Kategorie produktów

Na ostro czy łagodnie?

Czwartek, 17 września 2015 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 09/115. Wrzesień 2015
Smakiem przygotowywanych potraw możemy manipulować do woli. Wystarczy odrobinę wiedzy o tym, jakich przypraw używać w przypadku danego dania oraz co oferują producenci, a każda potrawa nabierze wyjątkowego charakteru.
Rynek przypraw jest niezwykle obszerny jeśli chodzi o ilość produktów, a segment przypraw zarówno suchych, jak i mokrych, cały czas się rozwija. Do tych najczęściej używanych należą przede wszystkim pieprz i sól, które znajdują się w każdej kuchni, jednak wybór jest zdecydowanie większy.

Przyprawy na półkach sklepowych

Segment przypraw to najważniejsza wartościowo grupa produktów wchodząca w skład klasy przypraw i dodatków kulinarnych. Jak informuje Karol Wojsz z Centrum Monitorowania Rynku – w małoformatowych sklepach spożywczych odpowiedzialny jest za niemal 20% obrotów generowanych przez ową klasę. Średnia liczba wariantów na sklep dla przypraw oscyluje około 30 i zwiększa się o kilka pozycji w okresach świątecznych oraz wakacyjnym, kiedy to w związku ze zwyczajami konsumenckimi wzrasta na nie zapotrzebowanie.
Zgodnie z kategoryzacją CMR, w przyprawach możemy wyróżnić takie działy jak: przyprawy jednoskładnikowe, uniwersalne, mieszanki oraz w płynie, które zamiennie można nazywać mokrymi. Pierwszy z nich jest najistotniejszy – generuje ok. 40% wartości całej kategorii, a jego przedstawiciele występują na co drugim paragonie zawierającym choćby jedną pozycję z powyższych działów. Również w średniej ilości wariantów na sklep przodują przyprawy jednoskładnikowe – jest to ok. 14-15 wersji, podczas gdy pozostałe działy uzyskują odpowiednio: 5, 11 oraz 2 rodzaje na sklep.

Pełna paleta przypraw

Wśród przypraw suchych, w sklepie spożywczo-przemysłowym w Sandomierzu, dostępne są marki Kamis, Prymat oraz Appetita. Jak przyznaje kierownik sklepu – Sylwester Łatka – „generalnie bazujemy na przyprawach Kamisu oraz Prymatu, jednak w sytuacji, gdy nie ma dostępnych przypraw z tych firm, to wtedy zamawiamy Appetitę”.
Do przypraw najczęściej kupowanych w sklepie spożywczo-przemysłowym należą: pieprz czarny ziarnisty oraz czarny mielony, liść laurowy, ziele angielskie, majeranek – te produkty bardzo dobrze sprzedają się przez cały rok. Na jakie produkty stawiają klienci sklepu? „Klienci wybierają dobrą markę, znaną, produkty o wysokiej jakości, które nie popsują smaku potraw, a wręcz nadadzą nie tylko jakości, ale również dobrego smaku” – dodaje Sylwester Łatka i zapewnia, że różnica osiągająca nawet 50-70 groszy między produktem tańszym a droższym nie ma znaczenia dla klientów sklepu w Sandomierzu.
Przyprawy mokre, podobnie jak suche są kategorią rotującą na bieżąco. Wśród ketchupów króluje Kotlin wyciskany 450 ml łagodny i pikantny. Wszystkie pojemności w słoiku również dobrze się sprzedają. Pozostałe dostępne marki to Pudliszki, McDonald’s, Hellmann’s oraz Kamis. Musztardy dostępne są pod markami: Kamis, Roleski oraz Musztarda Kielecka. Kamis oferuje szeroką ofertę, która dostępna jest w 6 rodzajach: Chrzanowa, Sarepska, Rosyjska, Delikatesowa, Francuska oraz Grillowa. Musztarda Kielecka dostępna jest w 3 wariantach: Delikatesowa, Rosyjska oraz Sarepska. Wśród majonezów liderem sprzedaży jest Majonez Kielecki, w każdej wielkości od 170 do 950 ml w słoiku oraz „wyciskany”. Oprócz tego dostępne są marki takie jak Winiary oraz Hellmann’s.
Jak przyznaje kierownik sklepu, w zakupach przyprawowych dominującą klientelą są kobiety. „Jednak zauważam, że mężczyźni też gotują, chętnie kupują przyprawy, mają swój własny harmonogram gotowania i już wiedzą co mają kupić i jak przyprawić. Nas to cieszy, ponieważ jest to inny klient, mężczyzna wie czego chce, przychodzi po konkretną rzecz i długo się nie zastanawia nad wyborem” – dodaje z uśmiechem.
Do przypraw należy dołączyć również ocet spirytusowy. Najczęściej wybieranymi markami w sandomierskim sklepie są Jamar oraz ocet WSP „Społem”. 6 rodzajów octu oferuje Kamis, obecnie na półce widnieją: ocet Balsamiczny, Winny Cytrynowy oraz Jabłkowy Staropolski.

Kategoria najwyższej rotacji

Przyprawy są kategorią niezwykle ważną w sklepie spożywczo-przemysłowym w Czosnówce, jak przyznaje ekspedientka sklepu Anita Bańkowska jest to kategoria, która cały czas ląduje w koszykach zakupowych, a towar uzupełniany jest codziennie. „Są to produkty chyba najbardziej rotujące” – dodaje.
Marki przypraw dostępne w tym sklepie to Kamis, Galeo, Prymat oraz marka własna sieci Premium, do której sklep należy. „Tak naprawdę nie ma marki przodującej, która jest najczęściej wybierana, są różni klienci i wybierając daną markę kierują się różnymi czynnikami” – opowiada pani Aneta. Do najczęściej wybieranych przypraw należą pieprz czarny, pieprz ziołowy, przyprawy do wieprzowiny i do drobiu, do bigosu oraz do fasoli, również sezonowo: liść laurowy, ziele angielskie, w ostatnim czasie na znaczeniu zyskały również kurkuma oraz curry. Mieszanki przypraw wybierane najczęściej to Vegeta, Kucharek, Ziarenka Smaku i Warzywko. Dodatkowo Maggi w płynie to przyprawa rotująca na bieżąco.
Mimo, że wśród ketchupów dostępne są marki: Tortex, Pudliszki, Develey, Familijne Przysmaki oraz Winiary to Tortex jest bezkonkurencyjny, klienci są przyzwyczajeni do niego. Z majonezów najczęściej w koszykach zakupowych ląduje Winiary o pojemności 700 oraz 250 ml. Jak przyznaje ekspedientka sklepu w Czosnówce przyprawy mokre zwiększają sprzedaż w okresie letnim, natomiast majonezy w okresie świątecznym.
Niezmiennie oczywiście w większości domów używana jest sól. Tutaj klienci mają do wyboru sól spożywczą jodowaną, kamienną oraz morską z magnezem i potasem dla wybranych klientów” – zauważa ekspedientka.
W kategorii przypraw asortyment jest naprawdę bardzo duży. Ułatwieniem dla detalistów w prawidłowym ułożeniu tych produktów są stojaki, które z pewnością ułatwiają wybór klientom, a także nadają powierzchni sklepowej profesjonalny wygląd.

Monika Kociubińska





tagi: przyprawy , dodatki kulinarne , Pudliszki , McDonald’s , Hellmann’s , Kamis , Roleski , Musztarda Kielecka ,