Ewolucja stylu życia Polaków wpływa na zmiany ich preferencji i zachowań zakupowych na rynku soków, nektarów i napojów. Dotyczy to nie tylko rodzajów produktów, ale także formatów opakowań. Informacji na ten temat dostarczają wyniki badania przeprowadzonego w lipcu 2013 roku przez MillwardBrown na zlecenie firmy Tetra Pak. Analizie poddane zostały preferencje konsumentów w odniesieniu do różnych rodzajów napojów bezalkoholowych.
Preferencje Polaków
Za najsmaczniejszy rodzaj produktów wśród soków, nektarów i napojów, uznane zostały soki owocowe, otrzymując 54 proc. wskazań. Na drugim miejscu pod względem smaku znalazły się napoje niegazowane o smaku owoców (51 proc.). Kolejne miejsce zajęły soki i napoje dla dzieci (49 proc.).
Z kolei silną pozycję pod względem atrybutu naturalności zajmują soki wyciskane bezpośrednio z owoców (tzw. soki NFC – ang. not from concentrate), które są tak postrzegane przez 48 proc. ankietowanych. Za naturalne uznali oni również soki owocowe (45 proc. wskazań).
Soki wyciskane bezpośrednio z owoców (soki NFC) zostały ponadto ocenione jako najlepsze dla zdrowia przez ponad połowę respondentów (55 proc.). Są one najczęściej wybierane przez osoby z wyższym wykształceniem, mieszkające w dużych miastach. Za mające dobry wpływ na zdrowie uważane są również soki i napoje dla dzieci (52 proc.) oraz soki i napoje dla dzieci i niemowląt (49 proc.).
Decyzje zakupowe w segmencie soków
Decyzje konsumenckie w segmencie soków są impulsowe. 31 proc. respondentów badania Tetra Pak deklaruje, że w ogóle nie planuje zakupu konkretnego soku i wyboru dokonuje dopiero przed sklepową półką. ¼ Polaków idąc do sklepu zamierza nabyć produkt z tego segmentu, nie ma jednak sprecyzowanego jego rodzaju (smaku czy np. marki).
Czynnikiem najczęściej deklarowanym jako wpływający na wybór soku jest cena, jak wynika z raportu Tetra Pak. Przy zakupie soku na własne potrzeby bierze ją pod uwagę ponad połowa badanych (52 proc.). Kolejne ważne czynniki uwzględniane przy indywidualnym wyborze to: marka (44 proc.), producent (25 proc.) oraz wielkość opakowania (22 proc.).
– Tak szeroko zakrojony projekt badawczy, jakim jest badanie U&A, realizujemy, by przyjrzeć się zmianom stylu życia konsumentów różnorodnych napojów. Umożliwiają one zrozumienie preferencji i potrzeb dotyczących samych opakowań. W porównaniu z analogicznym badaniem, jakie zleciliśmy dwa lata temu, widać większą popularność produktów o mniejszej objętości (tzw. portion packs) i rosnącą konsumpcję soków poza domem – komentuje Sylwia Łoniewska, Kierownik ds. Kategorii Soków i Napojów w Tetra Pak. – W tym kontekście warto zwrócić uwagę na nowe produkty, wchodzące na rynek w mniejszych formatach opakowań Tetra Pak (np. 500 ml i 750 ml) oraz nowe typy zamknięć (np. zakrętka DreamCap), stworzone z myślą o wygodnej konsumpcji soków i napojów „po drodze” – dodaje.
Wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Tetra Pak wskazują na postępującą atomizację konsumpcji napojów bezalkoholowych. Coraz szersze jest spektrum różnych rodzajów produktów do picia. Konsumenci sięgają też po napoje coraz lepiej odpowiadające ich potrzebom, możliwościom zakupowym czy preferencjom poszczególnych osób w ich gospodarstwie domowym. Opakowanie (jego pojemność, sposób otwierania) jest jednym z elementów różnicowania oferty produktowej. Często wiąże się z wykorzystaniem nowych okazji konsumpcji w danej kategorii produktowej.