Kategorie produktów

Pies czy kot?

Poniedziałek, 22 października 2018 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 10/152. Październik 2018
Coraz większa dbałość o dietę naszych pupili spowodowała, że rynek żywności dla psów i kotów rośnie w siłę. Jakie są aktualne trendy, co proponują obecnie producenci, a które z produktów cieszą się największą popularnością?
Nie bez powodu sklepy z roku na rok poszerzają ofertę karmy dla psów i kotów. Wynika to z coraz większego zainteresowania konsumentów tą kategorią i większą dbałością o to co jedzą nasze zwierzęta.

W licznych artykułach, a także na branżowych targach eksperci i producenci wskazują, że obecne trendy w rozwoju żywienia zwierząt wynikają m.in. z „uczłowieczania” psów i kotów. Stąd też rosnąca popularność przekąsek, które stanowią swoiste prezenty dla domowych pupili. Kolejną konsekwencją tej mody jest przenoszenie trendów z ludzkiej diety na pokarm zwierząt, dlatego dla rzeszy właścicieli psów i kotów istotny jest skład karmy, a w tym zawartość mięsa czy witamin.

Pierwszy przy stole

Właściciele psów i kotów w licznych badaniach na ten temat przyznają, że wolą zaoszczędzić na sobie niż na ukochanym zwierzaku. Potwierdzają to liczby opisujące rozwój tego rynku. Z ostatnich danych Głównego Urzędu Statystycznego, wynika że w ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku produkcja gotowej karmy dla zwierząt domowych wzrosła o 13,7%. W zeszłym roku wyprodukowaliśmy jej 620 tys. ton, czyli około 28% więcej niż w 2015 r.

Prognozy dla producentów są bardzo optymistyczne, ponieważ właściciele psów i kotów coraz chętniej wybierają gotową karmę. A możliwości znacznego wzrostu tych słupków są ogromne, ponieważ szacuje się, że około 70% zwierząt domowych wciąż karmionych jest domowym jedzeniem.

Przyjaciel i członek rodziny

Rozwój cywilizacji sprawił, że coraz więcej młodych ludzi plany założenia rodziny odłożyło w czasie. Zjawisko to sprzyja jednak posiadaniu zwierząt. Bardzo często są traktowane jak dzieci, a koszty ich utrzymania niejednokrotnie przewyższają wydatki na niemowlęta.

Szeroko komentowany jest także pozytywny wpływ zwierząt na rozwój dzieci. Według badania opublikowanego przez University of Liverpool w International Journal of Environmental Research and Public Health, przeprowadzonego we współpracy z Centrum Żywienia Zwierząt WALTHAM® należącym do firmy Mars, obecność zwierząt w domu pozytywnie wpływa na rozwój umiejętności społecznych oraz samoocenę najmłodszych. Jak potwierdzają eksperci – dzieci, które wychowują się z czworonogiem uczą się cierpliwości, tolerancji, opieki, odpowiedzialności i w naturalny sposób stają się empatyczne. Do tego psy pomagają zwiększać samoocenę i co ciekawe – ich obecność pomaga rozwijać mowę, polepsza pamięć, a także wpływa na szybszą naukę. Z kolei, jak informuje dalej firma Mars, naukowcy z Centrum Żywienia Zwierząt WALTHAM® i University of Florida potwierdzili, że zabawa ze zwierzęciem realnie obniża stres.

Dane CMR

Analizując półkę statystycznego sklepu małego formatu, CMR potwierdza, że liczba dostępnych wariantów stopniowo się zwiększa. W ubiegłym roku było to już ok. 19-20 różnych produktów. Największą różnorodność znajdziemy w karmie mokrej dla kotów (7-8 różnych produktów) oraz mokrej dla psów (ok. 7 wartantów), z kolei najmniejszy wybór dotyczy kocich przekąsek (ok. 2 produktów). CMR zaznacza, że detaliści coraz częściej pamiętają o karmie przeznaczonej dla innych zwierząt niż koty i psy. Dla nich średnio w sklepie do 300 mkw. można znaleźć ok. 3-4 wariantów.

Biorąc pod uwagę cały segment żywności dla zwierząt dostępnej w sklepach o powierzchni sprzedaży nieprzekraczającej 300 mkw. to CMR jako liderów sprzedaży wymienia Mars, Nestlé i Dolinę Noteci. Bardzo wysoko w zestawieniu instytutu pojawiają się też Pupil Foods, ZPR Dębniałki Kaliskie, Mispol, Partner in Pet Food czy Butcher’s Pet Care.

Kocie sprawy

Najpopularniejsza wśród kociego pożywienia dostępnego w sklepach małego formatu jest karma mokra. CMR zaznacza, że analiza pozycji na paragonach w placówkach tego formatu wskazuje, że liderem jest Mars. Firma ma najwyższe udziały wartościowe w sprzedaży tej kategorii. Wysoko jest też Nestlé. Część udziałów należy też m.in. do Pupil Foods, Mispol czy Partner in Pet Food. Ulubionymi markami są natomiast Kitekat, Whiskas, Purina Felix i Purina Gourmet.

W przypadku suchej karmy czołówkę producentów o najwyższych udziałach wartościowych zajmują Mars, Pupil Food i Nestlé. CMR zaznacza, że taki rozkład sprawia, że najlepiej pośród marek sprzedają się te należące do producentów najlepiej zarabiających w kategorii. Są to Kitekat, Whiskas, TEO® i Purina Friskies.

Psia dieta

W przypadku mokrej karmy dla psów, zestawienie liderów sprzedaży przygotowane przez CMR, otwierają Mars, Dolina Noteci i Pupil Foods. W sklepach do 300 mkw. w tej kategorii dobrze radzą sobie też ZPR Dębniałki Kaliskie, Nestlé czy Mispol. Jeśli chodzi o marki, to najczęściej na paragonach pojawiają się Pedigree, Chappi, Rafi, Pretender, Teo i Pupil.

Biorąc pod uwagę sprzedaż suchej karmy dla psów, to zdecydowanie liderem jest Mars. Ma ponad 2/3 udziałów wartościowych w sprzedaży tej kategorii. Niemniej CMR w zestawieniu top 10 wymienia też m.in. Pupil Foods, Nestlé, Mispol czy Partner in Pet Food. Nie jest więc zaskoczeniem, że listę marek z najwyższymi udziałami otwiera Chappi. Dalej plasują się m.in. Pedigree, TEO®, Purina Friskies czy Rafi.

Nic nie świadczy o miłości do zwierząt lepiej niż rosnące zainteresowanie adopcją ze schronisk, coraz powszechniejsze tworzenie knajp i restauracji zapraszających właścicieli wraz z czworonogami czy powszechne już miski z wodą dla spragnionych pupili ustawione przy wejściach do sklepów. Dlatego w żadnym sklepie nie powinno zabraknąć odpowiednio przygotowanej oferty karmy dla psów i kotów. A zważając na panujące na rynku trendy – dla detalisty taka półka to pewny zysk.

Joanna Kowalska


tagi: żywność, zwierzęta, produkty, rynek, sprzedaż, konsument,