Kategorie produktów

Wielosmakowy rynek przypraw

Wtorek, 02 października 2018 HURT & DETAL Nr 09/151. Wrzesień 2018
Bez nich nie byłoby prawdziwego gotowania. Na ostro, słodko czy słono? Jak przyprawiają Polacy?
Na pewno odważnie, z pomysłem i smacznie! Coraz chętniej eksperymentują w kuchni, szukają nowych smaków, co napędza rynek przypraw i motywuje producentów do poszerzania portfela produktów. Trendy prozdrowotne również przyczyniają się do rozwoju kategorii.

Kategoria przypraw (jako suma segmentów panierek, marynat, miksów przypraw, monoprzypraw, soli oraz przypraw uniwersalnych) jest kategorią stabilną z tendencją wzrostową, wynoszącą 1,9% wzrostu sprzedaży wartościowej od stycznia do lipca 2018 roku względem analogicznego okresu w zeszłym roku. Jak komentuje Bartłomiej Skorupa Client Specialist w Nielsen Polska – dla tej kategorii można wyróżnić 3 najważniejsze okresy w ciągu roku. Najistotniejszy – święta Bożego Narodzenia, w tym roku jest wciąż jeszcze przed kategorią przypraw. Wcześniej zauważamy peaki sprzedaży w miesiącach, w których wypadają święta wielkanocne. W okresie wakacyjnym również można dostrzec wzrosty sprzedaży – ta sytuacja spowodowana jest głównie sezonem grillowym.

Największe segmenty

W kategorii przypraw dwoma segmentami, które odpowiadają za ponad 75% udziałów wartościowych od stycznia do lipca 2018 są miksy przyprawowe oraz monoprzyprawy. „O ile sprzedaż miksów przyprawowych jest stabilna, monoprzyprawy to segment, nad którym warto się pochylić. Monoprzyprawy to tzw. przyprawy jednorodne, bez żadnych dodatków. Do tego segmentu można zaliczyć m.in. pieprze, zioła (jak np. majeranek), czy też tzw. przyprawy tradycyjne (np. ziele angielskie lub cynamon). Niemal co druga złotówka wydawana przez Polaków na przyprawy, przeznaczona jest na te z segmentu monoprzypraw. Monoprzyprawy – jako największy segment w całej kategorii sterują jej rozwojem. W 2018 r. wzrost sprzedaży wartościowej tego segmentu wynosi 4,1% w stosunku do roku 2017” – informuje Bartłomiej Skorupa.

Wśród monoprzypraw najważniejszą grupą są przyprawy ziołowe (odpowiadają za 25,6% udziałów sprzedaży wartościowej w 2018), których sprzedaż jest stabilna. Natomiast rozwojem sprzedaży monoprzypraw sterują przyprawy tradycyjne oraz suszone warzywa – odpowiedzialne odpowiednio za 20,2% oraz 23,7% udziałów wartościowych. Wg eksperta z Nielsen Polska – szczególnie dynamicznie rozwija się sprzedaż przypraw tradycyjnych. Grupa przypraw tradycyjnych odnotowała prawie 6 mln zł wzrostów od stycznia do lipca 2018, względem analogicznego okresu rok temu.

Segmentem, którego sprzedaż wartościowa rozwija się w najszybszym tempie w całej kategorii przypraw są sole. Według danych Nielsen Polska w 2018 r. ich dynamika sprzedaży wartościowej wynosi 7,6%. Najszybciej rosnącą grupą w solach są sole himalajskie. W 2018 r. sprzedaż soli tego typu urosła o 1,4 mln zł względem 2017 r., notując 18,7% wzrostów sprzedaży wartościowej (sole himalajskie bez marek własnych). Co więcej, w pierwszej części 2018 r. liczba produktów markowych w grupie soli himalajskich dostępnych na rynku urosła o 26%.

Na półce sklepu małoformatowego do 300 mkw. można znaleźć ponad 18 różnych wariantów przypraw jednoskładnikowych. W okresie letnio-jesiennym znacznie rośnie wartościowo sprzedaż gorczycy, liścia laurowego i ziela angielskiego, które służą gospodyniom domowym w przygotowaniu przetworów. Niezmiennie najpopularniejszym produktem wśród przypraw jednoskładnikowych pozostaje pieprz czarny. „W skali całego kraju największa sprzedaż raportowana jest dla Prymatu oraz McCormicka. Na trzecim i czwartym miejscu znajdują się tacy producenci jak Colian oraz Cykoria. W 2017 r. ci czterej producenci generowali ponad 90% wartości sprzedaży kategorii. Największą popularnością cieszą się marki Prymat, Kamis i Appetita. Ich udziały wartościowe w okresie od stycznia do grudnia 2017 r. wyniosły niemal 73%” – informuje Maksym Tsuman z CMR. W przypadku mieszanek przyprawowych w 2017 r. średnio konsument mógł wybierać spośród niemal 13 wariantów. Największą popularnością wśród konsumentów cieszą się przyprawy do mięs i drobiu, w sezonie „ogórkowym” również przyprawy do ogórków. Najlepiej sprzedającymi się opakowaniami są torebki o gramaturze 20 g i 30 g. W grudniu 2017 r. generowały one ponad połowę wartości sprzedaży mieszanek przyprawowych. „Pozycję lidera dzielą Prymat i McCormick, którzy w okresie od stycznia do grudnia 2017 odpowiadali za około 2⁄3 wartości sprzedaży kategorii. Knorr plasuje się w rankingu poniżej i w tym samym okresie generował około 12% obrotów mieszanek przyprawowych” – dodaje ekspert z CMR.

Okiem Kupca

„Pieprz, liść laurowy, majeranek, ziele angielskie – kupowane są najczęściej z jednoskładnikowych przypraw, ponieważ gospodynie wykorzystują je do przygotowania codziennych rodzinnych obiadów. Najlepiej rotującymi markami są Kamis i Prymat” – komentuje Maria Gos, ekspedientka w Delikatesach Dragon.

Wśród mieszanek przyprawowych jak przyznaje pani Maria największą popularnością wśród klientów cieszą się te dedykowane do potraw z kurczaka. „To chyba jeden z najczęściej spożywanych przysmaków przez naszych klientów, zwłaszcza w formie dania obiadowego” – dodaje pani Gos, która poza działem przypraw zajmuje się także w sklepie działem mięsnym. W codziennej sprzedaży przypraw jednym z liderów jest Vegeta od firmy Podravka. To jedna z najbardziej uniwersalnych mieszanek przyprawowych, z którą każde danie będzie smakowało wyśmienicie.

Knorr i Winiary to kolejne dobrze rotujące marki przypraw w Delikatesach Dragon. Mieszanki przyprawowe do kurczaka Knorr oraz dressingi tej marki – to ważne produkty w naszym sklepie. Podobnie jak Ziarenka Smaku Winiary. Na półkach w sklepie w Pruszkowie klient może kupić także przyprawy Galeo, Cykoria, Kotanyi oraz Ten Smak. Jak przyznaje Maria Gos – obserwuje się u konsumentów poszukiwanie oryginalnych i niespotykanych przypraw – jak na przykład czubryca, curry masala, czarnuszka czy kurkuma. Bardzo fajnie sprzedają się także oryginalne połączenia przypraw, jak na przykład pomidory suszone z czosnkiem i bazylią, dedykowane do potraw kuchni włoskiej.

Przyprawy i dodatki kulinarne to ważna kategoria w asortymencie sklepów spożywczych małoformatowych do 300 mkw. Według danych CMR w 2017 r. odpowiadała ona za około 1,7% wartości sprzedaży sklepów małoformatowych i pojawiała się na co dziewiętnastym paragonie.

Monika Górka
Zastępca Redaktora Naczelnego



tagi: przyprawy, rynek, sprzedaż, konsument,