Wywiady

Wywiad z Moniką Kolano-Wysokińską, Dyrektor Marketingu w Lotte Wedel

Piątek, 03 sierpnia 2018 Autor: Monika Kociubińska, HURT & DETAL Nr 07/149. Lipiec 2018
O wyjątkowej fabryce Wedla, wyzwaniach na rynku czekolady, planowanych nowościach oraz intensywnej kampanii letnich nowości rozmawiamy z Moniką Kolano-Wysokińską, Dyrektor Marketingu w Lotte Wedel.
Fabryka Wedel – w jaki sposób łączy tradycję z nowoczesnością?

Nasze produkty powstają w magicznym miejscu jakim jest historyczna fabryka Wedla, która mieści się na warszawskiej Pradze. W tym miejscu słodycze produkowane są od prawie 90 lat, a zapach czekolady czuć doskonale nawet na sąsiednich uliczkach. Ma to swoje zalety i wady. Dzięki takim silnym korzeniom i tradycji łatwiej nam zachować filozofię marki i wartości jej twórców. Ważne jest dla nas zachowanie tradycyjnych receptur, dbanie o jakość, ale także innowacyjność naszych działań. Mając za wzór Jana Wedla, który wybudował tę fabrykę, był pionierem marketingu w Polsce, a do tego stworzył takie ponadczasowe hity produktowe jak Ptasie Mleczko® czy Torcik Wedlowski, nie może być inaczej. Wspomniałam o zaletach fabryki, ale oczywiście trzeba pamiętać również o wyzwaniach, które towarzyszą nam każdego dnia. Jesteśmy jedyną fabryką, która działa na terenie stolicy, do tego z ograniczonymi możliwościami rozbudowy, co stwarza problemy szczególnie w kontekście myślenia o dalszym rozwoju. Biorąc pod uwagę te ograniczenia udaje nam się jednak rozwijać nowe linie produkcyjne oraz wprowadzać po kilkanaście nowości produktowych rocznie. Tutaj przykładami mogą być dekorowane Ptasie Mleczko®, czekotubki czy kremy wedlowskie. Staramy się łączyć to co najlepsze z przeszłości z najnowszymi trendami na rynku.

Rynek czekolady i wyrobów czekoladowych w Polsce jest dość mocno rozdrobniony pomiędzy międzynarodowych i polskich producentów. Jakie wyzwania stoją przed producentami czekolady?

Konsumenci są coraz bardziej wymagający, szukają nowych produktów i producenci muszą za tym nadążać. Dodatkowo jednym z największych wyzwań jest coraz silniejszy trend prozdrowotny, który powoduje, że konsumenci szukają produktów na przykład z mniejszą zawartością cukru lub funkcjonalnych. Staramy się jednak patrzeć na to nie przez pryzmat wyzwania, ale raczej szansy, czego przykładem jest wprowadzona na początku tego roku nasza nowa gorzka czekolada z 80% zawartością kakao. Zmieniliśmy również opakowania naszych pozostałych czekolad gorzkich nawigując konsumenta jeżeli chodzi o zawartość kakao w poszczególnych produktach.

Jak zmieniają się gusta odbiorców wyrobów czekoladowych? Jakie trendy panują na rynku słodyczy?

Od kilku lat rynek słodyczy w Polsce rozwija się w tempie kilkuprocentowego wzrostu rok do roku. W 2017 zaobserwowaliśmy wyjątkowy duży wzrost – o ponad 7% w stosunku do roku 2016. Oznacza to, że Polacy wydali prawie miliard złotych więcej na słodycze. Jest to jedna z najszybciej rozwijających się kategorii spożywczych. Kategoria czekoladowa ma w tym ważny udział. W ostatnim roku wartość rynku czekolady wzrosła o ponad 8%. Polacy chętnie sięgają zarówno po tradycyjne tabliczki, jak i po praliny czy batony i wafle. Widzimy, że konsumenci są otwarci na nowości produktowe, chociaż nie rezygnują z tradycyjnych wyrobów. Widać to wyraźnie po świetnych wynikach sprzedaży pianek Ptasie Mleczko® – zarówno tradycyjnego wariantu, jak i specjalnych edycji limitowanych o smakach takich jak mango, kokos czy caffe latte. Kategorii słodyczy nie omija także trend prozdrowotny – widać to chociażby w rosnącej konsumpcji czekolady gorzkiej, o której polscy konsumenci mówią, że to najzdrowszy słodycz.

„Obgryzaj, znajduj, wygrywaj” to hasło loterii pianek Ptasie Mleczko®, w której do wygrania jest masa nagród, w tym rejs w wybranym kierunku świata. Czy już widać jak na promocję reagują konsumenci?

„Obgryzaj, znajduj, wygrywaj” to największa loteria pianek Ptasie Mleczko® w historii. Promocja cały czas trwa, zatem jeszcze za wcześnie by oceniać jej efekty jednak pierwsze reakcje konsumentów, które do nas docierają są bardzo pozytywne. Loteria prowadzona jest na terenie całej Polski, a dla jej uczestników przygotowaliśmy ponad 3000 nagród – wśród nich longboardy i karty przedpłacone, oraz cztery nagrody specjalne w postaci rejsu w wybranym kierunku świata. Jest zatem o co walczyć.

Na sezon letni marka Wedel przygotowała limitowaną edycję pianek Ptasie Mleczko®, wprowadzając egzotyczne smaki, które można zmienić w lodowy deser. Skąd pomysł na te niebanalne słodycze?

Już od kilku lat latem wprowadzamy limitowane edycje pianek Ptasie Mleczko® w różnych wariantach smakowych. Tym razem to warianty sorbet mango i biały kokos. Owocowe nadzienie doskonale smakuje po zmrożeniu – po ok. dwóch godzinach w zamrażarce przypomina w smaku świeże lody, jednocześnie zachowując swoją lekkość i delikatność, która uczyniła Ptasie Mleczko® ukochaną marką Polaków.

Czym jeszcze w tym roku Wedel zaskoczy konsumentów? Czy planowane są kolejne nowości produktowe?

Nieustannie pracujemy nad nowymi produktami i jestem przekonana, że w tym roku jeszcze nie raz uda nam się zaskoczyć naszych konsumentów, a w szczególności miłośników zdrowych przekąsek i gorzkiej czekolady. Nie zapomnimy też o wielbicielach pianek Ptasie Mleczko®, których zaskoczą nowe smaki jesienią oraz nowe wzory dekoracji na okres świąteczny.

Jakie są plany promocyjne poszczególnych produktów w sezonie letnim? Na jakich kategoriach słodyczowych skupicie się w komunikacji?

Aktualnie prowadzimy intensywną kampanię związaną z loterią pianek Ptasie Mleczko®. Poinformowaliśmy konsumentów również o wprowadzeniu dwóch nowych, wakacyjnych wariantów smakowych pianek – Ptasie Mleczko® sorbet mango oraz kokos w białej czekoladzie. W najbliższym czasie na sklepowych półkach pojawią się również nowe wedlowskie cukierki, a konkretnie Kwaśne Żaby w dwóch wariantach – jabłkowym i truskawkowym – wypełnione ekstra kwaśnym, musującym nadzieniem oraz Owocowe Kameleony łączące smaki jagody z limonką, truskawki z porzeczką i banana z jabłkiem. Cukierki wraz z całym portfolio dziecięcym otrzymają duże wsparcie promocyjne, zarówno w mediach tradycyjnych, jak i internecie.

Coraz większa świadomość konsumentów wpływa na poszukiwanie przez nich dodatkowych korzyści w produktach. Czego oczekuje świadomy konsument od produktu?

Obserwujemy, że coraz więcej konsumentów przywiązuje wagę do składu i pochodzenia produktów, uważnie czytają etykiety i zwracają uwagę na obecność wartościowych składników oraz brak sztucznych dodatków. Konsumenci oczekują, że poza zaspokojeniem potrzeby głodu, najlepiej w zdrowym i naturalnym wydaniu produkt będzie po prostu dobrze smakował. Tempo współczesnego życia sprawia, że coraz częściej sięgamy po przekąski, produkty w mniejszych oraz wygodniejszych opakowaniach ale nie chcemy kompromisów, produkty po pierwsze muszą być naprawdę smaczne i dobre dla nas.

Proszę opowiedzieć o wprowadzonych niedawno na rynek batonach funkcjonalnych pod marką TAK PROSTO.

Batony TAK PROSTO to nasza najnowsza propozycja, wpisująca się w kategorię żywności funkcjonalnej, której receptury oparte zostały o gorzką czekoladę i sezam. Dzięki naturalnie wysokiej zawartości takich składników jak: magnez, błonnik, nienasycone kwasy tłuszczowe, batony TAK PROSTO stanowią doskonały element odpowiednio zbilansowanej diety. Przygotowaliśmy pięć wariantów batonów, dwa na bazie sezamu: sezam z dynią i miodem oraz ze słonecznikiem i miodem, a także trzy z wedlowską, gorzką czekoladą: z orzechami i kulkami zbożowymi, ze śliwką i musli oraz z żurawiną i quinoą.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Kociubińska



tagi: Monika Kolano-Wysokińska, Lotte Wedel,