Kategorie produktów

Yes, ser!

Środa, 15 października 2014 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 10 (104) / 2014 (Październik)
Sery są kategorią o szerokim zastosowaniu, jako składnik potraw lub samodzielna przekąska między posiłkami i cieszą się coraz większą popularnością. Z pewnością większość społeczeństwa spożywa sery, ale czy wiedzą o nich wystarczająco dużo, aby móc w pełni delektować się ich smakiem?



Ser żółty jest najbardziej popularnym rodzajem sera – powstaje z mleka krowiego i kupić go możemy w każdym sklepie spożywczym. Wśród znaczących producentów na świecie wymienia się Francję, Włochy, Szwajcarię i  Holandię. Rodzaje serów dostępne w niemal każdym sklepie to: edamski, gouda, morski, maasdamer, emmentaler, salami, tylżycki, cheddar, parmezan. To sery twarde i półtwarde zadowalające podniebienia bogactwem smaków, poczynając od słodkich, przez śmietankowe po pikantne i kwaśne. Według badań TGI Millward Brown spożycie sera żółtego zadeklarowało 93,5% respondentów, z czego codziennie  delektuje się nimi 7,33% badanych, 5-6 razy w tygodniu - 9,94%, 3-4 razy w tygodniu - 26,61%, 2 razy w tygodniu - 30,51%, raz w tygodniu - 15,37%, rzadziej niż raz w tygodniu - 10,24%. Do marek spożywanych najczęściej należą: Mlekovita (18,39%), Hochland (17,80%), Włoszczowa OSM (9,32%), innymi markami stanowiącymi podstawę są Warmia, Łowicz OSM, Mlekpol, Turek, Bakoma, President oraz Ryki SM i Spomlek.

Jeśli chodzi o sery topione, powstają one na bazie serów twardych z dodatkiem masła mleka lub śmietany a także innych dodatków - ziół, warzyw, szynki, salami, itp. Według TGI Millward Brown spożycie serków topionych deklaruje 67,9% respondentów, z czego codziennie 2,64%, 5-6 razy w tygodniu 5,06%, 3-4 razy w tygodniu 15,65%, 2 razy w tygodniu 26,43%, raz w tygodniu 21% i rzadziej niż raz w tygodniu 29,22%. Do marek spożywanych najczęściej należy Hochland (30,39%) jednak na półkach sklepowych nie powinno zabraknąć takich marek jak: Mlekovita, President, Mlekpol, Sertop oraz Lactima i Turek.

Warto wspomnieć o miękkich serach, chociaż cieszą się mniejszym zainteresowaniem to są ciekawą propozycją dla ceniących wyrafinowane smaki. Sery miękkie mogą powstawać z mleka koziego, owczego oraz krowiego. Brie oraz camembert to podstawowe rodzaje serów pleśniowych, powstające głównie z mleka krowiego, które występują również z dodatkami pod markami: Valbon, President oraz Turek. Mozzarella o delikatnym i charakterystycznym smaku widnieje na półkach sklepowych pod markami: Galbani (Lactalis), Mlekovita, Zott czy Bakoma. Według badań TGI Millward Brown (lipiec 2013- czerwiec 2014) spożywanie serów miękkich, czyli pleśniowych, feta i mozzarella, zadeklarowało 47% respondentów z czego codziennie 1,68%, 5-6 razy w tygodniu 3,43%, 3-4 razy w tygodniu 10,93%, 2 razy w tygodniu 19,01%, raz w tygodniu 22,73%, rzadziej niż raz w tygodniu 42,23%. Marką spożywaną najczęściej jest Favita (Mlekovita) 16,14%, wysokim spożyciem odznaczają się także: Turek, President, Mlekovita, Zott, Bakoma a także Valbon (Hochland).

Dodatki do serów

Z serami kojarzonych jest wiele innych produktów, które detaliści powinni posiadać w swoim asortymencie sklepowym. Deska serów jest zwykle urozmaicana dodatkami takimi jak winogrona, oliwki, orzechy czy pieczywo. Samodzielne podanie serów polecane jest w przypadku: mascarpone, ricotta, emmentaler, camembert, brie, gorgonzola, rokpol. Głównym dodatkiem do serów jest wino, w przypadku serów żółtych – czerwone lub białe wytrawne, do serów miękkich – wino musujące lub szampan, ser feta – białe wino. Istnieje ogólna zasada, według której do serów o łagodniejszym smaku polecane jest wino lekkie, a do bardziej intensywnych serów te cięższe lub słodkie, deserowe. Ser w postaci składnika potraw stosuje się do sałatek, sosów, dipów, zup, a także jako dodatek do naleśników, makaronów, zapiekanek, pizzy, lasagnie oraz do deserów, w tym ser twardy głównie do sałatek i makaronów.

Sery u detalistów

Pani Anna Gaworska jest kierownikiem w sklepie „ALDIS”, który istnieje od 7 lat. Jest to niewielki sklep zapewniający klientom miłą obsługę, dlatego też nie straszna jest mu konkurencja. W lodówce część miejsca zajmują sery z SM Ryki, wśród których prym wiodą Salami i Oczko kresowe, oraz z miejscowej mleczarni Mlekovita (ser Edamski). Anna Gaworska przyznaje, że atutem wysokiej sprzedaży jest posiadanie krajalnicy do serów co sprzyja pozyskaniu klientów, zwłaszcza gdy, jak w tym przypadku, inne sklepy w okolicy sprzedają sery tylko w kawałkach. Wśród serków topionych liderem jest Hochland, zaraz po nim Mlekovita. „Sery pleśniowe w małych sklepach nie cieszą się popularnością i chociaż klienci rzadko po nie sięgają, to nie może ich zabraknąć w ofercie. W moim sklepie największym zainteresowaniem cieszą się sery Valbon (Hochland)” - mówi Anna Gaworska.

Choć rynek serów jest zdominowany tradycyjnymi serami żółtymi, warto pokusić się o wprowadzanie innych gatunków, a także serów pleśniowych, których konsumpcja z roku na rok wzrasta. Kompletując półkę serową warto pamiętać o najważniejszych producentach, a także preferencjach zakupowych stałych klientów. 

tagi: sery , sprzedaż , sklepy , ser żółty , pleśniowy ,