Nasze polskie zwyczaje
Polacy piją wódkę zazwyczaj z kieliszka w postaci shotów, część preferuje mieszanie trunku z sokami owocowymi. Wódka zarówno czysta, jak również kolorowa spożywana jest w gronie znajomych oraz rodziny. Po wódkę sięgamy, kiedy chcemy ucazcić ważne chwile bądź uroczystości. Jedną z okazji są święta.
Według danych TGI z okresu lipiec 2013 – czerwiec 2014 spożywanie wódki deklaruje 44,8% Polaków w wieku 18-75 lat. Nieco ponad połowa respondentów spożywa wódkę kilka razy w roku, ponad 17% raz w miesiącu, niecałe 15% 2-3 razy w miesiącu, ponad 11% raz w roku lub rzadziej, a 4% raz w tygodniu lub częściej. Krupnik, Finlandia, Żołądkowa Gorzka, Żołądkowa Czysta de Luxe, Żubrówka Biała, Bols Vodka, Wyborowa, Sobieski, Absolwent – to marki jednych z najczęściej spożywanych wódek w Polsce.
Spożywanie wina deklaruje nieco ponad 37% badanych. Polacy najchętniej spożywają wina czerwone półwytrawne i słodkie, na trzeciej pozycji są czerwone wytrawne. Dalsze miejsce zajmują wina białe – półwytrawne i słodkie/deserowe, różowe i białe wytrawne. Respondenci najczęściej spożywają wina włoskie, polskie, bułgarskie, węgierskie, hiszpańskie i francuskie. Na dalszych pozycjach uplasowały się wina kalifornijskie, chilijskie, niemieckie, greckie, argentyńskie, australijskie, południowoafrykańskie, rumuńskie oraz nowozelandzkie i inne.
W ciągu roku sprzedają się przede wszystkim wina owocowe. Jednak w samym okresie świąteczno-karnawałowym ich sprzedaż dość znacznie spada na rzecz innych kategorii win musujących, półsłodkich i półwytrawnych, stołowych win gronowych oraz, przez wzgląd na porę roku, win grzanych.
W wyniku zmiany stylu życia Polacy coraz częściej wybierają alkohole z grupy brown spirits. Dominuje kategoria whisky – jednak najpopularniejsze whisky to nie single malt, wytwarzane z jednego rodzaju słodu, lecz blended, czyli mieszane. Tego typu alkohole najczęściej kupowane są w sklepach monopolowych, gdzie klient może liczyć na fachową poradę. Chcąc zwiększyć sprzedaż tej kategorii w małoformatowej placówce warto pokusić się o ogólną wiedzę na temat dostępnych alkoholi brown spirits.
Według danych TGI z okresu lipiec 2013 – czerwiec 2014 – spożywanie whisky/bourbonów deklaruje nieco ponad niespełna 12% respondentów. Prawie 55% badanych spożywa tego typu trunki kilka razy w roku, ponad 27% raz w roku lub rzadziej, a 18,24% raz w miesiącu lub częściej. Wśród najczęściej spożywanych marek Polacy wymieniają Jack Daniel's, Ballantine’s, Johnnie Walker, Grant’s, Dark Whisky, Jim Beam, Chivas Regal, Black&White, Jameson, J&B, Famouse Grouse, Old Smugler, Passport i inne.
Sok – na każdą okazję
W okresie od kwietnia 2013 roku do marca 2014 roku wielkość zakupów kategorii soków, nektarów i napojów niegazowanych wyrażona w litrach wyniosła ponad 960 mln. W porównaniu do analogicznego okresu w latach poprzednich rynek kategorii zanotował 1,5-procentowy wzrost w ujęciu wartościowym i niemal 0,5-procentowy wzrost w ujęciu ilościowym.
Biorąc pod uwagę wyniki poszczególnych podkategorii, do całościowego wzrostu przyczynił się przede wszystkim segment soków 100-procentowych (z pełnym wsadem owocowym lub warzywnym, bez żadnych dodatków) oraz napojów owocowych.
W analizowanym okresie pojedyncze polskie gospodarstwo domowe sięgało po produkty z kategorii soków, nektarów i napojów niegazowanych średnio 42 razy i kupiło przeciętnie 73 litry tych produktów (Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia).
Polski rynek soków i napojów niegazowanych należy do trzech największych producentów (Maspex Wadowice, Hortex Holding, Agros-Nova). Firmy te mają wyrobione marki i rzesze wiernych klientów.
Rynek napojów i soków, podobnie jak w poprzednich latach, w okresie świątecznym mocno urośnie. „Spodziewamy się dobrego zakończenia roku i sporych zakupów na święta. W tym roku dodatkowo pomaga nam kalendarz i układ tygodnia świątecznego, który pozwoli przedłużyć Boże Narodzenie o dwa dni weekendu” – mówi Maciej Solarek, Kierownik Grupy Marek Sokowych Agros-Nova.
Okres świąteczny to zawsze szczególny okres w naszym życiu – pozwalamy sobie na więcej, kupujemy więcej niestandardowych produktów, chcemy spróbować czegoś innego, zaskoczyć nowościami naszych gości. Dlatego jesteśmy skłonni zapłacić więcej niż zwykle za interesujący produkt, który nie jest w naszym codziennym koszyku zakupowym.
„Oczywiście w kategorii soków największym wzięciem nadal będą się cieszyć podstawowe smaki, jak pomarańcza, jabłko czy czarna porzeczka, ale niewątpliwie w tym okresie jesteśmy bardziej skłonni do kupowania jakiegoś produktu extra, droższego, bardziej prestiżowego, który dobrze będzie wyglądał na stole wigilijnym” – dodaje Maciej Solarek.
Gazowane smaki
Napoje gazowane stanowią najważniejszy segment w sprzedaży napojów w sklepach małoformatowych. „Do liderów od miesięcy należą marki Coca Cola i Pepsi, które łącznie odpowiadają za blisko 2/3 wartości sprzedaży napojów gazowanych. W sierpniu na punkt sprzedaży przypadało średnio 37 różnych wariantów napojów gazowanych. Do asów rotacji sierpnia zaliczyć można Coca Colę i Pepsi Colę pet 2,25 l, Coca Colę pet 1 l oraz puszkę Coca Coli 330 ml” – mówi Lidia Zaręba, ekspert z CMR. Tygodniowy rozkład sprzedaży jest uzależniony od pojemności produktów – napoje gazowane powyżej 1,5 l wykazują koncentrację sprzedaży w soboty.
Dla producenta napojów czas świąt to bardzo ważny okres w roku. Jak przyznaje Iwona Jacaszek-Pruś, Dyrektor ds. Korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska – wzrasta wówczas sprzedaż napojów, głównie gazowanych o smaku cola, napojów niegazowanych oraz soków. W grudniu sprzedaż napojów gazowanych o smaku cola wzrasta średnio nawet dwucyfrowo w porównaniu z poprzednim miesiącem, podczas gdy woda notuje wówczas spadki.
W okresie świątecznym konsumenci częściej sięgają po napoje premium. „Gotowi są zapłacić więcej za wysoką jakość produktów na święta. Dlatego często wybierają produkty markowe. Coca-Cola to najchętniej kupowana marka napojowa na święta. Prawdziwym bestsellerem jest Coca-Cola w opakowaniu 2 l oraz 2.25 l bo konsumenci najchętniej kupują w okresie świątecznym duże opakowania. Sprzedaż tych opakowań w grudniu jest dwa razy wyższa niż średnia dla innych miesięcy w roku” – dodaje Iwona Jacaszek-Pruś.
„Jak co roku w okresie świątecznym przewidujemy wzrost sprzedaży napojów gazowanych, szczególnie tych typu cola (Pepsi, Pepsi Max), ale również smakowych (Mirinda, 7UP, Mountain Dew). W tym okresie Polacy przykładają szczególną wagę do podawania napojów renomowanych i lubianych marek podczas spotkań z rodziną i znajomymi” – mówi Katarzyna Jezierska, Senior Marketing Manager PepsiCo.
Ponadto konsumenci chętnie korzystają ze świątecznych akcji promocyjnych. Planują duże zakupy, ale szukają korzystnych dla siebie ofert, dlatego warto mieć w tym okresie w ofercie napoje aktywnie wspierane marketingowo. „W okresie przedświątecznym będziemy silnie wspierać kompleksowymi działaniami promocyjnymi lubiane i popularne wśród konsumentów marki naszych napojów: Pepsi, Pepsi Max, Mirinda, 7UP i Mountain Dew” – dodaje Katarzyna Jezierska.
Również Coca-Cola HBC Polska – jak co roku przygotowuje kampanię świąteczną, w której obecne będą wszystkie produkty marki Coca-Cola. Po raz pierwszy w historii dołączy do tego grona Coca-Cola Zero. „Nasza oferta świąteczna będzie miała różne oblicza w różnych kanałach sprzedaży i w trakcie trwania kampanii będziemy wykorzystywali wiele standardowych i niestandardowych narzędzi komunikacji. Jesteśmy przekonani, że spotka się to z pozytywnym odbiorem przez naszych klientów” – mówi Iwona Jacaszek-Pruś.
Ponieważ napoje to kategoria silnie impulsowa ważne jest, aby w tym okresie produkt dostępny był w sklepie w wielu miejscach. Ważne, aby nie zabrakło go na półce, ale również na dodatkowych miejscach ekspozycyjnych. Oczywiście wszystkie dodatkowe ekspozycje w tym okresie powinny mieć akcent świąteczny, klienci przywykli już do tego i mogą spodziewać się tutaj naszej dużej aktywności. Jak przyznaje Dyrektor ds. Korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska – dekoracje świąteczne przy ekspozycjach pomagają klientom szybko odnaleźć świąteczną ofertę promocyjną. Jest to bardzo ważne i pozwala zaoszczędzić klientom czas spędzony na robieniu zakupów.
Sklepowe półki czas przygotować i zwiększyć miejsce w segmencie alkoholowym na produkty, zestawy produktowe w prezentowych opakowaniach. Alkoholami, które będą wiodły prym w sklepach handlu tradycyjnego są wódki, wina, w tym również musujące, whisky, a także wszelkie alkohole premium w zestawach prezentowych. Razem z alkoholami w koszykach zakupowych znajdą się także napoje gazowane oraz soki będące uzupełnieniem oferty.
tagi: Alkohole , napoje , toasty , soki , napoje gazowane , święta , Boże Narodzenie ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...