Ostatnia w roku noc zazwyczaj żegnana jest hucznie podczas różnego rodzaju przyjęć – zarówno wielkich balów, jak również kameralnych imprez domowych. Jaki Sylwester taki cały rok, w związku z tym warto spędzić tę noc w doborowym towarzystwie z ulubioną muzyką, kartą drinków, przekąsek… do białego rana! Z nocą sylwestrową związanych jest także wiele przesądów, na przykład taki, że w nowy rok nie powinniśmy wchodzić ze starymi problemami, co wydaje się być bardzo oczywiste. Ale co zrobić żeby nowy rok przyniósł nam to co najlepsze? Czy można mu pomóc? Stare przesądy mówią, że w dzień sylwestrowy nie wolno sprzątać, bowiem wymiecie to szczęście z naszego domu. Powinniśmy także do portfela włożyć łuski karpia z wigilijnej wieczerzy, wówczas nie będziemy cierpieć na brak pieniędzy w 2014 roku. Z kolei powodzenie u płci przeciwnej przynosi założenie tego dnia nowej bielizny, najlepiej z metką. Kobiety wolnego stanu, męskie imię, które jako pierwsze usłyszą po północy, będzie imieniem ich przyszłego męża. Pomyślność przynosi nakręcenie zegarów tuż po północy. Kiedy zegar wybije północ, wówczas najstarsza osoba w rodzinie powinna szeroko otworzyć okno lub drzwi; w ten sposób zaprosi do środka Nowy Rok i życzliwe domowi duchy, a to co stare szybko opuści cztery ściany. Zabawa sylwestrowa i Nowy Rok rozpoczynają także okres karnawału, czyli czas hucznych zabaw. W naszym kraju karnawał pojawił się za czasów szlachty sarmackiej, a staropolskie obchody określane były jako zapusty. Polacy lubili szukać okazji do zabawy, bowiem życie w wiejskich dworkach bywało monotonne. Przez cały okres trwania karnawału urządzane były uczty, kuligi z ogniskiem, pieczeniem mięsa i piciem alkoholu. Od tych czasów tak wiele się nie zmieniło. Dalej lubimy świętować przy dobrym jedzeniu i napojach. Co zatem kupują Polacy na imprezy?
Liczy się jakość
Noc sylwestrowa i cały karnawał to przede wszystkim czas zabawy, co zazwyczaj wiąże się ze wzrostem w sprzedaży różnego rodzaju alkoholi. „Wśród wódek w naszym sklepie najlepiej sprzedaje się Czysta de Luxe, Wyborowa, Bols, Stock oraz Żubrówka Biała. Jeżeli chodzi o pojemności to dominują butelki 0,5 l i 0,7 l. Z wódek kolorowych prym wiedzie Lubelska, przede wszystkim cytrynówka” – mówi Sylwia Noweta, właścicielka sklepu abc w Warszawie. W placówce przy ul. 11 listopada, bardzo chętnie kupowane są także alkohole takie jak Grant’s, Ballantine’s, Johnnie Walker, Jack Daniel’s. W tej kategorii, jak przyznaje detalistka, cena nie gra roli, najważniejsza jest jakość. „Whisky musi być po prostu najlepsza” – dodaje. Często także tego typu alkohole kupowane są w zestawach prezentowych, zwłaszcza kiedy klienci kupują je w formie upominku.
„Oczywiście tuż przed Sylwestrem sprzedajemy bardzo duże ilości win musujących. Prym wiodą marki tańsze, ale zdarzają się także klienci, którzy wybierają na przykład Dorato czy Ciociosan.
Wśród piw, których sprzedaż wcale nie spada, króluje Harnaś, Królewskie, Kasztelan” – mówi pani Sylwia.
Razem z alkoholem w koszyku zakupowym lądują zwykle chipsy, paluszki, orzeszki, a także różnego rodzaju ciastka oraz soki i napoje typu cola. Jak przyznaje pani Noweta, wśród chipsów prym wiedzie Crunchips i Lay’s, jeżeli chodzi o paluszki – Lubella i Lajkonik oraz Beskidzkie.
„Kiedy moi klienci urządzają domowe przyjęcie wybierają produkty typu – smaczne wędliny, kabanosy, sery – zwłaszcza żółte i pleśniowe, a także oliwki, kukurydzę, groszek w puszcze czy marynowaną paprykę. „Już na Andrzejki odczuliśmy wzrosty w tych kategoriach. Klienci mojego sklepu lubią kupować wcześniej produkty na święta czy Sylwestra. O szampana pytali już pod koniec listopada” – dodaje.
Rośnie sprzedaż wiodących marek
„Pomimo powszechnej opinii, że spożycie wódek czystych ma tendencję spadkową, w naszych sklepach tego nie obserwujemy. W dalszym ciągu rośnie sprzedaż wiodących marek w kategorii wódka czysta: Krupnik, Wódka Czysta de Lux, a także Żubrówka Biała” – mówi Daniel Grabka, Dyrektor Zakupów Netto.
Jak przyznaje pan Daniel szczególnie mocno rośnie sprzedaż whisky. „Wprawdzie ilościowo to jeszcze niewiele w porównaniu z wódką czystą, wartościowa różnica natomiast maleje, ze względu na to, że whisky jest po prostu droższa” – dodaje. Jak przyznaje Dyrektor Zakupów Netto, w ostatnim okresie zauważyć można rosnące zainteresowanie rumem. Pozostałe trunki takie jak brandy, koniaki czy giny – są na stałym, dość niskim poziomie.
Najlepiej rotującą kategorią alkoholową w sklepach Netto jest w dalszym ciągu piwo. „Zauważyć można spadającą sprzedaż piw największych producentów, tzw. piw masowych, natomiast coraz większym zainteresowaniem klientów cieszą się piwa małych browarów. Klienci kupują piwa mniejszych, regionalnych browarów, bo chcą spróbować czegoś nowego, delektować się smakiem. Mimo obiecującej tendencji, nadal sprzedaż tych drugich piw jest na poziomie dużo, dużo niższym niż tych pierwszych” – dodaje. Drugą kategorią charakteryzującą się bardzo dobrą rotacją są wódki czyste. Wina i wermuty, pomimo powszechnej opinii, nie rotują aż tak dynamicznie. To kategoria z delikatną tendencją rosnącą. Na końcu i na początku roku, w okresie świąteczno-karnawałowym, w sieci Netto najlepiej sprzedaje się wódka. Bardzo wzrasta także sprzedaż win musujących, szczególnie jeśli porównamy ją z pozostałą częścią roku. Klienci kupują także więcej whisky.
„Znacznie lepiej w tym okresie sprzedają się trunki droższe, przede wszystkim markowe. Dużym zainteresowaniem cieszą się zestawy: alkohol plus gratis – szklanki, piersiówki, miniaturki” – dodaje pan Grabka.
Początek nowego roku to czas zabaw, prywatek, spotkań towarzyskich, podczas których coraz większą popularnością cieszą się słodkie i słone przekąski. Polacy w coraz większym stopniu odchodzą na ich rzecz od ciężkich sałatek i ciast. W ofercie Netto również systematycznie przybywa produktów z asortymentu przekąsek – sieć stale poszerza szczególnie wybór marek własnych, takich jak chipsy Chrupstery, które wyjątkowo trafiły w gust i potrzeby klientów. Poza tym na półkach Netto można znaleźć linię orzeszków Nutto – w puszce, solone i w słodkiej skorupce, a także świetnie się sprzedające krakersy Szamaki w trzech wyjątkowych smakach. W asortymencie stałym sklepy Netto mają oczywiście również bogatą ofertę poszukiwanych produktów brandowych.
Asortyment na każdą kieszeń
Handel przed świętami, Sylwestrem czy każdym weekendem karnawałowym oznacza zwiększoną sprzedaż alkoholi. Jak przyznaje Elżbieta Purchała, zastępca kierownika w sklepie należącym do Gminnej Spółdzielni Samopomoc Chłopska w Kozienicach, szczególnie rośnie kategoria wódek czystych i kolorowych. Prym wiodą marki Żubrówka Biała, Żołądkowa Gorzka Biała, Bols, Stock, Pan Tadeusz – z wódek czystych, natomiast wśród smakowych pierwsze miejsce zajmuje Soplica Orzech Laskowy. „Popularne są także smaki pigwy i maliny” – dodaje pani Elżbieta. Wśród pojemności prym wiodą 0,5 l. Jeżeli chodzi o wina, to jak przyznaje detalistka nie ma tutaj jednego lidera w sprzedaży. Dominują wina słodkie i półsłodkie. „Markami, które powinny być w każdym sklepie są z pewnością El Sol i Carlo Rossi” – mówi. „Karnawał to również czas piwa, w naszym sklepie prym wiodą marki takie jak Żubr, Tatra, Warka, Tyskie” – mówi detalistka.
Razem z alkoholami kupowanymi na imprezowe szaleństwa klienci sklepu wybierają zazwyczaj soki – Tymbark lub Hortex oraz Coca-Colę, których sprzedaż znacznie wzrasta od świąt, przez Sylwester aż przez cały karnawał.
Ze słonych przekąsek klienci sklepu wybierają krakersy, paluszki i chipsy – to tradycyjny zestaw na domową przekąskę. „Jak paluszki tylko marki Lajkonik, chipsy Lay’s a krakersy marki Artur” – podsumowuje detalistka.
Produktami, które bardzo dobrze rotują w tym okresie są także oliwki Jolca, kukurydza w puszcze Bonduelle, ogórki konserwowe Urbanek. W tych kategoriach jak przyznaje kierownik sklepu wybór jest spory, zwłaszcza jeżeli chodzi o półki cenowe.
Domowa impreza nie może odbyć się także bez wyrobów wędliniarskich – smaczna swojska szynka, kabanosy, pasztety czy polędwice – tego typu wędliny kupowane są w okresie karnawałowym. „Zazwyczaj są to wędliny lepsze od tych które jadamy na co dzień.” – mówi Elżbieta Purchała.
Jak przyznaje pani Elżbieta, jako zastępca kierownika sklepu stara się kompletować asortyment tak, aby każdy klient był zadowolony.
Jak więc przygotować się na ten okres w sklepie i czego będą szukać na pólkach polscy konsumenci? Po pierwsze alkoholu, po drugie najlepszych wędlin i serów, po trzecie – produktów takich jak oliwki, kukurydza w puszcze czy ogórki konserwowe, które są idealnym dodatkiem do dań, po czwarte – słonych i słodkich przekąsek. Tak w praktyce wyglądają zakupy przed imprezą. Wśród marek klienci stawiają na swoje ulubione, sprawdzone i niekoniecznie najtańsze.
Monika Dawiec