Espresso, cappuccino, latte, a może frappe? Każdy ma swój ulubiony rodzaj kawy. Jedni uważają, że najlepsza kawa to mocna czarna bez żadnych dodatków, inni wolą smakowe eksperymenty i pijają kawę z mlekiem, śmietanką czy na przykład dodatkiem cynamonu bądź mrożoną z lodami. Wybór to kwestia gustu, smaku, ale także pory dnia czy roku.
Rynek kawy można podzielić na 4 segmenty: kawy ziarnistej, mielonej, rozpuszczalnej oraz cappuccino. Oprócz kaw naturalnych w sprzedaży są również kawy zbożowe. Jakie kawy piją polscy konsumenci?
Kawa w detalu
W sklepach małoformatowych ponad połowę wartości sprzedaży napojów gorących generuje kawa mielona. Za około 17% obrotu odpowiada herbata, za 16% kawa rozpuszczalna. Udziały kawy cappuccino i miksów kawowych to około 8% wartości sprzedaży napojów gorących. Po kilka procent należy do kawy zbożowej, kakao, najmniejsze segmenty to herbaty instant i czekolada do picia.
„Kawę mieloną sprzedaje 95% monitorowanych sklepów niezależnych i z szyldem miękkiej franczyzy. Dystrybucja kawy rozpuszczalnej jest o około 10 p.p. niższa. Kawę zbożową sprzedaje około 70% monitorowanych sklepów” – mówi Hubert Hozyasz z Centrum Monitorowania Rynku.
Segment kawy mielonej cechuje duża regionalizacja. Jak przyznaje ekspert z CMR, w Polsce centralnej najlepiej sprzedającymi się markami są Elite Pedro’s i Tchibo Family. W Polsce zachodniej i północnej – Prima Finezja, MK Cafe Premium i Jacobs Krönung. We wschodniej części kraju najlepsze wyniki raportowane są dla tańszej marki Elite Fort, natomiast na południu – bardzo dobre wyniki ma marka Woseba. W sklepach małoformatowych najlepiej sprzedającą się gramaturą opakowań jest torebka 250 g – w sumie ten segment odpowiada za około połowę sprzedaży kawy mielonej.
Pośród kaw rozpuszczalnych w skali całego kraju najwyższa sprzedaż raportowana jest dla marki Nescafé Classic – jej udział w wartości sprzedaży segmentu jest bliski 25%. Kolejne w rankingu są Jacobs Cronat Gold i Jacobs Krönung. W sklepach małoformatowych nadal słoiki 100 g mają wyższą sprzedaż od słoików 200 g.
„W segmencie kaw cappuccino króluje marka Mokate, z udziałami wolumenowymi 87%. Najpopularniejsze warianty smakowe w sklepach małoformatowych to Mokate Maestro Renato Boni z magnezem, waniliowe, śmietankowe, czekoladowe i orzechowe” – dodaje Hozyasz.
Znana i zaufana marka
„Kawę pije każdy, o każdej porze roku” – mówi Wojciech Matysiak, który prowadzi sklep w Garbatce od prawie 18 lat.
Kawa Tchibo Family mielona 250 g – najlepiej się sprzedaje w sklepie pana Matysiaka. „Drugie miejsce zajmuje Prima mielona również w opakowaniu 250 g, oraz Nescafé rozpuszczalna w opakowaniu 75 g – taka na dosypkę do słoiczka” – dodaje pan Wojciech. Wśród innych rozpuszczalnych na półce dostępne są Jacobs Krönung, Tchibo.
„Ostatnio w moim sklepie klienci często pytali o kawę ziarnistą, dlatego też uzupełniłem asortyment o ten rodzaj” – mówi pan Matysiak. Wśród tego rodzaju kawy dobrze sprzedaje się Woseba.
Na półkach nie brakuje kaw typu cappuccino, tutaj niezastąpiona jest marka Mokate. „Jeżeli chodzi o smaki to tak naprawdę wszystkie dobrze się sprzedają. Ostatnio zauważyłem też, że coraz częściej kupowana jest kawa z dodatkiem magnezu” – opowiada detalista.
Również kawa pod marką własną ma swojego klienta, mowa tutaj o produkcie Amigos. Cena jest bardzo korzystna, a są klienci którzy kierują się tylko tym podczas wybierania jakichkolwiek produktów w sklepie w Garbatce. Jednak w przeważającej większości konsumenci mają swoje ulubione marki kaw, którym pozostają wierni i nie zwracają uwagi na cenę. „Kawa musi być wysokiej jakości, żeby smakowała prawdziwemu wielbicielowi tego napoju” – mówi detalista. Jeżeli taki produkt jest na przykład w promocyjnej cenie, wówczas klient kupi ulubioną kawę na zapas.
Pan Maciej stara się do sklepu dostarczać kawowe nowości produktowe, ale skupia się jedynie na tych, o które pytają klienci.
Również z rozmów z innymi detalistami często dowiaduje się co warto mieć na półce, a z czym lepiej nie ryzykować.
Kawa z każdej półki cenowej
„Najlepiej sprzedaje się Prima mielona w najmniejszych opakowaniach. Bardzo chętnie kupowane są kawy marki Tchibo oraz Jacobs Krönung” – mówi Katarzyna Ługowska, właścicielka sklepu w Radomiu. Jeżeli ktoś jednak przyzwyczajony jest do swojej ulubionej marki, raczej nie eksperymentuje i wybiera sprawdzony produkt. Oczywiście w sklepie jest też alternatywa dla konsumenta, który na kawę chce wydać niewielką sumę pieniędzy. „Marka własna to idealna oferta dla mniej zamożnych osób” – dodaje pani Katarzyna.
Jak opowiada pani Ługowska, wielu klientów upodobało sobie także kawę marki Elite Fort oraz Maxwell House. Z jej obserwacji wynika również, że od jakiegoś czasu bardzo dobrze sprzedają się kawy mielone, obecnie lepiej niż rozpuszczalne.
Wśród kaw cappuccino najlepiej sprzedaje się marka Mokate, smak wanilia i śmietanka. Jeżeli chodzi o kawy zbożowe prym wiedzie Inka. „Klienci zazwyczaj kupują tą w kartonowym opakowaniu, ponieważ jest tańsza. Mam jednak też klientkę na Inkę w słoiczku z dodatkiem błonnika” – mówi pani Ługowska.
Z asortymentu, który najczęściej kupowany jest z kawą detalistka wymienia śmietanki do kawy. „Ostatnio klienci chętnie kupują śmietankę w proszku Cremona” – dodaje pani Katarzyna. Oczywiście wraz z kawą najchętniej kupuje się słodycze.
Kawa to produkt, który niezależnie od pory roku sprzedaje się bardzo dobrze. Pamiętajmy o szerokim wyborze marek wśród kawy ziarnistej, mielonej, rozpuszczalnej oraz cappuccino czy zbożowej. Warto mieć na półce marki znane, popularne, którym Polacy ufają od lat, ponieważ w tej kategorii konsumenci stawiają na wysoką jakość.
Monika Dawiec
tagi: kawa , Monika Dawiec ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...