Kategorie produktów

Półki pełne inspiracji

Wtorek, 12 sierpnia 2014 HURT & DETAL Nr 8 (102) / 2014 (Sierpień)
Gdy brakuje pomysłu na obiad, z pomocą przychodzą produkty z gotowymi przepisami. Co znajdziemy na sklepowych półkach? Można powiedzieć, że wszystko…
Moda na gotowanie zatacza coraz szersze kręgi. Niezwykła popularność programów kulinarnych sprawia, że każdy choćby raz na jakiś czas chce pokusić się o przygotowanie w domu czegoś wyjątkowego dla najbliższych. Codzienne szykowanie dań na ciepło czy ciast nie musi wiązać się z godzinami spędzonymi w kuchni. I chociaż gotowanie w gronie rodzinnym to duża przyjemność, jednak wciąż cierpimy na przysłowiowy brak czasu. I kto by pomyślał, że pomoc jest na wyciągnięcie ręki? W sklepie tuż za rogiem znajdziemy bowiem całe regały, pełne pomysłów na smaczne drugie danie, zupę czy deser. Produkt z przepisem i listą zakupów – to hit niejednej sklepowej półki.

Różnorodna oferta

Przepis na oryginalne danie, apetyczne zdjęcie przygotowanej już potrawy – zachęcają do kupna produktu. Różnego rodzaju fixy, przyprawy, mieszanki przypraw, zupy w proszku i cała masa asortymentu – na opakowaniach tych produktów oprócz składników czy danych producenta znajdziemy inspirację do przygotowania czegoś wyjątkowego. Czy to będzie zapiekanka makaronowa, tradycyjny kurczak czy sernik na zimno – zdecyduje konsument, a jest w czym wybierać.

„Oferta tego typu produktów dostępna jest na różnych półkach. Największa – fixów, wśród których prym wiodą marki Winiary oraz Knorr” – mówi Agnieszka Siczek, kierownik Samu Pod Różami. Jakie dania Polacy przygotowują najchętniej? Oczywiście te tradycyjne – różnorodne mięsa – drób, żeberka wieprzowe, zapiekanki, dania z makaronem, ryżem, przekąski na ciepło czy różnego rodzaju dania z grilla. Jak przyznaje pani Agnieszka produkty z przepisem na opakowaniu znajdują się także w wielu innych kategoriach, takich jak na przykład desery w proszku, przyprawy sypkie, a nawet margaryny. „Nie sposób wymienić wszystkich, ale tego typu oferta przynosi zyski dla sklepu, ponieważ wzbudza zainteresowanie klientów, przyciąga ich wzrok, motywuje i ułatwia przygotowanie konkretnego dania” – dodaje pani Siczek. Zwłaszcza klienci w średnim wieku, aktywni zawodowo, wracając z pracy wstępują do sklepu po produkt, który zainspiruje ich do przygotowania obiadu czy kolacji. Pęd dnia codziennego i brak czasu czy umiejętności kulinarnych sprawiają, że rotacja produktów ułatwiających gotowanie cieszy się dużą popularnością. Dzieje się również tak za sprawą samego wyglądu opakowania – przepis na oryginalne danie, apetyczne zdjęcie przygotowanej już potrawy – zachęcają do kupna produktu.

Dane z paragonu

W sklepach małoformatowych do 300 mkw. na rynku zup w torebkach prym niezmiennie wiedzie firma Nestlé z marką Winiary, generując ponad 80% wartości sprzedaży tej kategorii. „Amatorzy Winiary wybierać mogą przy tym spośród 6 różnych jej wariantów dostępnych średnio na punkt sprzedaży. Marka ta jest dostępna w niemal wszystkich sklepach prowadzących sprzedaż zup w torebkach. Na drugim miejscu uplasowała się firma Unilever, która odpowiadała w maju za kilkanaście procent wartości sprzedaży kategorii. Jej główne marki – Knorr i Amino osiągają znacznie niższą dystrybucję numeryczną od Winiary. Średnio na jeden sklep przypadały po dwa warianty tych marek. Do najlepiej rotujących produktów w maju należały warianty zup Winiary: Barszcz Biały 66 g i Czerwony Instant 60 g, Żurek 49 g i Zupa Pieczarkowa Jak u Mamy 45 g. Sprzedaż zup w torebce w sklepach osiedlowych nasila się w godzinach 10:00-11:00, czyli zakupy dokonywane są często w porze przygotowań do obiadu” – mówi Lidia Zaręba, ekspert CMR.

W kategorii fixów sklepy osiedlowe w maju oferowały klientom średnio po 6 różnych wariantów. „Ich rynek zdominowany jest przez dwóch producentów – Unilever i Nestlé, którzy łącznie odpowiadają za ok. 98% wartości sprzedaży tej kategorii. W okresie styczeń-maj 2014 w porównaniu do analogicznego okresu 2013 roku swoją pozycję umocniła najpopularniejsza marka – Knorr Fix (Unilever), głównie kosztem marki Winiary (Nestlé)” – mówi pani Zaręba. Knorr Fix znajdziemy w ok. 80% sklepów oferujących fixy, a w każdym z nich obecne są średnio 4 różne jej warianty. Marka Winiary dysponowała w maju podobną szerokością półki asortymentowej, przy czym cechowała się niższą dystrybucją numeryczną oscylującą wokół 70%. Jak przyznaje ekspert z CMR, obie marki co miesiąc łącznie są przedmiotem ponad 95% transakcji dotyczących fixów, pozostawiając na rynku niewiele miejsca pozostałym konkurentom. „Najlepiej rotującymi produktami Knorr Fix były w maju torebki Fix Spaghetti Bolognese 44 g, Spaghetti Bolognese 51 g oraz Spaghetti Napoli 45 g, natomiast wśród produktów Winiary do asów rotacji zaliczyć można Sosy do Makaronu – Italia Neapolitański łagodny z oregano i tymiankiem w torebce 49 g i sos boloński z cebulką i bazylią w torebce 46 g oraz Pomysł Na… spaghetti po bolońsku 44 g. W sklepach małoformatowych najczęściej sięgamy po fixy między 11:00-13:00, czyli znów zakupy dokonywane są często w porze przygotowań do obiadu” – dodaje pani Lidia.

W sklepach małoformatowych do 300 mkw. firma Nestlé z marką Winiary króluje również na rynku deserów w proszku. Jak przyznaje Lidia Zaręba – w maju odpowiadała za niemal 1/3 wartości sprzedaży tej kategorii, umacniając pozycję po spadkach z lutego. Była też dostępna w blisko 80% sklepów sprzedających desery w proszku. „Jej główny konkurent Dr. Oetker zamknął maj z udziałami wartościowymi równymi ok. 20%, a notująca spadki firma Food Care – odpowiada za kilkanaście procent obrotu kategorii. Najlepiej rozdystrybuowanymi markami obok Winiary były Gellwe (Food Care) i Delecta (Rieber Foods), dostępne w maju w ponad 40% sklepach oferujących desery w proszku. W rankingu rotacji prowadziły galaretki truskawkowe: Winiary 75 g, Dr Oetkera 77 g, Delecty 75 g oraz Gellwe 79 g, Duży budyń śmietankowy Delecty 64 g oraz Bita Śmietana Śnieżka Gellwe 60 g. W ostatnich miesiącach na rynek wprowadzono również nowości dla wielbicieli galaretek: dwusmakowe Magic Galaretki truskawka-cytryna, pomarańcza-jagoda oraz malina-owoce leśne od Gellwe czy limitowaną edycję Galaretek: Arbuzowych oraz Jagodowych od Winiary” – dodaje pani Zaręba.

Monika Dawiec


tagi: danie , obiad , posiłek , deser , inspiracja , przepis , Monika Dawiec ,