Kategorie produktów

Sezon grillowy rozpoczęty!

Czwartek, 16 kwietnia 2015 Autor: Monika Dawiec, HURT & DETAL Nr 04/110. Kwiecień 2015
Zima już za nami. Nareszcie! I chociaż pogoda lubi płatać figle, to coraz cieplejsze i dłuższe dni sprawią, że chętniej spędzamy czas na świeżym powietrzu. Rośnie wówczas apetyt na grillowane przysmaki. A co prawdziwy Polak piecze na ruszcie?
Zwyczaj wspólnego biesiadowania przy grillu jest popularny w Polsce od wielu lat. Wrzucić na ruszt możemy tak naprawdę wszystko – zaczynając od uwielbianych tradycyjnych kiełbas, przez karkówkę, boczek po ryby i warzywa, a nawet owoce. Wystarczy dodać odpowiednie przyprawy, urozmaicić potrawę ulubioną sałatką i smaczne danie gotowe. Do tego piwo, czasem coś mocniejszego i pierwsza grillowana impreza gotowa. Nie należy zapominać także o specjalnych tackach do pieczenia czy plastykowych naczyniach. To oczywiście podstawa grillowania jednak nie zapominajmy o wszystkich nowych kategoriach które powstają w związku z rosnącymi wymaganiami konsumentów.  Przez ostatnie lata barbecue stało się sezonową sztuką kulinarną, wokół której zbudowana została kultura grillowania.

Co o grillu mówi paragon?

Kwiecień to miesiąc, w którym Polacy powoli przygotowują się do rozpoczęcia sezonu grillowego, który zazwyczaj zaczyna się w „weekend majowy”. Zarówno w sklepach małoformatowych, jak i dużego formatu możemy spodziewać się przyrostów liczby transakcji dla takich kategorii jak ketchup, musztarda czy przyprawy i marynaty do grilla.
W sklepach małoformatowych do 300 mkw. konsumenci mają do wyboru 5-6 różnych wariantów ketchupów. Liczba ta wzrasta do 7 wariantów w sezonie grillowym (maj-wrzesień). Jak przyznaje  Magdalena Dyrduła z Centrum Monitorowania Rynku, marki ketchupów, które cieszą się największą popularnością to: Tortex (Unilever) i Pudliszki (Heinz), które łącznie generują ok. 50% udziałów wolumenowych w sprzedaży ketchupów. W okresie letnim najlepiej rotują: Włocławek Ketchup Pikantny 480 g, Pudliszki Ketchup Łagodny 480 g oraz Kotlin Ketchup Łagodny i Pikantny 450 g. Oprócz ketchupów Polacy do swojego koszyka częściej wkładają również musztardy. Najlepiej sprzedającym się wariantem jest Musztarda Delikatesowa Roleski Sarepska oraz Stołowa 175 g, które są dostępne w ok. 40% sklepów sprzedających musztardy.
„Analizując dane z zeszłego roku możemy spodziewać się wzrostu sprzedaży sypkich przypraw do grilla w miesiącach „grillowych” o ok. 30% w porównaniu do miesięcy poza sezonem. Polacy najczęściej wybierają przyprawy marki Prymat oraz Kamis, a najlepiej rotującymi produktami są Kamis Grill Klasyczny 25 g, Kamis Przyprawa do Grilla do mięs 25 g oraz Prymat Przyprawa Mix do Grilla 20 g” – dodaje Magdalena Dyrduła.

Okiem detalisty

Jerzy Salachna prowadzi wspólnie z bratem sklep Wiking w Kielcach od 25 lat. Z niemałego doświadczenia w handlu wie, że nie ma tak naprawdę konkretnej daty rozpoczynającej sezon grillowy. Umownym terminem jest weekend majowy – pierwszy wolny od pracy dłuższy urlop. „Prawda jest taka, że handel w naszym kraju uwarunkowany jest pogodą. A ta, jak wiemy jest niepewna” – mówi detalista z Kielc. Jednak jak większość kupców w Polsce – już po Wielkanocy – zaczyna kompletować asortyment związany wyłącznie z grillowaniem.

Nie tylko kiełbasa

„Grill dla większości Polaków kojarzy się przede wszystkim z kiełbasą. Najchętniej wybieranymi są kiełbasa cienka oraz śląska krótka. Kupujących możemy podzielić na dwie grupy – jedni stawiają na jakość i czasem wolą kupić produkt lepszej jakości i w mniejszej ilości, drudzy wręcz przeciwnie – kupują dużo, za korzystną cenę. Zauważyłem, że od jakieś czasu klienci na grilla wybierają także kiełbasę białą. Hitem grillowym jest oczywiście kaszanka. W tej kategorii dla wszystkich klientów bardzo ważna jest wysoka jakość produktu” – dodaje.
Jak  przyznaje pan Jerzy, wśród mięs najchętniej wybierana jest karkówka, boczek, podudzie, udko czy skrzydełko z kurczaka, rzadziej filet drobiowy. Mamy w ofercie także mięsa w marynatach, już przyprawione i gotowe do wrzucenia na ruszt, jednak większość klientów chętniej przygotowuje marynatę i przyprawia mięso według własnego uznania” – mówi pan Salachna. W sklepie w Kielcach oprócz mięsa i jego przetworów Polacy coraz chętniej wybierają także ryby – łososia czy pstrąga.

Przyprawione do smaku

Do ryb i mięs na grilla najchętniej kupowane są specjalnie przeznaczone do tego mieszanki przyprawowe. „W moim sklepie numerem jeden jest Kamis, jako alternatywę zapewniam klientom markę Prymat. Każdy kupujący wybiera według własnego uznania. Nie potrzebuję mieć na półce więcej niż dwóch marek, ponieważ oferta obu – zapewnia kupującym bardzo szeroki wybór” – dodaje
Jeżeli chodzi o tak zwane przyprawy mokre i dodatki do mięs – w każdym sklepie znajdziemy te najpopularniejsze – ketchup, majonez, musztarda. W sklepie Wiking oprócz podstawowych dodatków na półce dostępne są również sosy: sojowy czy sojowo-grzybowy (Tao Tao), worcester (Heinz), teriyaki (Kikkoman). „Polacy coraz chętniej eksperumentują kulinarnie, także przy grillu i poszukują bardziej wyszukanych czy orientalnych dodatków, żeby urozmaicić swoje potrawy” – opowiada właściciel sklepu. Wśród ketchupów w sklepie w Kielcach znajdziemy Tortex, Pudliszki i Kotlin; w kategorii musztard i majonezów – klientów charakteryzuje lokalny patriotyzm, wybierają zatem produkty WSP „Społem”; jeżeli chodzi o sosy jak czosnkowy, tatarski, salsa, hamburgerowy – królują marki Develey i Heinz.

Niezbędne dodatki

Niezastąpionym dodatkiem do mięsa czy ryby z grilla są różnego rodzaju sałatki. „W koszyku zakupowym znaleźć możemy kukurydzę, groszek, coraz popularniejsze fasole w puszkach, które stanowią idealny dodatek do potraw z grilla. Wśród produktów najchętniej kupowanych królują warzywa Dawtona oraz Kwidzyń. Wiele nowości pojawia się także w ofercie Bonduelle, dlatego też na bieżąco uzupełniam sklepową półkę” – informuje pan Jerzy.
„Wśród tak zwanych dodatków do grilla, czyli produktów kupowanych najchętniej razem z przysłowiową kiełbaską są placki typu tortilla czy pitta, pieczywo czosnkowe, a także świeże warzywa czy ogórki małosolne” – podsumowuje grillowe kategorie spożywcze.

Odrobina procentów

„Sklep Wiking – ma wyłącznie charakter spożywczy. Alkohole znajdują się w lokalu obok, który również od lat prowadzę wspólnie z bratem” – mówi pan Salachna. Jak przyznaje kupiec z Kielc temperatura powoduje, że gusta alkoholowe zmieniają się diametralnie. Na bok odchodzą alkohole z segmentu brown spirits, króluje piwo i wino. A na grillową imprezę chętnie kupujemy również wódki.
Wśród piw najlepiej sprzedają się Tatra, Żywiec, Harnaś, Tyskie oraz Żubr. Wśród smakowych klienci sklepu w Kielcach najchętniej wybierają Warkę Radler, Lech Shandy oraz Somersby. „W tej kategorii bardzo często pojawiają się nowości, które zawsze mam na półce. Okocim z colą oraz Somersby – czarny bez z limonką – już mają swoich fanów. Jeżeli chodzi o wódki czyste w moim sklepie numerem jeden jest Żołądkowa Gorzka Czysta de Luxe, drugie miejsce zajmują Żubrówka Biała oraz Krupnik.
Wśród trunków z wyższej półki cenowej chętnie kupowany jest J.A. Baczewski. W kategorii wódek smakowych – klienci upodobali sobie smak żurawinowy i cytrynowy od Lubelskiej oraz pigwę, śliwkę, wiśnia, orzech laskowy i orzech włoski od Soplicy” – dodaje.

Strona techniczna

Podpałka, węgiel, brykiet oraz plastikowe tacki, kubeczki czy sztućce – to absolutna podstawa w każdym sklepie. Czy to w centrum miasta, w małej miejscowości czy kurorcie wakacyjnym. „Przyznam szczerze, że tutaj klienci nie zwracają dużej uwagi na producenta – wybierają zazwyczaj towar w korzystnej cenie. Ja również zwracam na to uwagę robiąc zakupy w hurtowni” – mówi Jerzy Salachna.
„Żyjemy w dobie internetu, każdy ma dostęp do wszystkiego – poznajemy nowe przyprawy, nowe smaki i szukamy ich w sklepach! A  zdaniem każdego detalisty powinno być zapewnienie szerokiego wyboru swoim klientom. Nie ograniczajmy się tylko i wyłącznie do najlepiej rotujących produktów, nie bójmy się eksperymentować, wprowadzać na półki wszystkie nowości i podążać za trendami panującymi na rynku” – podsumowuje kupiec z Kielc.

Handel poza miastem

Sklep Dariusza Kanclerskiego znajduje się w miejscowości sprzyjającej grillowaniu. Zielona okolica Komorowa to miejsce, gdzie dookoła znajdują się lasy oraz domy z ogrodami. A w każdym ogrodzie – powoli rozstawia się grill. „W naszej okolicy sezon grillowy poprzedzony jest sezonem ogniskowym. Jeszcze przed świętami organizowane były tu ogniska, na które klienci kupowali kiełbaski” – mówi z uśmiechem pan Dariusz.

Kiełbasa, piwo i węgiel

Kiełbasa, piwo i węgiel – to najczęściej kupowany asortyment w okresie od maja do końca września w sklepie w Pęcicach.
„Najlepiej sprzedają się swojskie wyroby, które przywożą mi przedstawiciele hurtowni Panda” – mówi właściciel sklepu w Pęcicach.
Drugą kategorią, bez której nie odbędzie się prawie żadna impreza grillowa jest piwo. „Numerem jeden jest Tyskie, drugie miejsce zajmuje Perła, trzecie – Mocne z Browaru w Jabłonowie. Na dalszych pozycjach plasuje się marka Łomża i Ciechan. Grill to lato, a lato to wzrost sprzedaży w kategorii piw smakowych, szczególnie nowości  takich jak Somersby z kwiatem bzu i limonką, Okocim Radler z colą, Lech Ice Diesel z colą oraz Tyskie Radler” – mówi pan Dariusz. Jeżeli chodzi o alkoholowe preferencje klientów sklepu „Darek” oprócz piwa, dobrego wina czy cydru Lubelskiego, ważną kategorią związaną z sezonem grillowym jest wódka. „Po pierwsze Soplica śliwkowa i orzech laskowy, po drugie smaki Lubelskiej, a po trzecie czysta – Żubrówka Biała oraz Krupnik” – dodaje.
„No i trzecia grillowa kategoria to produkty takie jak węgiel, podpałka czy tacki do pieczenia mięs, a także plastikowe naczynia i sztućce. Wszystkie te produkty mam dostępne od dłuższego czasu na półce. To niezbędnik grillowy” – mówi z uśmiechem detalista.

Ze smakiem

W sklepie w Pęcicach numerem jeden wśród przypraw suchych jest marka Kamis. „Dodatkowo posiadam na półce także markę taką jak Prymat, Galeo czy Appetita. W okresie grillowym dodatkowo zwiększam asortyment o mieszanki ziołowe do karkówki czy innych mięs z grilla” – dodaje. Według pana Dariusza, żadna potrawa z grilla nie smakowałaby tak dobrze bez jakiegoś dodatku… „Mam tu na myśli ketchup, musztardę czy sos czosnkowy” – mówi pan Kanclerski. Wśród ketchupów na półce znajdziemy marki takie jak Pudliszki oraz Tortex, w kategorii musztard – Kamis, Mosso oraz Roleski, wśród majonezów klienci wybierają Kielecki oraz Mosso, natomiast z sosów – Sanex oraz Develey.
„W sezonie grillowym bardzo dobrze sprzedają się także oliwki Jolca, oraz sałatki Urbanek czy Krakus” – dodaje.
Pan Kanclerski stara się oferować swoim klientom korzystne ceny oraz promocje. „Mam w ofercie na przykład Coca-Colę z zawieszką – przyprawą Prymat (w gratisie).  Jest to bardzo interesująca forma przyciągnięcia klienta, zwłaszcza w okresie grillowym” – mówi właściciel sklepu „Darek”.

Zakupy w osiedlowym sklepie

Sklep „Jacek” znajduje się na jednym z warszawskich osiedli. Środek blokowiska, w pobliżu szkoła, kosmetyczka, dentysta… Ale sezon grillowy trwa także w środku miasta! „Przecież produkty związane z grillowaniem to także asortyment, który sprzedawany jest na co dzień – mięsa, kiełbasa, przyprawy, piwo, wódka” – mówi Agnieszka Glapińska, kierownik sklepu przy ul. Tomcia Palucha.

Produkty standardowe

Asortyment taki jak ketchup, przyprawy jednorodne, sosy – to takie, które bardzo dobrze sprzedają się każdego dnia, bez znaczenia czy mamy sezon grillowy. Ale oczywiście, żadna impreza z grillem w tle nie odbędzie się bez ulubionej kiełbasy, karkówki czy ketchupu” – mówi pani Agnieszka.
Jeżeli chodzi o ketchupy w sklepie w Warszawie prym wiedzie firma Rybak ze sztandarowym produktem „Krzepki Radek”, obok znajdują się marki takie jak Kamis, Pudliszki czy Kotlin. Wśród musztard – liderem – jak przyznaje pani Glapińska jest Kamis i WSP „Społem”, wśród sosów króluje czosnkowy Mosso oraz różne rodzaje sosów marki Fanex – w wygodnych plastikowych opakowaniach, z dozownikiem do wyciskania. „W kategorii przypraw liderem w naszym sklepie jest Kamis” – dodaje.
Jeżeli chodzi o piwa najczęściej wybierane przez klientów sklepu „Jacek” – to pani Agnieszka wymienia: Królewskie, Żywiec, Tyskie, Tatra oraz Lech. „Nie zapominamy także o wersjach smakowych, szczególnie popularnych latem – czyli radlerach – Warka czy Okocim. Wśród lekkich piw bardzo dobrze sprzedaje się także Somersby” – mówi kierownik sklepu. W kategoriach alkoholowych – trunkiem, który rotuje bardzo dobrze jest wódka. Wśród marek, pani Agnieszka wymienia Żubrówkę Białą, Krupnik, Żołądkową Gorzką Czystą de Luxe oraz Sobieski.

Oferta dedykowana

To co kojarzy się nam tylko i wyłącznie z grillowaniem to przede wszystkim węgiel, podpałka oraz plastikowe kubeczki, aluminiowe tacki czy papierowe talerzyki. Produktem sprzedawanym wyłącznie w sezonie grillowym są także mięsa pakowane – już przyprawione – gotowe do wrzucenia na ruszt. Są to mięsa porcjowane, marynowane, szaszłyki. Popularnością cieszą się także mieszanki przypraw dedykowane wyłącznie na grilla marki Kamis oraz musztardy grillowe czy sosy barbecue. Wówczas ważne są wygodne opakowania, ułatwiające dozowanie produktu” – podsumowuje kierownik sklepu.  
Przygotowując się do sezonu grillowego warto pamiętać o najważniejszym asortymencie, który możemy podzielić na: świeży – jak na przykład mięso, wędlina, ryby, owoce i warzywa oraz z dłuższym okresem spożycia – ketchup, musztarda, różnego rodzaju sosy, przyprawy suche, marynaty i inne dodatki. Drugą grupą są produkty wspierające konsumpcję produktów świeżych. Są nimi napoje oraz alkohol, ze szczególnym wyróżnieniem kategorii piwa.  Kompletując asortyment, nie zapominajmy o akcesoriach, które są niezbędne podczas grillowania: ręczniki papierowe, aluminiowe tacki do grilla, naczynia papierowe czy plastikowe, a nawet patyczki do szaszłyków oraz to, bez czego nie byłoby grilla – węgiel, brykiet, podpałka. W większych placówkach handlowych warto przygotować odpowiednie ekspozycje związane z sezonem grillowym, wyróżnić produkty promocyjne – przecież grillowanie to jeden z ulubionych sposobów spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu. Bądź gotowy i zwiększaj zyski!

Monika Dawiec

tagi: Sezon grillowy , grill , musztarda , ketchup , piwo , alkohole , kiełbasa , mięso , węgiel ,