Kategorie produktów

Wywiad z Janem Kolańskim, Prezesem Zarządu Colian Holding

Poniedziałek, 16 stycznia 2017 HURT & DETAL Nr 01/131. Styczeń 2017
O rynku słodyczy w Polsce, eksporcie, silnym wsparciu marketingowym marek z portfolio Grupy Colian oraz o wyzwaniach na 2017 rok rozmawiamy z Janem Kolańskim, Prezesem Zarządu Colian Holding.
Mamy nowy rok. Ale na chwilę cofnijmy się jeszcze do przeszłości. Jaki był 2016 rok dla branży słodyczowej? Proszę opowiedzieć o najważniejszych wydarzeniach, które przyczyniły się do rozwoju Grupy Colian.

Poczynione odważne działania i ambitne przedsięwzięcia zaowocowały ugruntowaniem pozycji naszych marek. Jesteśmy silniejsi w kraju i poza jego granicami. Zrealizowaliśmy zakrojone na szeroką skalę działania reklamowe marek: Grześki, Familijne, Hellena i Appetita. Wprowadziliśmy do oferty wyśmienite, wysokiej jakości wyroby, które zyskały uznanie konsumentów. Przeprowadziliśmy znaczącą akwizycję, która była szeroko komentowana w branży i w mediach. W kwietniu minionego roku Grupa powiększyła się o brytyjską spółkę Elizabeth Shaw Limited. Weszliśmy na bardzo duży rynek, ponad pięć razy większy niż polski, gdzie istnieje bardzo silna tradycja konsumpcji wyrobów czekoladowych.

Jak producenci zapobiegają stagnacji na rynku słodyczy i jak branża radzi sobie ze wzrostem cen surowców?

Rynek słodyczy w Polsce jest silnie konkurencyjny, dość nasycony i stosunkowo wykrystalizowany. Sytuacja rynkowa wymusi na producentach coraz większą aktywność na rynkach zagranicznych, w tym na dość mało znanych, takich jak afrykańskie czy amerykańskie. Wzrost cen surowców, zwłaszcza cukru i ziarna kakaowego, wpływa na całą słodką branżę. Może on przyczynić się do podwyżek cen słodyczy.

Goplana, Jutrzenka, Solidarność, Grześki, Familijne, Jeżyki, Akuku! – to słodkie brandy Colian. Jak rozwijały się poszczególne marki? Które radziły sobie najlepiej?

Naszym kluczem do sukcesu są przemyślane strategie, innowacje produktowe, inwestycje oraz silne wsparcie marketingowe. Dzięki nim rozwijamy te marki i umacniamy ich pozycje rynkowe. W minionym roku zrealizowaliśmy zakrojone na szeroką skalę działania reklamowe marki Grześki i Familijne. Przeprowadzaliśmy ogólnopolskie loterie konsumenckie tych marek, towarzyszyły im intensywne kampanie reklamowe. Także ich nowości produktowe (linie Familijne 2GO, Grześki Gofree) zostały wsparte akcjami promocyjnymi o dużym zasięgu. Działo się też w Goplanie i Solidarności. Ofertę pierwszej marki rozwinęliśmy o pralinowo-waflowe słodkości Joy&Me i Czekolady nadziewane GOPLANA: Grześki i Jeżyki, z kolei do portfolio Solidarności dołączyły bombonierki prezentowe Czekoladki z Klasą Toffino. Marki były aktywne w okresach okołoświątecznych – wspólnie stworzyły bogate kolekcje słodyczy okolicznościowych, m.in. na Boże Narodzenie, Wielkanoc.

Również w portfolio Helleny pojawiło się w 2016 roku sporo nowości. Jak udział Kuby Wojewódzkiego wpłynął na wizerunek brandu?

W 2016 roku portfolio marki Hellena rozwinęliśmy o formaty impulsowe, wśród których dotychczasowym hitem była czerwona Oranżada Hellena w puszce. Teraz także kultową białą Oranżadę Hellena można kupić w puszce oraz w małej i w szklanej butelce. Mając na uwadze najnowsze trendy, zaczęliśmy oferować również Oranżadę Hellena FIT, słodzoną naturalną stewią. Rozszerzyliśmy ofertę napojów niegazowanych marki Hellena, wprowadzając nową linię aseptyczną Hellena Family+, którą tworzą owocowe napoje wzbogacone o 20% soku owocowego. Wprowadziliśmy Oranżadę Hellena w proszku, która sprawia radość dzieciom, a dorosłym przypomina beztroskie czasy dzieciństwa.

Dzięki konsekwentnie realizowanej strategii Hellena wypracowała wizerunek nowoczesnej marki, która przy bogatej tradycji korzysta z najnowszych rozwiązań technologicznych w procesie produkcji. W ubiegłym roku rozpoczęliśmy realizację działań promujących jednocześnie naszą markę, jak i wartości patriotyczne, w tym w wymiarze ekonomicznym. Twarzą kampanii reklamowej pod hasłem „Cudze chwalicie, swego nie znacie!” został Kuba Wojewódzki, dziennikarz i publicysta utożsamiany z nowoczesnym patriotyzmem. Na antenach największych stacji telewizyjnych prezentowane były spoty pokazujące pozytywne nastawienie do tego, co polskie, a Kuba Wojewódzki przekonywał widzów, że „Oranżadę mamy swoją, autentycznie najlepszą!”. Z publicystą współpracowaliśmy też przy okazji bożonarodzeniowego konkursu konsumenckiego pod hasłem „Świętuj z Oranżadą”. Prowadzone działania przyczyniły się do wzmocnienia świadomości i zwiększenia rozpoznawalności marki Hellena. Dotarliśmy z ofertą produktową do młodszej grupy konsumentów, która pokochała Oranżadę Hellena za jej oryginalny landrynkowy smak. Napoje marki są bardzo popularne w każdej grupie wiekowej (ten smak łączy pokolenia), a Hellena od kilku lat jest niekwestionowanym liderem w kategorii oranżad.

Jaka jest strategia rozwoju Colian na rynkach zagranicznych na najbliższy rok? Jakie są nowe kierunki ekspansji zagranicznej?

Ze swoją słodką ofertą docieramy na wszystkie kontynenty. Eksportujemy produkty do ponad 60 państw. Naszym celem jest rozwój eksportu i dalsza ekspansja na rynki zagraniczne. Zdobywanie nowych rynków zbytu to jeden z istotniejszych filarów strategii rozwoju firmy. Stawiamy na wysoką dostępność wyrobów w punktach sprzedaży oraz zwiększanie dystrybucji. Poprawiamy efektywność sprzedażową na rynkach, na których oferowane są nasze produkty. Z uwagi na to, że spożycie słodyczy jest zróżnicowane w zależności od regionu, dążymy do dywersyfikacji popytu. Od kilku lat intensyfikujemy nasze działania w państwach Bliskiego i Dalekiego Wschodu oraz Ameryki Południowej.

Grupa Colian konsekwentnie realizuje strategię ekspansji zagranicznej, o czym świadczy zakup brytyjskiej Elizabeth Shaw. Czy planujecie kolejne duże przejęcia? Czy produkty Elizabeth Shaw i Famous Names pojawią się także w polskich sklepach?

Umocniliśmy pozycję na rynku brytyjskim, dzięki uzupełnieniu oferty oferujemy luksusowe wyroby czekoladowe brytyjskiej Elizabeth Shaw Limited. Skupiamy się na uzyskaniu zaplanowanego efektu synergii z dokonanej akwizycji, myślimy również o eksporcie produktów marek Elizabeth Shaw i Famous Names na kolejne rynki zagraniczne. W Polsce ich wyroby mogą pojawić się w najbardziej renomowanych punktach sprzedaży. W związku z planami dalszego rozwoju na rynkach zagranicznych poszukujemy kolejnych, równie atrakcyjnych podmiotów akwizycyjnych. Interesują nas firmy z przynajmniej jedną silną marką, w oparciu o którą moglibyśmy rozszerzać działalność na rynkach międzynarodowych.

A na koniec popatrzmy w przyszłość. Jakie wyzwania stoją przed Colian Holding? Priorytety na ten rok i najbliższe lata to…

Priorytetem jest umacnianie pozycji rynkowej przez inwestycje w nasze marki. Chcemy je wspierać zarówno w kraju, jak i za granicą. Zamierzamy kontynuować strategię rozwoju organicznego i poprzez przejęcia. Niezmiennie będziemy umacniać sztandarowe marki i zwiększać obecność naszych produktów na rynkach zagranicznych. Będziemy bardzo aktywni w działaniach, aby konsumenci na całym świecie mogli delektować się naszymi produktami. Naszym celem jest stworzenie silnej marki międzynarodowej.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Górka



tagi: Jan Kolański , Colian Holding ,