Kategorie produktów

Słodkie przekąski

Czwartek, 24 sierpnia 2017 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 08/138. Sierpień 2017
Na mały głód czy drobną zachciankę nie ma nic lepszego niż przekąska, a szczególnie ta na słodko. Takie produkty to nie tylko łakomy kąsek dla dzieci, ale coraz częściej – również dorosłych! Sprawdzamy co obecnie jest hitem sprzedaży na sklepowych półkach, a także co nowego można znaleźć w portfolio producentów słodyczy.
Przekąski na słodko zwykle są niewielkie i mają niską cenę jednostkową, przez co chętnie są wybierane przez konsumentów. Co więcej, słodycze są nieodłączną częścią codziennej diety Polaków. Na rynku pojawia się więc ich coraz więcej. Tej kategorii nie ominął również trend na spożywanie prozdrowotnych posiłków, dlatego coraz chętniej producenci oferują konsumentom słodycze z dużą zawartością witamin, pozbawione sztucznych barwników czy z ograniczoną zawartością cukru.

Małe słodkości

Wśród twardych cukierków, które oferowane są w sklepach o powierzchni mniejszej niż 300 mkw., liderem pod względem wartości sprzedaży jest Storck. CMR podaje, że firma w okresie od czerwca ubiegłego roku do końca maja 2017 r. firma miała 28,5% udziałów. Z kolei w tym samym przedziale czasowym prawie 20% przypadło dla Coliana. Wysoko znaleźli się też Mieszko, Odra, Roshen, Wedel, Wawel, Słowianka, Jedność i Perfetti Van Melle.

W przypadku marek cukierków twardych, CMR policzył, że najwyższe udziały wartościowe w małoformatowych placówkach handlowych miała w ostatnim czasie Goplana. Jej pozycja jest stabilna i od blisko trzech lat utrzymuje się na poziomie ok. 20% udziałów wartości sprzedaży kategorii. W zestawieniu top 10 znalazły się też nimm2, Werters Original, Kopiko, Odra, Mieszko, Roshen, Wedel, Ice Fresh i Wawel.

Do żucia

Propozycją dla nieco starszych, a także dzieci, które powinny dbać o zdrowy uśmiech, mogą być gumy do żucia, które nie tylko dobrze smakują, ale potrafią zapobiegać próchnicy (w wersji bezcukrowej). CMR podaje, że w kategorii gum do żucia, liderem sprzedaży w małoformatowych placówkach handlowych pozostaje od lat Wrigley. W tym segmencie swoje produkty w sklepach do 300 mkw. oferują też m.in. Perfetti van Melle, Roshen czy Trebor. Najchętniej wybieraną marką w kategorii jest Orbit. Za nim znajdują się Airwaves i Winterfresh. W zestawieniu CMR wymienia też Juicy Fruit, Wrigley, Center Shock, Chupa Chups czy Mentos.

Wśród słodyczy do żucia nie można nie wymienić cukierków rozpuszczalnych. To idealna przekąska dla najmłodszych – bardzo słodka i pozwalająca długo cieszyć się smakiem. Tutaj, jak sprawdził CMR, w sklepach o powierzchni do 300 mkw. najwyższe udziały wartościowe w sprzedaży przypadły dla Perfetti van Melle. W okresie od stycznia do końca maja tego roku miał 56%, 24% przypadło dla firmy Storck. W zestawieniu top 10 przygotowanym przez instytut znaleźli się też m.in. Wrigley, Trumpf Mauxion, a także Haribo. Wśród marek występujących w małym formacie sklepów – najwyższe, sięgające blisko 50% udziały, miał w ciągu 5 miesięcy 2017 roku Mentos. Wysoko znalazły się też Mamba i Skittles. Kilkuprocentowe wyniki CMR odnotował także dla Fruittelli, Fritt, nimm2 czy Maoam.

Żelki dla każdego

Mimo, iż żelki kojarzą się z dzieciństwem to uwielbiają je nie tylko najmłodsi, ale też starsi konsumenci. A jakie produkty w tej kategorii wybierają najczęściej? Jak wynika z analiz CMR – głównie te oferowane przez Haribo i Storck. Instytut podaje że firmy te miały w tym roku najwyższe udziały wartościowe w sprzedaży w małym formacie sklepów, wynoszące odpowiednio 32 i 25%. Swoje miejsce zaznaczyły też w tym segmencie m.in. Colian, Mieszko, Food Care oraz Perfetti van Melle.

Marką, która w ostatnich miesiącach zarobiła najwięcej na sprzedaży w sklepach do 300 mkw. jest Haribo – podkreśla CMR. Za nią znalazła się nimm2. Popularne okazały się również produkty pod logo Akuku, Zozole, Frugo czy Jojo.

Słodkie witaminy

Słodycze funkcjonalne stają się coraz bardziej popularne. Szczególnie wśród aktywnych osób i tych, które dbają o swoją sylwetkę i pilnują, by w diecie znalazły się wyłącznie zdrowe produkty. Nawet przy restrykcyjnym menu powinno znaleźć się miejsce na węglowodany, a gdy łączy się to z dostarczeniem organizmowi cennych witamin i minerałów – tym chętniej są one wybierane.

W kategorii cukierków funkcjonalnych najwyższe udziały wartościowe w małym formacie sklepów, w okresie od stycznia do końca maja tego roku, mieli Mondelez i Ferrero, odpowiednio po 45 i 37% – podaje CMR. Kilkuprocentowymi udziałami odznaczyli się w tym czasie również m.in. Wrigley, I.D.C. Polonia, Oshee czy Mieszko.

Wśród marek w powyższej kategorii na pierwszym miejscu, zgodnie z zestawieniem CMR za okres maj 2016 r. – maj 2017 r., znalazł się Tic Tac. Jego udziały wartościowe w sprzedaży sięgnęły 45%. Za nim uplasował się Halls z wynikiem 39%. Jednak CMR w swoich analizach pokazuje, że obie marki, w zależności od miesiąca zmieniają się na pozycji lidera. W zestawieniu instytutu znalazły się też Verbena, Winterfresh, Orbit, Oshee czy Mieszko.

Impuls na wafelki

Do jednych z częściej wybieranych słodkich przekąsek, należą wafelki impulsowe. Widać to chociażby na podstawie indeksów dostępnych w sklepach. Według danych zgromadzonych przez CMR w styczniu 2015 r. średnio na półce sklepu małego formatu znajdowało sie ok. 12 różnych wariantów wafelków impulsowych, a w maju tego roku – blisko 15.

W ciągu ostatniego roku, w czołówce producentów wafelków z najwyższymi udziałami wartościowymi w sklepach małoformatowych do 300mkw. znaleźli się Mondelez, Colian i I.D.C. Polonia. Uzyskali oni odpowiednio 27, 21 i 19%. Równie wysoko w zestawieniu CMR, bo z udziałami wynoszącymi 13%, znalazło się Nestlé. W top 10 pojawili się też m.in. Storck Wedel, Wisła, Skawa, Ferrero i Tago.

Wśród najlepiej zarabiających marek w pierwszych miesiącach tego roku, znalazły się Prince Polo, Grześki, Góralki, Princessa, Knoppers, Nutella, Lusette, Wedel WW, Milka i Wisła.

Słodki sklep

W sklepie w Kole, należącym do Marii Woźniak, bardzo dużym powodzeniem cieszą się cukierki na wagę.

„Wśród słodyczy bardzo dużą popularnością cieszą się u nas cukierki. Szczególnie te w czekoladzie, ale nie brakuje amatorów galaretek, karmelków czy toffi. Bardzo dobrze sprzedają się produkty Wawel, Wedel, Pszczółka, Mieszko czy Colian. Wśród poszczególnych produktów to bardzo dużo sprzedajemy Śliwki Nałęczowskiej – od lat jest to cukierek, którego nie może zabraknąć w sklepie, bo codziennie znajdzie się na niego klient. Oprócz tego w dużych ilościach rotują Muss..., Michałki, Michaszki, Toffino, Jogusie, Mieszanka Krakowska, Wedlowska czy Teatralna, Bim Bom, Mr Ron czy Kukułki i Raczki. A w ofercie mamy znacznie więcej produktów, które też wyśmienicie się sprzedają” – opowiada pani Maria.

Jeśli chodzi o żelki, lizaki, landryny czy pianki to wybory są zwykle te same. Klienci decydują się na znane marki producentów pokazujących swoje produkty w reklamach. Dlatego na paragonach najczęściej pojawiają się Haribo, Jojo, Zozole czy Chupa Chups.

Równie dużą popularnością cieszą się ciasteczka na wagę, których wybór sklepie „Na górce” jest równie imponujący co w przypadku cukierków. „Bardzo lubianymi produktami są Chrups! od Cukrów Nyskich. Oprócz tego popularne są wyroby firm Ciasteczka z Krakowa i Bogutti” – zaznacza pani Maria. Właścicielka tłumaczy, że pora roku nie ma znaczenia jeśli chodzi o sprzedaż ciasteczek i wafelków na wagę. „Produkty te sprzedają się w porównywalnej ilości przez cały rok. Chociaż ważna jest część tygodnia. Zdecydowanie więcej klienci kupują ich w weekendy” – dodaje.

Wafelki pakowane pojedynczo, koniecznie muszą znajdować się w okolicach kasy, bo jest to tutaj typowy produkt impulsowy. Tak właśnie zlokalizowane są w sklepie pani Marii. Jak opowiada właścicielka, w tej kategorii dużą sympatia stałych klientów cieszą się Grześki, Góralki, Princessa, WW i Prince Polo. Rotują cały rok, ale sprzedaż latem wzrasta kosztem batonów, ponieważ są lżejsze i jest mniejsze ryzyko pobrudzenia rozpuszczoną czekoladą.

Słodkie przekąski warto zlokalizować w okolicy kas, w strefie impulsowej – wtedy z pewnością przykują większą uwagę konsumentów. Kolor, ciekawy kształt czy oznaczenie jako nowość dodatkowo sprowokują do wrzucenia takiego produktu do koszyka.

Joanna Kowalska



tagi: słodycze, sprzedaż, konsument,