Z rynku FMCG

Promocje na mięso i piwo, czyli sezon grillowy czas zacząć

Piątek, 08 czerwca 2018
Rozpoczęcie sezonu grillowego trudno przegapić. Już po Świętach Wielkanocnych w gazetkach handlowych zaczynają pojawiać się promocje związane z imprezami na świeżym powietrzu.
Pierwsze strony gazetek przyciągają klientów tytułami takimi jak: „Grilluj z nami!”, „Czas na Grilla” czy „Majówka z grillem”. A im bliżej weekendu majowego, tym ofert jest więcej. Analiza przeprowadzona przez firmę FOCUS Research wykazała, że najsilniej promowanymi kategoriami artykułów na początku sezonu grillowego ubiegłych lat były piwo i kiełbasa. Pod uwagę wzięto gazetki hiper- i supermarketów oraz sieci typu Convenience i Cash&Carry. Co ciekawe, mimo że czas na wiosenne promocje w 2017 roku okazał się krótszy z powodu późno wypadającej Wielkanocy, artykułów promowanych w gazetkach było więcej niż rok wcześniej. Dotyczy to zwłaszcza produktów z kategorii takich jak piwo czy napoje gazowane, których liczba promocji z roku na rok zwiększyła się niemal dwukrotnie. Krótszy sezon nie musi zatem oznaczać mniej okazji do obniżek i reklam, a wręcz przeciwnie – motywować do publikowania ich w większej ilości.

W badaniu szczególną uwagę zwrócono na pierwsze strony gazetek handlowych. Nie jest tajemnicą, że to przede wszystkim one przykuwają wzrok konsumenta. Przedstawione na nich oferty muszą być atrakcyjne, gdyż niekiedy to właśnie od nich zależy, czy klient zdecyduje się sięgnąć po gazetkę i przejrzeć ją w całości. Produkty umieszczone na okładce silniej utrwalają się w świadomości kupujących. Nie ulega wątpliwości, że w sezonie grillowym dwóch ubiegłych lat na pierwszych stronach gazetek królowały piwo i mięso. Najpopularniejszymi artykułami okazały się produkty drobiowe, takie jak ćwiartka z kurczaka i filet z piersi kurczaka, a także wieprzowina – łopatka wieprzowa, karkówka i schab. Często promowana była również kiełbasa – w kategorii tej przodowała marka Morliny, liczbą promocji przewyższając nieznacznie markę Sokołów, a konkurując przy tym z markami takimi jak Madej Wróbel i Dobrowolscy. Choć wieprzowina była jedną z najczęściej promowanych kategorii na stronie tytułowej, zdecydowanie wyprzedziło ją piwo. Które marki piwne cieszyły się największą frekwencją? Na czołową pozycję na pierwszych stronach w 2016 roku wybiła się marka Harnaś, z kolei w roku 2017 najwyższe wyniki osiągnęły marki Tyskie Gronie oraz Żubr. Produkty kategorii piwo odnotowały zresztą największą liczbę promocji nie tylko na stronach tytułowych, ale ogółem w gazetkach. W 2016 roku największą ilością ofert w gazetkach mogły pochwalić się marki Żywiec i Kasztelan Niepasteryzowane, rok później – marka Tyskie Gronie. Wygląda na to, że schłodzone piwo jest nieodłącznym elementem udanego spotkania przy grillu. Fakt, że chętnie promowano piwa typu lager (Tyskie Gronie) czy niepasteryzowane (Kasztelan), może wskazywać na to, że dla klientów ważna jest nie tylko niska cena i moc alkoholu, ale przede wszystkim jakość i walory smakowe trunku.

Ostatnia strona gazetki jest nie mniej ważna niż pierwsza. Ma ona za zadanie nie tylko zwrócić uwagę klienta na aktualną ofertę, ale także zachęcić do sięgnięcia po następne wydanie gazetki. Jednocześnie istnieje szansa, że produkty zauważone jako ostatnie na dłużej zostaną w pamięci. Jak zatem wyglądały ostatnie strony gazetek sezonu grillowego lat ubiegłych? Również tutaj pod względem liczby akcji promocyjnych zwyciężyło piwo. Okazało się nawet, że częściej pojawiało się na ostatnich stronach niż na pierwszych. W roku 2017 odnotowano prawie dwa razy więcej promocji piwa na końcowej stronie niż rok wcześniej. Wyróżniły się tutaj te same marki, co przy stronach tytułowych.

Interesująco przedstawia się sytuacja z innymi kategoriami. Oprócz piwa, najliczniej promowane na ostatnich stronach były napoje bezalkoholowe. Napoje owocowe, woda mineralna, napoje gazowane – wszystkie te kategorie osiągnęły podobne wyniki. Również pod kątem marek pierwsze miejsce w rankingu zajęły marki napojów bezalkoholowych, takie jak Hortex, Pepsi, Tymbark i Coca-Cola. Jednocześnie napój gazowany Coca-Cola (1000 ml) znalazł się wśród produktów najpopularniejszych na ostatniej stronie w 2016 roku. W roku 2017 znaczną ilość promocji odnotował sok jabłkowy Hortex (1000 ml). Zdawałoby się, że kategorie takie jak woda czy Cola to domena okresu wakacyjnego, jednak, jak widać, już wiosną wzrasta zapotrzebowanie na napoje chłodzące. Nie może ich oczywiście zabraknąć na imprezie z grillem.

Przed nami kolejny sezon grillowy. Jakie oferty tym razem zaproponują sieci handlowe? Warto zwrócić uwagę na pierwsze i ostatnie strony gazetek promocyjnych, ponieważ nierzadko właśnie na nich znajdują się produkty w korzystnych cenach. Dobrze jest pamiętać, jak ważną rolę odgrywają w gazetce strony tytułowa i końcowa. To przede wszystkim one zostają zapamiętane przez klienta.


tagi: grill , mięso , wędliny , napoje , alkohole ,