Kategorie produktów

Letnie biesiady

Poniedziałek, 20 lipca 2015 HURT & DETAL Nr 07/113. Lipiec 2015
Czas słońca, przyjemności, odpoczynku… Tak kojarzą się nam letnie biesiady na świeżym powietrzu, wakacyjne wyjazdy nad morze czy w góry, a także słoneczne spotkania nad jeziorem czy w pobliskim parku. Wszędzie tam zabieramy ze sobą ulubione smaki.
Latem spędzanie czasu na świeżym powietrzu daje dużo przyjemności. To miesiące urlopowe, na które każdy sklep powinien być przygotowany. Czy to w miejscowości wypoczynkowej czy dużym mieście – asortyment wakacyjny powinien być dostosowany do klientów.

Wakacje po polsku

Jak wynika z badania PAYBACK Opinion Poll1, Polacy pozostają wierni wakacjom nad morzem i w górach. Do wydatków podejdziemy bardziej świadomie – 46% deklaruje taką postawę. Ponad połowa rodaków (55%) spędzi ten czas poza swoim miejscem zamieszkania, a co czwarty – za granicą. Zainteresowanie zyskują wyprawy na wschód Europy.
Letnie miesiące od lat pozostają najczęściej wybieranym przez Polaków okresem wyjazdowym. Podobnie jak rok temu, największym powodzeniem cieszyć się będą wakacje nad Bałtykiem (36%). 22% ankietowanych uda się w góry, a co piąty badany wybierze wypoczynek na łonie natury. W ubiegłym roku taką formę wakacji planowało 6% zapytanych Polaków. Najczęściej wskazywanym miejscem noclegu będzie hotel (27%). Na kolejnych miejscach znajdują się: dom – własny lub bliskich (14%), a także wynajęty domek turystyczny (13%).
Prawie co piąty Polak nie planuje opuszczać swojego miejsca zamieszkania podczas wakacji. 24% w ogóle nie będzie brało urlopu w tym czasie. Najczęstsze powody to brak potrzeby brania wolnych dni w nadchodzących miesiącach lub odpoczynek w innej części roku.
Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego lipiec i sierpień to dwa miesiące, kiedy statystyczny Polak spożywa najwięcej alkoholu w roku. Jakie trunki wybierają najczęściej konsumenci w sklepach osiedlowych?

Po pierwsze piwo

Przede wszystkim piwa, głównie jasne oraz smakowe. Niezastąpione są nowości, których konsumenci poszukują z dużą dokładnością. To właśnie innowacyjność była głównym kierunkiem rozwoju branży piwnej w 2014 roku.  Rynek piwa w dalszym ciągu jest bardzo konkurencyjny co zaowocowało dużą ilością innowacji. Producenci piwa przygotowali atrakcyjne oferty produktowe – w sumie na rynku pojawiło się ponad 500 nowości.
Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce przewiduje organiczny spadek rynku piwa spowodowany czynnikami demograficznymi (starzenie się społeczeństwa). Może to zostać skompensowane przez innowacje i nową ofertę produktową w kategorii, gdyż podobnie jak w całej Europie obserwuje się zmieniające się preferencje konsumenckie – poszukiwanie nowych smaków. W 2014 roku tylko o 1,1% wzrósł rynek tzw. lagerów, natomiast o ponad 11% powiększył się udział sprzedaży piw smakowych, pszenicznych i specjalności.² Spada wolumen piw mocnych (-7,3% w 2014 roku)³, z powodu wzrostu popularności piw o niższej zawartości alkoholu. W 2015 roku Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce spodziewa się utrzymania wolumenów kategorii na poziomie zbliżonym do roku 2014 przy niewielkim spadku wartościowym sprzedaży.

Kraj cydrem płynący

Rośnie spożycie cydru w Polsce. W ubiegłym roku konsumenci wypili ponad 9 mln litrów, w 2013 roku były to zaledwie 2 mln. W tym roku branża spodziewa się jeszcze większej dynamiki wzrostu. To szansa dla polskich sadowników, którzy ucierpieli na rosyjskim embargu. Eksperci zwracają jednak uwagę, że konieczne są zmiany w ustawie winiarskiej, a produkcja i sprzedaż cydru powinna być silnie powiązana z polskimi jabłkami – napój powinien powstawać bezpośrednio z soku z jabłek, a nie przemysłowego koncentratu.

Lato z winem

Lato to idealny czas na wina białe, różowe i musujące. Lekko schłodzone czy z kostką lodu smakują wyśmienicie. Od win oczekujemy w tym okresie przede wszystkim lekkości i świeżości.
Rynek wina w Polsce stale rośnie. Największy wzrost notuje kategoria win stołowych w małych i średnich sklepach. Wbrew utrzymywanej przez ostatnie lata tendencji do powiększającej się sprzedaży w dyskontach, w roku 2014 największy wzrost notują sklepy o powierzchni poniżej 300 metrów kwadratowych, które do tej pory nie były ważnym kanałem dla kategorii. Wśród wszystkich segmentów wina, najwięcej wart jest na ten moment rynek win stołowych. Jego wartość to ponad 1,4 miliarda złotych. Rośnie również sprzedaż win wytrawnych, które przez lata ustępowały winom słodkim i półwytrawnym. Z badań wynika, że ich sprzedaż wzrosła w zeszłym roku o 24%. Przybywa również amatorów win słodkich – ta kategoria zanotowała wzrost na poziomie 18%.
Na polskim rynku win, wina musujące odgrywają istotną rolę. Stanowią obecnie ok. 12% wszystkich win. Kategoria ta nie rozwija się co prawda tak dynamicznie jak win spokojnych i stołowych,  stanowi jednak istotną i stabilną część rynku, rosnąc w tempie ok. 1-3 % rok do roku. Najszybciej spośród win musujących, bo w tempie dwucyfrowym rośnie sprzedaż szampanów. Mimo takich osiągnięć jest to kategoria nadal niszowa, przede wszystkim ze względu na swoją wysoką cenę. Polski konsument coraz częściej sięga również po inne wina musujące z wyższej póki. Najpopularniejsze pozostają jednak nadal wina musujące w przedziale 20-40 zł. „Wychodząc naprzeciw potrzebom konsumentów, producenci coraz częściej oferują  wino musujące w mniejszych szklanych butelkach, co jest bardziej praktyczne w przypadku kameralnych spotkań” – mówi Elżbieta Pawłowska, Dyrektor Biura, Polska Rada Winiarstwa.

Kolorowo i do drinków

Ubiegłoroczny wzrost podatku akcyzowego o 15 proc. doprowadził do załamania produkcji wódki. Z najnowszych danych GUS wynika, że w całym 2014 roku wytworzono jej o jedną czwartą mniej.
Rynek wódki w Polsce zalewają smakowe trunki. Ich liczba rośnie, 
bo producenci widzą w nich szansę nie tylko na wyższe obroty, ale i marże.
W 2014 roku już niemal co piąty litr wódki kupowany w Polsce przypadał na jej warianty smakowe, w tym coraz częściej na te o zawartości alkoholu mniejszej niż 40 proc. Jeszcze pięć lat temu ich udział w rynku wartym ok. 10 mld zł nie przekraczał 18 proc.
Wprowadzanie wariantów smakowych odpowiada potrzebom odbiorców, którzy lubią eksperymentować, poznając i degustując nowe smaki, które dostosowane są zarówno do wieku, jak i płci konsumenta.
Latem Polacy chętnie sięgają po produkty o obniżonej zawartości alkoholu, zwłaszcza charakteryzujące się ciekawymi, orzeźwiającymi smakami.

Kategoria premium

Polacy coraz częściej wybierają dobre jakościowo wódki z wyższej półki cenowej. Cały rynek wódki spada, ale segment premium rośnie. Ubiegły rok ze względu na podwyżkę akcyzy na mocne alkohole przyniósł jednak spadek produkcji. Nawet mimo kilkudziesięcioprocentowej poprawy w produkcji wódki w I kwartale br. i tak była ona niższa od tej sprzed dwóch lat o 7 proc. Sprzedaż natomiast spadła o 4,5 proc. Największe znaczenie dla rozwoju branży będzie miała kategoria top premium (77 proc.), następnie premium (62 proc.), a potem dopiero wódek ekonomicznych (46 proc.). W tej kategorii znaczenie ma jakość trunku, ale niezwykle istotne jest także opakowanie.
Zmienia się kultura picia alkoholu w Polsce. Polacy piją wprawdzie coraz więcej, ale bardziej odpowiedzialnie. Zamiast upijać się do nieprzytomności, traktują alkohol wyłącznie jako dodatek do wieczoru w towarzystwie znajomych. Wybierają też alkohole coraz lepszej jakości. Do ulubionych trunków Polaków należy piwo, w którym szukają przede wszystkim smaku, a nie mocy. Polacy latem piją najwięcej alkoholu. Wakacyjny klimat sprzyja sprzedaży niskoprocentowych trunków, chociaż jak przyznają detaliści wódka jako składnik drinka również jest często wybieraną propozycją.

Biesiadowe jadło

Biesiadowanie to przecież nie tylko alkohole. To również, a nawet przede wszystkim – wyśmienite dania oraz ulubione przekąski. Oczywiście lato i spożywanie potraw na świeżym powietrzu każdemu kojarzą się z grillowaniem. Polacy przecież pokochali ten sport. Grillujemy wszystko – od mięs, przez ryby po warzywa. Przygotowujemy ulubione sałatki.
Kiedy wybieramy się na wycieczkę rowerową czy do parku zabieramy zazwyczaj przekąski, od razu gotowe do spożycia. Są nimi wafelki, chipsy czy paluszki, a także kabanosy.
W rankingu CMR top 1000 najczęściej kupowanych produktów paczkowanych, w sprzedaży słonych przekąsek dominującą pozycję utrzymuje firma Frito Lay, jej głównymi konkurentami są Lorenz oraz Aksam. Słone przekąski relatywnie często są współkupowane z alkoholem – piwem i wódką. Szczególnie dotyczy to dużych paczek chipsów oraz orzeszków. Natomiast impulsowe małe opakowania chipsów i chrupek oraz batony i wafelki często są współkupowane z produktami adresowanymi do dzieci i młodzieży – lodami impulsowymi, soczkami i innymi słodyczami (Centrum Monitorowania Rynku). Informacje te mogą być wykorzystane przez detalistę przy szukaniu dodatkowych ekspozycji dla poszczególnych grup przekąsek, np. przy stoisku alkoholowym dla dużych paczek chipsów lub w sąsiedztwie soków dla dzieci w przypadku batonów.
W polskich sklepach można wyodrębnić wędliny związane z sezonem letnim. Chodzi tu oczywiście o wędliny suche, które doskonale sprawdzają się podczas wyjazdów, ponieważ nie psują się szybko i nie powodują namiękania kanapek w podróży. W przypadku wędlin paczkowanych, niezwykle istotne jest wygodne opakowanie typu otwórz-zamknij.
W ostatnich latach bardzo popularna stała się także kategoria kabanosów. Na rynku pojawiają się innowacyjne smaki i praktyczne opakowania.
Oczywiście nie zapominamy o daniach gotowych, które sprawdzają się na wyjazdach pod namiot czy na kemping. Dania na tackach czy w słoikach wystarczy jedynie podgrzać, pozwalają oszczędzić tak cenny na wakacjach czas.
Dania gotowe nie doczekały się w Polsce boomu, którego jeszcze kilka lat temu spodziewali się producenci i analitycy. Nadal największy udział w sprzedaży mają dania mięsno-warzywne, czyli np. pakowane w słoiki pulpety, fasolka po bretońsku czy flaki.

Wszystko z lodówki!

„Miesiące letnie w naszym sklepie upływają pod znakiem wysokiej sprzedaży napojów, lodów oraz piw. W drugiej kolejności kupowane są lekkie przekąski oraz asortyment na grilla” – mówi Ewa Dobrzańska, ekspedientka w sklepie w Mławie.
Wśród piw klienci najczęściej kupują marki takie jak Harnaś, Kasztelan i Lech. Wśród smakowych, jak przyznaje pani Ewa, numerem jeden jest Redd’s, wśród smaków prym wiodą: malina i żurawina. „Piwo oczywiście musi być zimne!” – dodaje.
 Letnie biesiadowanie to przede wszystkim grill, wśród produktów, które dobrze rotują są ketchupy Włocławek, musztardy Octim oraz wszelkiego rodzaju kiełbasy, w tym także od ZM Pekpol oraz idealne jako przekąska Piwoszki od Morlin czy kabanosy Tarczyński” – mówi pani Ewa. Lato to także czas wyjazdów czy krótkich wycieczek, dlatego też niezastąpione są paczkowane sery oraz wędliny suche, jak kiełbasa krakowska.
Nie zapominajmy, że lato to oczywiście lody. „Od końca kwietnia do września kategorią rotującą najszybciej są lody, zwłaszcza impulsowe. Klienci najchętniej kupują Big Milk od Algidy oraz Lody jak dawniej od Braci Koral, a także Zielona Budka” – mówi pani Dobrzańska.

Jemy i pijemy lżej!

Alkohole to wiodąca kategoria w sklepie Grażyny Sowińskiej w Mławie. Jak przyznaje detalistka, latem przede wszystkim liczy się temperatura trunku – musi być zimny!
Numerem jeden jest piwo – wśród najlepiej rotujących marek pani Grażyna wymienia Kasztelan, Harnaś, Lech, Tyskie oraz Żywiec i Warka. „Dużą popularnością w moim sklepie cieszy się także wprowadzone na nowo piwo EB, myślę, że był to fajny pomysł. Wśród piw smakowych bardzo dobrze sprzedaje się Redd’s, klienci bardzo chętnie kupują nowości, smak gruszki i chili jest intrygujący. Wśród nowych smaków panie odwiedzające mój sklep bardzo często wybierają Somersby Elderflower Lime czy Warkę Radler Czarna porzeczka z limonką. Nowości piwne są bardzo poszukiwane, zwłaszcza latem” – dodaje. W sklepie pani Sowińskiej, podobnie jak i w innych placówkach w ciepłe dni i wieczory, klienci poszukują piw i trunków niskoprocentowych. „Powoli i w naszym kraju zaczynają obowiązywać takie trendy – jemy lżej i pijemy lżej” – mówi z uśmiechem właścicielka sklepu w Mławie.

Trunki na wakacje

W sklepie Sylwii Wasilewskiej to również zimne piwo i lekkie trunki wiodą prym w letniej sprzedaży.
„Wśród najlepiej rotujących marek piw w tym sezonie letnim są: Warka Radler, Redd’s o smaku gruszki i chili, Somersby Elderflower Lime, Lech Ice Diesel. Liczy się przede wszystkim smak, ale równie ważne jest opakowanie – fajny design puszki. Jeżeli chodzi o klasyczne warianty piw, tutaj klienci najchętniej wybierają Łomżę i Perłę, a także markę Lech, Królewskie, Tyskie oraz Żywiec” – opowiada pani Sylwia.
Lato to czas kiedy sprzedaż wódek kolorowych wyprzedza sprzedaż wódek czystych, zwłaszcza w segmencie małych pojemności 100 i 200 ml. Na co dzień kupowane są małe pojemności, zarówno w kategorii czystych, jak i smakowych wódek, weekend to czas wzrostu sprzedaży butelek 0,5 i 0,7 l.
W kategorii wódek smakowych w sklepie w Piastowie prym w sprzedaży wiodą wszystkie smaki Lubelskiej i  Soplicy. „Wódka czysta sprzedaje się na stałym poziomie przez cały rok. Wśród marek najchętniej wybierane są: Krupnik, Żołądkowa Czysta de Luxe, Soplica, Żubrówka oraz Finlandia i Wyborowa. Oczywiście na półce muszą być także tańsze marki jak Targowa czy 1906” – dodaje pani Wasilewska.
Lato to również dobry okres na sprzedaż win, zwłaszcza białych, różowych i przede wszystkim lekkich.
„Klienci głównie kupują wina słodkie i półsłodkie. Prym wiodą Carlo Rossi, Kadarka i Fresco oraz Chińskie wino śliwkowe, które pasuje zarówno na zimę, jak i na lato” – dodaje.
Wakacyjnymi trunkami, które najchętniej wybierane są przez kobiety jest Martini, Cydr Lubelski oraz drinki Sobieski, a także Gin Lubuski. Jeżeli chodzi o whisky zazwyczaj kupowane są marki: Jack Daniel’s, Johnnie Walker i Ballantine’s” – mówi pani Sylwia.
Przekąskami na lato są słone paluszki, orzeszki, chipsy, kruche ciastka czy słomki ptysiowe. Wszystko to, co jest bez czekolady – jak przyznaje detalistka – idealnie nadaje się do spakowania w podróż – na wycieczkę, piknik czy dłuższą wakacyjną wyprawę. „Na takie okazje zabieramy także kanapki, dlatego też w sklepie musi być paczkowany ser żółty czy wędlina, najlepiej sucha lub paczkowana – z dłuższym terminem przydatności i w wygodnym opakowaniu. Latem ważną kategorią są także dania gotowe – w słoiku, puszce czy na tackach. Produkty Cedrob, Pamapol, Łowicz czy Pudliszki, a także od niedawna Bonduelle – to jedne z chętniej wybieranych w moim sklepie.  Fasolka po bretońsku i gołąbki to jedne z popularniejszych polskich przysmaków, które sprawdzają się podczas biwaku, wypadu pod namiot czy weekendowej wycieczki” – dodaje pani Sylwia.
Nieodzowny latem jest także grill. Wszyscy uwielbiamy grillowane potrawy. Dlatego też różnego rodzaju przyprawy oraz kiełbaski muszą być w każdym sklepie.
Jak przyznaje pani Wasilewska oprócz produktów spożywczych warto zadbać o wybór wśród baterii. „Z pewnością każdy z nas przekonał się jak ważne są podczas pobytu pod namiotem” – dodaje pani Sylwia.

Wzrost zainteresowania c

Zarówno kategoria przekąsek, zakąsek, jak i dań gotowych w sklepie spożywczo-przemysłowym „u Adama”, w Rykach przy ulicy Żytniej 93, rotuje na bieżąco – ze wzrostem sprzedaży w okresie letnim. Jak przyznaje ekspedientka, Karolina Wójcik, klienci coraz częściej kupują zdrowe przekąski, zwracają uwagę na produkty zbożowe oraz pełnoziarniste. „Wafle ryżowe Sonko oraz Kupiec, pieczywo Wasa, owoce suszone w plasterkach oraz bakalie Helio, Bakalland – obecnie te produkty zyskują na znaczeniu. Oczywiście wciąż na czasie jest kategoria przekąsek słonych, takich jak: paluszki, chipsy, precelki, krakersy, orzeszki oraz popcorn” – informuje Karolina Wójcik. Marki Lay’s, Lubella, Bake Rolls, Cheetos, Sunbites, Przysnacki, Pringles, Crunchips, Wiejskie Ziemniaczki, Lajkonik, Artur oraz Felix najczęściej pojawiają się na listach zakupowych klientów sklepu w Rykach.
Niewątpliwie lato to okres wielu wycieczek, spotkań ze znajomymi czy biwaków, podczas których przekąski grają znaczącą rolę. Warto pod ręką mieć kabanosy, parówki, kiełbasy czy ulubione pikle. Tarczyński, Sokołów, ZM Pekpol, Krakus, Henryk Kania, Gobarto (Cedrob), Madej Wróbel to marki oferujące kabanosy o różnych smakach. Godne polecenia są również parówki wiedeńskie ZM Pekpol, idealne jako przekąska w domu, pracy czy plenerze oraz parówki, kiełbasy i wędliny z Chrzanowskiej Manufaktury Wędlin. „Fajnym dodatkiem do potraw z grilla czy dań gotowych są mieszanki warzyw w słoikach czy puszkach, które również można zabrać w plener. Na rynku można znaleźć ofertę Provitus, Rolnik, Krakus, Jamar, Dawtona, Urbanek, Międzychód, Orzech, Bonduelle oraz Vortumnus” – dodaje pani Karolina.

Przekąski i zakąski

Podczas biesiadowania oprócz lekkich przekąsek, poszukiwane są wszelkiego rodzaju produkty do przyrządzania posiłków, które są wygodne w przygotowaniu. Jak się okazuje w sklepie „Delikatesy Centrum” w Puławach dwa główne czynniki brane pod uwagę przez klientów podczas robienia zakupów na wyjazdy  to oszczędność czasu oraz łatwość przygotowania. Dlatego przede wszystkim w tym okresie zyskuje na znaczeniu jedzenie, które wystarczy jedynie podgrzać. Dania gotowe w słoiku oraz gotowe wyroby garmażeryjne są odpowiedzią na te potrzeby. Poszukując produktów gotowych warto zwrócić uwagę na producenta Pamapol, który oferuje m.in. gołąbki w sosie pomidorowym ręcznie zawijane, bigos polski z kiełbasą i grzybami, fasolkę po bretońsku, flaczki, gulasz, pulpety czy klopsiki. „Natomiast wyroby do spożycia zarówno na zimno, jak i po podgrzaniu takie jak: medalion z brokułem i serem, medalion z porem i boczkiem, kotlety drobiowe mielone, kotlety drobiowe z pieczarkami, medalion z pieczarkami, pulpeciki z kurczaka czy rumsztyk z kurczaka proponuje Cebrob” – mówi Wioletta Chabros, ekspedientka.
Kategorię przekąsek i zakąsek w sklepie „Delikatesy Centrum” ze względu na charakter nabywania można podzielić na dwie grupy, na te kupowane do przekąszenia w ciągu dnia w pracy czy szkole oraz na takie, które towarzyszą szczególnie latem przy okazji imprez, biwaków, spotkań czy wycieczek. Pierwsza grupa przekąsek to przede wszystkim produkty zdrowe, mniej kaloryczne. „Artykuły takie kupowane są głównie przez klientki na etapie odchudzania oraz osoby starsze. Są to wafle ryżowe, zbożowe, owsiane, gryczane, pieczywo żytnie typu Wasa oraz musli” – informuje pani Wioletta. Natomiast druga grupa to wszystkie przekąski słone, paluszki, chipsy, orzeszki czy popcorn. Jak przyznaje ekspedientka, producentem, który zdominował tą kategorię w sklepie jest Lorenz. „Przedstawiciel handlowy często odwiedza sklep, ustawione są markowe stojaki produktów Chipsletten oraz popcornu, poza tym wiele innych produktów tego producenta dostępnych jest na regałach. Posiadamy również szeroki asortyment produktów: Lajkonik: paluszki, precelki, rewersy, chipsy: Star Chips, Lay’s, Cheetos, Twistos, Wiejskie Ziemniaczki, Monster Munch, Peppies, Curly, Cranchips oraz Sunbites – także jest w czym wybierać. A chipsy o smaku paprykowym oraz cebulowym to asortyment obowiązkowy” – z uśmiechem dodaje detalistka. Pani Wioletta potwierdza fakt, że do zakupu przekąsek często są dobierane inne produkty, przede wszystkim piwo, co zauważane jest głównie w weekendy.

Nie tylko słone i słodkie

Słone i słodkie przekąski, to jednak tylko część asortymentu, który kupujemy do „lekkiej” konsumpcji  przy okazji letniego biesiadowania na powietrzu. Przygotowując się jednak do przekąskowego przyjęcia, na stole nie może zabraknąć deski serów, lepszych jakościowo wędlin oraz marynowanych warzyw, które uzupełnią smaku.
W zakresie serów dostępna jest cała gama produktów, poczynając od serów żółtych twardych, miękkich, poprzez pleśniowe, aż po białe, typu Halloumi. Należy pamiętać, aby deska serów przybrana była pomidorami z listkami bazylii, winogronami lub orzechami, które to dopełnią smaku. Na rynku dostępnych jest wielu producentów żółtych serów, a wśród nich np. OSM w Sierpcu (Sery Szwajcarskie – Królewski, Studencki, Magnat, Markiz, Sery Holenderskie), Spomlek (Old Poland – Grand Radamer, Grand Gouda, Hollender, Edam Królewski, Serenada, czy Sery z Radzynia), Spółdzielnia Mleczarska RYKI (Rycki Edam, Hit z Ryk, Ramzes, Cezar, Mars, Zamojski, Cymes, Gouda), Hochland (Kaaslander, Emmentaler, Maasdamer). W zakresie serów pleśniowych warto postawić na takie marki jak Turek, President (Lactalis), Lazur, Valbon (Hochland).
Przekąskowe wędliny, to zwykle suche, bądź podsuszane wyroby oraz kabanosy. Półka z tego typu wędlinami zwykle jest bardzo mocno zagospodarowana, a znaleźć na niej można m.in. produkty: Tarczyński (Kabanosy - Extra, Exclusive, Klasyczne, Sucha Krakowska, Salami, Kindziuk, Kiełbasy), Henryk Kania (Kabanosy i Kabanoski, Kiełbasy Suche i Podsuszane, wyroby Tradycyjne, Kiełbasa Krakowska, Szynka Wędzona Maestro, Kabanoski Maestro, Kabanosy Extra Suche), Sokołów (linia produktów Gold – Kabanosy Międzynarodowe i Luksusowe, Krakowska Sucha, Żywiecka Sucha, Myśliwska Sucha, Salami, Polędwica, Szynka), Olewnik (Krakowska Sucha, Salami, linia Olewnik Gold, Z Jakubowej Spiżarni, Stara Wędzarnia), Madej Wróbel z dedykowaną linią przekąskową Kabanosów, Słynne Kiełbasy z Szynki, linia Prosto z Wędzarni), Pekpol Ostrołęka z linią wyrobów Spiżarnia Dębowa, Łukosz (Kabanos Drobiowy, Kiełbasa Górska, Kiełbasa Wiejska z Indyka, Kiełbasa Polska Pieczona), Cedrob z marką wędlin Gobarto, Indykpol (Kabanosy z Piersią Indyka, Kabanosy Klasyczne z Indykiem, Krakowska Sucha, Żywiecka, Pasztety), Unimięs (Chrzanowska Manufaktura Wędlin, Skarby Wieliczki, Kabanosy, Kiełbasy).
Które przekąski są najbardziej popularne w sklepach spożywczych? Odpowiedzi udzieliło nam kilku detalistów.

Na konkretną okazję

Na warszawskiej Pradze, w sklepie „Żabka” pracuje Katarzyna Biedka, kierowniczka z kilkuletnim doświadczeniem w handlu. „Sprzedaż przekąsek, szczególnie słonych bardzo zależy od okazjonalności. W okresach ważnych sportowych imprez, bądź innych popularnych wydarzeń, produkty te znacznie zyskują na popularności i jako sklep odnotowujemy wtedy naprawdę wysokie zainteresowanie. W tym czasie klienci szczególnie sięgają po słone przekąski. Natomiast wędliny „przekąskowe” typu kabanosy, suche kiełbasy i tym podobne sprzedajemy na bieżąco przez cały rok, nie odczuwając przy tym spadków zainteresowania” – mówi pani Katarzyna. Według detalistki wiodącymi markami w segmencie są Lay’s, Crunchips, Lajkonik, Milka oraz sery Serenada firmy Spomlek. Natomiast z mięsnych przekąsek wyróżnia parówki, szczególnie Berlinki. „Klienci wybierają produkty tych marek przede wszystkim ze względu na ich wysoką jakość i smak.  Gdy mam do wyboru np. paluszki Lajkonik, które są znane z reklam i opinii innych konsumentów a inne mniej popularne marki, to zdecydowanie wybieram te pierwsze ze względu na różnicę w smaku. Podobnie według mnie zachowuje się większość klientów” – dodaje pani Katarzyna. Dodatkowo, na co dzień kierowniczka zauważa wyższą sprzedaż słonych i słodkich przekąsek wśród dzieci i młodzieży.

Tylko dobre marki

W sklepie sieci „Odido”, ekspedientką jest pani Natalia Sokolowa, która w okresie wakacyjnym zauważa lekki spadek zainteresowania chipsami oraz paluszkami, jednak mimo to twierdzi, że „sprzedaż przekąsek wygląda nie najgorzej i na tle innych produktów dalej odgrywa znaczącą role w koszyku zakupowym. Teraz w okresie letnim odczuwam lekki spadek popularności przekąsek słonych i słodkich, natomiast zyskują na tym produkty wędliniarskie, które stanowią dobrą przekąskę przez cały rok”. Jak uważa detalistka, w jej sklepie wiodącymi markami z przekąsek słonych jest Lay’s, mięsnych Morliny, a serowych gouda firmy Mlekovita. „Podczas wyboru produktów do naszego sklepu, przede wszystkim kierujemy się jakością oferowanych przez producentów produktów. Staramy się skrupulatnie wybierać marki z dobrą renomą i zaufaniem wśród klientów” – dodaje pani Natalia.

Ceniony producent to gwarancja smaku

Pani Katarzyna jest kierownikiem sklepu spożywczo-przemysłowego w Brwinowie. Doświadczona detalistka z ponad dwunastoletnim stażem w branży nie ukrywa rozczarowania tegorocznym okresem wakacyjnym. „Wydawałoby się, że w tym czasie sprzedaż powinna znacznie wzrosnąć. Ku mojemu zdziwieniu niestety tak się nie dzieje. Spadła rentowność na orzeszkach, chrupkach oraz prażynkach, natomiast chipsy marki Lay’s i Cheetos utrzymują się na dobrym, standardowym poziomie sprzedaży. Tegoroczny okres wakacyjny w porównaniu z innymi latami niestety już wypada słabiej” – mówi pani Katarzyna. Jednak detalistka uważa, że przekąski mięsne, takie jak kabanosy i kiełbasy suche nie straciły na popularności. Wiodącą marką w jej sklepie jest zdecydowanie Sokołów, natomiast wśród przekąsek słonych pani Kasia wyróżnia Lay’s, Felix, Lajkonik, Cheetos oraz Frito Lay. „Zaopatruję się w te marki głównie ze względu na upodobania moich klientów. Gdy ludzie pytają o danego producenta i zauważam, iż jest na niego popyt, wybieram właśnie jego” – dodaje detalistka. Dodatkowo, z tego co zauważyła, producenci często wystawiają nowe oferty na rynku. „Za przykład może posłużyć marka Lay’s, która skrupulatnie wystawia swoje produkty w nowych odsłonach i smakach”. Informacje na temat nowości produktowych detalistka pozyskuje przede wszystkim od przedstawicieli handlowych, którzy co jakiś czas odwiedzają jej sklep.

Inaczej niż na co dzień

Nie ma prostej metody na dobry wypoczynek. Niektórzy potrzebują długiego urlopu raz w roku, innym potrzebne są krótsze wakacje co kilka miesięcy. Każdy organizm ma swój sposób na regenerację. Ale jedno jest pewne,  podczas wakacji oraz przez całe lato jesteśmy bardziej wyluzowani niż na co dzień, mniej przejmujemy się drobnymi kłopotami. Folgujemy sobie z jedzeniem, wydajemy więcej pieniędzy i spożywamy większe ilości alkoholu… Pełen luz!

3M



1To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK metodą ankiety online, na grupie 537 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat, dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.
²,³ ZPPP za Nielsen – Panel Handlu Detalicznego, cała Polska (jako suma rynków: Hipermarkety, Supermarkety, Dyskonty, Duże sklepy spożywcze, Średnie sklepy spożywcze, Małe sklepy spożywcze, Sklepy winno-cukiernicze, Stacje benzynowe), sprzedaż wartościowa i wolumenowa oraz udział wartościowy i wolumenowy sprzedaży, skumulowany rok 2014 vs skumulowany rok 2013 w kategorii Piwo




tagi: wakacje , piwo , cydr , wino , wódka , alkohol , biesiady , mięso , ryby , warzywa , mięs , dania gotowe , przekąski ,