Produkty nabiałowe kupowane są praktycznie każdego dnia, co oznacza przymus zapewnienia klientom stałej dostępności – mleka i całej gamy jego przetworów, białego i żółtego sera czy serków topionych. Jak odpowiednio dobierać asortyment?
Inaczej wygląda półka z nabiałem w dużej placówce handlowej, inaczej w małym tradycyjnym sklepie. Nie jest to łatwa kategoria, zwłaszcza, że klienci kupują produkty nabiałowe co najmniej 2-3 razy w tygodniu, czasem częściej, zwłaszcza podczas porannych śniadaniowych zakupów. Gospodarując chłodziarkę w sklepie o dużej powierzchni sprzedażowej nie musimy się specjalnie ograniczać w doborze asortymentu, w tym mniejszym – warto pamiętać o topowych markach oraz ulubionych produktach stałych klientów.
Istotne podczas doboru asortymentu nabiałowego są trendy rynkowe, które determinują wybory konsumentów. Obecnie coraz częściej poszukujemy produktów prozdrowotnych, jak najmniej przetworzonych i z naturalnymi składnikami.
Warto pamiętać także, że poszczególne kategorie nabiałowe podlegają sezonowości sprzedaży. Dlatego właśnie oferta powinna zmieniać się zgodnie z porą roku, by klienci mogli odnaleźć dokładnie te produkty, których poszukują.
Tylko ulubione marki
Jogurty, śmietana, mleko, mleczka do kawy – to asortyment, który sprzedaje się każdego dnia. „Sezonowe w moim sklepie jest zsiadłe mleko, kefir i maślanka, które najlepiej sprzedają się wiosną i latem, również jogurty pitne kupowane są w największych ilościach podczas ciepłych dni” – mówi Sylwia Wasilewska, właścicielka sklepu w Piastowie. W kategorii mleka w sklepie dostępne jest zarówno mleko świeże, jak i UHT. „W obecnej modzie na zdrowe odżywianie się i produkty jak najmniej przetworzone – widoczne jest zainteresowanie klientów świeżym mlekiem w butelce z krótszym terminem przydatności. Ale oczywiście karton, który po otwarciu może stać dłużej w lodówce – jest dla wielu praktycznym rozwiązaniem” – dodaje.
Podczas porannych zakupów, razem z mlekiem i pieczywem kupujemy masło lub margarynę. „W tej kategorii klienci bardzo chętnie kupują Masło extra osełka górska firmy Sobik. Dobrze sprzedaje się także Primo Ostrołęckie Delikatne z Piątnicy, masło Łaciate oraz niezawodne i znane od lat Masło Roślinne. Posiadamy także markę Lurpak oraz Benecol, które również mają swoich klientów” – opowiada pani Sylwia.
Wybór wśród marek w sklepie pani Sylwii jest ograniczony ze względu na niewielką powierzchnię sprzedażową. Jednak jak przyznaje detalistka – jest to wystarczający asortyment, który uwzględnia ulubione marki stałych klientów. Tak więc – mleko Łaciate, kefir Robico, jogurt pitny Milko, jogurty naturalne i owocowe Jogobella (Zott) i Danone, homogenizowany serek waniliowy Rolmlecz, deserki mleczne – Danio, jogurt Fantasia oraz Monte. Serek wiejski – Piątnica, zarówno wersja klasyczna, jak również light i ze szczypiorkiem.
„Wśród serków do smarowania pieczywa, i nie tylko – od lat króluje – Almette, z każdą wprowadzoną nowością. Klienci wprost uwielbiają ten produkt. Dobrze rotuje także serek Kanapkowy” – mówi pani Wasilewska. Kolejnym hitem w sklepie w Piastowie jest także Twój Smak Piątnicy. „Nie może zabraknąć serka mascarpone Piątnicy, chętnie wykorzystywanego do ulubionych deserów” – dodaje.
Wśród serków topionych liderem jest Hochland, i tutaj jak przyznaje pani Wasilewska, bardzo dobrze rotują trójkąciki w bloczku.
W kategorii serów żółtych w ofercie sklepu dostępne są sery pakowane zarówno w plastrach, jak również w kostce. I tutaj klienci mają wybór – TMT i Mlekpol.
Dużym powodzeniem cieszą się sery Camembert, Valbon, Turek Aksamitny i Lazur błękitny. „Obowiązkowym produktem jest także Mozzarella Zott. Powodzeniem cieszą się zakąski, jak oscypek – warkocze, ale także Cheestrings ser do rwania PPH Temar, od niedawna mamy też w ofercie na życzenie klientów – ser do spaghetti Dolina Noteci” –podsumowuje Sylwia Wasilewska.
Wiernymi konsumentami produktów nabiałowych są dzieci. „Najmłodsi uwielbiają mleczka skondensowane w tubce, a także Bakusie, Danonki i Monte Drink. To dziecięce hity sprzedażowe” – dodaje detalistka.
Niewielka powierzchnia sprzedaży zobowiązuje do niezwykle efektywnego zarządzania asortymentem, jeśli chodzi o jego dobór, pozycjonowanie cen, skuteczne promocje, jak również merchandising. A jak wygląda to w dużej placówce handlowej?
Szeroki wybór dla każdego klienta
Istotnym czynnikiem decydującym o wyborze produktu w kategoriach nabiałowych jest zaufana marka, przystępna cena i wysoka jakość. Dlatego też w sklepie Stokrotka w Warszawie w lodówce z nabiałem znajdziemy szeroki wybór wśród segmentów takich jak mleko, mleczne napoje fermentowane, sery, masła i inne.
W kategorii masło, margaryna, mixy – jak przyznaje Michał Dybalski, kierownik sklepu Stokrotka w Warszawie, dla klienta ważna jest cena. „A że mamy w tym segmencie zawsze jakieś promocje, najlepiej rotują produkty w korzystnej cenie. Oczywiście wśród hitów sprzedażowych należy wymienić produkty takie jak Delma czy Rama. „Wśród kategorii mleka posiadamy w sklepie zarówno świeże w butelce, jak również UHT w kartonie. Coraz wyraźniej widoczny jest trend kupowania mleka świeżego. W tej kategorii mamy w ofercie marki Mlekovita, Garwolin, OSM Radomsko, Piątnica. Jeżeli chodzi o mleka w kartonie prym wiedzie Łaciate, dobrze sprzedaje się także marka własna. Jeżeli chodzi o zawartość tłuszczu w mleku najpopularniejsza jest 2,0%, a najlepiej rotująca pojemność to 0,5 litra” – mówi pan Michał.
Tuż przy półce z mlekiem UHT w sklepie znajdują się mleczka i śmietanki do kawy. W tej kategorii, jak przyznaje pan Michał najlepiej sprzedaje się Mleko zagęszczone niesłodzone Gostyń. Chętnie kupowane, zwłaszcza prze klientki sklepu, są mleka w wersji light czy z dodatkiem magnezu.
Jeżeli chodzi o mleczne napoje fermentowane pierwsze miejsce zajmują jogurty, drugie kefiry i maślanki. „Jak maślanka to tylko Garwolin. W kategorii kefiru prym wiedzie kilka marek: Garwolin, Zott, Piątnica, Robico, Krasnystaw. Sprzedaż tych napojów znacząco odnotowuje wzrosty od maja – przez całe lato” – dodaje pan Dybalski.
Jogurty sprzedają się bardzo dobrze przez cały rok. „W tym segmencie najpopularniejsze są Danone i Bakoma. Trzecie miejsce zajmuje Zott. Jeżeli chodzi produkty Danone – klienci najchętniej wybierają Activię w różnych wersjach smakowych, markę Fantasia, a także Danonki, Actimel, Gratka. Wśród produktów Bakomy dobrze sprzedają się jogurty 7 zbóż oraz Bakusie dla dzieci, z kolei Jogobella i Monte to wiodące marki od Zott” – informuje kierownik sklepu Stokrotka.
„Oczywiście topowym od lat na rynku produktem jest serek homogenizowany waniliowy Rolmlecz, a także serek wiejski Piątnica oraz włoski serek Capri (Sierpc)” – dodaje.
W kategorii serów białych bardzo dobrze sprzedaje się Twaróg Klinek (Lactalis), a także Garwolin i Piątnica. Jeżeli chodzi o opakowania, to jak przyznaje pan Michał, starsi klienci wybierają tradycyjne, młodsi – opakowania nowoczesne, które ułatwiają korzystanie z produktu.
Dalej na półce znajdują się sery: feta, mozzarella, podpuszczkowe pleśniowe.
„I tutaj wybory są jednoznaczne – mozarella Galbani, feta Favita. Wśród pleśniowych Turek Islos, Valbon, President oraz Lazur Błękitny z niebieską pleśnią. Na półce w tej kategorii pojawiła się również marka Hochland, której nowość w tym segmencie powoli zyskuje klientów” – mówi kierownik sklepu w Warszawie.
Serki do smarowania kanapek to kategoria bardzo popularna. W warszawskiej Stokrotce możemy znaleźć duży wybór wśród produktów Twój Smak (Piątnica), Almette (Hochland), Turek kremowy i Świeży Smak (Mleczarnia Turek). Dalszą pozycję zajmuje marka Bieluch. Najlepiej sprzedają się smaki naturalne i ze szczypiorkiem.
„Wśród serków topionych liderem również w Stokrotce jest Hochand, z szeroką gamą smaków. Dobrze rotują także sery topione w plasterkach tej marki. Wśród serów żółtych kupowanych na wagę klienci rzadko kiedy zwracają uwagę na producenta. Najchętniej kupują ser Królewiecki. Wśród pakowanych na półce jest bardzo duży wybór – Serenada od Spomlek, Hochland, Sierpc, Mlekovita, Włoszczowa, OSM Ryki – to jedne z najchętniej kupowanych.
W ofercie mamy także sery dojrzewające – Bursztyn i Galbani, które cieszą się zainteresowaniem ze względu na modę ma kuchnię śródziemnomorską” – przyznaje pan Dybalski.
Uzupełniając asortyment nabiałowy warto pamiętać o zmieniających się trendach żywieniowych, gustach konsumentów, a także upodobaniach stałych klientów.
Monika Dawiec