W kategorii napojów energetycznych i izotonicznych wyraźnie widoczne jest przywiązanie do marki. Konsumenci niechętnie zmieniają nawyki. Jeżeli chodzi o nowości – owszem, próbują nowych smaków, ale zazwyczaj na półce z ze znanymi markami. Chociaż jak przyznają detaliści, promocyjna cena czy dodatkowa wystawka potrafią zdziałać cuda, ale zazwyczaj w obrębie produktów znanych marek.
Energetyki i napoje izotoniczne w sklepach małoformatowych
Napoje energetyzujące stanowią kategorię produktową, po którą klienci sklepów małoformatowych najchętniej sięgają latem. Notują wtedy wzrost udziałów i w sezonie wakacyjnym generują ok. 10% wartości sprzedaży napojów. Kategoria napojów izotonicznych w niewielkim stopniu wpływa na ogół obrotu sklepów małoformatowych – latem odpowiada średnio za 3% wartości sprzedaży napojów.
„W sklepach osiedlowych dominuje sprzedaż puszek o pojemności 250 ml – co miesiąc są one przedmiotem ponad 80% transakcji dotyczących energetyków. W ostatnim czasie maleje natomiast zainteresowanie opakowaniami 500 ml, które w kwietniu odpowiadały za nieco ponad 6% wartości obrotu sklepów. Półka asortymentowa tej kategorii jest dosyć wąska, latem na sklep oferuje się średnio 9 różnych wariantów napojów energetycznych wobec 7 proponowanych zimą” – mówi Lidia Zaręba, ekspert z Centrum Monitorowania Rynku.
Ważne wsparcie od producenta
Wśród energetyków w Markecie u Wieczorków najlepiej rotują marki takie jak Tiger, Red Bull, Black, Green-Up czy Rockstar. Jeżeli chodzi o izotoniki, to jak przyznaje Iwona Pudzyńska, kierownik sklepu prym widzie Oshee, Powerade i 4MOVE.
„Oczywiście pojawiają się także inne brandy, ale tak naprawdę największą sprzedaż notują te wspierane silną reklamą czy posiadające dodatkowe ekspozycje. Strefa impulsowa oraz lodówka – to miejsca, w których rotują najlepiej” – dodaje pani Iwona. Wyraźnie widoczne jest to, kiedy na rynku pojawia się nowość. Jak przyznaje detalistka, w przypadku nowych smaków znanych już marek – dużą rolę odgrywa miejsce – dodatkowy ekspozytor w strefie impulsowej oraz promocyjna cena. Niezwykle ważna dla detalistki jest także współpraca i wsparcie ze strony przedstawiciela handlowego. „Dobra współpraca z przedstawicielem handlowym ma ogromny wpływ na to co pojawia się na półkach, w jakich cenach, a co za tym idzie również na to, co wybiorą klienci” – dodaje.
Największą sprzedażą, jak przyznaje kierownik sklepu, cieszą się napoje w puszkach 250 ml. Natomiast jeżeli chodzi o izotoniki – najlepiej sprzedają się plastikowe butelki typu PET, które idealnie sprawdzają się podczas uprawiania sportów. „Zarówno energetyki, jak i izotoniki kupują młodzi konsumenci, studenci oraz mężczyźni w średnim wieku, rzadziej kobiety” – dodaje pani Pudzyńska.
Znana marka w promocyjnej cenie
W Markecie Słoneczko, wśród energetyków najlepiej sprzedają się małe puszki. „Wśród marek prym wiedzie Red Bull, goni go Tiger, trzecie miejsce zajmuje Black.
Są to marki, które od lat mają swoich wiernych klientów i to się nie zmienia” – mówi Jarosław Głogowski, kierownik sklepu. Jeżeli chodzi o napoje izotoniczne prym wiodą produkty takie jak Powerade, Oshee, 4MOVE. Jak przyznaje pan Jarosław, kupują je zazwyczaj młodzi ludzie, którzy uprawiają sport.
„Stawiamy na produkty znane, marki które cieszą się powodzeniem od lat. Wówczas staramy się o dobrą, konkurencyjną cenę, niższą niż na stacjach benzynowych czy w innych sklepach – i w ten sposób zwiększamy sprzedaż tej kategorii. Znana marka w połączeniu z promocyjną ceną – ta kombinacja zawsze wyjdzie na plus” – dodaje pan Głogowski.
Małe i średnie sklepy spożywcze oraz stacje benzynowe – to punkty, w których napoje energetyczne i izotoniczne rotują najlepiej. Warto pamiętać o tym, aby oprócz półki przeznaczonej na kategorię energetyków i izotoników, nie zabrakło ich w okolicy kasy, czy w lodówkach. Sezon na energię trwa!
Monika Dawiec