Kategorie produktów

Wędliny paczkowane

Niedziela, 15 marca 2015 Autor: Kasia Ogonowska, HURT & DETAL Nr 03/109. Marzec 2015
Jeszcze tak niedawno nie tylko konsument nie wyobrażał sobie zakupów bez wędliny na wagę, lecz także detalista – swojego sklepu bez osobnego stoiska wędliniarskiego. Dziś konfekcjonowane wyroby stają się coraz bardziej popularne w obu przypadkach – dlaczego?
Na przestrzeni 2014 roku na rynku wędlin mieliśmy do czynienia ze sporymi zmianami. Ostatnie badanie GfK pokazało, że już w końcówce ubiegłego roku udział wolumenowy wędlin paczkowanych w całej kategorii wzrósł do 34,9%, podczas gdy jeszcze w czerwcu 2014 wartość ta sięgała 29,7% udziałów w rynku.

Z punktu widzenia konsumenta

Konsumenci coraz bardziej przekonują się do tego typu wyrobów i coraz częściej ich decyzje zakupowe motywowane nie są już tylko przyzwyczajeniami, ale szerszą niż dotychczas wiedzą na temat jakości produktów konfekcjonowanych.

Za tym idzie oczywiście kwestia większego komfortu w dokonywaniu zakupów w wielu aspektach. Zacząć należałoby już od możliwości omijania kolejek przy stoisku wędliniarskim. Produkty konfekcjonowane dostępne są w praktyce od ręki. Ponadto, klienci żądni są dziś wiedzy i dokonują bardziej przemyślanych zakupów. Zanim więc zdecydują, by dany produkt znalazł się w ich koszyku, chcą poznać na przykład jego skład i wartości odżywcze.

W przypadku wędlin na wagę, może to być utrudnione. Mimo że sprzedawcy, którzy oferują wędliny luzem, mają obowiązek przygotowania specjalnej wywieszki z tego typu informacjami i umieszczenia jej przy produkcie, nie zawsze go spełniają – z różnych względów. W przypadku wędlin paczkowanych nie ma możliwości, by na opakowaniu nie znajdowała się tego typu informacja. „Współczesny model życia Polaków jest coraz szybszy, dlatego coraz więcej klientów sięga po wędliny paczkowane. Są oni też coraz bardziej świadomi tego, jakie wyroby chcą wybierać. A tylko decydując się na wędlinę paczkowaną konsument otrzymuje pełną informację o składzie oraz terminie przydatności do spożycia” – przyznaje Małgorzata Wódkiewicz, kierownik marketingu Zakładów Mięsnych Pekpol Ostrołęka.

To się bardziej opłaca

W Polsce do wyrzucania niespożytej żywności przyznaje się 35% badanych* mimo że 85% społeczeństwa ma świadomość, że wyrzucanie jedzenia po prostu dużo kosztuje. Trzeba w tym momencie dodać, że zaszczytne, bo trzecie miejsce wśród najczęściej wyrzucanych z naszych lodówek produktów, zajmują właśnie wędliny (46%). Z punktu widzenia konsumenta niewątpliwym udogodnieniem okazać się więc może możliwość zakupienia większej ilości produktu za jednym razem (wędliny paczkowane), co w przypadku wędliny na wagę nie byłoby możliwe. Z prostego powodu. Wędlina krojona na życzenie wymaga szybszego spożycia niż ta w paczce, ponieważ prędzej traci na świeżości. Poza aspektami związanymi z samym procesem pakowania tych produktów i dłuższego zachowywania ich świeżości, konsument już w sklepie otrzymuje informację o dacie przydatności do spożycia i ma możliwość dostosowania harmonogramu zakupów do przyzwyczajeń żywieniowych.

„Obserwuje się wzrost świadomości konsumenckiej w dziedzinie wyrobów paczkowanych. Lada tradycyjna przestaje stanowić synonim produktów o niższej zawartości konserwantów. Kupujący są coraz częściej zdania, iż opakowanie fabryczne gwarantuje dłuższą świeżość, bez potrzeby dodawania zbędnych środków konserwujących” – mówi Tomasz Tarczyński, Group Brand Manager TARCZYŃSKI.

Z teoretycznej strony…

Producenci podejmują misję edukacyjną, by przekonać konsumentów, że wędlina w paczce nie jest niezdrowa. Przykładowo, kiedy Indykpol wprowadził na rynek linię „Dobre naturalnie”, rozpoczął nowy trend i przerwał szablonowy sposób myślenia na temat wędlin konfekcjonowanych. Okazało się, że wcale nie muszą zawierać one konserwantów, a wyłącznie krótką listę składników – mięso i przyprawy – i tym samym mogą zostać zaakceptowane nawet przez tych bardziej świadomych i bardziej wymagających konsumentów.

Jak to więc się dzieje, że wędliny zapakowane w plastikowe paczki, mają szansę na zachowanie swojej świeżości i wartości odżywczych?
Wszystko tkwi w możliwości stosowania nowoczesnej technologii i sposobie wykorzystania jej w przemyśle mięsnym. Zarówno pakowanie próżniowe, jak i pakowanie w atmosferze modyfikowanej, pozwala na zabezpieczenie wędlin przed wpływem środowiska zewnętrznego i zachowanie odpowiednich parametrów produktu. Technologia pakowania próżniowego pozwala na ograniczenie rozwoju mikroflory tlenowej za sprawą braku tlenu w paczce, a tym samym spowalnia proces jełczenia tłuszczu. Przy pakowaniu w atmosferze modyfikowanej za proces ten odpowiada zaś stosowny skład mieszanki gazów. W obu przypadkach technologia sprawia, że produkt zyskuje dłuższy okres przydatności do spożycia.

Wacław Wasiak, Dyrektor Polskiej Izby Opakowań zwraca uwagę, że problem bezpieczeństwa i przedłużenia przydatności pakowanej żywności do spożycia jest głównym wyzwaniem dla producentów opakowań i technologów pakowania. „Stosowane dotychczas rozwiązania spełniają wymagania odnośnie bezpieczeństwa pakowanych produktów, w tym wędlin. Chodzi natomiast, o czym już wspomniano, o maksymalne wydłużenie okresu przydatności produktu do spożycia. Nad rozwiązaniem tego problemu pracuje wiele laboratoriów. Spowalnianiu procesów degradacji, w tym biologicznej, zapakowanej żywności służy wiele rozwiązań. Zaś na monitorowanie tego procesu pozwalają m.in. opakowania inteligentne, sygnalizujące stan produktu w opakowaniu i jego przydatność do spożycia. Jak wspomniałem, znajdujące się obecnie na rynku opakowania, w tym wędlin, są bezpieczne, bowiem nie powinny być dopuszczane bez odpowiednich badań. Stąd też ważną rzeczą jest zwracanie uwagi na oznakowanie opakowania. Na każdym powinna być zawarta informacja o producencie, bowiem to on ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo produktu oraz jego opakowania” – mówi Wacław Wasiak, Dyrektor Polskiej Izby Opakowań.
Wcześniej wymienione korzyści dla konsumenta, wynikające z możliwości zakupu wędlin konfekcjonowanych, są z oczywistych względów wymierne również dla detalisty. Im lepsze nastawienie klienta do tego typu wyrobów, większa jego wiedza w tym zakresie, tym większe jest zapotrzebowanie i większa szansa na podniesienie zysków sprzedaży w pojedynczym sklepie. Istotne z tego punktu widzenia okazać się może także samo opakowanie.

Katarzyna Ogonowska

tagi: wędliny , wędliny paczkowane , Tarczyński , Pekpol , opakowania ,