Wiadomości

Prezes Sokołowa podsumowuje rok. Mocna pozycja, rozwój i innowacje

Poniedziałek, 09 grudnia 2019
W mijającym roku, pełnym wyzwań dla całej branży mięsnej, Sokołów po raz kolejny osiągnął satysfakcjonujące wyniki sprzedaży oraz umocnił swoją pozycję na rynku krajowym i na rynkach zagranicznych. Potwierdzeniem dynamicznego rozwoju firmy jest wzrost przychodów Grupy Sokołów o 16,5% (rok do roku) oraz wzrost zysku operacyjnego o 19,4% (rok do roku). Na osiągnięte wyniki złożyły się systematyczna praca i zaangażowanie wszystkich Pracowników. Kluczowe znaczenie miała również realizacja założonej strategii w połączeniu z elastycznym reagowaniem na zmiany zachodzące na rynku. Mijający rok podsumowuje Prezes Zarządu Sokołów S.A. – Bogusław Miszczuk.
Mocna pozycja w dobie trudnej koniunktury

Rok 2019 to rok pełen wyzwań dla branży mięsnej. - Jednym z największych była z pewnością niestabilna sytuacja na rynku surowca wieprzowego oraz dynamiczny wzrost jego cen – podkreśla Bogusław Miszczuk, Prezes Zarządu Sokołów S.A. - Nastąpił też wzrost kosztów produkcji, co z kolei wpłynęło na obniżenie jej rentowności. W Polsce nadal rozprzestrzenia się wirus ASF, co skutkuje ograniczeniami w zakresie eksportu polskiej wieprzowiny oraz dodatkowymi kosztami na liniach produkcyjnych.

Mimo tych obiektywnych trudności, Grupa Sokołów osiągnęła bardzo dobry wynik. - Z ogromną satysfakcją chciałbym podkreślić stabilną sytuację finansową Grupy – mówi Bogusław Miszczuk.- Dzięki temu mogliśmy zrealizować zaplanowane projekty inwestycyjne, których celem jest dalsza specjalizacja wszystkich naszych zakładów. W mijającym roku sfinalizowane zostało również połączenie przejętych spółek Gzella – obecnie Spółka Gzella Osie jest oddziałem produkcyjnym Sokołów S.A. w Osiu. Wszystkie te działania przyczyniły się w ogromnym stopniu do poprawienia konkurencyjności na rynku krajowym, jak i rynkach zagranicznych.

- Największe znaczenie w osiągnięciu tych wyników ma zaangażowanie, wiedza i doświadczenie naszych Pracowników – podkreśla Bogusław Miszczuk. - To dzięki nim Grupa Sokołów zachowuje mocną pozycję – nawet w trudnych i bardzo wymagających warunkach rynkowych. Dla utrzymania dynamicznego rozwoju niezwykle istotne jest również wykorzystywanie przez nas w pełni posiadanych mocy produkcyjnych, kontrola kosztów oraz specjalizacja zakładów. Jesteśmy firmą, która elastycznie reaguje na zmieniającą się sytuację na rynku surowca – dzięki temu adekwatnie dostosowujemy nasze działania do bieżących warunków.

Pracownicy sercem Sokołowa

Firma dba o jakość warunków pracy, jak również wspiera rozwój Pracowników i realizację ich własnych dążeń zawodowych. W minionym roku rozpoczęto program rozwoju przywództwa „Leadership pipeline”, obejmujący kadrę kierowniczą, zarówno w grupie pracowników produkcyjnych, jak i umysłowych. Wdrożono zasady przywództwa ukierunkowane na odpowiednie zachowania menadżerskie w zakresie rozwoju pracowników, efektywności ich pracy, zespołowego działania, jak również - nastawienia na sukces. Wprowadzono pilotażowo narzędzie Success Factors, wspierające menadżerów i pracowników w określaniu i realizowaniu ambitnych celów oraz budowaniu kultury dialogu. Podobnie jak w poprzednim roku odbyła się kolejna edycja programu Graduate – międzynarodowego projektu dla absolwentów ze ścieżką liderską. Jest to program, który daje młodym ludziom ogromne możliwości poznania całego łańcucha wartości firmy, sprawdzenia się w ambitnych projektach oraz zdobycia doświadczenia w pracy w międzynarodowym środowisku w różnych jednostkach biznesowych Grupy.

Innowacyjne produkty

W roku 2019 Sokołów wprowadził do sprzedaży aż 60 nowych produktów. Poszerzanie asortymentu, jak również modyfikacja składu produktów to odpowiedź firmy na zmieniające się oczekiwania klientów. - W mijającym roku – podobnie jak w latach ubiegłych – aktywnie wychodziliśmy naprzeciw nowym trendom konsumenckim – zaznacza Bogusław Miszczuk. – Postęp technologiczny daje nam możliwości, by tworzyć coraz lepsze produkty. W tym roku usunęliśmy konserwanty oraz substancje dodatkowe ze składów produktów z linii Sokoliki. Nieustannie rozwijamy segment convenience, w tym przekąski i dania gotowe. Sokołów wprowadził innowacyjne produkty, pierwsze takie na rynku – jak Salami Chips CHRUP’US – chrupiące plasterki salami, suszone powietrzem. W asortymencie Sokołowa pojawiły się również nowe parówki Stówki – wytworzone ze 100% mięsa z szynki wieprzowej, bez konserwantów, fosforanów i glutaminianu sodu. Linia warzywna Z Gruntu Dobre została poszerzona o dania gotowe, a asortyment przekąsek mięsnych wzbogacił się o serię kabanosów Eat’N’Go. We współpracy z Grupą MLEKOVITA, Sokołów wprowadził trzy wyjątkowe połączenia przekąsek mięsno-serowych: Party Time, Wypasiony Duo Snack oraz Sokoliki Duo Snack.

Obecnie Sokołów prowadzi szeroką kampanię wizerunkową, w której prezentuje, w jaki sposób asortyment firmy odpowiada zróżnicowanym potrzebom poszczególnych grup konsumentów. Kampania prowadzona jest w ogólnopolskich stacjach telewizyjnych, ze wsparciem w innych kanałach komunikacyjnych, jak outdoor, POS, stacje radiowe oraz Internet.

Społeczna odpowiedzialność

- Inwestycje w ochronę środowiska to jeden z najbardziej istotnych elementów strategii rozwoju naszej firmy – zaznacza Bogusław Miszczuk. Żaden z zakładów Sokołów S.A. nie wykorzystuje węgla do produkcji energii, co zdecydowanie ogranicza emisję gazów cieplarnianych. Gazowa elektrociepłownia kondensacyjna w Sokołowie, jest jednym z najbardziej ekologicznych i zaawansowanych technologicznie obiektów energetycznych dla przemysłu spożywczego w Europie. W latach 2018 i 2019 nowa kotłownia pozwoliła na wyprodukowanie ponad 11 960 MWh energii elektrycznej oraz ograniczenie emisji gazów o ponad 36 900 ton.  Stale ulepszana jest infrastruktura, przeprowadzane są termomodernizacje budynków i instalacji energetycznych, odzyskiwane jest ciepło z urządzeń produkcyjnych i systemów chłodniczych. - Staramy się mądrze gospodarować energią elektryczną, ograniczać zużycie papieru, wody, folii i innych materiałów nie biodegradowalnych  – podkreśla Bogusław Miszczuk, Prezes Zarządu Sokołów S.A. - Od 4 lat prowadzimy cykliczne spotkania z dziennikarzami i influencerami, w trakcie których poruszamy ważne społecznie tematy, jak Zero Waste, mające na celu przeciwdziałanie marnowaniu żywności oraz edukację w zakresie zdrowego odżywiania.

 - Warto pamiętać, iż jesteśmy jedną z pierwszych firm przetwórstwa mięsnego w Polsce, która postawiła na bliską współpracę z gospodarstwami, wprowadzając program bezpośredniej współpracy z hodowcami - „Razem w przyszłość” – mówi Bogusław Miszczuk. - Już od 2000 roku wspieramy hodowców trzody chlewnej, a od 2007 roku – także hodowców bydła.

Prognoza na 2020 rok

Prezes Bogusław Miszczuk przewiduje, iż w nadchodzącym roku utrzyma się trudna koniunktura w branży, ale uważa, że nie przeszkodzi to w dalszym rozwoju. - Jestem przekonany, iż uda nam się efektywnie sprostać tym wyzwaniom oraz utrzymać dobrą kondycję i satysfakcjonujące wyniki Grupy – podkreśla Bogusław Miszczuk. – Profesjonalizm i zaangażowanie naszych Pracowników są filarem, na którym opieramy umacnianie pozycji rynkowej i konsekwentne wdrażanie założonej strategii. Inwestycje realizowane w zakładach pozwolą nam w dalszym ciągu zwiększać moce produkcyjne. Nadal będziemy intensywnie pracować nad wprowadzaniem innowacyjnych produktów, zgodnych z trendami rynkowymi i oczekiwaniami konsumentów. Dzięki temu – jak do tej pory – każdego dnia Sokołów gościć będzie na stołach milionów Polaków, którzy cenią wysoką jakość i dobry smak.



tagi: Bogusław Miszczuk, podsumowanie roku, Sokołów, wyniki finansowe, rynek krajowy, rynek zagraniczny, eksport,