Kategorie produktów

Nabiał na paragonie

Czwartek, 22 marca 2018 HURT & DETAL Nr 03/145. Marzec 2018
Paczkowane produkty mleczne to kategoria, która odpowiada za blisko 4% całkowitej wartości sprzedaży sklepów małoformatowych do 300 mkw. oraz znajduje się średnio na co ósmym paragonie klientów tego formatu.
Mleko od krów karmionych paszą bez GMO, wysokiej jakości składniki, produkty bez laktozy – to jedne z trendów na rynku, które wpisują się w rozwój branży nabiałowej. Czego poszukują konsumenci w sklepach?

Mleko i jogurty według CMR

Jak wynika z danych CMR, spośród poszczególnych segmentów mlecznych najwyższe obroty generowane są przez mleko. W okresie od lutego 2017 do stycznia 2018 mleko odpowiadało za ok. 22% wartości sprzedaży produktów mlecznych paczkowanych. Większość detalistów dba, aby w ofercie sklepu nie zabrakło tego podstawowego produktu spożywczego – w styczniu 2018 r. mleko sprzedawane było w ok. 89% wszystkich sklepów spożywczych do 300 mkw., a klienci wybierać mogli średnio z ponad 9 różnych wariantów produktu. W okresie luty 2017 – styczeń 2018 wartość sprzedaży mleka wzrosła o blisko 5% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej, pomimo że liczba zarejestrowanych paragonów z zakupem tego produktu pozostała na stabilnym poziomie. „Do topowych producentów należą SM Mlekpol oraz SM Mlekovita, które w analizowanym okresie odpowiadały odpowiednio za ok. 41% oraz 28% obrotów kategorią” – informuje Marzena Lech z CMR.

Jogurty to segment, który w małych placówkach odpowiada za ok. 15% całkowitej wartości sprzedaży produktów mlecznych paczkowanych (luty 2017-styczeń 2018). Jak wynika z danych CMR, najwyższa wartość sprzedaży generowana jest przez owocowe jogurty łyżeczkowe – ok. 46%, jogurty naturalne odpowiadają za ok. 29%, natomiast jogurty pitne za ok. 25%.

W sklepach małoformatowych sprzedaż jogurtów charakteryzuje się silną sezonowością. Jak zauważa ekspert z CMR, jogurty naturalne znacznie chętniej kupowane są w miesiącach od maja do sierpnia, konsumenci łączą wtedy tego rodzaju produkty ze świeżymi owocami, samodzielnie przygotowując zdrowe przekąski. „Topowym graczem jest Zott, który w analizowanym okresie* odpowiadał za ponad 41% całkowitej wartości sprzedaży jogurtów naturalnych, kolejne miejsca na podium zajmują Bakoma oraz Danone” – dodaje Marzena Lech.

Sprzedaż jogurtów pitnych cechuje się sezonowością podobną do sprzedaży jogurtów naturalnych, najwyższa liczba transakcji raportowana jest w lecie. Według CMR  liderem sprzedaży jogurtów pitnych jest Danone, który w analizowanym okresie* odpowiadał za blisko 45% całkowitej wartości sprzedaży kategorii, na kolejnych miejscach znalazły się Bakoma oraz SM Mlekpol.

Z kolei owocowe jogurty łyżeczkowe najchętniej kupowane są w miesiącach zimowych, kiedy konsumenci tęsknią za smakiem świeżych owoców. Jak podaje Marzena Lech z CMR – w okresie luty 2017-styczeń 2018 wartość sprzedaży jogurtów łyżeczkowych wzrosła o blisko 2% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Jogurty owocowe, podobnie jak naturalne dostępne są w większości małych sklepów spożywczych do 300 mkw. – w styczniu 2018 sprzedawane były w 84% takich placówek, a na półkach dostępnych było średnio 14 różnych wariantów produktu. Liderem sprzedaży w tej kategorii jest Zott, który odpowiada za ok. 48% wartości sprzedaży jogurtów pitnych, dalsze miejsca zajmują Danone oraz Bakoma (luty 2017-styczeń 2018).

Serowe preferencje

Sery żółte wykorzystywane są już nie tylko na kanapki, ale stają się przekąską i towarzyszą nam przy każdej okazji.

Polacy spożywają średnio wciąż mniej sera niż statystyczny Europejczyk, co daje duże możliwości rozwojowe dla naszego rodzimego rynku, a ponadto obserwowany we wszystkich kategoriach trend prozdrowotny faworyzuje tę kategorię ze względu na krótki i naturalny skład. Wygodne i ciekawe opakowanie, produkty bez laktozy, dobre składniki oraz te z segment premium – to główne kierunki w których będzie podążał ten rynek.

Jak zauważa Marzena Lech z CMR, paczkowane sery żółte cieszą się rosnąca popularnością wśród konsumentów, w 2017 roku wolumen sprzedaży tej kategorii był większy o ponad 7% w porównaniu do roku ubiegłego oraz o blisko 13% wyższy niż dwa lata wcześniej. Rosnąca konsumpcja oraz obserwowany wzrost cen (w 2017 roku konsumenci za 1 kg sera żółtego zapłacili średnio o 10% więcej niż w roku 2016) przełożyły się na 18% wzrost obrotów generowanych przez tę kategorię w sklepach spożywczych do 300 mkw.

„Liderem sprzedaży kategorii jest SM Mlekpol, która w 2017 roku odpowiadała za ponad 48% wartości sprzedaży serów żółtych paczkowanych, kolejne miejsca na podium zajmują odpowiednio OSM Sierpc oraz SM Mlekovita. Paczkowane sery żółte w swojej ofercie posiada większość sklepów spożywczych do 300 mkw. – w grudniu 2017 tego rodzaju produkty sprzedawane były w 75% placówek. W tym czasie klienci małego formatu wybierać mogli średnio spośród siedmiu różnych wariantów produktu.

Jednym z chętniej wybieranych przez konsumentów serem jest gouda. W grudniu 2017 wśród 10 najczęściej kupowanych produktów znalazły się cztery warianty z tego gatunku” – dodaje Marzena Lech z CMR.

Hity sprzedażowe w sklepach

Nabiał to podstawowa kategoria dostępna w każdym sklepie. To produkty kupowane każdego dnia, często w godzinach porannych. „W segmencie mleka najlepiej sprzedają się Piątnica, Mlekovita i Łaciate. Wśród jogurtów Bakoma, Danone, Zott. I tutaj mogę śmiało stwierdzić, że klienci uwielbiają różnego rodzaju innowacje – smaki, dodatki, zwłaszcza w kategorii jogurtów i deserów mlecznych” – mówi Katarzyna Żak ze sklepu Jacek w Warszawie. Kolejną ważną kategorią nabiałową są sery biały, żółte oraz serki. „Wśród tych ostatnich – czyli serków kanapkowych numerem jeden jest oczywiście Almette, dalsze pozycje zajmują Twój Smak Piątnicy oraz Puszysty. Wśród smaków królują ziołowe, ze szczypiorkiem, z cebulką lub naturalne i śmietankowe” – dodaje detalistka. Jeżeli chodzi o sery żółte – wśród paczkowanych plasterków klienci najchętniej wybierają Mlekpol, Sierpc Królewski, Serenada Spomlek, a z tych w blokach na wagę – króluje SM Ryki, Kosów oraz Mońki. No i jeszcze białe sery – tutaj twarogi Piątnicy oraz sery Piaski” – dodaje Pani Żak.

 „Oczywistym jest, że mleko, jogurty, sery to jedne z najlepiej sprzedających się produktów w tradycyjnych sklepach spożywczych. Ale ja chciałabym zacząć od tego co może jest bardziej zaskakujące – mianowicie – mleka smakowe, różnego rodzaju deserki czy mrożone kawy – to jedne z dynamiczniej rozwijających się kategorii wśród nabiału. Monte, Milko, Muller Munch, kawa mrożona Zott, Danonki – kupowane są coraz częściej i w coraz większych ilościach. A absolutnym hitem sprzedażowym jest topowy serek waniliowy homogenizowany” – mówi Sylwia Wasilewska, właścicielka sklepu w podwarszawskim Piastowie.

Wiadomo w sklepie musi być mleko Łaciate w kartonie, Mlekovita w butelce – te mleka sprzedają się najlepiej w sklepie u Pani Sylwii. Kolejnym nabiałowym hitem są kefiry Robico. Innym fermentowanym pewniakiem jest zsiadłe mleko OSM w Krasnymstawie.

Moim zdaniem w każdej kategorii spożywczej ważne jest także opakowanie. I tak na przykład w przypadku jogurtów pitnych wygodny kartonik z zakrętką to super pomysł, podobnie jak w przypadku kawy mrożonej Zott. Możemy napić się kilka łyków, potem zakręcić i odstawić do lodówki. Idealnie nadają się do szkoły czy pracy” – mówi detalistka.

Wśród białych serów – twarogów Pani Sylwia wymienia jeden, po który klienci stoją w kolejce – twaróg Strzałkowo. Jeżeli chodzi o sery żółte paczkowane mamy Hochland, TMT, Mlekpol, wśród topionych Hochland trójkąty i Sertop, sery żółte na wagę – Rycki Edam, Mońki. W kategorii serków kanapkowych króluje Almette. Regał z nabiałem opróżniany jest codziennie, dlatego też jest to wymagająca kategoria, którą trzeba wyjątkowo dbać w sklepie.

Monika Górka


tagi: nabiał, sery, rynek, sprzedaż, konsument,