Z rynku FMCG

Zwyczaje zakupowe Polaków – wyniki ankiety

Środa, 01 kwietnia 2015
Fundacja Polskiego Handlu przeprowadziła wśród konsumentów ankietę dotyczącą zwyczajów zakupowych Polaków (styczeń – marzec 2015). Odpowiedzi udzieliło 37 osób.
Gdzie najczęściej dokonujesz zakupów?

ank_zz1.jpg


Klienci najczęściej kupują w niewielkich osiedlowych sklepach, hipermarketach i dyskontach – żaden z tych formatów nie wysunął się na znaczące prowadzenie, stąd wniosek, że konsumenci potrzebują różnorodności i wyboru. W odpowiedziach często wskazywano, że przy zakupach ważna jest oszczędność czasu, czyli bliskość sklepu, ale także duży wybór jak np. w hipermarketach. Na rynku istotne jest też wypełnianie niszy, czyli potrzeb wymagających klientów, np. korzystających z produktów ekologicznych.

Wypowiedzi klientów:

Najczęściej kupuję w hipermarketach, ponieważ mam wszystko w jednym miejscu, czyli oszczędzam czas, można zrobić większe zakupy w dobrych cenach.

Jestem wegetarianką, odżywiam się głównie warzywami, owocami, produktami pełnoziarnistymi. Zależy mi na tym, żeby żywność którą kupuję była dobrej jakości: hodowana na naturalnych nawozach, dobrej jakości glebie, wolna od antybiotyków, hormonów, niemodyfikowana genetycznie. Zdarza mi się robić zakupy również na bazarkach, kupuję tam głównie warzywa sezonowe u dostawców prowadzących małe gospodarstwa.

Podstawowe produkty kupuję najczęściej w osiedlowym supermarkecie. Nie nabywam tam jednak pieczywa i wędlin, ponieważ wolę je kupić w małych firmowych sklepach. Mam wtedy pewność, że produkt jest świeży.

Najczęściej decyduje się na tradycyjny niewielki sklep ze względu na jego bliskość od mojego miejsca zamieszkania.

Wszystko zależy od pory roku. Od wiosny do jesieni jeździmy z mamą na giełdę gdzie zaopatrujemy się w hurtowe ilości warzyw i owoców, resztę uzupełniamy na lokalnych straganach. Mięso kupujemy od lokalnego rzeźnika, polskie, nieszprycowane, nietackowane. Raz na tydzień, dwa robimy duże zakupy w hipermarkecie - dotyczy rzeczy paczkowanych. Jest to zdecydowanie szybsze, wygodniejsze i tańsze w przypadku 4 osobowej rodziny. Drobiazgi uzupełniamy na bieżąco w małych spożywczych. Zimą większość zakupów robimy w marketach. Nietypowe produkty nabywamy w sklepach specjalistycznych. Sporo produktów jest przywożonych z wakacji, roczny zapas toskańskiej oliwy, regionalne słodycze itd.

Robię zakupy w lokalizacji najbliższej i najtańszej. Produkty, których nie uda mi się znaleźć w sklepach, do których chodzę najczęściej, kupuję w miejscach lepiej wyposażonych.

W artykuły spożywcze najczęściej zaopatruję się w sklepach. Jak zostało zaznaczone powyżej są to dyskonty i niewielkie sklepy, z prostej przyczyny - są najbliżej.

Robię zakupy w zależności od potrzeb, najczęściej tam, gdzie są produkty, na których mi konkretnie zależy w cenie nie większej niż 10% od ceny z hipermarketu (czyli w osiedlowym sklepie tez mogę, jeśli nie jest za drogi).

W dyskontach kupuję produkty długoterminowe jak mąka ryż, natomiast w niewielkich osiedlowych sklepach produkty krótkoterminowe jak wędliny itp.

W dużych hipermarketach, ponieważ wszystko czego potrzebuję jest tam pod ręką.


1. Co jest dla ciebie najważniejsze podczas zakupów spożywczych?

ank_zz2.jpg


Kupujący oczekują dobrego stosunku jakości do ceny - większość wskazała, że jakość produktów jest najważniejsza podczas dokonywania zakupów, a następnie cena. Ważne także, aby zakupy zrobić szybko i mieć możliwość wyboru, klienci najmniej wskazywali na potrzebę dobrej obsługi w sklepie, jednak pojawiają się głosy, że chętnie korzystają z porad sprzedawcy.

Wypowiedzi klientów:

Tak naprawdę jest kilka czynników, jakość na pierwszym miejscu, ale również niezwykle ważna cena, łatwość zdobycia i jego dostępność oraz wybór, możliwość porównania między produktami.

Jakość produktów, to skąd pochodzą, czy są świeże, dobrze przechowywane. Cena jest także istotna, ale drugorzędna. Dobrze jest jeśli obsługa jest pomocna i miła, ale również nie jest to priorytetem.

Ważne jest to ze można sprawdzić datę ważności przed zakupem, mogę spokojnie sprawdzić skład produktu.

Najważniejsze jest dla mnie aby kupić dobry, smaczny produkt za jak najniższą cenę.

Najważniejsza jest dostępność potrzebnych mi produktów oraz ich cena. Zwracam dużą uwagę na jakość owoców i warzyw. Bardzo ważna jest szybkość obsługi, co często niestety jest problemem. Najmniej ważny jest dla mnie duży wybór, ponieważ rzadko korzystam ze "specjalistycznych" produktów.

Najważniejsza dla mnie jest jakość produktów oraz wygoda kupowania, dlatego decyduje się na pobliski sklep. Cena jest przez to mniej korzystna (niż w dyskontach lub hipermarketach) i jest mniejszy wybór, ale nie jest to dla mnie priorytetem. Z kolei do obsługi niemalże nie przywiązuje uwagi.

Przy zakupach spożywczych towarów o krótkim terminie przydatności (codziennych zakupach) mniejsze znaczenie ma cena na korzyść jakości i szybkości/ wygody zakupów.

Najważniejszy jest stosunek jakości do ceny, w mniejszym stopniu ma znaczenie obsługa. Także możliwość porównania produktów różnych producentów ma znaczenie.

Etykiety. A właściwie skład. Wędlina nie musi zawierać ekstraktu z drożdży czy białek pszenicy tak samo jak sery nie potrzebują białek jaj. Szukam żywności jak najmniej przetworzonej. Warzyw nie pryskanych fungicydami dla przedłużenia ich daty ważności. O ile nie mogę i prędko pewnie nie będę mogła pozwolić sobie na robienie zakupów w eko sklepach to staram się wybierać świadomie pośród tego co jest dostępne. I czekam na moment kiedy bycie ekozdrowym przestanie być luksusem a będzie codziennością.

Brak tłoku, małe kolejki, dostępność produktów, cena - ważne. Marka produktów - nie tak ważna.

W erze chemii, tylko jakość produktu, oczywiście w przyzwoitej cenie, niewygórowanej.

Nie zwracam uwagi na obsługę, natomiast pozostałe czynniki są dla mnie w zasadzie równie ważne.

Przede wszystkim cena, jakość produktów i wygoda kupowania. Istotny jest też wybór, dostępność produktów. Najmniej istotna jest dla mnie obsługa.

Najważniejsza jest jakość produktu i jego cena. Nie zawsze jednak niska cena zwyciężą. Bardzo ważną rzeczą jest rozpoznawalność marki na rynku, a co za tym idzie, zaufanie do producenta. Nie istotne jest opakowanie produktu i kolorowe etykiety.

Najważniejsze jest dla mnie żeby w miarę szybko i w miarę tanio mieć to z głowy. Nieistotne jest dla mnie w jakim sklepie dokonuje zakupów. Ważne żeby był blisko.

Ważna jest satysfakcja z produktu. Nieistotna jest jego ekspozycja, wiem czego chcę i znajdę to w razie potrzeby.

Cena i jakość produktów jest najważniejsza, a tak naprawdę stosunek jakości do ceny. Nieistotna jest obsługa i duży wybór.

Ważna jest jakość, składniki odżywcze, (tylko warzywa i owoce wole kupować na bazarze), ważna jest cena produktów, ponieważ w mniejszych sklepach artykuły są znacznie droższe.

W małym sklepie sprzedawca doradzi co kupić i nie kupmy zbyt dużo jak w supermarkecie.

Wszystko jest ważne: świeżość, jakość, występowanie w sklepie konkretnej marki, której szukam, szybka obsługa (brak kilometrowej kolejki do kas), konkurencyjna cena.

Najważniejsze, to jakość produktów, bo nie chcę jeść czegoś, co może mi zaszkodzić. Najmniej istotna jest obsługa. Dlatego najczęściej kupuję on-line. Aczkolwiek tam obsługa też ma znaczenie, bo od nich zależy, jakiej jakości produkt mi przywiozą, czy będzie to świeży pomidor, czy na pół zgniły.

Jakość jest najważniejsza. Wysoka cena nie zawsze gwarantuje najwyższą jakość. Staram się używać swoich kryteriów oceny w tym celu.

tagi: fundacja , Fundacja Polskiego Handlu , zakupy , konsumenci , ankieta ,