Kategorie produktów

Makaron niejedno ma imię

Czwartek, 17 września 2015 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 09/115. Wrzesień 2015
Rodzajów makaronów jest bardzo dużo. Włosi szczycą się kilkoma setkami oficjalnych nazw, jednak na polskim rynku królują przede wszystkim znane wszystkim świderki, kolanka, nitki, wstążki czy spaghetti.
Według analiz Panelu Gospodarstw Domowych Gfk rynek makaronów w Polsce odnotował w 2014 roku 2% wzrost ilościowy i jakościowy w stosunku do roku 2013. Największy udział w rynku odnotowują makarony pszenne z 93% udziałem wartościowym i 95% udziałem ilościowym. Uwagę konsumentów przyciągają również makarony pełnoziarniste: owsiane, gryczane, orkiszowe, żytnie. Mają one łącznie odpowiednio 5% (wartościowo) i 3% (ilościowo) udziału w rynku. Marki własne stają się coraz bardziej konkurencyjne wobec produktów innych producentów, na co decydujący wpływ ma ich niższa cena. Wśród producentów markowych niezmiennie od kilku lat największy udział w rynku posiada Maspex, do znanych producentów makaronów należą także: Eko-Mak, Makarony Polskie, Goliard, Czanieckie Makarony, Barilla, As-Babuni, Pol-Mak, Międzybrodzkie Makarony, Arc Pol czy Podravka.

Podawanie makaronów

Jeszcze kilkanaście lat temu makaron był wyłącznie dodatkiem do zupy, a dziś coraz częściej trafia na stół jako danie główne. Fusilli, czyli uniwersalne świderki podawane są najczęściej z kurczakiem lub tuńczykiem, ale również z cięższymi sosami. Mogą stanowić bazę do zapiekanek, rzadziej dodawane są do zup i sałatek. Penne czyli rurki podawane są z sosami mięsnymi, warzywami bądź pesto. Wykorzystywany jest również do sałatek oraz zapiekanek. Farfalle czyli kokardki, które są używane do lekkich sałatek również podawane są z sosami na bazie pomidorów lub śmietany. Pod nazwą Creste di galli kryją się kolanka podawane zarówno z lżejszymi jak i cięższymi sosami oraz używane do zapiekanek. Capelli d’angelo to cienkie nitki dodawane do zup jak również podawane są z lekkimi sosami. Cannelloni – duże rurki, faszerowane są zwykle mięsem mielonym lub warzywami i polewane sosem pomidorowym lub beszamelem. No i znane każdemu spaghetti, które serwowane są z sosem bolognese, carbonara i neapolitańskim.
Sosy stanowią dodatek do większości z nich, przy czym w szybki sposób pozwalają przygotować danie. Na rynku wielu producentów oferuje gotowe sosy w różnych rodzajach, m. in. boloński, do spaghetti, neapolitański, warzywny, słodko-kwaśny, z grzybami, sosy włoskie i wiele innych. A marki oferujące takie produkty to m. in. Łowicz, Jamar, Lubella, Barilla, Pudliszki czy Dawtona.

Asortyment makaronowy w sklepach tradycyjnych

Według Centrum Monitorowania Rynku w sklepach małoformatowych do 300 mkw. klienci mogą wybierać spośród ok. 15 różnych wariantów. Prawie połowę dostępnego w sklepie tradycyjnym asortymentu stanowią warianty makaronów Lubella. Producent marki Lubella – firma Maspex – jest niekwestionowanym liderem rynkowym, z udziałami wartościowymi sięgającymi 30%.
Jacy inni producenci makaronów są obecni w  przedaży w sklepach małoformatowych? Okazuje się, że w handlu tradycyjnym obecnych jest kilkadziesiąt firm, z których najwyższa sprzedaż raportowana jest dla Czanieckie Makarony, Eko-Mak, Goliard, Arc Pol czy Makarony Polskie.

Makarony i dodatki

W sklepie „Paulinka”, który znajduje się w Kraśniku przy ulicy Kolejowej, klienci mogą wybierać spośród wielu rodzajów oraz marek makaronów. Są to przede wszystkim mieszkańcy osiedla, w tym gospodynie, które mają swoje preferencje, zwykle różniące się od siebie. Jak przyznaje właściciel sklepu, Wiesław Michałowski, właśnie z tego względu oferowany jest szeroki asortyment. „Makarony Leon Kucharz z Częstochowy, Makarony Babuni Eko-Mak, Goliard, Złoty Łan marka własna Aro i oczywiście Lubella – to najczęściej wybierane marki przez naszych klientów” – informuje właściciel sklepu. Specyfika smaku i upodobania klientów powodują przywiązanie do danej marki. „Nie koniecznie gra tutaj rolę cena, gdy gospodyni jest przyzwyczajona do Lubelli to będzie kupowała tylko Lubellę. Lubella jest bardzo znaną marką i jest uznana przez cała rzeszę klientów za najlepszą. Coraz częściej zdarzają się również takie sytuacje, że kupujący zaczyna rozumieć, że niekoniecznie to co z pozoru cenowego wygląda na tanie, jest tanie w sensie końcowym” – dodaje pan Wiesław.
W zależności od tego do czego jest używany makaron, czy do zupy czy do dania głównego, klienci wybierają różne kształty i rodzaje. „U nas klienci mogą dostać wiele rodzajów, mamy szeroki asortyment. Poczynając od makaronu do spaghetti poprzez rurki, świderki, kolanka, makarony jajeczne i muszelki po nitki cienkie czy nitki w gniazdach” – wymienia detalista.
Makarony dostępne w sklepie „Paulinka” maja różne gramatury, od 250 g do nawet 1 kg. „Dzisiaj trzeba dostosować się do klienta, mam 5 sklepów i mogę powiedzieć, że w żadnym z nich nie jest to powielone. Każdy sklep ma swoją specyfikę” – przyznaje pan Michałowski.
Zakup makaronu często wiąże się również z wyborem sosu do makaronu, które w sklepie „Paulinka” są dostępne pod markami Jamar oraz Łowicz.
W zagospodarowaniu półki przeznaczonej na makarony w sklepie nie powinno ograniczać się do minimum. Jest to kategoria istotna, którą można wzbogacić bliskim sąsiedztwem sosów. Dzięki temu klient nie będzie miał problemu ze znalezieniem produktów uzupełniających się, a niekiedy może nawet podsunąć pomysł na danie.

Monika Kociubińska



tagi: Makaron , świderki , kolanka , nitki , wstążki , spaghetti , Eko-Mak , Makarony Polskie , Goliard , Czanieckie Makarony , Barilla , As-Babuni , Pol-Mak , Międzybrodzkie Makarony , Arc Pol , Podravka ,