Trendy rynkowe w kategorii wodyW skali roku jej sprzedaż wolumenowa wyniosła niemal 3 miliardy litrów a wartościowa 3,2 miliarda złotych.1 W 2014 roku sprzedaż wolumenowa kategorii wzrosła o 4,7%, a wartościowa o 4,8%. Sklepy małoformatowe (o powierzchni sprzedaży do 300 mkw., z wyłączeniem dyskontów) wygenerowały łącznie aż 41% wartości sprzedaży kategorii.2 Wspólnie z agencjami badawczymi przewidujemy, że kategoria utrzyma pozytywny trend również w kolejnych latach. Warto więc dbać o odpowiednie ułożenie produktów na półce, co jest kluczem do zwiększenia wartości kategorii i zysków detalistów.
Sezonowość sprzedażySprzedaż kategorii wody zwiększa się w sposób zauważalny w okresie wysokich temperatur. Nie można zapominać jednak o tym, że popyt na wodę utrzymuje się na wysokim poziomie przez cały rok, również poza sezonem letnim. Na wzrost zapotrzebowania na płyny wpływa kilka czynników – temperatura jest jednym z nich, dlatego w sezonie spożycie rośnie. Nie zmienia to faktu, że nasz organizm nie magazynuje wody. Pić musimy codziennie – wg zaleceń 2-2,5 l płynów niezależnie od pory roku i woda powinna stanowić większość tego zapotrzebowania. W związku z tym woda powinna być eksponowana na półce sklepowej przez 12 miesięcy w roku. Detalista powinien natomiast zadbać o odpowiedni zapas produktu w trakcie gorących miesięcy, tak aby być w stanie uniknąć braków produktowych – opłaca się poza półką umieścić, gdy tylko jest to możliwe, dodatkową ekspozycję paletową lub stojak, który oprócz dodatkowego zapasu produktu na hali sprzedaży przyczynia się do wzrostu sprzedaży impulsowej.
Zachowania konsumenckieKategoria wody to kategoria o bardzo szybkiej rotacji, a każdy błąd w ułożeniu półki skutkować może niezwykle kosztownymi brakami produktu. Optymalne wykorzystanie powierzchni sprzedaży szczególnie istotne jest w sklepach małoformatowych. Zwłaszcza w najmniejszym formacie sklepów zalecane jest skupienie się na produktach od najmocniejszych na rynku marek oraz zapewnienie odpowiedniego zapasu najszybciej rotującym SKU. To właśnie ich dostępność przekłada się na zadowolenie klientów sklepu, a co za tym idzie na wyższe zyski detalisty. Wraz ze wzrostem możliwości ekspozycyjnych sklepu zalecane jest dalsze rozszerzanie asortymentu w kategorii o kolejne, nieco wolniej rotujące warianty produktu.
Gdy mamy już dobrany odpowiedni do formatu sklepu asortyment, musimy zadbać o odpowiednie ułożenie półki. W rynku małoformatowym rekomendujemy ustawienie produktów przede wszystkim w ramach bloków marek. Rozwiązanie to pozwala na szybszą orientację kupujących w obrębie półki, łatwiejsze znalezienie szukanego produktu, – a tym samym wyższy poziom ich satysfakcji z zakupów. W obrębie bloku producenckiego zalecamy natomiast wydzielenie segmentów: małych opakowań, wariantów smakowych w opakowaniach od 1 do 5 l, wód czystych w opakowaniach od 1 do 5 l oraz wód w opakowaniach o pojemności 5 litrów lub większych. Pamiętajmy również, aby czołowe SKU w kategorii wody znalazły się zawsze na półkach na poziomie wzroku kupującego.
Porady dla detalistyPrzez wielu kupujących kategoria wody postrzegana jest często jako rutynowa i nudna. Idealnym sposobem na jej ożywienie i przyciągnięcie do niej nowych konsumentów, jest urozmaicanie jej poprzez corocznie wprowadzane nowości.
Okres wiosenno-letni to czas, kiedy konsumenci intensywniej poszukują orzeźwienia. By odpowiedzieć na tę potrzebę Żywiec Zdrój – lider na polskim rynku wód butelkowanych3 wprowadza nowość: „Żywiec Zdrój gaz z sokiem”. Ten produkt to unikalne połączenie najwyższej jakości mocno gazowanej wody źródlanej z sokiem owocowym. W ofercie znalazły się dwa najpopularniejsze warianty smakowe – cytryna i pomarańcza. Ta nowość to nie tylko urozmaicenie oferty firmy, ale też doskonałe uatrakcyjnienie wodnej półki sklepowej.
Żywiec Zdrój jako lider kategorii działa zgodnie z trendem prozdrowotnym oraz wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rodziców. To dlatego wprowadziliśmy na rynek nowy format wody niegazowanej skierowanej do dzieci w wieku szkolnym. Specjalna edycja opakowania 0,5 l uzupełniona o sportowe zamknięcie idealnie sprawdzi się nie tylko w szkole, w drodze na dodatkowe zajęcia, ale i w domu. Nowość promowana jest przez bohaterów jednej z najgłośniejszych premier filmowych tego roku – „Avengers: Czas Ultrona”.
6 różnych etykiet, każda z innym bohaterem filmu, przyciąga uwagę starszych dzieci do półki z wodą. Nowa propozycja marki Żywiec Zdrój wpisuje się w strategię firmy, która kładzie w swoich działaniach nacisk na edukację wszystkich grup wiekowych w zakresie zdrowego nawodnienia.
Jakub Tyczyński,
Specjalista ds. Rozwoju Kategorii
Żywiec Zdrój