Dobrze skomponowany letni asortyment może wygenerować znaczne zyski w sklepie. Przede wszystkim należy zaoferować klientom szeroki wybór różnorodnych napojów, wody gazowanej, jak i niegazowanej, w małych i dużych pojemnościach, soków, energetyków, alkoholi, zwłaszcza piwa, gotowych drinków, wódek smakowych czy wina. Na lato warto starannie dobrać ofertę lodów, zarówno impulsowych, jak i familijnych, można pokusić się o wstawienie dodatkowej lodówki – im szerszy wybór asortymentu, tym klient będzie bardziej zadowolony. Nie tylko wróci do danej placówki, ale poleci ją znajomym. Wakacje to czas spotkań ze znajomymi i przyjaciółmi, nadrabianie towarzyskich zaległości z całego roku. Gości przywitamy zarówno wybornym winem, jak i obowiązkowo deską wyśmienitych serów, przekąskami, z chęcią zaprosimy ich na kolację, którą nieśpiesznie będziemy mogli celebrować bez obawy, że następnego dnia z samego rana trzeba będzie wstać do pracy.
Podczas upalnych dni sięgamy po produkty lżejsze, posiłki są mniej kaloryczne i warto o tym pamiętać komponując sklepową półkę. Ale nie tylko. Nie powinno zabraknąć produktów związanych z grillem czy takich które zabierzemy na wycieczkę, piknik, weekendowy wypad za miasto. Towarzyszami eskapad są nie tylko znajomi i przyjaciele, ale także przekąski, ciastka i ciasteczka, bakalie oraz cukierki lubiane przez małych i dużych konsumentów.
Lato w Kolbuszowej
Kolbuszowa to miasto w woj. podkarpackim, położone nad rzeką Nil, na płaskowyżu Kotliny Sandomierskiej. W wakacje handel tutaj nieznacznie spada, jednak dobre przygotowanie do okresu letniego pozwala na całkiem przyzwoity zarobek. Doskonałym przykładem mogą być Delikatesy Orzech, zlokalizowane przy ul. 11-go Listopada 3. Jest to duża placówka działająca w Centrum Handlowym Orzech, którego powierzchnia wynosi 3 tys. mkw., funkcjonująca od marca 2000 roku. Pomimo silnej konkurencji w postaci Delikatesów Centrum, Biedronki, Tesco, Jedynki, Intermarché i Stokrotki, na brak klientów właściciele narzekać nie mogą.
Atutem jest szeroki wybór produktów spożywczo-przemysłowych, asortyment to około 12 tysięcy pozycji. Ekspedientki Paulina Kulik, Krystyna Kuna i Magdalena Rozmus zgodnie podkreślają, że sklep starannie jest przygotowywany na nadejście okresu wakacyjnego. „Wstawiane są dodatkowe lodówki, aby umożliwić naszym klientom kupno jak największej ilości schłodzonych napojów bezalkoholowych, piwa i lodów. Tworzymy również dodatkowe ekspozycje paletowe, staramy się zapewnić stałe promocje cenowe” – wymienia Magdalena Rozmus. Paulina Kulik dodaje, że w sezonie wakacyjnym oferta jest poszerzona o artykuły kosmetyczne, takie jak produkty do opalania, po opalaniu, preparaty przeciwko komarom i kleszczom, artykuły grillowe, sklep pamięta również o najmłodszych oferując zabawki do piasku czy dmuchane baseny.
W okresie letnim, jak podkreśla Krystyna Kuna, doskonale rotują także świeże warzywa i owoce, nabiał (kefiry, maślanki, jogurty pitne owocowe) i oczywiście napoje bezalkoholowe, zwłaszcza wody niegazowane o dużych pojemnościach, lody impulsowe (rożki i na patyku), produkty na grilla oraz alkohole, wśród których prym wiedzie piwo, także smakowe, powodzeniem cieszą się radlery oraz Redd’s. „Bardzo dobrze sprzedają się czteropaki oraz piwa z ceną promocyjną, a także te aktualnie reklamowane w telewizji. Klienci sięgając po wodę chętnie wybierają całe zgrzewki” – wymienia Paulina Kulik i dodaje, że nowości produktowe w okresie letnim sprzedają się dobrze, o ile posiadają promocyjną cenę lub dołączony gadżet od producenta.
Wakacje w Pruszkowie
Napoje, lody, alkohole, produkty związane z grillowaniem, przekąski – w sezonie letnim dużym zainteresowaniem cieszą się także w Delikatesach Zbyszko, należących do sieci Lewiatan. To spora (260 mkw.) i atrakcyjna placówka zlokalizowana w centrum podwarszawskiego Pruszkowa, działająca od 1995 roku. Spośród trzech tysięcy pozycji asortymentu klienci do wyboru mają artykuły spożywcze, chemię gospodarczą, produkty świeże, z całą pewnością uwagę przykuwa wyodrębnione stoisko z owocami i warzywami. Okoliczni mieszkańcy to główna klientela sklepu. Latem zdecydowanie najlepiej sprzedają się zimne napoje, których nie brakuje ani w lodówkach, ani w chłodniach na zapleczu. „Generalnie wszystkie chłodne napoje rotują bardzo dobrze. Woda, napoje gazowane, piwo, wódki
kolorowe o małych pojemnościach, energetyki, zsiadłe mleko, kefir, maślanka – jeśli produkt będzie miał niską temperaturę, na pewno znajdzie swojego nabywcę” – zapewnia Aneta Banaszak, właścicielka Delikatesów Zbyszko. Dlatego latem w sklepie wstawiane są dodatkowe lodówki, również te, w których klienci znajdą swoje ulubione lody, zarówno impulsowe, jaki familijne. „Staramy się, aby w lodówce znajdowało się jak najwięcej produktów, oczywiście musi być też odpowiedni zapas na zapleczu. Gdyby czegoś zabrakło, to byłaby to nie tylko finansowa strata, ale i rysa na wizerunku sklepu, na co absolutnie nie chcielibyśmy sobie pozwolić. Obecnie klient jest wymagający, kapryśny” – mówi Katarzyna Michalak, pracująca w Delikatesach Zbyszko od 10 lat, w tym od ośmiu jako kierownik sklepu. W wakacje obroty nieznacznie spadają, co związane jest z wyjazdami okolicznych mieszkańców, zwłaszcza dzieci i młodzieży – koneserów różnorodnych słodyczy.
Dużym zainteresowaniem w okresie letnim cieszą się świeże warzywa i owoce. „W okolicy jest sporo osób starszych, które kultywują tradycję przygotowywania przepysznych domowych dżemów i konfitur. Mamy kilka stałych klientek, które nie tylko kupują u nas owoce i cukry żelujące, ale po zrobieniu przetworów przynoszą nam na spróbowanie samodzielnie zrobioną konfiturę. Jest to niezwykle miłe!” – mówi z uśmiechem pani Aneta. Czy klienci chętnie sięgają po nowości? „Jeśli odpowiednio ich do tego przekonamy, to oczywiście, że tak. Ale są marki, które nie potrzebują zachęty, jeśli konsument lubi jakiś produkt, to nowość zawsze znajduje się w jego koszyku. Z lodowej oferty takimi półkowymi pewniakami są Algida i Grycan” – zapewnia kierownik sklepu.
Sezon ogórkowy w Płocku
W sklepie ogólno-spożywczym Sieci 34 zlokalizowanym przy ul. Dworcowej 4 w Płocku wakacje to zdecydowanie sezon ogórkowy. Znaczna część okolicznych klientów wyjeżdża, obroty spadają, ale oczywiście placówka na sezon letni jest już przygotowana. W najbliższej okolicy jest naprawdę spora konkurencja – Lewiatan, Tesco, Biedronka, sklep mięsny Olewnik oraz dwa ogólnospożywcze: Hades i Mexico. Każdy dzień jest więc walką o klienta, nieustanną kontrolą cen i porównywaniem ich w sąsiadujących placówkach. Póki co ten relatywnie niewielki, 50-cio metrowy sklep dzielnie walczy o swoją pozycję na rynku.
Miły personel, przyjaźnie i życzliwie nastawiony do klientów i swojej pracy, świeży towar, szeroki wybór asortymentu zarówno ogólnospożywczego, jak i chemicznego, gwarantuje grono wiernych klientów. Monika Kowalska, będąca od dwóch lat kierownikiem sklepu dba o to, aby codziennie na kupujących czekały atrakcyjne promocje cenowe. „Zwłaszcza w sezonie letnim, gdy ich liczba spada ze względu na wakacyjne wyjazdy. Lipiec i sierpień są dla nas najtrudniejszymi miesiącami, dlatego ze szczególnym staraniem przygotowujemy się na ten okres. Posiadamy duży wybór lodów, chłodne napoje z różnych półek cenowych, w pojemnościach i mniejszych i większych, energetyki, kolorowe wódki, zwłaszcza chłodne setki, produkty związane z grillowaniem, na piknik, świeże mięso, konserwy” – opowiada pani Monika.
W sklepie nie brakuje nowości, o które klienci pytają, z chęcią je kupują – i co ciekawe – większym powodzeniem cieszą się produkty droższe. Półkowymi pewniakami są również dobrze znane marki, Coca-Cola, Kubuś, Fanta, Frugo, Jupik, Cappy, Lipton Ice Tea, Hoop, Tiger, Red Bull, Tymbark, Algida, Grycan, Koral – to produkty które latem znajdują się niemal w każdym koszyku zakupowym. Sklep jest czynny od 5.30 do 20.00, od poniedziałku do soboty, w niedziele od 9.00 do 18.00. „W ubiegłym roku wrzesień był naszym najlepszym miesiącem. Był bardzo duży ruch, klienci robili większe, niż zwykle zakupy, opowiadali o urlopach, wyjazdach, niektórzy nawet pokazywali zdjęcia z wakacji!” – z uśmiechem wspomina końcówkę ubiegłego lata pani Monika i dodaje, że ma nadzieję, że w tym roku będzie podobnie!
W Mańkowie lubią lato
Przejeżdżając przez niewielką wieś Mańkowo położoną na trasie Płock – Włocławek nie sposób nie zauważyć Sklepu na rogu, zrzeszonego w sieci Livio. To nowa i ładna placówka, która swoją pierwszą rocznicę działalności obchodzić będzie 25 lipca. Zakupy robią tutaj zarówno miejscowi, jak i przejezdni. Na powierzchni 40 mkw. można wybrać produkty spośród 1 700 pozycji asortymentowych, ogólnospożywcze, świeże wędliny, nabiał, ciasta, artykuły szkolne, alkohole, których wybór jest naprawdę duży. To będzie drugi letni sezon Sklepu na rogu, do którego pani Iwona jest już przygotowana. „Warto mieć odpowiedni zapas towaru, aby zaspokoić różne oczekiwania klientów.
Zakupy w moim sklepie robią osoby raczej dobrze sytuowane, w okolicy buduje się dużo naprawdę ładnych domów, dlatego robimy wszystko, aby byli zadowolenie po wizycie u nas, zwłaszcza, że w najbliższej okolicy mamy trzy konkurencyjne sklepy” – mówi właścicielka. Ubiegłe wakacje były dla sklepu bardzo dobre. „Klienci kupowali najróżniejsze artykuły. Oczywiście najlepiej sprzedawały się chłodne napoje, ale także chipsy do piwa, artykuły związane z grillowaniem, węgiel drzewny, musztardy, ketchupy, sosy, sery do wina, owoce, soki, zimny płynny nabiał oraz słodkości, głównie lody, cukierki oraz bakalie w czekoladzie” – wymienia detalistka.
Delikatesy Centrum szykują się od stycznia
Przygotowania do sezonu letniego w Delikatesach Centrum zaczynają się już w styczniu. Analizowane są dane z poprzedniego roku – asortyment, dostępność produktów, sprawdzana jest oferta u dostawców i oczywiście trendy rynkowe. „Posiadamy kompleksową wiedzę, dzięki której możemy zwiększać konkurencyjność naszych sklepów franczyzowych poprzez najwyższą jakość serwisu, ofertę produktów oraz gwarancję kompleksowego zaopatrzenia sklepu jedną dostawą. Szczególnie jest to ważne w sezonie letnim, ponieważ wprowadzane są na przykład ograniczenia transportowe. Dzięki naszej wiedzy budujemy bufor bezpieczeństwa i odpowiednio zwiększamy zapas w centrach logistycznych tak, aby sklepy mogły zwiększać swoje obroty na najbardziej rotujących produktach. Dlatego sklepy w sieci nieporównywalnie lepiej mogą zorganizować serwis logistyczny i zwiększać obroty, niż miałyby działać same na rynku” – mówi Piotr Janiszewski, PR Manager Delikatesów Centrum, Grupa Eurocash S.A.
W sezonie letnim znacząco wzrasta liczba paragonów i wartość koszyka zakupowego w placówkach sieci zlokalizowanych w miejscowościach turystycznych. Klienci chętnie sięgają po produkty impulsowe, napoje o mniejszych pojemnościach, dużym zainteresowaniem cieszą się wody smakowe. Tu kluczem do sukcesu jest wyjście z ekspozycją poza półkę, często są to palety ustawione przy wejściu do sklepów, na przykład z wodą czy piwem. „Ciekawe zjawisko obserwujemy w kategorii alkoholi. Od zeszłego roku dobrze sprzedają się mieszanki piwa z lemoniadą – radlery. Cieszy fakt, że Polacy są otwarci na nowości, szczególnie właśnie w kategorii piwa z lemoniadą. Latem pijemy mniej alkoholi mocnych, ale za to więcej piwa kupowanego w zgrzewkach. Na niezmiennym poziomie utrzymuje się też przez cały rok sprzedaż napojów energetycznych” – zapewnia Piotr Janiszewski i podkreśla, że w sezonie letnim zmieniającym się potrzebom konsumentów muszą sprostać właściciele sklepów poprzez odpowiednio dobrany asortyment i z wyprzedzeniem zaplanowane zaopatrzenie.
„Dlatego tak ważna jest współpraca z wiarygodnym i stabilnym dystrybutorem, który zapewni kompleksowy serwis. Takie warunki oferuje nowoczesna franczyza Delikatesów Centrum. Wówczas właściciel sklepu na dzisiejszym, konkurencyjnym rynku , będzie mógł skupić się na najważniejszej kwestii – budowaniu relacji z konsumentem” – mówi Janiszewski.
Carrefour stawia na ofertę
Na wakacyjny wzrost sprzedaży szykuje się również sieć Carrefour, w jej sklepach dostępny jest już dość szeroki asortyment lodów familijnych w gramaturach od 0,45 l do 2 l oraz lodów impulsowych w różnych formach podania – lody na patyku, rożki, w kubkach. „Klienci Carrefour mają do wyboru także lody, które nasza sieć ma na wyłączność. Są to lody o wyższej gramaturze oraz w smakach, których nie ma w innych sieciach. Asortyment dostosowywany jest do potrzeb poszczególnych sklepów. W wielkopowierzchniowych najlepiej sprzedają się lody familijne, w mniejszych bardziej popularne są lody impulsowe. W ostatnich latach dynamicznie rozwija się segment lodów w tzw. multipackach. Są to lody impulsowe pakowane po kilka sztuk” – mówi Armen Papazjan, Dyrektor Działu Handlowego PDK Carrefour Polska i dodaje, że okres letni to także dobry czas sprzedaży lekkich trunków, wśród których prym wiedzie oczywiście piwo.
Klienci kupują głównie piwa jasne, ale w wakacje są też bardziej otwarci na wszelkiego rodzaju nowości i chętniej sięgają po nowe smaki i rodzaje piw. Lato to także dobry czas dla sprzedaży niskoprocentowych gotowych drinków. Spory wzrost sprzedaży w tym okresie odnotowuje także segment wódek smakowych, w przypadku których klienci chętnie sięgają po nowości. „To także dobry okres dla win. Najlepiej sprzedają się wina lekkie nie tylko o niskiej zawartości alkoholu, ale także o lekkim smaku, w szczególności wina białe i różowe. Wzrasta sprzedaż win z krajów, w których spędzaliśmy wakacje np. z Włoch, Hiszpanii, Grecji” – wymienia Armen Papazjan.
W okresie letnim w sklepach Carrefour wyraźnie wzrasta także spożycie napojów bezalkoholowych: woda, soki, napoje gazowane i niegazowane, energetyki i izotoniki, syropy, herbaty mrożone – to produkty po które najchętniej sięgają klienci.
Napoje to podstawa
Napoje bezalkoholowe są jedną z kluczowych kategorii w sklepach spożywczych. Charakteryzują się znaczną sezonowością sprzedaży, latem można je znaleźć niemal na co piątym paragonie. To między innymi tej kategorii, obok piwa i lodów impulsowych, sklepy zawdzięczają wzrost liczby zakupów w ciepłych miesiącach. Największe wzrosty notują napoje gazowane, wody, herbaty mrożone i napoje energetyzujące. Najczęściej kupowaną podkategorią napojów są napoje gazowane, wśród których prym wiedzie smak cola, generujący 80 proc. wartości sprzedaży. Na kolejnych miejscach pod względem częstości kupowania latem plasują się wody mineralne ze smakowymi oraz soki, nektary i napoje niegazowane. „Wyższą wartość sprzedaży wód mineralnych i smakowych generują wody niegazowane, ale latem wody gazowane odnotowują wzrost udziałów. W przypadku soków i napojów niegazowanych latem rosną udziały wygodnych butelek PET” – mówi Hubert Hozyasz z Centrum Monitorowania Rynku. Producentami napojów o najwyższej wartości sprzedaży w handlu tradycyjnym są: Coca-Cola, Maspex i Pepsi, a pod względem wolumenu sprzedaży Żywiec Zdrój i Maspex.
Gorąca sprzedaż zimnych alkoholi
Piwo, wódki czyste i wódki smakowe to najważniejsze segmenty dla sprzedaży alkoholi, w sumie odpowiadają one za około 90 proc. obrotu. Coraz popularniejsze, zwłaszcza latem stają się wódki smakowe, klienci najchętniej sięgają po małe pojemności 100 i 200 ml. Wzrost sprzedaży w znacznym stopniu zawdzięczają niezwykle estetycznym lodówkom producentów. To nie tylko ładna ekspozycja, ale i możliwość zakupu produktu schłodzonego. W segmencie wódek smakowych najsilniejszymi markami są wódki Lubelskie (a szczególnie Cytrynówka Lubelska), Żołądkowa Gorzka oraz Soplica. Również zimne piwo cieszy się zwiększonym zainteresowaniem kupujących.
Sezon na lody
Jak podają dane Centrum Monitorowania Rynku, głównymi graczami na rynku lodów impulsowych są Koral i Unilever, latem 2012 ich łączne udziały w wolumenie i wartości sprzedaży wyniosły ponad 60 procent. Najbardziej wartościowymi markami były: Algida Big Milk, Koral koktajlowe, Algida Magnum i Algida Big Bambi. W rankingu rotacji w lipcu i sierpniu 2012 na najwyższych miejscach znalazły się Algida Big Milk śmietankowe i Algida Big Bambi Choco śmietankowy w czekoladzie.
Unilever jest również liderem w przypadku deserów lodowych zarówno pod względem wartości, jak i wolumenu sprzedaży. W pierwszej trójce najbardziej wartościowych marek tych lodów znajdują się dwie marki tego producenta: Algida Śmietankowa i Algida Carte d’Or. Na kolejnych miejscach pod względem wartości sprzedaży w okresie lipiec-sierpień 2012 uplasowali się producenci: Grycan, Koral i Zielona Budka. Najlepiej rotującym wariantem w ostatnich 12 miesiącach była Algida Śmietankowa 1 000 ml o smaku śmietankowym, a na kolejnych miejscach znalazły się lody tej marki o smaku truskawkowym i czekoladowym. „Klienci najczęściej sięgają po lody impulsowe w dni powszednie, od poniedziałku do soboty, natomiast sprzedaż deserów lodowych skoncentrowana jest na sobocie i niedzieli, gdyż zastępują one inne słodkie desery podawane po posiłkach. Oba rodzaje lodów raczej rzadko znajdziemy w koszyku zakupów porannych. Najczęściej są kupowane po godzinie 12.00, co jest bezpośrednio związane ze zwyczajami konsumpcji” – mówi Hubert Hozyasz.
Latem warto postawić na urozmaicony asortyment. Z chęcią kupowane będą produkty zimne i chłodne – napoje gazowane i niegazowane, woda, lekkie alkohole, piwa, wódki kolorowe, pitny nabiał, lody. Podczas wypoczynku sięgamy po artykuły związane z grillem, potrzebne na wycieczki i biwaki, a z których można przygotować szybkie i smaczne dania. Pamiętajmy także o przekąskach i słodyczach – te zawsze obecne są w turystycznych plecakach i torbach.
Maja Święcka
tagi: wakacje , spzredaż , Maja Święcka ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...