Pamiętajmy też, że zanim umieścimy produkty na półce, warto pokusić się o ich degustację. Każdy detalista powinien wiedzieć co sprzedaje, aby móc doradzić niezdecydowanym klientom.
Trendy rynkowe w kategorii rybnej
Na poziom konsumpcji ryb w Polsce wpływ ma przede wszystkim obowiązujący powszechnie model odżywiania się oraz przyzwyczajenia związane z tradycją religijną. Zgodnie z nimi podstawą diety przeciętnego Polaka jest mięso i jego przetwory (spożycie mięsa waha się w ostatnich latach na poziomie ok. 70-75 kg/mieszkańca). Ryby stanowią relatywnie niewielkie uzupełnienie (ok. 40% rocznej konsumpcji ryb przypada na okres Świąt Bożego Narodzenia oraz Wielkiego Postu: marzec-kwiecień). W strukturze spożycia dominują ryby morskie, ale ich udział systematycznie maleje, ustępując miejsca szybko rosnącej podaży ryb słodkowodnych. Do 2005 roku udział ryb morskich w spożyciu ogółem wynosił 85-88%, obniżając się w 2008 r. do 70%. Niewielkim uzupełnienie menu rybnego są owoce morza. W 2013 r. udział ryb morskich wyniósł 76%, ryb słodkowodnych 22%, a owoców morza 2%.
Sezonowość sprzedaży
Przetwory śledziowe to wciąż bardzo zyskowna kategoria, która po okresie długotrwałego spadku, zaczyna odnotowywać wzrost. Według danych Nielsena jej wartość to ponad 460 mln zł, choć charakteryzuje ją bardzo wyraźna sezonowość. Sprzedaż przetworów śledziowych zaczyna rosnąć od września, najwyższy poziom osiągając w grudniu. Zwiększony pułap sprzedaży utrzymuje się do Wielkanocy. Oznacza to, że w okresie sześciu jesienno-zimowych miesięcy, przez kasy sklepów przechodzi ok. 60% rocznego wolumenu tej kategorii.
Zachowania konsumenckie
Jak na lidera kategorii przystało, Lisner ma w ofercie szeroki wybór przetworów śledziowych trafiających w gusty Polaków. Firma intensywnie wspiera markę w mediach, co daje widoczne rezultaty w postaci wzrostu zainteresowania konsumentów. To zaś daje detalistom gwarancję, że stawiając na markę Lisner, będą w stanie usatysfakcjonować każdego klienta. Osoby samodzielnie przygotowujące dania śledziowe chętnie sięgną po Matjasy w oleju lub zalewie solnej. Zapracowani będą poszukiwać filetów w sosach. Dla tych klientów firma ma do zaproponowania filety w klasycznym sosie śmietanowym oraz ciekawe i unikalne na rynku smaki: filety w sosie śmietanowym z grzybami oraz z buraczkami.
Wielbiciele tradycyjnych smaków łakomie zerkną na marynaty olejowe i octowe. Lisner daje im tu do wyboru Wiejskie filety śledziowe w różnych odsłonach oraz bardziej nowoczesne w formie podania przekąski, jak hit rynkowy – Śledzik na raz. To pierwszy typowo impulsowy produkt w kategorii śledziowej.
Lisner radzi, żeby w okresie przedświątecznym detaliści szczególnie pieczołowicie zadbali o obecność w ofercie trzech produktów marki Lisner: filetów śledziowych w sosie śmietanowym, Wiejskich filetów śledziowych w oleju z cebulką oraz Matjasów. Ten asortyment powinien być obowiązkowo dostępny w każdym sklepie spożywczym. Dodatkowo Lisner proponuje w okresach największego zainteresowania kategorią szereg promocji, na przykład więcej produktu w tej samej cenie. Warto lepiej wyeksponować promocyjne opakowania, gdyż w okresie świątecznym rotują zdecydowanie lepiej od oferty standardowej.
Porady dla Detalisty
W ofercie sklepu nie może zabraknąć produktów lidera danego segmentu, ponieważ to właśnie one będą najszybciej rotować. I tak w przypadku kategorii śledzia – na półce powinna znaleźć się marka Lisner.
W przypadku produktów chłodzonych, największym kłopotem dla detalistów jest właściwy dobór portfolio produktów i ich ekspozycja na półce. Błędem jest, kiedy produkty śledziowe „wciśnięte” są w narożniki lodówek w nadziei, że i tak poszukujący klienci je znajdą. Tymczasem warto pokusić się o mały eksperyment i stworzyć z produktów pion ekspozycyjny, obejmujący wszystkie półki lodówki, po kilka „face’ów” (ok. 3-5) na każdej z nich.
Warto zadbać też o oświetlenie, które pomoże klientom odnaleźć to, czego szukają. Na każdej z półek powinny znajdować się produkty z jednej grupy. Przykładowo: na najwyższej – Matjasy, na wysokości wzroku – przekąski rybne w małych opakowaniach, np. Śledzik na raz. Niżej – filety śledziowe w sosach, najniżej – produkty w słojach (marynaty olejowe i octowe). Tak stworzony mix produktów będzie najpełniejszą odpowiedzią na potrzeby klientów, jednocześnie tworząc widoczną poprzez swoją kolorystykę i powtarzalność charakteru opakowania ekspozycję.
Pamiętajmy też, że zanim umieścimy produkty na półce, warto pokusić się o ich degustację. Każdy detalista powinien wiedzieć co sprzedaje, aby móc doradzić niezdecydowanym klientom.
Ziemowit Walczak, Kierownik ds. Marki Produkty Rybne, Lisner