Kategorie produktów

Smacznie i prosto

Piątek, 12 września 2014 HURT & DETAL Nr 9 (103) / 2014 (Wrzesień)
Mrożone i schłodzone dania gotowe przeżywają prawdziwy boom sprzedażowy. Jak zgodnie przyznają detaliści, na zabieganych klientach, którzy nie mają czasu na gotowanie można całkiem dobrze zarobić.
Latem, kiedy wszyscy mają więcej czasu, chętnie szykujemy różne wyszukane potrawy. Wraz z nadejściem września, a zarazem nowego roku szkolnego, obowiązki pochłaniają znacznie więcej wolnych chwil, więc zaczynamy posiłkować się produktami gotowymi. Mrożone dania gotowe oraz warzywa, schłodzone krokiety, kopytka, pierogi, naleśniki, które wystarczy jedynie podgrzać, są doskonałym rozwiązaniem i pomysłem na szybkie przygotowanie obiadu. Ale nie tylko oszczędność czasu odgrywa tutaj istotną rolę. Nie każdy potrafi przygotować danie wyszukane, zatem to gotowe pozwoli odkryć nowe doznania smakowe, jak chociażby mrożone Tortellini z warzywami i sosem pieczarkowym, które oferuje marka Poltino, czy warzywa na patelnię d’aucy China z przyprawą orientalną lub Nicea z przyprawą prowansalską. FRoSTA oferuje m.in. Warzywa na patelnię Toskańskie, Meksykańskie i Karaibskie, natomiast Hortex kusi – podobnie jak Iglotex – wyśmienitymi zupami mrożonymi, które przez cały rok powinny być dostępne w ofercie. Nie każdy ma czas i chęć na mycie, obieranie, krojenie i komponowanie właściwego bukietu warzyw na pierwsze danie. Pierogi z mięsem, kapustą i grzybami, z serem, z owocami, także są chętnie wybierane, również te schłodzone, na tackach, na sklepowych półkach zdecydowanie prym wiedzie Virtu i Konspol. Knedle, naleśniki z nadzieniem mięsnym, z serem, na słodko z owocami, Gnocchi (rodzaj pysznych włoskich klusek), placki ziemniaczane, kluski śląskie i ziemniaczane, łazanki z grzybami i staropolskie – ofertę można dobrać naprawdę pod najróżniejsze gusta kulinarne klientów.

Ewa Kontowicz, detalistka z miejscowości Złotokłos, która sklep prowadzi od 22 lat przyznaje, że sprzedaż mrożonek i schłodzonych dań gotowych znacznie się różni od tej sprzed lat. „Może kiedyś mieliśmy więcej czasu na gotowanie? A może producenci oferują tak smaczne gotowe rozwiązania, że nie musimy osobiście szykować naleśników, placków ziemniaczanych, bądź lepić pierogów? To są niezwykle czasochłonne zajęcia, więc jeśli możemy kupić gotowy produkt, a zarazem bardzo smaczny, taki domowy, to dlaczego nie wykorzystać takiej możliwości? Nowoczesność to nie tylko przecież gadżety elektroniczne, to także komfort kulinarny” – mówi pani Ewa i przyznaje, że zauważa pewną sezonowość w sprzedaży dań gotowych mrożonych i schłodzonych. „Latem zdecydowanie stawiamy na różnego rodzaju sałatki, jemy lekko, wraz z nadejściem chłodnych dni sięgamy po posiłki bardziej kaloryczne. Doskonałym przykładem mogą być pierogi. A ponieważ jesteśmy coraz lepiej wyedukowani, wiemy jak ważne jest spożywanie warzyw, zatem do pierogów dodamy bukiet tych mrożonych – łatwych do przygotowania. Nie trzeba ich myć, obierać, kroić – czyż nie jest to wygoda w naszym codziennym życiu?” – pyta retorycznie detalistka. Jest, oczywiście, że jest to niezwykła wygoda, dlatego warto ciekawie skomponować asortyment w tym segmencie. „Warzywa na patelnię świetnie sprzedają się nie tylko zimą, ale również latem, pomimo, że są przecież dostępne świeże. Klienci wiedzą, że te mrożone są tak samo zdrowe, smaczne, zawierają cenne witaminy. Różni je tylko to, że są łatwe w przygotowaniu” – dodaje pani Ewa.

Sprzedaż mrożonek od ponad dwudziestu lat obserwuje także Robert Wielonek, detalista z miejscowości Łęczeszyce. W jego ocenie dania gotowe są ciekawym rozwiązaniem codziennego braku czasu, a to co zmieniło się na przestrzeni lat, to zdecydowanie rozbudowana została oferta produktowa. Już nie tylko mrożone pierogi zapełniają lodówkę, to także pizze, frytki, warzywa, zupy i nade wszystko najróżniejsze dania gotowe. Ich sprzedaż wzrasta na jesieni, w sklepie pana Roberta dominuje Hortex i Iglotex. „Spore znaczenie w doborze asortymentu ma lokalizacja. Na wsiach gospodynie domowe osobiście lepią pierogi, szykują placki ziemniaczane, rzadziej sięgają po produkty gotowe. Natomiast w miastach, gdzie jest znaczny pęd, konsumenci mają mniej czasu na przygotowywanie posiłków, i z myślą o nich warto poszerzyć sklepowe półki o sporą ilość dań gotowych mrożonych i schłodzonych. Na wsi produkty te sprzedają się najlepiej w trakcie sezonu żniw, kiedy nie ma czasu na gotowanie. Ale później gospodynie stawiają na własnoręcznie przygotowane posiłki” – mówi detalista.

Spójrzmy jeszcze na dane. Według badania TGI Millward Brown (lipiec 2013-czerwiec 2014) 66,2% gospodarstw domowych deklaruje spożywanie mrożonych warzyw, z czego 43,6% 2-3 razy w miesiącu, 20,1% raz w tygodniu lub częściej oraz 36,3% raz w miesiącu lub rzadziej. Do marek spożywanych najczęściej należą: Hortex, Bonduelle, FRoSTA, Dawtona, Iglotex, Kwidzyn, Nordis, Poltino, d’aucy oraz Oerlemans.

Maja Święcka

tagi: dania gotowe , mrożonki , dania schłodzone , Maja Święcka ,