Kategorie produktów

Meble sklepowe – regały, lady, półki…

Poniedziałek, 12 lutego 2018 HURT & DETAL Nr 02/144. Luty 2018
Stale zmieniające się oczekiwania klientów i rosnąca konkurencja wymagają od właścicieli sklepów nieustannej troski o ich przedsiębiorstwo. Dotyczy to zarówno samego asortymentu dostępnego w sklepie, jak i wszelkich aspektów związanych z obsługą i sposobem eksponowania towaru.
Zmiana aranżacji sklepu powinna wynikać m.in. z analizy wyników sprzedażowych. „Zmiana jest planowana indywidualnie z uwzględnieniem specyfiki lokalizacji, formatu i wielkości powierzchni, potrzeb klientów danej placówki, poszerzenia oferowanego asortymentu, poprawy jakości usług oraz trendów w retailu. Kluczową przesłanką zmiany aranżacji jest nowa koncepcja wnętrza i znacznie lepsze wykorzystanie powierzchni sklepów, które przekładają się na wzrost obrotów. Ustawienie mebli w sklepie oraz nowe wyposażenie powinno wspierać sprzedaż. Zgodnie z obecnymi trendami panującymi w retailu meble mają służyć nie tylko do ekspozycji towaru, ale również ułatwiać klientowi orientację i podjęcie decyzji w punkcie sprzedaży” – podkreśla Bogdan Łukasik, Przewodniczący Rady Nadzorczej Modern-Expo Group.

Od czego należy rozpocząć?

Jak podkreśla Bogdan Łukasik rearanżację należy rozpocząć od zdefiniowania stanu obecnego oraz przeanalizowania oczekiwań i efektów, które chcemy uzyskać. „Należy rozważyć cele biznesowe, sprzedażowe, grupy docelowe klientów, format i koncepcję aranżacji przestrzeni. Następnie, korzystając z porad projektantów, architektów bądź firm oferujących eksperckie doradztwo w kwestiach wyposażenia sklepowego, opracować projekt uwzględniający ścieżkę klienta oraz optymalne rozmieszczenie stref sklepowych oraz segmentów produktowych. Dobór mebli zaczynamy wtedy, gdy mamy pewność, że zostały uwzględnione potrzeby klientów, predyspozycje placówki oraz najlepsze rozwiązania obecne na rynku” – wyjaśnia Bogdan Łukasik z Modern-Expo Group.

Zmiany, które wprowadzimy, mają w pierwszym rzędzie służyć właśnie klientom. „Dowiedzmy się zatem od klientów, co należy ulepszyć w sklepie. Czy zakupy w naszym sklepie są dla nich zmorą czy może przyjemnością. Czy łatwo znajdują interesujące ich produkty? Czy są one logicznie ułożone? Czy przebieg zakupów jest wystarczająco szybki, sprawny? Podpatrzmy też konkurencję.

Nie ma uniwersalnej odpowiedzi, jak należy rozplanować organizację sklepu. To zbyt złożone, zależne od tego, co sprzedajesz i komu. Istnieją ogólne reguły, ale decyzja o wyborze konkretnego rozplanowania zależy od specyfiki środowiska, w jakim działa sklep.

Na tym etapie można sięgnąć po pomoc fachowców: zarówno dostawców towarów, jak i wyposażenia sklepu. Tak, tak. Dostawcy towarów, które sprzedajesz, mogą podpowiedzieć Ci, jakie rozwiązania sprawdzają się w Twoim regionie” – zaznacza Albert Cieślikiewicz, Dyrektor Marketingu w MAGO SA.

Wsparcie fachowców

Urządzanie sklepu to trudna sztuka, dlatego dobrze będzie na jak najwcześniejszym etapie zgłosić się do specjalistów w tej dziedzinie. „Fachowcy pomogą przełożyć potrzeby sprzedawcy na ogólną koncepcję. Następnie przygotują precyzyjny projekt dostosowany do konkretnej powierzchni, do której wybiorą odpowiednie meble sklepowe i pozostałe elementy aranżacji. Wiedza i doświadczenie fachowców są nieocenione. Zwracają uwagę na bardzo ważne, acz dla laika pozornie nieistotne szczegóły, które w branży wyposażania sklepów, czyhają na każdym kroku. Pomoc specjalisty może okazać się potrzebna zwłaszcza w sklepach o mniejszej powierzchni, gdzie każdy centymetr powierzchni ekspozycyjnej jest na wagę złota” – przyznaje Grzegorz Buzała, Dyrektor Handlowy ABM SA.

Zarówno w sytuacji, gdy zdecydujemy się na remont istniejącego już sklepu, jak i przy nowej inwestycji, należy skorzystać z profesjonalnego doradztwa. „Bardzo istotne na tym etapie inwestycji jest wsparcie działu projektowego i technicznego. Ważna jest tu pomoc w zakresie przepisów ppoż., sieci elektrycznych, wodno-kanalizacyjnych i wymogów sanepidu. Doświadczeni pracownicy działu projektowego służą merytorycznym wsparciem i profesjonalnym doradztwem we wspomnianych kwestiach” – dodaje Roman Jereczek, Kierownik Działu Wyposażenia Sklepów w firmie Wireland.

Jakie regały/półki wybrać?

Jak przyznaje Bogdan Łukasik z firmy Modern-Expo Group zasada wyboru regałów/półek jest jedna – powinny one stanowić tło dla eksponowanych towarów, być mało widoczne, podkreślać walory towarów poprzez odpowiedni kształt, kolor, oświetlenie. „Bezpośrednią rolą mebli sklepowych jest sprzedaż. Do małych sklepów osiedlowych wybieramy półki węższe, krótsze, które nie stanowią bariery do pokonania w drodze do strefy kasowej oraz nie świecą pustkami z powodu ograniczonego asortymentu towarów. Do wielkopowierzchniowych sklepów często wybieramy regały dedykowane, np. na pieczywo, na alkohol, na warzywa i owoce etc.” – informuje Bogdan Łukasik, Przewodniczący Rady Nadzorczej Modern-Expo Group.

Wszystkie meble, bez względu na to czy do małego sklepiku czy obiektu handlowego o dużej powierzchni, powinny cechować się solidnością i trwałością. „Zauważalną różnicą pomiędzy meblami do małego i dużego sklepu może być rozmiar najniższych półek, które, co naturalne, w większych obiektach handlowych są głębsze. Wybierając meble do sklepu należy kierować się jego specyfiką, pamiętając o efektywnej ekspozycji towaru. Trendy zmieniają się bardzo często. Na przykład w mniejszych sklepach coraz częściej pojawiają się lady impulsowe, znane z większych sklepów, oferujące wiele półek, dla maksymalnego wykorzystania ekspozycji.

Dla mebli sklepowych równie ważną funkcją, co przechowywanie towarów, jest atrakcyjna prezentacja produktów. Szukając mebli do sklepu warto wybrać jednego doświadczonego dystrybutora, który przygotuje kompleksową aranżację wnętrza. Meble od niego są gwarancją spójnego i estetycznego wyglądu oraz spokojnego użytkowania przez wiele lat” – wyjaśnia Grzegorz Buzała, Dyrektor Handlowy ABM SA.

Czy istnieją uniwersalne zasady w urządzaniu wnętrz sklepów?

Doradcy profesjonalnych firm wyposażających sklepy posiadają taką wiedzę i wykorzystują ją już na etapie projektowania sklepów. „W sklepach spożywczych przestrzeń dzielimy m.in. na strefy: piekarniczą, owocowo-warzywną, wędliniarsko-serową, chłodniczą, alkoholową, napojową oraz tzw. „regały suche” (m.in. mąki, makarony, przyprawy, chipsy itd.). Znajomość zasad lokowania sekcji w salach sprzedażowych jest bardzo istotna i każda doświadczona firma projektowo-wykonawcza taką wiedzę posiada i stosuje. Podstawowe zasady to jedno, natomiast często dochodzą do tego indywidualne preferencje klienta lub np. wewnętrzne zasady panujące w sieciach handlowych. Dobrze jest zatem wybrać wykonawcę, który ma bogate i różnorodne portfolio i co najważniejsze, podchodzi do realizacji zleceń indywidualnie, a nie szablonowo” – zaznacza Roman Jereczek z firmy Wireland.

Trendy w branży

Trendy w branży wyposażania sklepów są naturalnie dyktowane tendencjami i trendami panującymi w handlu. „Dla przykładu, w spożywczych sieciach handlowych zauważalna jest dalsza ekspansja marek własnych i marek lokalnych. Są one promowane często jako marki ekologiczne, naturalne. Co za tym idzie materiały ekspozycyjne nabrały naturalnego designu. W przypadku regałów sklepowych coraz częściej pojawia się modne połączenie drewna i metalu. Ten trend zauważalny jest również w branży gastronomicznej, a także we wnętrzach naszych domów i mieszkań.

Dla przykładu, w realizacjach naszej firmy stosujemy łączenie metalu z drewnem od dłuższego czasu i rozwiązanie to cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Nie pozostajemy obojętni na trendy rynku, dlatego postanowiliśmy poszerzyć produkcję o elementy meblowe z drewna i formatki płyt wiórowych” – informuje Roman Jareczek z firmy Wireland.

Kolejnym trendem pojawiającym się w branży w 2018 roku jest naturalność. „Spodziewamy się szczególnego zainteresowania meblami sklepowymi, w wyglądzie których dominuje naturalność. Dlatego zauważalnym trendem jest łączenie w meblach różnych materiałów choćby drewna z metalowymi elementami np. kolorze antracytowym. Detaliści przywiązują coraz większą uwagę do funkcjonalności mebla, która poprawia ekspozycję towaru, jak na przykład dodatkowe oświetlenie LED” – wyjaśnia Grzegorz Buzała, ABM SA.

Jak przyznaje Bogdan Łukasik z Modern-Expo Group, elementem rynku handlu detalicznego jest postępująca konsolidacja, szczególnie widać to w przyroście punktów detalicznych największych dystrybutorów w Polsce. „Dla handlowców konsolidacja daje praktycznie same pozytywne efekty, takie jak: obniżenie kosztów, większą siłę negocjacyjną oraz lepszą skalę promocyjną. Pojawienie się nowych punktów handlowych powoduje, że konsumenci częściej szukają miejsc, gdzie oprócz zakupów i wyboru kategorii, marek, brandów, czeka na nich wartość dodana w postaci nowych doznań, usług i doświadczeń. Takie oczekiwania konsumenta mogą być zaspokajane poprzez powierzchnię sklepową, połączoną z wirtualną i rozszerzoną rzeczywistością oraz sieciowanie w mediach społecznościowych – s-commerce. Trendami na 2018 rok, ale i kolejne dziesięciolecie jest wielokanałowość, przenikanie się formatów i konceptów powierzchni sklepowych, rosnący wpływ cyfryzacji, mobilności i innowacji” – przyznaje Bogdan Łukasik, Przewodniczący Rady Nadzorczej Modern-Expo Group.

Jak podkreśla Albert Cieślikiewicz z firmy MAGO, zmiany są konieczne, żeby przedsiębiorstwo mogło funkcjonować. Ale to nie oznacza, że tylko gruntowne rewolucje przyniosą korzystny skutek. „Od czasu do czasu placówka rzeczywiście potrzebuje gruntownego remontu. Jednak pomiędzy tymi wydarzeniami, należy codziennie małymi kroczkami ulepszać poszczególne działy sklepu: wprowadzać mniejsze zmiany, obserwować efekty, poprawiać ponownie lub zajmować się kolejnymi fragmentami” – podsumowuje Albert Cieślikiewicz, Dyrektor Marketingu w MAGO SA.



tagi: Albert Cieślikiewicz , MAGO SA. , meble sklepowe , regały , lady , półki ,