Konsument w Polsce jest coraz bardziej wymagający. Wśród bogatej i różnorodnej oferty szuka produktów idealnych, spełniających jego WSZYSTKIE oczekiwania – bo dzisiaj nie ma miejsca na kompromisy! Szczególnie jeżeli chodzi o środki piorące.
W polskich gospodarstwach domowych najczęściej wybieranymi detergentami do prania są proszki. Na dalszych pozycjach znajdują się płyny, żele, kapsułki, tabletki.
Na rynku wciąż pojawiają się nowatorskie rozwiązania, a środki piorące są udoskonalane, zawierają coraz to nowsze i lepsze formuły czy wartości dodane.
Co o praniu mówi paragon?
Kategoria środków do prania w sklepach małoformatowych do 300 mkw. to produkty stanowiące uzupełnienie asortymentu, dostępne są w ok. 3/4 monitorowanych przez CMR placówek. Oferta sklepu (do 300 mkw.) to 8 różnych środków do prania, podczas gdy w sklepach wielkopowierzchniowych można wybierać spośród 80 różnych wariantów proszków, płynów czy kapsułek do prania.
„Polski rynek środków do prania zdominowany jest przez duże zagraniczne koncerny: Procter & Gamble, Reckitt Benckiser, Henkel, które opanowały ok. 85% wartości sprzedaży środków piorących, zarówno w małym, jak i dużym formacie. 5% obrotu kategorią należy do marek własnych” – mówi Anna Gałczyńska z Centrum Monitorowania Rynku.
Jak wynika z danych CMR, w sklepach małoformatowych do 300 mkw. liderem wśród marek jest marka Vizir (Procter & Gamble), z 1/3 udziałów w wartości sprzedaży całej kategorii, udział kolejnych marek w obrocie sklepów nie przekracza 10%. Na liście 1000 produktów o największej liczbie transakcji w ostatnich 6 miesiącach w sklepach małoformatowych znajdują się 3 produkty środków do prania: Vizir 280 g do prania białych i kolorowych tkanin oraz Dosia 300 g do prania kolorowych tkanin.
„Spośród kapsułek do prania najlepsze wyniki w sprzedaży całej kategorii środków do prania osiągają kapsułki Vizir Original Fresh do prania białych tkanin 15 szt., natomiast wśród płynów i żeli do prania najwyższe udziały w sprzedaży całej kategorii generuje płyn Perwoll Color Magic do prania tkanin kolorowych 1 l” – dodaje ekspert z CMR.
Wybory klientów
Wśród środków piorących sieci Rossmann w ostatnim czasie coraz większą popularność zdobywają kapsułki do prania. Widać, że ten rodzaj produktu spodobał się klientom. Oczywiście nie znaczy to, że gwałtownie spada sprzedaż tradycyjnych proszków do prania, czy płynów. Kapsułki stały się uzupełnieniem tej szerokiej oferty. Warto podkreślić, że w drogeriach Rossmann obserwuje się duże zainteresowanie środkami piorącymi marki własnej – Domol. To efekt szerokiej oferty od proszków, po wspomniane kapsułki, ich dobrej jakości, a przy tym atrakcyjnej ceny.
A jak wygląda półka z środkami piorącymi w małym osiedlowym sklepie w Warszawie? „Jeżeli chodzi o detergenty do prania – na topie wciąż są tradycyjne formuły proszków. Oczywiście – jeżeli na rynku pojawi się coś nowego – klienci chętnie testują takie produkty. Szczególnie jeżeli pojawiają się w portfolio marek, które znają i do których mają zaufanie – zwłaszcza z oferty Persil czy Vizir” – mówi Anna Smolaga, właścicielka sklepu w Warszawie.
Wśród proszków do prania w sklepie pani Anny najlepiej rotuje marka Vizir, na półce znajdują się także inne, które kupowane są wymiennie – Persil, Ariel, Multicolor (Clovin), E, Dosia, Bonux. W tej kategorii – jak przyznaje detalistka, największym zainteresowaniem cieszą się małe pojemności – na przykład 280 g i „do koloru”.
Wśród proszków do prania ubranek dziecięcych w sklepie przy ulicy Bodycha niezastąpione są marki Biały Jeleń, Jelp, Lovela. „Jeżeli chodzi o żele do prania – to w moim sklepie sprawdzają się tylko te przeznaczone do prania tkanin delikatnych. Najlepiej rotują marki znane i cenione od lat jak Perwoll i Perła, a także Biały Jeleń” – dodaje pani Anna.
Na sklepowej półce nie wystarczy już tylko podstawowa oferta środków dedykowanych do bieli i koloru. Warto pamiętać o produktach do prania tkanin czarnych, delikatnych czy materiałów specjalistycznych, a także środkach do odplamiania oraz wybielania tkanin. Chociaż proszki do prania są najczęściej wybieranym detergentem, to coraz większą popularnością cieszą się produkty innowacyjne. Pamiętamy o tym, komponując asortyment piorący.
Monika Dawiec