Marketing

Zawsze możesz więcej!

Czwartek, 23 sierpnia 2018
Na rynku istnieją marki, o których można powiedzieć, że mają wszystko. Dosłownie! Stałe, a co ważniejsze, pokaźne grono powracających klientów, ciągły dopływ nowych oraz wyniki, które pozwalają „spać spokojnie”. Przed takimi brandami stoją zupełnie inne wyzwania niż przed tymi, które stale muszą walczyć o nabywców i przetrwanie. Największym z nich jest znalezienie sposobu na ciągły rozwój i taktyki pozwalającej dotrzeć do tych konsumenckich nisz, w który z jakiś powodów znajdują się nabywcy nie będący jeszcze ich klientami. Na co stawiają dziś najwięksi światowi i polscy liderzy? Na smart konsumentów!

Kiedyś smart konsumenci definiowani byli jako ci, którzy decyzje zakupowe podejmują pod wpływem i ze względu na cenę. Innymi słowy porównują, szukają okazji i promocji, mają rozeznanie w najlepszych ofertach dostępnych na rynku. Od kilu lat jednak główny nacisk z tego „za ile” klienci przesunęli na ten „co i jak?”. Dziś smart konsumenci to coraz bardziej rozbudowana grupa ludzi, dla których ważny jest tzw. zrównoważony rozwój oraz inne wartości dodane. W ich życiu prywatnym, w sferze zawodowej i tej stricte konsumenckiej. Smart konsumenci zwracają uwagę na to co kupują i to jak dane artykuły są produkowane. Czy są ekologiczne, w jakich regionach świata są wytwarzane i przez kogo, jak wygląda całościowy proces produkcji, wreszcie gdzie są sprzedawane i co znajduje się w ich składzie. Wszystko dlatego, że smart konsumenci są świadomi siebie i swoich potrzeb. Doskonale wiedzą czego chcą i oczekują, że detaliści i producenci będą wychodzić naprzeciw tym oczekiwaniom i je zaspokajać. Dowodzą tego liczne badania przeprowadzane na całym świecie.

85% przedstawicieli pokolenia Millenialsów przyznaje, że chętniej decyduje się na zakupy u detalisty oferującego spersonalizowaną ofertą (w online i offline jednocześnie). Zdaniem firmy consultingowej Accenture podobne podejście do zakupów posiadają także tzw.  BabyBoomersi oraz przedstawiciele Generacji X. Ponadto połowa badanych we wszystkich trzech wymienionych pokoleniach zadeklarowała, że zwraca uwagę na wartość dodaną w zakupach1.

Dla smart konsumentów liczy się także dialog i możliwość realnego wpływu na działania detalistów. Nie chcą już tylko jednostronnej komunikacji marka – klient. Zwracają również uwagę na globalną działalność firmy stojącej za konkretnym brandem. Społeczna odpowiedzialność biznesu czy kodeks dobrych praktyk, odgrywają coraz większą rolę w procesie decyzji zakupowych. Według Uniwersytetu Południowej Kalifornii, 85% konsumentów oraz 91% konsumentów-Millenialsów chętniej wybiera marki, które kojarzą im się z działalnością na rzecz rozwiązywania problemów społecznych.2

Z jednej strony mamy więc świadomych konsumentów – stale rosnących w siłę – z drugiej tzw. marki totalne. A więc firmy, które mają dosłownie wszystko, a mimo to stale muszą się rozwijać i trafiać do nowych grup docelowych, które w ich przypadku nazwać możemy niszami. Globalne brandy bacznie obserwują trendy panujące i pojawiające się na współczesnym rynku detalicznym i właśnie w nich upatrują szansę na zmultiplikowanie swojego sukcesu. Obserwując ruchy firm na całym świecie, w tym także w Polsce, wyraźnie widać, że coraz częściej decydują się na niszowe rozwiązania właśnie po to, by trafić i uwieść umysły smart konsumentów. W jaki sposób?

Ekologiczna produkcja

Lego, duński gigant, który w świecie zabawek nie ma sobie równych zaczął produkować ekologiczne klocki. O swoich planach firma informowała już na początku 2018 roku. Dziś – a dokładnie od początku sierpnia – pierwsze klocki wyprodukowane w sposób przyjazny środowisku dostępne są na rynku w wybranych krajach europejskich,  USA i Kanadzie. Mowa o serii „Plants from plants”, w skład której wchodzą elementy flory, a więc drzewka, liście i krzewy. Jak informuje LEGO klocki są w 98% pochodzenia roślinnego. Firma wytwarza je z trzciny cukrowej pozyskiwanej w odpowiedzialny sposób, co LEGO potwierdza certyfikatem Bonsucro Chain of Custody Standard.3 Biorąc pod uwagę gigantyczny udział LEGO w rynku – tylko w Polsce klocki stanowią 20% udziału w całym rynku zabawek i są najczęściej kupowanym przez Polaków produktem z tej kategorii4 –  wyraźnie widać, że decyzja o produkcji ekologicznych elementów miała na celu nie tyle zwiększenie zysku finansowego, co faktyczne budowanie wizerunku firmy, jako dbającej o politykę zrównoważonego rozwoju. Czy LEGO zyska w ten sposób grono nowych klientów zwracających uwagę na ekologiczny aspekt wielkich łańcuchów produkcyjnych? Z pewnością tak!

Plastikom mówimy nie!

Na podobny ruch zdecydował się inny światowy lider – IKEA. Firma zapowiedziała, że do 2020 roku wycofa ze swoich sklepów wszystkie jednorazowe produkty wykonane z plastiku. Mowa m.in. o talerzykach, sztućcach czy słomkach. Szwedzki producent mebli ogłosił, że wprowadzając te zmiany chce ułatwić wszystkim swoim klientom prowadzenie ekologicznego i przyjaznego środowisku stylu życia. Plastikowe produkty mają zniknąć nie tylko ze sklepów ale także restauracji i punktów gastronomicznych IKEI. Idąc o krok dalej, w swojej nowej strategii, firma wprowadziła także wegańskie hot dogi, które już od początku sierpnia są dostępne dla klientów w Polsce. Nowy hot dog składa się z jarmużu, komosy ryżowej, marchewki, czerwonej soczewicy i ziemniaków. Jest doprawiony m.in. imbirem i kurkumą. Zmienione menu to odpowiedź szwedzkiego giganta na stale rosnący, chociaż wciąż niszowy trend związany ze zdrowym i humanitarnym odżywianiem. Jak weganie przyjęli ruch IKEI? Odpowiedź z pewnością przyniosą najbliższe tygodnie.

Prąd z bonusem

Jak wynika z badań, przy podejmowaniu decyzji zakupowych, smart konsumenci zwracają uwagę także na tzw. wartość dodaną. Firmy dwoją się i troją, by zaskoczyć nabywców niestandardowym rozwiązaniem przynoszącym realne benefity. Innogy Polska, jeden z największych liderów dostarczających prąd umożliwiła swoim klientom obniżenie comiesięcznych opłat za energię elektryczną. Właściciele domów jednorodzinnych mogą zainwestować w moduły fotowoltaiczne – innogy oferuje kompleksową usługę w pakiecie z montażem - i zacząć produkować energię elektryczną „na własną rękę”. Rachunki za prąd pobierany od operatora klienci mogą natomiast obniżyć dzięki współpracy, jaką dostawca nawiązał z platformą MAM. Dokonując codziennych zakupów za pośrednictwem MAM każdy klient innogy otrzymuje Złotówki MAM, którymi może opłacić swoją fakturę za prąd.

Wielka kumulacja

Z kolei H&M, szwedzki producent ubrań nawiązał współpracę z Zalando, wiodącą platformą zakupową na Starym Kontynencie. Poszerzenie asortymentu o ubrania i dodatki należącej do H&M marki Monki to spory ukłon w stronę smart konsumentów, którzy poszukują sprawnego i uproszczonego modelu zakupowego. Przeniesienie transakcji oraz finalizacji koszyka w jedno miejsce to ułatwienie, które już dziś przypadło do gustu klientom obu marek.

Dwa w jednym

Ogromny ukłon w stronę konsumentów zrobił także Carrefour. Francuski gigant otworzył pierwszy hipermarket Carrefour PRO, w którym wprowadził szereg technologicznych rozwiązań ułatwiających codzienne zakupy. W sklepie znalazły się multimedialne ekrany umożliwiające nabycie produktów, których akurat nie ma na półkach w sklepie. Działanie systemu od strony użytkowników jest bardzo proste. Brakujące artykuły można zamówić za pośrednictwem aplikacji Mój Carrefour, która skanuje kody QR wyświetlane na ekranach. Zamówienia online można zamówić z dostawą do domu lub do paczkomatu przystosowanego do przechowywania artykułów spożywczych. W Carrefour PRO działa także usługa scan&go. Chodzi o płacenie za zakupy bez konieczności stania w kolejce do kasy. Za zeskanowane produkty konsument płaci telefonem za pomocą portfela elektronicznego.

Druga strona „medalu”

Po nietypowe rozwiązanie sięgnęła także Coca-Cola rozpoczynając działania na polskim rynku z Ewą Wachowicz. Producent napojów w ramach prowadzonej letniej kampanii zamieszcza na etykietach butelek wakacyjne przepisy przygotowane przez kulinarną ekspertkę. Jak przyznaje ich autorka wszystkie receptury są stosunkowo proste i szybkie w wykonaniu. Dania, które proponuje Wachowicz zostały zainspirowane kuchnią śródziemnomorską i polską. Zabieg Coca Coli genialny w swojej prostocie oferuje konsumentom łatwą do wykorzystania wartość dodaną.

Jak widać najwięksi gracze, mimo iż funkcjonują na rynku jako firmy totalne, wciąż pozostają w grze. To cieszy tym bardziej, że niestandardowe rozwiązania, z których coraz chętniej korzystają detaliści przynoszą realne korzyści nie tylko samym markom, nie tylko konsumentom, ale także całemu ekosystemowi handlowemu. Wychodzenie naprzeciw potrzebom smart konsumentów sprawia, że rynek handlowy w Polsce ale i na całym świecie ma szansę być – pod każdym względem – lepszy i bardziej etyczny.

Tomasz Dominik, Business Development Manager platformy MAM.



1  Who are the Millenial shoppers?”, Accenture 2016
2  “Psychology of successfully marketing to Millenials”, University of Southern California
3  https://www.lego.com/en-us/themes/plantsfromplants
4  http://www.pap.pl/aktualnosci/news,1223789,klocki-sa-najczesciej-kupowana-zabawka-w-polsce.html


 

tagi: smart konsument , decyzje zupowe , rynek ,