinie. W końcu to przeważnie kobiety gotują, sprzątają, zajmują się dziećmi i w związku z tym wiedzą najlepiej jakie produkty spożywcze czy artykuły do sprzątania kupić. Jak podają badania Instytutu Gfk, przeprowadzone latem 2014 r., kobiety spędzają przeciętnie 7,6 godzin tygodniowo w kuchni, natomiast mężczyźni 4,5 godziny. Liczba godzin zwiększa się także wraz z wiekiem – od 3,8 godzin wśród młodzieży, po 9,3 godziny w przedziale wiekowym 50-59 lat. Dopiero wśród najstarszych osób wymiar czasu przeznaczonego na przygotowywanie posiłków spada do 6,9 godziny.

Dominacja klientek

Jak się okazuje 88% wszystkich decyzji zakupowych w Polsce dotyczących produktów codziennego użytku podejmują kobiety, w tym aż 66% robi to całkowicie samodzielnie. Natomiast o wyborze kosmetyków i chemii gospodarczej dla swojej rodziny decyduje 87% Polek z czego 71% w pełni samodzielnie – wynika z badania „Polki same o sobie*”.

Możliwość zakupowa kobiet na świecie szacowana jest już w tej chwili na ponad 13 mld dolarów. Za kilka lat, w 2017 roku będzie to 18 mld dolarów. Na kosmetyki do makijażu Polki wydają miesięcznie średnio 42 zł, a kosmetyki pielęgnacyjne – 59 zł. Miesięczne wydatki na własne ubrania, buty i akcesoria to z kolei około 145 zł.  Badania pokazały także, że niespodziewanie otrzymane 10 tys. zł kobiety najchętniej przeznaczyłyby na wakacje (54%) oraz remont mieszkania lub domu (31%). Dwie na sto Polek wydałoby je na operację plastyczną.

Racjonalna podróżniczka

Kobieta w sklepie lubi podróżować i odkrywać. Szczególną zdobyczą są promocje, przy tym żeńska część klientów dosyć często analizuje rodzaj produktu, zwraca uwagę na jakość, składniki, markę oraz rekomendacje. Mimo, że kobiety uwielbiają promocje to jednak towarzyszy im duży racjonalizm. Chętnie wybierają produkty promowane i bardzo często korzystają z takich okazji w branży spożywczej, również na bieżąco śledzą oferty promocyjne.

Przewaga postawy racjonalnej wśród robiących zakupy Polek wynika z tego, że to przeważnie panie są odpowiedzialne za domowy budżet i jego planowanie. Również podejmują decyzje zakupowe w takich obszarach jak produkty spożywcze, wyposażenie domu czy ubrania dla siebie i rodziny. Wśród najpopularniejszych promocji takich jak: obniżka ceny produktu czy większa ilość produktów za tą samą cenę, kobiety znacznie częściej niż mężczyźni korzystają z promocji polegającej na otrzymaniu dodatkowego artykułu gratis przy zakupie jednego produktu. Natomiast znacznie mniej chętnie niż mężczyźni podają swoje dane osobowe, niezbędne do wzięcia udziału w promocji.

Psychologowie z kolei dzielą konsumentki na 3 rodzaje: profesjonalistki, zachłanne konsumpcjonistki oraz rodzinne panie domu. Pierwszy z nich określa kobiety, które przy nabywaniu produktów odczuwają radość kupowania, ponieważ mają na to środki finansowe, tzw. „zachłanne konsumpcjonistki” kupują pod wpływem impulsu, natomiast „rodzinne panie domu” robiąc zakupy stawiają na pierwszym miejscu potrzeby rodziny, a dopiero na drugim swoje.
Kobiety w Polsce w porównaniu do mężczyzn bardziej potrafią zaoszczędzić, chętniej kupią dla innych, dla bliskich, częściej się też angażują w akcje charytatywne.

Typowo kobiece transakcje

Według Centrum Monitorowania Rynku półka dla kobiet to obszar w sklepie przeznaczony dla produktów takich jak: podpaski, wkładki higieniczne, środki higieny intymnej, żele pod prysznic, mydła, chusteczki, itp. Największa liczba transakcji według danych z sierpnia 2015 roku dotyczy kategorii chusteczek higienicznych, których udział w liczbie transakcji produktów złożonych z kategorii postrzeganych jako kobiece stanowi prawie 30%. Drugą pozycję w sklepach małoformatowych zajmuje kategoria podpasek, wkładek i tamponów, której udział w liczbie transakcji „kategorii kobiecych” wynosi ponad 26%. Kolejne miejsca zajmują: mydła w kostkach, waciki i płatki higieniczne oraz szampony do włosów. Ich udział w ogólnej liczbie transakcji z zakupem „kategorii kobiecych”** wynosi odpowiednio 11%, 6% i 5%.

Jak informuje Dorota Romanowska z CMR, w sklepach małoformatowych do 300 mkw. średnio znajduje się ok. 9 wariantów podpasek, wkładek i tamponów oraz około 5 wariantów szamponów do włosów i ok. 5 wariantów mydła w kostce. W przypadku kategorii chusteczek higienicznych można wybierać spośród około 2 wariantów. Do marek o największym udziale wartościowym w sprzedaży kategorii kobiecych należą: Bella, Nivea i Naturella. Najlepiej rotującymi produktami są natomiast: podpaski Bella w opakowaniu 20 szt., krem Nivea 50 ml oraz chusteczki A...psik i podpaski Naturella Classic w opakowaniu 10 sztuk.

Łowczynie promocji

W sklepie abc w Koszelwie, którego właścicielką jest Anna Tarka – zakupów dokonują zarówno kobiety jak i mężczyźni. „Główna różnica jest taka, że kobiety przeważnie kupują artykuły pierwszej potrzeby do domu, produkty spożywcze oraz artykuły chemiczne i kosmetyczne. Mężczyźni zazwyczaj alkohol oraz przekąski” – informuje właścicielka.

Półka dedykowana kobietom to przede wszystkim półka kosmetyczna, gdzie panie mogą wybierać spośród szamponów, żeli pod prysznic, kremów, mydeł, płatków kosmetycznych, podpasek, wkładek czy nawet farb do włosów. „Z tej półki najczęściej znikają kremy  Nivea, mydła, szampony, płatki kosmetyczne oraz damskie maszynki jednorazowe. Dobrze rotują również artykuły higieniczne przeznaczone dla kobiet, takie jak wkładki, podpaski czy tampony Bella” – dodaje właścicielka sklepu.

Jakie są klientki sklepu abc w Koszelewie? „Niektóre są zdecydowane i przychodzą po konkretne rzeczy, nie patrzą na ceny. Są też takie, które na liście mają wypisane ceny, jeśli jednak jest wyższa, wtedy rezygnują z zakupu. Osoby, które mają czas skrupulatnie analizują oferty z różnych sklepów, najczęściej mających swoje gazetki. Tak przeważnie robią osoby niepracujące. Szukają tańszych zamienników – marka własna zyskuje na znaczeniu. Wiąże się to też z aktywnością zawodową kobiet. Klientki pracujące są zorganizowane do tego stopnia, że nie mają czasu na porównywanie cen, one też wolą sprawdzone markowe produkty, które znają” – opowiada pani Anna. 

Po jakie spożywcze artykuły sięgają kobiety? „Wędliny, nabiał, pieczywo jak również warzywa, przyprawy oraz makarony to kategorie kupowane przez kobiety. Oferujemy wiele marek w każdej z kategorii” – dodaje Anna Tarka.

Właścicielka potwierdza również, że promocje są szczególnie lubiane właśnie przez kobiety. „Przeceniony produkt zwykle szybko zostaje zauważony, a jego rotacja znacznie się zwiększa” – przyznaje właścicielka sklepu w Koszelewie.

Artykuły spożywcze to podstawa

Pani Anna Dalka, kierownik sklepu Lewiatan w Płocku przyznaje, że najczęstszymi klientami w sklepie są właśnie kobiety. „Jak wiadomo one są gospodyniami domu, robią zakupy dla całej rodziny. Co prawda trafiają się też mężczyźni dokonujący takich zakupów jednak jest to rzadkość” – informuje pani Anna.

Podstawowe kategorie, nabywane przez klientki sklepu w Płocku to przede wszystkim pieczywo, nabiał, wędliny, warzywa, makarony, przyprawy – produkty potrzebne do przygotowania śniadania, obiadu czy kolacji. „Oprócz podstawowych artykułów do domu, kobiety również sięgają po to, na co mają ochotę –  przekąski, napoje, ciastka. Również słodycze dla dzieci oraz soczki do szkoły” – informuje kierowniczka sklepu. Z obserwacji pani Anny wynika, że w godzinach porannych pojawiają się klientki na zakupy śniadaniowe, później kupowane są produkty do przygotowania obiadu. „Są też klientki z ograniczoną ilością czasu, które odwiedzając sklep robią większe zakupy na cały dzień” – dodaje.

Kiedy są dokonywane decyzje o zakupie produktów? „Są klientki, które dokonują spontanicznych zakupów, nie mają listy i zastanawiają się w sklepie, natomiast są też takie, które mają ograniczony czas, dlatego też wiedzą po co konkretnie przyszły. Zdarza się również, że do naszego sklepu kobiety przychodzą kilka razy dziennie, raz robią zakupy, później przypomną sobie, że czegoś zapomniały i przychodzą ponownie” – przyznaje Anna Dalka.

Jak przyznaje kierowniczka, klientki sklepu Lewiatan coraz częściej czytają etykiety, sprawdzają skład, wybierają produkty zdrowsze. Chcą, by ich rodziny odżywiały się prawidłowo.
„Oprócz typowych kategorii do domu kobiety czasem sięgają również po dobre wino, piwa smakowe bądź inne słabsze alkohole” – mówi Anna Dalka.

Jak konstruowana jest oferta w sklepie Lewiatan w Płocku? „Klient jest dla nas najważniejszy, staramy się dostosować ceny i marki produktów tak, by sprostać zapotrzebowaniu naszych klientów. Dbamy o stałych nabywców, ale również staramy się przyciągnąć nowych” – opowiada pani Anna.
Widoczne ceny promocyjne i szeroki asortyment działu spożywczego oraz kosmetyczno-chemicznego zapewnią paniom idealne miejsce do dokonywania zakupów, zarówno zaplanowanych oraz spontanicznych. Warto zadbać o to, by spełnić ich oczekiwania – bo przecież kobiety uwielbiają zakupy!

Monika Kociubińska


tagi: zakupy , produkty ,