Moda na gotowanie zatacza coraz szersze kręgi. Niezwykła popularność programów kulinarnych sprawia, że każdy choćby raz na jakiś czas chce pokusić się o przygotowanie w domu czegoś wyjątkowego dla najbliższych. Codzienne szykowanie dań na ciepło czy ciast nie musi wiązać się z godzinami spędzonymi w kuchni. I chociaż gotowanie w gronie rodzinnym to duża przyjemność, jednak wciąż cierpimy na przysłowiowy brak czasu. I kto by pomyślał, że pomoc jest na wyciągnięcie ręki? W sklepie tuż za rogiem znajdziemy bowiem całe regały, pełne pomysłów na smaczne drugie danie, zupę czy deser. Produkt z przepisem i listą zakupów – to hit niejednej sklepowej półki.
Różnorodna oferta
Przepis na oryginalne danie, apetyczne zdjęcie przygotowanej już potrawy – zachęcają do kupna produktu. Różnego rodzaju fixy, przyprawy, mieszanki przypraw, zupy w proszku i cała masa asortymentu – na opakowaniach tych produktów oprócz składników czy danych producenta znajdziemy inspirację do przygotowania czegoś wyjątkowego. Czy to będzie zapiekanka makaronowa, tradycyjny kurczak czy sernik na zimno – zdecyduje konsument, a jest w czym wybierać.
„Oferta tego typu produktów dostępna jest na różnych półkach. Największa – fixów, wśród których prym wiodą marki Winiary oraz Knorr” – mówi Agnieszka Siczek, kierownik Samu Pod Różami. Jakie dania Polacy przygotowują najchętniej? Oczywiście te tradycyjne – różnorodne mięsa – drób, żeberka wieprzowe, zapiekanki, dania z makaronem, ryżem, przekąski na ciepło czy różnego rodzaju dania z grilla. Jak przyznaje pani Agnieszka produkty z przepisem na opakowaniu znajdują się także w wielu innych kategoriach, takich jak na przykład desery w proszku, przyprawy sypkie, a nawet margaryny. „Nie sposób wymienić wszystkich, ale tego typu oferta przynosi zyski dla sklepu, ponieważ wzbudza zainteresowanie klientów, przyciąga ich wzrok, motywuje i ułatwia przygotowanie konkretnego dania” – dodaje pani Siczek. Zwłaszcza klienci w średnim wieku, aktywni zawodowo, wracając z pracy wstępują do sklepu po produkt, który zainspiruje ich do przygotowania obiadu czy kolacji. Pęd dnia codziennego i brak czasu czy umiejętności kulinarnych sprawiają, że rotacja produktów ułatwiających gotowanie cieszy się dużą popularnością. Dzieje się również tak za sprawą samego wyglądu opakowania – przepis na oryginalne danie, apetyczne zdjęcie przygotowanej już potrawy – zachęcają do kupna produktu.
Dane z paragonu
W sklepach małoformatowych do 300 mkw. na rynku zup w torebkach prym niezmiennie wiedzie firma Nestlé z marką Winiary, generując ponad 80% wartości sprzedaży tej kategorii. „Amatorzy Winiary wybierać mogą przy tym spośród 6 różnych jej wariantów dostępnych średnio na punkt sprzedaży. Marka ta jest dostępna w niemal wszystkich sklepach prowadzących sprzedaż zup w torebkach. Na drugim miejscu uplasowała się firma Unilever, która odpowiadała w maju za kilkanaście procent wartości sprzedaży kategorii. Jej główne marki – Knorr i Amino osiągają znacznie niższą dystrybucję numeryczną od Winiary. Średnio na jeden sklep przypadały po dwa warianty tych marek. Do najlepiej rotujących produktów w maju należały warianty zup Winiary: Barszcz Biały 66 g i Czerwony Instant 60 g, Żurek 49 g i Zupa Pieczarkowa Jak u Mamy 45 g. Sprzedaż zup w torebce w sklepach osiedlowych nasila się w godzinach 10:00-11:00, czyli zakupy dokonywane są często w porze przygotowań do obiadu” – mówi Lidia Zaręba, ekspert CMR.
W kategorii fixów sklepy osiedlowe w maju oferowały klientom średnio po 6 różnych wariantów. „Ich rynek zdominowany jest przez dwóch producentów – Unilever i Nestlé, którzy łącznie odpowiadają za ok. 98% wartości sprzedaży tej kategorii. W okresie styczeń-maj 2014 w porównaniu do analogicznego okresu 2013 roku swoją pozycję umocniła najpopularniejsza marka – Knorr Fix (Unilever), głównie kosztem marki Winiary (Nestlé)” – mówi pani Zaręba. Knorr Fix znajdziemy w ok. 80% sklepów oferujących fixy, a w każdym z nich obecne są średnio 4 różne jej warianty. Marka Winiary dysponowała w maju podobną szerokością półki asortymentowej, przy czym cechowała się niższą dystrybucją numeryczną oscylującą wokół 70%. Jak przyznaje ekspert z CMR, obie marki co miesiąc łącznie są przedmiotem ponad 95% transakcji dotyczących fixów, pozostawiając na rynku niewiele miejsca pozostałym konkurentom. „Najlepiej rotującymi produktami Knorr Fix były w maju torebki Fix Spaghetti Bolognese 44 g, Spaghetti Bolognese 51 g oraz Spaghetti Napoli 45 g, natomiast wśród produktów Winiary do asów rotacji zaliczyć można Sosy do Makaronu – Italia Neapolitański łagodny z oregano i tymiankiem w torebce 49 g i sos boloński z cebulką i bazylią w torebce 46 g oraz Pomysł Na… spaghetti po bolońsku 44 g. W sklepach małoformatowych najczęściej sięgamy po fixy między 11:00-13:00, czyli znów zakupy dokonywane są często w porze przygotowań do obiadu” – dodaje pani Lidia.
W sklepach małoformatowych do 300 mkw. firma Nestlé z marką Winiary króluje również na rynku deserów w proszku. Jak przyznaje Lidia Zaręba – w maju odpowiadała za niemal 1/3 wartości sprzedaży tej kategorii, umacniając pozycję po spadkach z lutego. Była też dostępna w blisko 80% sklepów sprzedających desery w proszku. „Jej główny konkurent Dr. Oetker zamknął maj z udziałami wartościowymi równymi ok. 20%, a notująca spadki firma Food Care – odpowiada za kilkanaście procent obrotu kategorii. Najlepiej rozdystrybuowanymi markami obok Winiary były Gellwe (Food Care) i Delecta (Rieber Foods), dostępne w maju w ponad 40% sklepach oferujących desery w proszku. W rankingu rotacji prowadziły galaretki truskawkowe: Winiary 75 g, Dr Oetkera 77 g, Delecty 75 g oraz Gellwe 79 g, Duży budyń śmietankowy Delecty 64 g oraz Bita Śmietana Śnieżka Gellwe 60 g. W ostatnich miesiącach na rynek wprowadzono również nowości dla wielbicieli galaretek: dwusmakowe Magic Galaretki truskawka-cytryna, pomarańcza-jagoda oraz malina-owoce leśne od Gellwe czy limitowaną edycję Galaretek: Arbuzowych oraz Jagodowych od Winiary” – dodaje pani Zaręba.
Monika Dawiec