Za przerwy w dostawie prądu przysługuje bonifikata od przedsiębiorstwa energetycznego. Możliwe jest także odszkodowanie. Aby otrzymać zwrot pieniędzy należy jednak spełnić kilka warunków.
BonifikataBonifikata to forma rekompensaty, którą można otrzymać w razie ponadprogramowych przerw w dostawie prądu. Co ważne, można ją dostać niezależnie od przyczyn awarii, nawet w przypadku zaistnienia siły wyższej. Chodzi tu o przypadki, gdy przedsiębiorstwo energetyczne nie miało wpływu na awarię.
Ile mogą trwać przerwy?Przepisy przewidują maksymalne jednorazowe i roczne możliwe przerwy. Dają one przedsiębiorstwom możliwość wyłączania prądu w razie konieczności, np. rozbudowy sieci, a także dają czas na naprawę łącza w sytuacji awarii, bez ewentualnych roszczeń ze strony klientów.
Jednorazowa przerwa może trwać:
- do 16 godz. w przypadku przerwy planowanej (np. w trakcie modernizacji sieci),
- do 24 godz. w przypadku przerwy nieplanowanej (np. w trakcie awarii).
W ciągu roku: - Nie więcej niż 35 godz. przy przerwach planowanych,
- Nie więcej niż 48 godz. przy przerwach nieplanowanych.
Bonifikata należy się więc wyłącznie za przerwy w dostawie wykraczające poza wskazane limity.
Co zrobić, aby dostać bonifikatę?Klient, niezależnie od tego czy jest osobą prywatną czy prowadzącą biznes, aby otrzymać pieniądze musi samodzielnie złożyć pisemny wniosek w biurze obsługi swojego dostawcy prądu. Może więc zrobić to osobiście, przesłać tradycyjną pocztą lub wysłać e-mailem. Przedsiębiorstwo energetyczne ma 30 dni na rozpatrzenie wniosku odbiorcy o bonifikatę.
Ile wynosi bonifikata?
Zgodnie z przepisami za każdą niedostarczoną jednostkę energii elektrycznej odbiorcy przysługuje zwrot w wysokości 5-krotności ceny energii obliczanej na podstawie średniej stawki z ofert dostępnych na rynku.
OdszkodowanieOprócz bonifikaty sklepikarze mają szansę na odszkodowanie. Mogą się o nie ubiegać w sytuacji, gdy w wyniku awarii ponieśli straty, a rekompensata za przerwy w dostawie nie pokrywa w pełni kosztów szkód.
Kiedy nie przysługuje odszkodowanie?- gdy przerwa jest wynikiem siły wyższej,
- gdy odbiorca został prawidłowo zawiadomiony o przerwach w dostawie, a straty są spowodowane nieprawidłowym zabezpieczeniem towaru,
- gdy wartość odszkodowania nie przekraczałaby 100 zł,
- gdy w ciągu 180 dni od ustania awarii poszkodowany nie zażądał wypłaty odszkodowania.
Joanna Kowalska