Żelki, pianki, cukierki i gumy rozpuszczalne, a także ostatnio popularne nadziewane galaretki, to niezwykle przyjemny dodatek do codziennej diety, zwłaszcza dla łasuchów. Ten prężnie rozwijający się dział słodyczy znalazł swoich wielbicieli nie tylko wśród dzieci, sięgają bowiem po te łakocie również starsi klienci. Producenci dużo serca wkładają w to, aby żelki, pianki, czy galaretki nie były utożsamiane ze „zwykłymi – niezdrowymi” słodyczami, dlatego też coraz mocniejszy nacisk kładą na aspekt zdrowotny, wzbogacając swoje wyroby w witaminy i inne wartościowe składniki – a wszystko to z myślą o najmłodszych konsumentach.
Na półkach sklepowych spotkać można wiele produktów z kategorii cukierków do żucia i gum rozpuszczalnych, jednak najpopularniejsze wśród konsumentów (wg danych TGI Millward Brown) są marki (TOP 10): Mentos, Mamba, Haribo, Fruittella, Chupa Chups, Śmiejżelki, Zozole, Frugo, nimm2 Żujki, Maoam. Główni producenci, to: Perfetti Van Melle, Storck, Haribo, Mieszko, Colian, Nestlé, Millano.
Haribo posiada szczególnie szeroką gamę wyboru żelek i pianek. Dużą popularnością wśród klientów cieszą się Złote Misie, Roulette, Pico-Balla oraz Haribo Chamallows. Kolejnym producentem jest Storck, z wiodącą marką Mamba i nimm2 Śmiejżelki. Marka nimm2 posiada w ofercie także cukierki owocowe, żujki – rozpuszczalne kulki strzelające sokiem oraz lizaki. W kategorii popularnych nimm2 Śmiejżelków fani owocowych żelek mogą wybierać również wśród: Sokki – owocowe, kwaśne, jogurtowe, a także Mlekosmyki czy Jabłkominki. Wśród wielbicieli słodkości, bardzo dobrze przyjęły się wielosmakowe galaretki Fresh&Fruity od firmy Wawel. Jest to doskonała propozycja dla fanów słodkich porcji owocowego smaku zawartych w delikatnej kompozycji. Warto również zwrócić uwagę na zdecydowanego lidera wśród pianek, czyli markę JoJo (Nestlé), która w swojej ofercie ma między innymi szczególnie lubiane Jojo Marshmallow. Na sklepowych półkach bardzo dobrze rotują i są chętnie kupowane przez najmłodszych żelki Akuku! i Miśki od firmy Colian. Bogatą ofertę dla najmłodszych ma również firma Mieszko z marką Zozole Hello Żelo. W ofercie znajdziemy między innymi bardzo popularne żelki kwaśne, owocowe oraz o smaku coli.
Firma Millano, z marką Pomorzanka posiada również silną pozycję w zakresie słodyczy „miękkich”. Na półce sklepowej szczególnie zauważalne są galaretki Makarena w znanym okrągłym opakowaniu oraz żelki Pomojelly Ocean i Pomojelly Oponki.
Producenci wciąż wprowadzają nowości w tej kategorii, a przykładem są żelki Verbana w różnych wariantach smakowych od firmy I.D.C. Polonia, galaretki Fresh&Fruity w wersji „kwaśne” od firmy Wawel, czy Jabłkominki od Storcka. Kolejną nowością jest cała gama żelków kwaśnych od Haribo – Frytki, Języczki, czy Tęczowe Paski.
Również ukraiński koncern Roshen, który w tym roku rozpoczął bardzo aktywną działalność na polskim rynku słodyczy ma propozycję w zakresie „miękkich” słodyczy. Chodzi o markę Crazy Bee – czyli mieszanki galaretek z nadzieniem: Crazy Bee Fruity, Crazy Bee Jelly i Crazy Bee Ladybird. Oprócz tej kategorii, firma Roshen ma w swojej ofercie całą gamę słodyczy czekoladowych, wafli, krówek, toffi, a także karmelków i landrynek.
Pan Adam Paczuski, kierownik sklepu Żabka w Legionowie przyznaje, że zainteresowanie słodyczami „miękkimi” a zwłaszcza żelkami utrzymuje się na dobrym poziomie, przez co detalista jest zadowolony z wyników sprzedaży tej kategorii. „Muszę przyznać, że w wielu przypadkach popularność żelek, pianek i galaretek jest zależna od ceny. Aktualnie mamy promocję na nimm2 Śmiejżelki i dzięki temu popyt na nie znacznie wzrósł. Artykuły te sprzedają się na porównywalnym poziomie do innych słodyczy w sklepie, jednak segment ten podbił serca młodszych klientów i to właśnie oni najczęściej sięgają po tego typu łakocie” – opowiada kierownik Żabki. Pan Adam zaopatruje półki sklepowe w znane marki, takie jak: Haribo, nimm2, Akuku!, Frugo, Fresh&Fruity oraz Jojo. „Wybieram te marki ze względu na wysoką jakość, dużą popularność wśród klientów i ciekawe promocje ze strony producentów” – mówi detalista. „Spośród nich największą popularnością cieszą się pianki Jojo i żelki nimm2 Śmiejżelki – klasyczne i kwaśne. Popularne są również produkty firmy Haribo” – dodaje. Detalista wszelkie informacje na temat nowości i promocji pozyskuje wprost od przedstawicieli handlowych, którzy często odwiedzają jego sklep. „Dorośli kupują słodycze impulsowo, najczęściej stojąc w kolejce do kasy. Nie mogę powiedzieć tego o dzieciach, które bardzo często przychodzą z jednym, z góry określonym celem – kupić żelki bądź pianki” – z uśmiechem na twarzy podsumowuje pan Paczuski.
„Nimm2, Mieszko, Jutrzenka, Odra – właśnie w te marki najczęściej zaopatruję swój sklep. Dzięki szerokiemu asortymentowi Śmiejżelków mogę uznać je za najbardziej popularne wśród moich klientów” – mówi Ewa Szczepanowska, kierowniczka sklepu spożywczego w Markach. Jak potwierdza, największą grupą konsumentów żelków, pianek oraz galaretek są dzieci w wieku przedszkolnym i podstawówkowym oraz oczywiście rodzice na zakupach ze swoimi pociechami. Na tle innych produktów asortyment ten utrzymuje się na stabilnym poziomie. Największe skoki sprzedaży ekspedientka odnotowuje w weekendy. Towar, detalistka trzyma w strefie impulsowej, dlatego klienci sięgają po słodkości w drodze do kasy. Dzięki hurtowni spożywczej Makro, pani Ewa może w pełni zaopatrywać się w czołowe marki. Dodatkowo pozyskuje tam wszystkie niezbędne informacje na temat nowości na rynku i promocji wystawianych przez producentów.
W warszawskim Lewiatanie, kierownikiem jest pani Irena, detalistka z dużym bagażem doświadczeń w branży spożywczej. Według niej żelki, pianki czy też galaretki kupowane są głównie przez dzieci. „Jeżeli chodzi o liderów, to wiodącą marką w moim sklepie zdecydowanie jest Haribo. Według mnie produkty od tego producenta mają wysoką jakość i klienci doceniają to. Na drugim miejscu umieściłabym Śmiejżelki owocowe i kwaśne, których jakość jest równie wysoka” – przyznaje detalistka. Dodatkowo sklep zaopatruje w takie marki jak: Wawel, Mieszko, Jojo, Frugo i Fruittella. Pani Irena najwyższą sprzedaż odnotowuje w okresie wakacyjnym, dodatkowo w tym czasie po słodkości sięga znacznie więcej starszych klientów. Detalistka dodaje również, że „na tle innych słodyczy, dużym zainteresowaniem wśród klientów cieszą się zwłaszcza żelki, przez co staram się być zawsze na bieżąco w temacie promocji i nowości na rynku. Pomagają mi w tym przedstawiciele handlowi, którzy odwiedzają mój sklep raz na jakiś czas oraz prasa handlowa”.
Michał Pańczyk