Organizacja Business in the Community (BITC) przedstawiła najważniejsze oczekiwania konsumentów wobec produktów żywnościowych i zidentyfikowała wynikające z nich wyzwania. Polscy konsumenci coraz większą wagę przykładają do zdrowia i bezpieczeństwa produktów. Na ten temat Jacek Wyrzykiewicz, PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska rozmawia z Moniką Kociubińską.
Na czym polega odpowiedzialność Hochland Polska wobec rynku?
Obejmuje cztery kluczowe podobszary: Relacje z dostawcami, Odpowiedzialność za Produkt, Marketing i relacje z konsumentami oraz Relacje z klientami i sprzedaż produktów.
Jak wyglądają relacje z dostawcami?
W firmie Hochland od lat staramy się tworzyć z dostawcami trwałe relacje, oparte na lojalności i wzajemnym zaufaniu. Nasi dostawcy mleka i pozostałych surowców muszą spełniać ściśle określone, restrykcyjne kryteria, dzięki którym jesteśmy pewni, że dostarczamy konsumentom produkty wytwarzane z surowców najwyższej jakości. Spełnianie tych kryteriów przez dostawców jest warunkiem nawiązania współpracy z naszą firmą. Zapisy dotyczące przestrzegania kryteriów stanowią także część umów podpisywanych z dostawcami. Standardy wymagane przez Hochland wobec dostawców mleka reguluje stosowne rozporządzenie, a dla pozostałych dostawców stworzyliśmy Deklarację surowca. Jest to specjalny spis wymogów, które muszą zostać spełnione przez naszych dostawców. W praktyce deklaracja ma formę ankiety, w której dostawca musi zadeklarować szczegółowe zapisy. Każdy dostawca, który chce z nami współpracować, musi rzetelnie wypełnić ankietę. Do współpracy nie zapraszamy tych dostawców, którzy stosują modyfikację genetyczną (GMO), których produkty zawierają jakikolwiek z alergenów wymienionych w Deklaracji surowca ani tych, którzy stosują promienie UV do suszenia surowców lub sztuczne barwniki czy przyprawy. Stosując selekcję dostawców mamy większą pewność, że nasze produkty będą zdrowsze dla konsumentów.
Na czym polega podwyższanie wartości i jakości mleka?
Aby jakość i wartość mleka stosowanego przez nas w procesie produkcyjnym była jak najwyższa, wprowadziliśmy dodatkowe standardy jakościowe i środowiskowe dla gospodarzy, z którymi współpracujemy. Jednym z nich jest monitoring antybiotyków w mleku, który prowadzimy jako jedna z nielicznych firm w Polsce. Od naszych dostawców nie przyjmiemy ani jednego litra mleka, które zawiera antybiotyki. Takie mleko nie tylko nie pozwala na wytworzenie zdrowych produktów żywnościowych, ale jest także groźną substancją szkodliwą dla środowiska naturalnego. A ponieważ ochrona przyrody jest jednym z priorytetów, zadbaliśmy o to, aby mleko zawierające antybiotyki było poddawane natychmiastowej utylizacji. Gospodarze, z którymi współpracujemy, nie mają możliwości przeprowadzenia tego procesu we własnym zakresie, ponieważ utylizacja mleka z zawartością antybiotyków musi spełniać określone kryteria i jest kosztowna.
Jaki wymiar ma odpowiedzialność za produkt?
Odpowiedzialny produkt musi być bezpieczny i najwyższej jakości, dlatego dbałość o jakość i bezpieczeństwo produktu jest jednym z priorytetów naszej firmy. Ustanowiliśmy politykę jakości i wdrożyliśmy systemy zapewniające wysoką jakość zarówno produktów, jak i procesów związanych z ich wytwarzaniem. Wdrożyliśmy też systemy dodatkowe, mające pośredni wpływ na jakość i bezpieczeństwo, między innymi system TPM (Total Productivity Maintenance), którego celem jest osiągnięcie poziomu trzech zer: zero awarii, zero braków, zero wypadków w pracy.
Jakie znaczenie ma marketing i relacje z konsumentami?
Jedno z kluczowych – mieszczą się tu zarówno etyka w marketingu i reklamie, czy też odpowiedzialne znakowanie produktów, jak i polityka oraz standardy firmy dotyczące zdrowia i żywienia, traktowanie reklamacji i serwisu konsumenckiego jako elementu komunikacji i podnoszenia standardów w obsłudze konsumentów czy edukacja żywieniowa wśród konsumentów.
Na czym polegają optymalne relacje z klientami i efektywna sprzedaż produktów?
Najogólniej rzecz biorąc to zasady, kodeksy i standardy, na podstawie których firma buduje swoje podejście do współpracy z hurtowniami i sieciami handlowymi, badania oczekiwań i satysfakcji klientów, podejmowanie z nimi wspólnych przedsięwzięć, ale także – co jest bardzo ważne – etyczne zachowania wobec konkurentów.
Dziękuję za rozmowę