Drogeria

Kilka pytań o kobiety...

Piątek, 29 listopada 2019 Autor: Anna Pańczyk, HURT & DETAL Nr 11/165. Listopad 2019
Lubi zakupy drogeryjne czy traktuje je jak obowiązek? Czym kieruje się wybierając odpowiednie produkty dla siebie, dla dziecka, do domu? Jakich kosmetyków i środków higienicznych poszukuje? Czy lubi innowacje, nowe zapachy, formuły czy stawia na klasykę? Jednoznacznej odpowiedzi nie znajdziemy – bo jak każdy z nas wie – kobieta zmienną jest…
Kobiety są ważną grupą konsumentów szczególnie w kontekście zakupów kosmetycznych. Spędzają więcej czasu przy półce z artykułami drogeryjnymi. Sprawdzają skład produktu i porównują dostępne warianty w poszukiwaniu najlepszego rozwiązania dla siebie i dla swojej rodziny. Polki są grupą świadomych konsumentek, które coraz częściej sprawdzają zawartość oraz pochodzenie kosmetyków. Jednak nie ma co generalizować – w końcu każda kobieta jest inna. Wbrew stereotypom wiele pań nie przepada za zakupami, a na dział drogeryjny przychodzą jedynie po konkretne artykuły. Jak wyglądają kobiece zakupy w praktyce?

Zakupy okiem kobiety

Zakupy drogeryjne to w dużej mierze domena kobiet, co łatwo zauważyć wchodząc do sklepu tego typu. Jednak pamiętajmy, że kolorowe kosmetyki i produkty pielęgnacyjne to jedynie część dostępnego asortymentu. Akcesoria i środki higieniczne, takie jak pasta do zębów czy mydło, to również stałe pozycje na liście zakupowej.

Kobiety poświęcają na zakupy więcej czasu niż mężczyźni. Kobiety wybierając dany produkt sprawdzają jego dodatkowe właściwości, skład czy specyfikę. Dlatego też chętniej sięgną po preparaty dostosowane do indywidualnych preferencji, takich jak rodzaj cery lub kolor włosów. Nie bez powodu wybór podstawowego artykułu, jakim jest chociażby szampon do włosów, potrwa nieco dłużej w przypadku kobiet.

Kobiety ufają markom, jednak to jakość danego produktu pozostaje najważniejsza. Zauważalna wśród Polek lojalność wobec marki jest efektem ponadprzeciętnej jakości oferowanych produktów. Polecenia i rekomendacje odgrywają bardzo istotną rolę podczas doboru odpowiednich kosmetyków – w końcu nie da się wszystkiego testować na sobie. Dlatego o zakupie produktu decyduje zaufanie. Początkowo jest to zaufanie do poleconego produktu, które później przerodzić może się w zaufanie do wybranej marki.

Nowy wymiar szeptanego marketingu

Istotnym obszarem szeptanego marketingu staje się obecnie internet. Polecać nie musi już jedynie ktoś bliski, spotykany twarzą w twarz – współcześnie autorytetem stają się również influencerzy, czyli osoby prowadzące blogi na kanałach social media. E-marketing zyskuje na popularności ze względu na to, że liczba osób obserwujących blogi i profile w mediach społecznościowych stale wzrasta. Warto podkreślić, że skuteczność tej formy promocji jest oparta na swoistym zaufaniu pomiędzy influencerem i jego odbiorcą. W końcu bloger lub blogerka podpisuje się pod rekomendacją danego produktu własnym nazwiskiem.

Kuszące nowości

Nowości produktowe są coraz bardziej innowacyjne, są tworzone w odpowiedzi na potrzeby konsumentów i starają się spełniać oczekiwania. Innowacyjne kosmetyki mają poprawiać komfort użytkowania, ale również proponować nowoczesne rozwiązania kosmetyczne i pielęgnacyjne. Jednak ostatecznie to właśnie konsumentki decydują o tym, czy dana nowość przyjmie się na rynku, a kobiety ufają raczej sprawdzonym markom. Co nie zmienia faktu, że nowości przyciągają wzrok, często wyróżniają się dzięki odpowiedniemu oznaczeniu. Szczególnie zaangażowane konsumentki powinny szybko zauważyć nowy produkt w portfolio. Wśród mniej zaangażowanych klientek ważną rolę odgrywają polecenia oraz opinie. Jednak to głównie ciekawość zachęca do zakupu i sprawdzenia nowego produktu.

Naturalne pochodzenie produktu

Kobiety są świadomymi konsumentkami. Coraz częściej decydując się na dany produkt zwracają uwagę na jego skład. Na różnego rodzaju forach internetowych i blogach znajdziemy informacje dotyczące praktycznie każdej pozycji znajdującej się w składach kosmetyków. Dostępność wiedzy jest obszerna, a kobiety coraz chętniej z tego korzystają. Warto wspomnieć również o zakupach drogeryjnych robionych z myślą o najmłodszych. Możliwie jak najkrótsze składy pozbawione zbędnych dodatków są szczególnym atutem przy doborze produktów pielęgnacyjnych dla dzieci. Delikatna skóra wymaga szczególnego traktowania, a mamy poszukują najlepszego rozwiązania dla swoich pociech.

Konsumentki coraz częściej sięgają również po oznaczane certyfikatami kosmetyki charakteryzujące się naturalnym pochodzeniem większości składników. Naturalne składy są znaczącą wartością dodaną danego produktu. Na kolejnych kosmetykach i środkach higienicznych pojawiają się informacje o ich biodegradowalności i procentowym udziale składników naturalnych. Co więcej, produktów tych szukamy już najczęściej w dużych, wydzielonych działach EKO. Wynika to ze zwiększającej się świadomości konsumentów oraz chęci dbania o środowisko naturalne wśród producentów.

Nie tylko kosmetyki kolorowe

Nie znajdziemy jednoznacznej odpowiedzi na pytanie jakie są drogeryjne preferencje zakupowe, ponieważ każda kobieta jest inna. Godziny spędzone na poszukiwaniu najlepszych produktów w alejkach drogeryjnych to dla wielu Polek uciążliwe zajęcie. Jednak należy pamiętać, że zakupy drogeryjne to nie tylko kosmetyki kolorowe, używane do makijażu. To również akcesoria i środki higieniczne dla całej rodziny. Producenci oferują obszerne portfolio produktów kosmetycznych i pielęgnacyjnych ułatwiając tym samym cały proces zakupowy.

Dział drogeryjny jest miejscem do którego wracamy przy okazji większości zakupów, a kobiety są szczególną grupą konsumentów, która podejmuje decyzje zakupowe bardzo świadomie. Robią zakupy nie tylko dla siebie, ale również dla całej rodziny. Ich wzrok przyciągają promocje, jednak to jakość sprawdzonego kosmetyku jest najważniejszym czynnikiem. Dodatkowe właściwości i dostosowanie do indywidualnych potrzeb są szczególnie cenione.

Anna Pańczyk
Redaktor




tagi: drogeria, produkty, sprzedaż, konsument,