I nie wynika to z faktu, że pracownicy sklepu nie starają się jak należy albo inspekcja handlowa nie dość często wystawia mandaty za braki w oznaczeniach towarów.
Po prostu – etykietowanie regałów sklepowych jest zajęciem żmudnym, czasochłonnym i ciągłym. Wymaga wcześniejszych przygotowań na zapleczu, zanim można odpowiednią karteczkę zatknąć w odpowiednim miejscu to wszelkiego rodzaju korekty, nawet znanych i zauważonych błędów, nie od razu są wykonywane.
W przełożeniu na statystykę – w wielu sklepach spożywczych odsetek źle podpisanych towarów sięga nawet 20%, a liczba etykiet drukowanych i wymienianych w przeciągu roku w związku z przecenami, wprowadzaniem nowości, zmianami w ułożeniu – sięga 40 tys. w sklepie o powierzchni ok. 800 mkw. i ok. 30 tys. w placówce o połowę mniejszej.
Czy można tu coś usprawnić?Skoro pracy przy półce uniknąć się nie da, no bo przecież trzeba uzupełnić towar, znaleźć gdzieś miejsce na nowości, poprawić bałagan zostawiony przez klientów, to może przy tej okazji też od razu umieszczać etykiety?
Najlepiej byłoby, gdybyśmy kładli nowy towar na półce, skanowali jego kod, następnie wskazali miejsce na listwie cenowej, gdzie życzymy sobie widzieć jego opis i cenę, a one już same tam się pojawiają.
A gdy zobaczymy, że coś jest nie tak – zła cena, nieprawidłowa nazwa towaru? Wtedy złe dane powinny zniknąć, a w ich miejscu powinno pokazać się to, co należy.
Możliwe?Tak, możliwe i to w całkiem przystępnym budżecie za sprawą zupełnie nowej technologii: magnetodruku.*
Wystarczy tradycyjne plastikowe listwy regałowe zastąpić listwami systemu I-MAG. Zachowują się one jak duży, długi na całą szerokość regału wyświetlacz, który nie wymaga jakiegokolwiek zasilania. Teraz pozostaje tylko wziąć do ręki niewielkie, mieszczące się w dłoni urządzenie MAGMET, zeskanować nim potrzebny kod kreskowy i przesunąć wzdłuż listwy, w miejscu, gdzie wymagana jest etykieta. Powstający obraz może zawierać tak tekst różnego rozmiaru i kroju, jak i elementy graficzne. Zmienimy cenę, ułożenie towarów, nie pasujące już stare etykiety skasujemy, a na ich miejscu naniesiemy nowe. Proces zapisu/kasowania na listwach I-MAG można powtarzać nieograniczoną ilość razy.
Urządzenie MAGMET nanosi etykiety pojedynczo lub w serii, na całej długości listwy cenowej, co może być szczególnie przydatne przy większej reorganizacji sklepu bądź przy otwieraniu nowej placówki.
Bywa, że towary na półce są stłoczone na tyle, że trudno znaleźć miejsce na ich ceny. W takiej sytuacji MAGMET umożliwia specjalną aranżację opisów i cen w kilku kolumnach zachowując doskonałą przejrzystość znakowania, a jednocześnie zajmując minimalną powierzchnię.
Bywa, że mamy do czynienia z odwrotną sytuacją – wówczas listwa cenowa stanowi, do tej pory niewykorzystaną, powierzchnię reklamową. Przy pomocy urządzenia MAGMET możemy wypełnić ją informacjami o promocjach, dodatkowymi wskazówkami reklamowymi, prezentowanymi tekstowo lub graficznie.
A co w przypadku, gdy to nie przy regałach, ale na zapleczu sklepu zapada decyzja gdzie i jakie metki powinny się pojawić na nowo albo gdzie należy je zmienić?Tak będzie przecież przy wszelkiego rodzaju przecenach. W takiej sytuacji do urządzenia MAGMET trafia lista zadań do wykonania: towar, cena i wskazówka gdzie – regał i półka. Wystarczy udać się w podpowiadane miejsce i przyłożyć urządzenie w punkcie przewidzianym na kolejną, wynikającą z listy zadań etykietkę.
Chyba nikt nie zaprzeczy, że o powodzeniu w handlu w dużej mierze decyduje miejsce. Dotyczy to nie tylko całego sklepu ale każdego regału czy półki. Dlatego staranne opracowanie planu rozmieszczenia towarów w obrębie placówki handlowej ma kluczowe znaczenie dla uzyskiwanego obrotu, a to, czy dany produkt okaże się hitem czy nie, będzie związane z miejscem, w którym go umieścimy.
Ścisła rejestracja, planowanie i pilnowanie położenia towarów na półkach, zwłaszcza w warunkach, gdzie sklep nie jest na tyle duży, aby do tego celu specjalnie delegować personel, może okazać się jednak utopią. Zbudowanie planu sklepu i późniejsza jego systematyczna aktualizacja może się w takich warunkach powieść, o ile nie będzie wymagała od personelu dodatkowej pracy administracyjnej.
Każda z listew cenowych I-MAG jest wyposażona we własny, indywidualny kod kreskowy, którego zeskanowanie jest wymuszane zawsze przed wydrukowaniem nowej, do tej pory nieznanej etykiety. Dzięki temu towar, którego dotyczy etykieta jest kojarzony z określonym egzemplarzem listwy I-MAG, ta z kolei jest przypisana do półki i regału. Mówiąc krótko: w trakcie druku etykiety, urządzenie MAGMET uczy się, gdzie dany towar leży. Informacja ta trafia do zainstalowanego już na komputerze stacjonarnym programu PLANNER, który ją przechowuje i kojarzy z wprowadzonym wcześniej rozmieszczeniem mebli w sklepie. Dzięki temu przygotowanie listy zadań związanych z metkowaniem w optymalnej, ze względu na konieczną do odbycia drogę, kolejności – nie stanowi żadnego problemu. Zdobyta informacja może być wykorzystana do wydruku instrukcji układania dla każdego z regałów, a w powiązaniu z danymi o sprzedaży można wychwycić „gorące” i „zimne” miejsca w sklepie.
I-MAG to nie tylko nowa technologia etykietowania regałów sklepowych, ale również oprogramowanie pozwalające na efektywne zarządzanie powierzchnią sklepu przy automatycznym tworzeniu i aktualizowaniu mapy sklepu. To dwa w jednym, a tym samym wszystko czego oczekują dziś detaliści w kwestii nowoczesnego zarządzania sklepem.
Technologia magnetodruku jest nowym wynalazkiem, opracowanym w firmie Syriusz sp. z o.o. z Rzeszowa. Dwuletnie prace nad projektem zostały zakończone z początkiem roku, a dzięki dużej pomocy i otwartości zarządów sieci sklepów Passa z Łańcuta, Polan z Rzeszowa i SPAR Polska możliwe było przeprowadzenie, zakończone pełnym powodzeniem, wdrożeń pilotażowych.
Obecnie system I-MAG, który może być integrowany z większością programów magazynowych, jest już dostępny w sprzedaży. Więcej informacji znajdą Państwo na stronie www.syriusz.eu. Zapraszamy również do obejrzenia filmiku prezentującego działanie systemu pod adresem: http://syriusz.eu/imag-opis-systemu.html oraz do kontaktu z producentem: e-mail: syriusz@syriusz.eu, tel.: (17) 86 31 555.