Kategorie produktów

Liściasta czy ekspresowa?

Piątek, 12 września 2014 HURT & DETAL Nr 9 (103) / 2014 (Wrzesień)
Czarna, biała, zielona, owocowa – świat herbat to bogactwo produktów, smaków i ich odmian. Które z nich sprzedają się najlepiej? Jakich nowości nie może zabraknąć na sklepowych półkach?
Ważnym elementem naszych codziennych posiłków są napoje, szczególnie kawa, herbata i soki. Niekwestionowanym liderem sprzedaży herbat w sklepach handlu tradycyjnego jest Unilever, którego udziały wartościowe stanowią ponad 40% i od stycznia 2014 wykazują trend wzrostowy, a udziały wolumenowe przekraczają 1/3. Drugim najważniejszym graczem w tej kategorii produktowej jest Mokate, którego udziały wartościowe nie przekraczają co prawda 15%, za to wolumenowe stanowią blisko 1/4. „Pierwszą trójkę zamyka Posti, którego zarówno udziały wartościowe, jak i wolumenowe nie przekraczają 5%. Powyższy rozkład sił znajduje również odzwierciedlenie na poziomie marek, gdzie najpopularniejszymi są Lipton i Saga (Unilever), stanowiące przedmiot blisko co piątej transakcji oraz Minutka (Mokate). Marki te charakteryzują się także najwyższą dystrybucją numeryczną, w maju 2014 wyniosła ona blisko 80%” – wymienia Marta Witkowska z Centrum Monitorowania Rynku. Najlepiej rotującym wariantem jest czarna herbata Lipton Yellow Label Tea 50 g. Według danych transakcyjnych CMR najwięcej herbaty sprzedaje się w godzinach 10:00-11:00, natomiast w podziale na dni tygodnia sprzedaż rozkłada się równomiernie (nie licząc niedziel, gdy jest ona ponad dwukrotnie niższa).

Zyta Śnitko, właścicielka siedleckiego sklepu Powiew Afryki podkreśla, że herbata jest doskonałym napojem na rozpoczęcie każdego dnia. „Z roku na rok obserwuję wzrost zainteresowania spożyciem herbaty zielonej, ostatnio niezwykle popularna jest Yerba Mate, herbata która nie tylko pobudza, ale także obniża poziom cholesterolu, działa ochronnie na komórki wątroby, korzystnie wpływa na układ krążenia, stosowana jest w leczeniu otyłości, zatem każdy, kto dba o linię, zgrabną sylwetkę powinien dzień rozpoczynać od filiżanki Yerba Mate!” – zachęca detalistka, która w swoim sklepie oferuje herbaty pochodzące z całego świata, sypane i w torebkach, a także zapakowane w eleganckich puszkach, zestawach upominkowych oraz różnego rodzaju akcesoria do zaparzenia pysznego napoju. „Herbata jest niezwykle zdrowa, zwłaszcza zielona, która zawiera L-teaninę zmniejszającą stres. Herbaty bogate są w następujące witaminy: A, B1, B2, C, E i K. Zawierają także taniny, teaninę, znaczne ilości jonów fluorkowych oraz alkaloidy purynowe, takie jak kofeina” – opowiada detalistka i zachęca, by codziennie sięgać po ten wyśmienity napój, także ziołowy i owocowy: po herbatę lipową, miętową, rumiankową, z malin, dzikiej róży czy czarnego bzu.

Według badania TGI Millward Brown (lipiec 2013-czerwiec 2014) 89,8% respondentów deklaruje spożywanie herbaty ekspresowej w torebkach, z czego 45,84% 2-3 razy dziennie, 23,19% raz dziennie, 13,02% 4 razy dziennie lub częściej, 9,53% kilka razy w tygodniu oraz 8,41% raz w tygodniu lub rzadziej. Do marek spożywanych najczęściej należą: Lipton, Saga, Minutka, Tetley, Dilmah, Irving, Teekanne, Loyd, Astra, Posti, Big-Active, Ahmad Tea, Oscar i Zas. Spożywanie herbaty sypkiej deklaruje blisko 1/3 respondentów, w tym 32,21% raz dziennie, 26,63% 2-3 razy dziennie, 6,23% 4 razy dziennie lub częściej oraz 34,93% kilka razy w tygodniu lub rzadziej. Do marek spożywanych najczęściej należą: Saga, Lipton, Minutka, Dilmah, Tetley, Big-Active, Irving, Loyd, Astra, Posti, Ahmad Tea, Oscar. Spośród herbat owocowych zdecydowany prym na półkach wiedzie Herbaciany Ogród (Herbapol – Lublin), Ekland (Grupa Maspex Wadowice) oraz Bi Fix (BiFIX).

„Czas jesieni to pora na kubek gorącej herbaty. We wrześniu warto wprowadzić pierwsze promocje oraz przygotować półki na poszerzenie ekspozycji” – podkreśla Elżbieta Demkiw, ekspedientka w mieleckich Delikatesach Orzech i dodaje, że najważniejszą grupą powinny być herbaty czarne, zwłaszcza Lipton, Tetley, Minutka i Saga w opakowaniach po 25, 50, 90 i 100 sztuk. „W okresie jesiennym także bardzo dobrze sprzedają się herbaty owocowe: malinowa, cytrynowa, żurawinowa, u nas najlepiej Saga i Vitax oraz ziołowe: mięta, rumianek, melisa, szałwia, pokrzywa – liderem półki jest Herbapol – Lublin, którego produkty tak naprawdę sprzedają się doskonale przez cały rok. Chętnie wprowadzamy nowości, które są zawsze ciekawym urozmaiceniem podstawowego asortymentu” – dodaje ekspedientka Jolanta Magda.

Minutka, Eklad, Saga, Malwa, to marki najlepiej rotujące w sklepie spożywczo-przemysłowym Anet, zlokalizowanym w Szczytnie. Czarne, owocowe, w torebkach, sypane, w puszkach, jak podkreśla ekspedientka Monika Czekaj, herbaty doskonale sprzedają się przez cały rok, oczywiście okres jesienno-zimowy sprzyja jeszcze większej rotacji. W tym czasie w koszyku zakupowym towarzyszą im syropy owocowe, najchętniej wybierane są malinowe, malina z lipą, które dodane do gorącego napoju wzbogacają nie tylko jego smak, ale i doskonale rozgrzewają. „Dla wielu klientów jest to także sposób na poprawę odporności, przy pierwszych objawach przeziębienia są doskonałym wzmocnieniem organizmu” – mówi pani Monika. Herbapol, Paola, Łowicz, te syropy warto postawić w pobliżu herbat tuż po nadejściu pierwszych chłodniejszych dni. W tym czasie poszukiwane są także cytryny, więc i im warto poświęcić trochę miejsca na sklepowej półce. Zimą wzrasta sprzedaż herbaty zielonej, jak podkreśla ekspedientka, przestaje ona być produktem jedynie dla smakoszy, koneserów, zaczyna być coraz częściej obecna w codziennym życiu znacznej rzeszy klientów.

Maja Święcka

tagi: herbata , Maja Święcka ,